Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• peetMvZ
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-11 21:31
Hallo,

Ik heb een Solaredge systeem met 275w panelen en p300 optimizers.
Ik heb nog genoeg ruimte op de omvormer om 6 panelen bij te plaatsen.
Nu heb ik nog 6 goedwerkende 250w panelen liggen en ook nog 6 p300 optimizers.
Je voelt mijn vraag vast al aankomen:
Kan ik deze 6 250w panelen toevoegen zonder dat dit de performance van de andere panelen naar beneden haalt?
Ik heb mijzelf als flink ingelezen en ChatGPT gevraagd ;) Het lijkt erop dat het antwoord ‘ja’ is maar ik hoor het toch graag van echte mensen met verstand van deze systemen.

Btw; ik weet en accepteer dat ik deze 6 panelen dan niet apart kan monitoren.

Ik hoor het graag!

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:32
Ja, mits. Je zal je plannen en situatie even duidelijk moeten maken… net zoals bij een geheel nieuw systeem. Clues: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:41
als die panelen 6 optimizers hebben dan kun je die toch ook gewoon apart monitoren?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:32
Ja, mits je toegang hebt als installateur (en dat is vaak niet zo).

Maar het is idd wel van belang hoe en waar die panelen komen, bijvoorbeeld welke oriëntatie en helling hebben de bestaande en de nieuwe panelen? Is er sprake van schaduw gedurende delen van de dag/het jaar (bestaand en nieuw deel)?

• peetMvZ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBEeMqvojLhuxj_fOBvnOJGj1yw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XyZBux46rXhxK8L9wmsum6Q6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb 3 Solaredge sets op m’n dak liggen, dit is er 1 van. Links die donkere panelen, dat zijn de 6 250w panelen die nu nog op een kleine omnik omvormer draaien. Die wil ik met p300 optimizers bij een Solaredge systeem aankoppelen die nog ruimte heeft.
Alle panelen liggen strak op zuid onder 15 graden.
Ik woon in een bos en heb alleen tussen 14 en 16 uur alles in de zon liggen. Ik hoop dat dit voldoende info is om mijn vraag te kunnen beantwoorden?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:32
Ja dat kan. Hoeven niet p300 optimizers te zijn (die zijn al jaren end of life). Mogen alle optimizers uit de 60V serie zijn geschikt voor het paneel

Je zal de nieuwe optimizers moeten pairen. Intekenen kan alleen de beherend installateur, maar het zou moeten werken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• peetMvZ
Dankjewel Ronald, dus de andere 275 watt panelen gaan niet minder presteren omdat de optimizers dat afvangen?

• Dennisisdebeste
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09-11 20:20
Dat is mogelijk, let wel dat je via de setapp de laatste firmware update anders kan je de nieuwe optimizers niet pairen met de bestaande.
Pagina: 1