Simpele desktop voor licht thuisgebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• patshad
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De desktop is bedoeld als vervanging van de huidige computer van mijn ouders. Deze zal voornamelijk worden gebruikt voor:

- E-mail (office suite)
- Webbrowsen (facebook, youtube, nieuws)
- Hartenjagen :)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Gezien de lage eisen aan het systeem verwacht ik dat alle hedendaagse componenten dit met het grootste gemak zullen kunnen doen. Laten we zeggen dat de prijsrange zo tussen de €350-450 ligt. Hoe minder hoe beter, maar wel kwalitatief goed. Het vorige systeem is in 2009 ook met behulp van tweakers samengesteld en werkt op Windows 10 nog steeds naar behoren (op een steeds eenmalig weg te klikken AMD GPU driver foutmelding na :)).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het huidige systeem werkt met componenten uit 2009 en wordt met kerst 14 jaar oud :). Ik heb alleen tussentijds een nieuwe SSD erin gezet (crucial BX500). De i7 860 en de overige componenten mogen met pensioen. De opslagruimte van de huidige SSD vind ik niet meer toereikend en hoeft niet meegenomen te worden. Wellicht verzin ik hier nog wel een ander gebruik voor in de toekomst.

Wat mag er misschien mee?
De computerkast, een antec Sonata elite (uitvoering: Antec Sonata Elite). Dit is vooral de looks en omdat het een stille kast is. Dit hangt echter af van de hedendaagse mogelijkheden, een thin client is wellicht ook een idee.

Wat moet er mee?
Het Dell geluidssysteem (2 speakers, bass unit, en een centrale langwerpige speaker (20 cm) met de aan uit knop voor het geluid.

Monitor: Dell Ultrasharp
uitvoering: Dell UltraSharp U2515H Zilver, Zwart

Apple keyboard: gekocht voor de dempende werking van de toetsaanslagen (vrij stil).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Opslag: een SSD van 2TB. Deze zal nooit meer uitgebreid hoeven worden en tegenwoordig goed geprijsd t.o.v een 1TB model.
- Geheugen: ik verwacht dat 16GB meer dan zat is.
- Internet bedraad, geen Wifi.
- Windows 11, computer zal de komende 10-15 jaar moeten blijven functioneren :).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Prijs/kwaliteit, lichte voorkeur voor AMD aangezien die in het budget segment net wat meer prestaties leveren voor hetzelfde geld tov Intel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stilte en energieverbruik: de computer moet niet te horen zijn, bij geen enkele taak. Liefst zo zuinig mogelijk. Computer staat meermaals aan per dag, soms ook zonder dat er gebruik van wordt gemaakt. Geïntegreerde iGPU is wenselijk.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik verwacht een goed advies voor een simpele computer waar de komende 10-15 jaar geen omkijken meer naar is. De mee te nemen speakerset, apple keyboard en monitor moeten aangesloten kunnen worden. Daarnaast moet de computer niet te horen zijn (ook niet in de zomer bij 30 graden) en is energiezuinigheid gewenst.

Eerste opzet, voorbeeld uit een wat ouder topic.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Tray€ 125,02€ 125,02
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 149,90€ 149,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-16GRS€ 38,01€ 38,01
1Solid state drivesLexar NM620 2TB€ 89,89€ 89,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 402,82

Vragen
- In hoeverre is AM5 een slimmere keuze met dit budget, ermee rekening houdend dat er de komende 10 jaar geen component updates zullen worden doorgevoerd?
- Is het niet beter om een kwalitatief goede voeding aan te schaffen in plaats van een voeding die bij de case zit? Ook afhankelijk van de te kiezen vormfactor van de case.
- Aansluiting speakerset: lukt dit met een small/thin client formfactor? Gelet op de aansluitingen van de gekozen barebone uit de eerste opzet lijkt dit niet te kunnen?
- Is een 'gewone' SSD geen betere keus dan een M.2 SSD om de prijs wat te drukken? Mijn ouders zullen het verschil in snelheid niet merken. Qua betrouwbaarheid zou er geen verschil moeten zijn.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:36
De Deskmini past prima bij dit doel, de voeding is krachtig genoeg voor deze CPU.
SATA SSD's zijn nauwelijks goedkoper dan NVME exemplaren, de goedkoopste 2TB SSD is een NVME.
De Deskmini heeft een hoofdtelefoonuitgang aan de voorkant, daar kun je de groene plug van je PC speakerset instopppen. Heel erg goed zal het geluid niet zijn, maar voor wat Youtube browsen voldoet het.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
patshad schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:58:
De i7 860 en de overige componenten mogen met pensioen.
Is er iets mis met de 860?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Geen koeler?

Een andere optie is iets als een Dell Optiplex uit V&A.

[ Voor 10% gewijzigd door Olaf van der Spek op 17-12-2023 18:44 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-11 07:38
Olaf van der Spek schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:43:
[...]

Geen koeler?

De deskmini komt met koeler. Die is wel inferieur.

Een Optiplex is niet iets voor de komende 10 jaar.

@patshad
10 tot 15 jaar is een lange tijd. Ik zou een wat nieuwere machine pakken.

Ik denk zelf aan een Minisforum Venus Serie UM760 voor € 389.

uitvoering: Lexar NM710 2TB voor de ssd.

Doe je uitvoering: Crucial CT16G48C40S5 bij en kun je altijd nog uitbreiden met nog een sodimm van 16GB. Het voordeel aan DDR5 is dat je met één dimm al dual channel snelheid hebt.

De AMD 5 7640HS is 15% sneller dan de 5600G en een stuk zuiniger. De behuizing is tevens een kleiner en komt met USB4 en Wifi 6E.

• patshad
  • Nu online
De i7 860 is niks mis mee, maar de computer voldoet niet aan de vereisten om W11 te draaien. Tevens loop ik bijna tegen een opslagtekort aan en er is altijd nog de GPU driver foutmelding die ik niet opgelost krijg. Dat is overigens geen ramp hoor, maar na 14 jaar is een upgrade wel wenselijk. De voeding is natuurlijk ook oud aan het worden, die was oorspronkelijk bemeten op een AMD 5850 die ik later vervangen heb door een 5450, dus veel vermogen wordt er niet gevraagd en zou in theorie nog wel even door kunnen blijven draaien.
Olaf van der Spek schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:43:
[...]

Geen koeler?

Gezien de verwachte levensduur schaf ik liever alles nieuw aan, dus een V&A is geen optie.
Djarune schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:20:
[...]

De deskmini komt met koeler. Die is wel inferieur.

Een Optiplex is niet iets voor de komende 10 jaar.

@patshad
10 tot 15 jaar is een lange tijd. Ik zou een wat nieuwere machine pakken.

Ik denk zelf aan een Minisforum Venus Serie UM760 voor € 389.

uitvoering: Lexar NM710 2TB voor de ssd.

Doe je uitvoering: Crucial CT16G48C40S5 bij en kun je altijd nog uitbreiden met nog een sodimm van 16GB. Het voordeel aan DDR5 is dat je met één dimm al dual channel snelheid hebt.

De AMD 5 7640HS is 15% sneller dan de 5600G en een stuk zuiniger. De behuizing is tevens een kleiner en komt met USB4 en Wifi 6E.
10-15 jaar is inderdaad een lange tijd, maar gezien we het tot zover af gekund hebben met de i7 verwacht ik eigenlijk eenzelfde scenario. Er wordt niet enorm veel rekenkracht gevraagd voor deze simpele taken. Systeemeisen voor Office en Windows zullen natuurlijk wel wat zwaarder kunnen worden in de toekomst, maar die zullen niet dusdanig hoog zijn dat een machine van nu dat niet meer aan kan. Ik had ook niet durven zeggen dat ik W10 op componenten van 14 jaar oud zou kunnen draaien, maar dat is toch prima gelukt.

De Minisforum Venus Serie in combinatie met de uitbreidingen die je noemt ziet er goed uit! Ik ga daar eens verder induiken.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-11 21:54

Thomg

Aww yiss

Verzendtijd is wel mid januari, je kan ook deze overwegen.
https://store.minisforum....s/minisforum-un1265-green

Niet code MINISFORUM15 vergeten voor extra 15 euro korting als je bij ze gaat kopen.

[ Voor 26% gewijzigd door Thomg op 18-12-2023 14:34 ]

• patshad
  • Nu online
Thomg schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:34:
Verzendtijd is wel mid januari, je kan ook deze overwegen.
https://store.minisforum....s/minisforum-un1265-green

Niet code MINISFORUM15 vergeten voor extra 15 euro korting als je bij ze gaat kopen.
@Thomg Dank voor het alternatief en de kortingscode, echter vind ik de kleur van bovenstaand niet heel mooi. Verzendtijd had ik even overheen gekeken, dat is een goed punt. Als ik het voorstel van @Djarune prijstechnisch bekijk dan zit je op afgerond €550.

Met een dergelijk budget in gedachten, toch nog even lopen spelen met een mini-itx alternatief in een mooie Fractal behuizing.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Tray€ 125,02€ 125,02
1MoederbordenASRock B550M-ITX/ac€ 124,90€ 124,90
1BehuizingenFractal Design Define 7 Nano Black TG Light Tint€ 84,90€ 84,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 67,20€ 67,20
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,-€ 59,-
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 92,89€ 92,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 553,91

De uitvoering: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK heb ik nog liggen, aangezien ik deze net vervangen heb door de uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS. Is de Crucial set compatibel met het gekozen moederbord en de 5600G? Op de QVL van de fabrikant kom ik het niet tegen, maar indien dit wel zou werken zou dat mooi meegenomen zijn: dan kan ik het oude geheugen hergebruiken.

Verder heb ik ook nog een wraith Prism koeler thuis liggen (die zat bij de 3700x) welke ook geschikt zou moeten zijn voor de 5600G op AM4.

Prijs van bovenstaand komt dan uit op < €500, maar dan wel met een deftige kast. Ik zie dit ook als een geschikte optie; wat denken jullie?

Met die vrijgekomen €60 kan ik eventueel nog een stapje hoger qua processor met iGPU (uitvoering: AMD Ryzen 7 5700G Boxed) of is dat het prijsverschil van €60 niet waard tov de 5600G?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-11 21:54

Thomg

Aww yiss

Zilver kan ook.
https://store.minisforum....=r&variant=41871549792439

Minisforum verkoopt ook een 5700G variant.
https://store.minisforum.de/en/products/elitemini-x500-5700g

Als je all-in wilt kan de EM680 ook, ben je meteen klaar
https://store.minisforum....80?variant=41840119283895

Voor DDR4 hoef je niet naar de QVL te kijken, alles werkt wel.

Voor koeler kan je ook gewoon de bijgeleverde koeler gebruiken.
uitvoering: AMD Ryzen 5 5600G Boxed
Maar de prism is wel wat beter, de 5600G komt vgm met de Stealth.

De kast vind ik zelf wat lomp voor een ITX moederbord en ook niet echt "deftig". Voor ouders zou ik wat professioneler of compacter nemen zoals de AP201 bijv.
uitvoering: ASUS Prime AP201 Zwart
(Dan hoef je ook geen ITX moederbord te nemen btw)

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:01
Ik heb zelf de deskmini a300 met een AMD 2200g en een noctua NH-L9a-AM4. Lekker compact en heerlijk stil. Prima kantoorapparaatje. Niets in vergelijking met mijn workstation met een 5800x en een 3080ti, maar voor het lichte werk dat jij omschrijft gaat deze voorlopig nog wel even mee. Mijn ouders zouden het verschil niet merken. Zeker niet als je er een 5600g in stopt.

Ik zou daarom jouw oorspronkelijk plan zeker niet zomaar afdoen. Of die de 10/15 haalt, weet ik natuurlijk niet. Maar ik zie geen reden waarom niet.

• patshad
  • Nu online
Thomg schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:07:
Zilver kan ook.
https://store.minisforum....=r&variant=41871549792439

Minisforum verkoopt ook een 5700G variant.
https://store.minisforum.de/en/products/elitemini-x500-5700g

Als je all-in wilt kan de EM680 ook, ben je meteen klaar
https://store.minisforum....80?variant=41840119283895

Voor DDR4 hoef je niet naar de QVL te kijken, alles werkt wel.

Voor koeler kan je ook gewoon de bijgeleverde koeler gebruiken.
uitvoering: AMD Ryzen 5 5600G Boxed
Maar de prism is wel wat beter, de 5600G komt vgm met de Stealth.

De kast vind ik zelf wat lomp voor een ITX moederbord en ook niet echt "deftig". Voor ouders zou ik wat professioneler of compacter nemen zoals de AP201 bijv.
uitvoering: ASUS Prime AP201 Zwart
(Dan hoef je ook geen ITX moederbord te nemen btw)
Dank voor de mooie suggesties weer! Fijn dat het geheugen dat ik heb liggen hoogstwaarschijnlijk wel gewoon goed werkt. Ik merk dat ik toch meer neig naar een eigen build waarin ik deze kan hergebruiken. Dat zal de kosten iets drukken en verspilling tegengaan. Levertijd van mid januari is dan ook geen issue, ik zou de build graag voor kerst in huis willen halen dus uiterlijk woensdag of donderdag bestellen.

Ik bedoelde met deftig dat uitvoering: Fractal Design Define 7 Nano Black TG Light Tint er erg mooi uit ziet, stil is en goed koelt. Daarnaast zijn er vooraan ook nog een 4-tal usb aansluitingen. Qua afmetingen en volume ontlopen de uitvoering: ASUS Prime AP201 Zwart en de fractal elkaar niet veel, daarbij vind ik dat de fractal wel de mooiere kast is.

Is er een duidelijke reden om niet voor ITX te kiezen? Anders dan dat de keuze qua moederbord wel vrij beperkt is? Als alternatief voor de Fractal nano kast zat ik te denken aan de uitvoering: Fractal Design Define Mini C, daar kan wel een microATX in, maar de 7 nano lijkt me wel wat meer functioneel.

Ik heb zelf een Define R5 voor mijn eigen desktop, dus ben wellicht wel enigzins biased richting Fractal en hun design.
ZatarraNL schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:24:
Ik heb zelf de deskmini a300 met een AMD 2200g en een noctua NH-L9a-AM4. Lekker compact en heerlijk stil. Prima kantoorapparaatje. Niets in vergelijking met mijn workstation met een 5800x en een 3080ti, maar voor het lichte werk dat jij omschrijft gaat deze voorlopig nog wel even mee. Mijn ouders zouden het verschil niet merken. Zeker niet als je er een 5600g in stopt.

Ik zou daarom jouw oorspronkelijk plan zeker niet zomaar afdoen. Of die de 10/15 haalt, weet ik natuurlijk niet. Maar ik zie geen reden waarom niet.
Dank voor de input! Wat de koeler betreft zou ik het in eerste instantie proberen met de Wraith Prism die bij mijn 3700x zat, mocht dat toch teveel herrie gaan maken kan er altijd nog een noctua op :). Ik ben ook geneigd om bij de 5600G te blijven itt de 5700G. Voor dit lichte gebruik zal het op termijn geen verschil moeten maken.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
patshad schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:18:
De i7 860 is niks mis mee, maar de computer voldoet niet aan de vereisten om W11 te draaien.
Is W11 een vereiste? Met W10 kun je nog bijna twee jaar vooruit.
Gezien de verwachte levensduur schaf ik liever alles nieuw aan, dus een V&A is geen optie.
Wil je een zo lang mogelijke levensduur (7950X? ;) ) of en zo laag mogelijk TCO op lange termijn, of bouw je gewoon graag een nieuw systeem?
Zo'n Deskmini is inderdaad wel een leuke optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Olaf van der Spek op 18-12-2023 22:33 ]

Pagina: 1