PC start vanzelf opnieuw op, W10 X64

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-07 05:58
Beste mensen,

Sinds gisteravond merk ik op dat mijn pc vanzelf opnieuw opstart als ik heb uit zet.
Eergisteren of de dag ervoor is er nog een Windows update gekomen en gisteren heb ik andere pedalen op mijn Fanatec stuur gezet. De pedalen ondertussen weer terug gewisseld, probleem blijft.

Geen idee waar ik moest beginnen, heb ik onder andere de volgende sites bezocht en vele zaken geprobeerd:
- https://answers.microsoft...e4-4da6-9e2d-722b7c5c8147
- https://www.intel.com/con...rollers-up-to-2-5gbe.html
- https://www.easeus.com/co...tarts-after-shutdown.html
- https://www.dell.com/supp...w-to-read-mini-dump-files

Voor wat ik nu "weet", zie ik in de eventviewer na een tijdje er een paar keer een waarschuwing bij komen en gebeurt het nadat die er dus bij staat:
In de machtigingsinstellingen toepassingsspecifiek wordt de machtiging Starten niet verleend aan Lokaal voor de COM-servertoepassing met CLSID
Windows.SecurityCenter.SecurityAppBroker
en APPID
Niet beschikbaar
aan de gebruiker NT AUTHORITY\SYSTEM SID (S-1-5-18) met het adres LocalHost (via LRPC) die wordt uitgevoerd in de toepassingscontainer Niet beschikbaar SID (Niet beschikbaar). Deze beveiligingsmachtiging kan worden gewijzigd met het beheerprogramma van Component Services.

Terwijl de volgende er al in zitten:
- In de naamomzetting voor de naam t-ring-fallbacks2.msedge.net is een time-out opgetreden omdat geen van de geconfigureerde DNS-servers reageert.
- Intel(R) Ethernet Connection (10) I219-V Network link is disconnected.
- The driver \Driver\WudfRd failed to load for the device USB\VID_045E&PID_0659&MI_04\8&12aa9d3&0&0004.

Aan de hand van diverse sites ben ik bezig geweest met de instellingen van de ethernet adapter en uiteindelijk een "DCOM" ding uitschakelen. Dat was één van de laatste dingen op die site en zou ik uitvoeren zodat ik de melding kreeg van Windows dat dit vele zaken zou uitschakelen/beïnvloeden en dus maar niet gedaan.

Er is een optie om de pc niet na een fout opnieuw (vanzelf) te laten herstarten, maar die heb ik bewust niet gebruikt: dan weet ik immers niet dat er een fout in mijn systeem is?

Mijn PC bestaat uit:
Intel Core i5 11400F 2.6 – 4.4 Ghz 6-core 12 threads
Gigabyte Geforce RTX 3080 Gaming OC 10Gb Rev 1
MSI Mag B560 Torpedo ATX Gen 2
Corsair Vengeance LPX DDR4 4x8 Gb 3600 Mhz CL18
WD Blue SN570 NVMe M.2 1Tb PCIe 3.0 x4
CM MWE 850 Gold V2
Corsair iCUE H60i RGB PRO XT
Sharkoon TG5 case

Er zijn dus vele wegen om dit probleem aan te pakken en het DMP bestand staat niet op de plaats waar hij zou moeten staan: wat is een goede weg om nu te bewandelen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:49
Ik sluit even aan bij het controleren van de integriteit van Windows (sfc /scannow).

Laat Windows met DISM de component store controleren. Start de command prompt op als administrator en voer dan het volgende commando uit:
code:
1
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

Mocht er een probleem zijn gevonden voer dan:
code:
1
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Als Windows crasht wordt dat in de Windows logboeken (event viewer) gelogd. Treden er crashes op bij afsluiten?

Om een full dump file te kunnen opslaan is het noodzakelijk dat de pagefile groter is dan het totaal van geïnstalleerde werkgeheugen (RAM):
We recommend that you set the paging file size to a value greater than the memory size by 1 MB. Make sure that drive C has sufficient space to store the paging file and subsequent dump files.
Bron: https://www.alibabacloud....re-for-a-windows-instance

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:44
Er is een optie om de pc niet na een fout opnieuw (vanzelf) te laten herstarten, maar die heb ik bewust niet gebruikt: dan weet ik immers niet dat er een fout in mijn systeem is?
Met een fout bedoelen ze daar een BSOD. Oftewel een vastloper met een blauw scherm waar op staat dat Windows is gecrashed en opnieuw moet worden opgestart. Als je automatisch opnieuw opstarten aan hebt start Windows in dat geval gelijk opnieuw op en zie je het BSOD/blauwe scherm niet. Als je het uit zet blijft het blauwe scherm staan totdat je zelf de PC uitzet of reset. Kan je gelijk de foutcode noteren.

Ik had laatst ook dat mijn Windows 10 PC opnieuw opstartte als ik hem afsloot. Ik heb 2 van de mogelijke oplossingen toegepast. De eerste was Windows de opdracht geven opnieuw op te starten en de 2de was fast boot uitzetten in de energie beheer opties. Daarna bleef die PC weer uit als ik em afsloot. Een W10 laptop startte ook een paar keer opnieuw op. Goede kans dat ik die ook een keer opnieuw heb laten opstarten. Of het daardoor kwam dat ie weer gewoon afsloot weet ik niet zeker. Maar hij sluit iig weer normaal af en blijft uit.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:46

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Moederbord bijgewerkt naar de laatste BIOS/UEFI?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
Wake on Lan? Wake on USB functionaliteiten in moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Hartelijk dank voor de reacties beste mensen!

Even van het rijtje afgaande: de scannow optie had ik ergens reeds gevonden net als de "restore health" optie en uitgevoerd. Scannow gaf aan dat hij een fout opgelost had, maar niet welke. De restore was in orde zei hij.
Er treden geen crashes op bij het afsluiten: hij sluit netjes af zoals altijd, een klik van de voeding, leds gaan uit, fans uit, alles klaar. Tel tot drie en "klik" aan.
Ik moet de pagefile nog even nakijken; dat weet ik niet zo uit mijn hoofd.

Het klinkt logisch dat de herstart gebeurd als er een fout IS en niet als er een fout was en hij daarna opnieuw start bij het afsluiten; op die manier had ik er nog niet over nagedacht.
Fast boot staat reeds uit bij mij.

Het moederbord heb ik een paar maanden terug voor het laatst bijgewerkt, maar toen al wist ik niet precies wat ik moest doen: er is voor alles wel een driver te vinden en er zitten reeds drivers van meneer Windows zelf in toch? Moet/mag ik die van het mobo er overheen schrijven dan, is dat de bedoeling- of zoals het hoort?
Nog een vraag daarbij; is het de bedoeling dat ik (USB) zaken zoals het Fanatec stuur dan eerst loskoppel?

Wake on Lan staat reeds uit; USB functionaliteiten moet ik even nakijken.

Maar nog iets wat mij te binnen schiet: ik heb in het weekeinde een andere pedalenset geprobeerd: gekoppeld aan het stuur en het stuur zelf gaat dan weer met een USB in de PC.
In eerste instantie kreeg ik een foutmelding toen ik het stuur aanzette.
Nu mijn eigen pedalen weer maar ook nu krijg ik (soms) diezelfde melding. Het stuur gaat dan op zwart en de melding is:

Update mode: PDD Quick Release. Power off the wheel
Message logs
Error: Connect Device failed (Error: Initial ping failure: No response received for ping command)
Power off the wheel base and retry update.

Het vreemde is dat ik helemaal niet met een update bezig ben; dat is -zeg- een week geleden en ging toen prima.
Maar omdat dit ook usb is, meen ik dat het er wel te maken kan hebben?
Misschien dat het stuur mijn usb port gesloopt heeft?
De aangesloten pedalen lieten af en toe de verbinding weg; mijn eigen (nu weer aangesloten) pedalen zijn wel goed, toch blijf ik de melding krijgen dus.

Maar als ik er zo bij nadenk, is het herstarten ook vanaf toen begonnen, ben ik bijna zeker van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Ik vermoed niet dat de USB hier betrokken is. Je kunt de poort testen door er een ander apparaat op aan te sluiten. Je zou kunnen kijken of energieinstellingen van de USB poort een rol spelen bij het probleem met de pedalenset maar dit is in mijn inschatting een bijkomend probleem.

Ik zou me blijven richten op het gegeven of er een crash plaatsvindt bij afsluiten. Kijk eens met BlueScreenView van Nirsoft of er minidumps gelogd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
@Interceptor101
Misschien kan je via WinDBG (via store te downloaden) en dan de dump uitlezen.
meestal staat daar best veel informatie in waar het eventueel aan kan liggen.

Windows location dump file:
C:\Windows\memory. dmp

Windows 11 dump location:
C:\Windows\Minidump\Minidump

Edit:
mocht je de dump niet weten waar het staat of je wilt die dump inschakelen:

Select System and Security > System. Select Advanced system settings, and then select the Advanced tab. In the Startup and Recovery area, select Settings. Make sure that Kernel memory dump or Complete memory dump is selected under Writing Debugging Information.

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als er geen BSOD is, dan ook geen dump. Een nette shutdown genereert geen MEMORY.DMP file.

Wat de poster aan gaf is dat de PC toch opnieuw start na een shutdown commando, dan kan het iets te maken hebben met powermanagement wat niet helemaal lekker werkt of apparaten die via USB aangesloten zijn en toch een wake-up genereren.

Ik zou dus eerst ook eens een echte shutdown doen vanuit admin command prompt en commando
SHUTDOWN -F -S -T 0

Als PC dan echt uit gaat en niet aan kun je inderdaad verder gaan zoeken op zaken als Fastboot aan of uit, BIOS updates voor je moederbord met betere power management, etc.
Gaat PC ook weer spontaan aan als er geen bijzondere apparaten als stuurtjes, pedalen, etc zijn aangesloten?
Gewoon even kaal met alleen simpel toetsenbord en muis?

Ik verdenk ook even die Corsair iCUE meuk dat heeft bij mij ook tot diverse power/herstart problemen geleid met allerlei stuurprogramma's en controllers die op de achtergrond geïnstalleerd worden.
Zelfde geldt voor Asus ROG/AURA/Armory meuk.
Je kunt die functies uitschakelen in BIOS/UEFI he?
Minder kerstboom, minder problemen, in ieder geval bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Beste mensen, sorry voor de late reactie.
Steeds kon ik er maar even aan werken en had het druk met 1001 zaken.

Helaas heb ik zaken geprobeerd en geprobeerd 'and then some'........het opstarten is weg maar ik heb dus nu geen flauw idee WAT dat was.
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat het met de drivers van de netwerkpoorten te maken had: die heb ik er zeker opnieuw ingezet, is ook een andere versie en ik heb nu wel één of ander WUDF ding lopen dat 1,5% van de processorcapaciteit vraagt wat ik eerst nooit had (uitgezocht: hoort te draaien) maar dat zal dan wel.

Bedankt voor alle hulp beste mensen: elke reactie heb ik wel uitgeprobeerd en het waren een aantal nuttige dagen zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Interceptor101
Beste mensen,

Toch nog maar even het topic omhoog halen.
Wat ik niet gemeld heb, omdat ik er gewoon niet aan dacht dat het ermee te maken kon hebben, is het geheugen!
Sorry daarvoor; ik ben sowieso niet goed in dit soort dingen en deed het toen ook op een moment dat mij helemaal niet goed uit kwam (baan, wisseling, bijna baan kwijt, opstart nieuwe baan ed.) en heb best wel hersenloos gedaan merk ik achteraf.

Afijn, twee van de vier reepjes geheugen moesten nog terug omdat hij wel eens raar deed.
Dat heb ik ook in die periode gedaan besef ik me. Vandaag eindelijk nieuw ram binnen, erbij gezet en.......weeeeer hetzelfde!

Pas toen (nogmaals: ZO sorry!!) viel bij mij het kwartje.
In de bios had ik uit staan dat hij nieuwe hardware ziet; dat zette ik aan en toen wilde hij niet meer opstarten.

Het geheugen is nieuw, hij deed exact hetzelfde, dus heb ik nu de bios maar gereset, met die jumpertjes.
Ik heb hem nu nog n iet lang kunnen testen, maar hij lijkt goed te gaan.

Enige probleem nu is dat hij niet de 3600 Mhz haalt, maar er 3467 Mhz van maakt, maar daar maak ik me niet zo druk over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Is nu de XMP overclock van je werkgeheugen uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
XMP staat aan op het moment.
Als ik die uitzet, dan loopt het nog maar op 2133 Mhz (wat ik persoonlijk raar vind omdat het wel 3600 geheugen is: dan zou dat de default moeten zijn?).
Pagina: 1