Snelheid DDR4 SODIMM is nog steeds niet belangrijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik heb 3 oude computers met i5 processor en 2 SODIMM slots voor DDR4. Eén van deze computers wil ik uitbreiden naar 2x 16GB (weet alleen nog niet precies welke). Op basis van wat ik hierover op Tweakers gelezen heb, denk ik dat de snelheid van DDR4 niet uit maakt. Langzamer DDR4 is momenteel duurder.

Op Tweakers zag ik ook de tip om te zoeken op de Crucial site en nu ben ik toch aan het twijfelen:

CPUwat zegt Intel ark  wat zegt Crucial
i5-8250UDDR4-24003200 of 2400 (2400 is duurder)
i5-7500TDDR4-2133/2400alleen 2400
i5-6500TDDR4-1866/2133alleen 2400

Klopt het toch nog steeds dat snelheid niet uitmaakt en dat 3200 geheugen gewoon zal werken op al deze CPU's, of is dat intussen wel afhankelijk van het exacte type CPU (deze CPU's zijn best oud intussen)?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Beste antwoord (via aawe mwan op 31-12-2023 13:57)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:59

DataGhost

iPL dev

In principe zijn de vermelde snelheden voor RAM altijd maximale snelheden en kan het prima op lagere snelheden draaien, waarschijnlijk zelfs met strakkere timings. De vermelde snelheden in Ark zijn de maximale snelheden van de geheugencontroller voordat je in overklokgebied terecht komt. Dus zolang het RAM een hogere snelheid aankan dan de geheugencontroller zou er geen probleem moeten zijn. Dat geeft natuurlijk geen garantie dat het voor die specifieke CPU's werkt want er zijn altijd wat combinaties die niet lekker gaan, maar dat geldt net zo hard voor het 2133- of 2400-geheugen. Dus ik zou zelf gewoon het 3200-geheugen kopen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:59

DataGhost

iPL dev

In principe zijn de vermelde snelheden voor RAM altijd maximale snelheden en kan het prima op lagere snelheden draaien, waarschijnlijk zelfs met strakkere timings. De vermelde snelheden in Ark zijn de maximale snelheden van de geheugencontroller voordat je in overklokgebied terecht komt. Dus zolang het RAM een hogere snelheid aankan dan de geheugencontroller zou er geen probleem moeten zijn. Dat geeft natuurlijk geen garantie dat het voor die specifieke CPU's werkt want er zijn altijd wat combinaties die niet lekker gaan, maar dat geldt net zo hard voor het 2133- of 2400-geheugen. Dus ik zou zelf gewoon het 3200-geheugen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

aawe mwan schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:40:
Ik heb 3 oude computers met i5 processor en 2 SODIMM slots voor DDR4. Eén van deze computers wil ik uitbreiden naar 2x 16GB (weet alleen nog niet precies welke). Op basis van wat ik hierover op Tweakers gelezen heb, denk ik dat de snelheid van DDR4 niet uit maakt. Langzamer DDR4 is momenteel duurder.

Op Tweakers zag ik ook de tip om te zoeken op de Crucial site en nu ben ik toch aan het twijfelen:

CPUwat zegt Intel ark  wat zegt Crucial
i5-8250UDDR4-24003200 of 2400 (2400 is duurder)
i5-7500TDDR4-2133/2400alleen 2400
i5-6500TDDR4-1866/2133alleen 2400

Klopt het toch nog steeds dat snelheid niet uitmaakt en dat 3200 geheugen gewoon zal werken op al deze CPU's, of is dat intussen wel afhankelijk van het exacte type CPU (deze CPU's zijn best oud intussen)?
Stock draait het toch op 1866/2133/2400, dus ale je zelf niets aanpast

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Intussen heb ik het 3200 geheugen gekocht (dual rank) en in deze 3 computers uitgeprobeerd en alles werkt.

Elke CPU herkent automatisch dat dit geheugen draait op de hoogste snelheid die de CPU zelf ondersteunt, daarvoor hoefde ik niks in te stellen. Wel blijkt dat deze oude computers ook al de eerste keer na wijziging van de geheugenconfiguratie een flinke tijd extra tijd nodig hebben om op te starten, dus een moment leek het even niet te werken.

Ik gebruik het geheugen nu in het systeem met de 8e generatie CPU. Op de 6e en 7e generatie CPU's heb ik verder alleen een geheugentest van ongeveer een uur gedraaid, maar dat werkte zonder problemen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”