Hoe RJ45 op Cat6 SFTp 100% koper

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-06 13:33
Tuin omgegraven, gaten in de muren geboord, mantelbuis getrokken, etc. Alles ligt netjes. De volgende stap is RJ45-connectoren op de Cat6 SFTP kabel (100% koper) monteren en ik ben klaar. Krimptang, SFTP connectoren, kousjes, etc. Alles ligt klaar.

Maar.. het is allemaal niet precies hetzelfde als 100 jaar geleden toen ik wel eens een RJ45 op een UTP-kabel zette.

Ik begrijp dat ik de metalen bescherming omlaag moet schuiven, de folie van de aderparen af moet halen. Dan is er nog een plastic ogend iets dat geloof ik weggeknipt moet worden. En de aderparen moeten in de juiste volgorde. Maar wat doe ik met dat koper? Knip ik die ook weg?

Kan online geen video vinden die dezelfde kabel gebruikt als wat ik voor me zie als ik de kabel strip.

Help? ;-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:19

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Die heb ik bekeken, maar in de kabel die ze gebruiken is geen sprake van een koperen ader.

De buitenste laag van de kabel wordt gespript.
De laag daarna (metale bescherming) wordt omlaag gedaan.
De geleide voor de aderparen wordt verwijderd.
Dan houden zij alleen de gekleurde aderparen over.
Bij mij loopt ook een koperen ader in het midden. Volgens mij is dat de 'drain wire' en ik denk dat ik die moet terugvouwen, maar wil het zeker weten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:59

DukeBox

loves wheat smoothies

ThomasBHJensen schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:45:
Die heb ik bekeken, maar in de kabel die ze gebruiken is geen sprake van een koperen ader.
Bedoel je massief? Zo ja, dan is het geen patch kabel en dus niet bedoeld om direct een RJ45 op te knijpen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Knip alles behalve de acht aders maar weg. Dan is het geen SFTP kabel meer maar heb je wel de meeste kans op succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
DukeBox schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:48:
[...]

Bedoel je massief? Zo ja, dan is het geen patch kabel en dus niet bedoeld om direct een RJ45 op te knijpen.
Ik heb deze kabel gebruikt:

Netwerkkabel | Cat6 S/FTP | 100 meter (Soepele kern, 100% koper)

Zie foto voor de zekerheid. Wat zou daar dan op moeten of kunnen. Ik zou denken RJ45 speciaal voor cat6 S/FTP zou geen probleem moeten zijn? Die heb ik er bij besteld namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSxw_fw3OQUJEqaEA7az_jxR_x4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ShX0D5Nvj8V5D0zFvqrpJa8N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door ThomasBHJensen op 17-12-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:22
Niet heel erg dat je voor soepele aders bent gegaan, maar nu moet je wel connectoren gebruiken die geschikt zijn voor soepele aders.

Op werk gebruiken we Nexans N420.66A keystones, welke met een relatief fijn kniptangetje en een universeeltang wel te doen zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-09 15:02
Zou eerder voor keystones gaan dan voor RJ45-connectoren. En netjes afwerken op de muur met een wandcontactdoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ThomasBHJensen schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:21:
[...]

Ik heb deze kabel gebruikt:

Netwerkkabel | Cat6 S/FTP | 100 meter (Soepele kern, 100% koper)

Zie foto voor de zekerheid. Wat zou daar dan op moeten of kunnen. Ik zou denken RJ45 speciaal voor cat6 S/FTP zou geen probleem moeten zijn? Die heb ik er bij besteld namelijk.

[Afbeelding]
Dit is patchcable, geen installatiedraad. Je hebt de verkeerde kabel gebruikt.

Voor installatie hoor je stugge kabel te gebruiken die je afmonteert op contactdozen of patchpanels. Vervolgens sluit je apparatuur aan via korte patchcables tussen contactdoos en apparaat.

Nu, dat wil niet zeggen dat het niet gaat werken, maar best practices zijn er niet voor niets en dit heeft een stuk grotere risico op problemen. Geluk bij een ongeluk: soepele kabel is wel bedoeld om stekkers op te knijpen. Ik mis echter exact wat anders is dat vroeger - enig verschil tussen Cat6 S/FTP en Cat5 S/FTP is dikkere aders en meer twists. Wat is volgens jou anders?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
OK, dus kortom, de soepele ipv stugge is niet conform best practises, maar begrijp dat het wel kan. Het ligt nu al in de grond dus, fijn te horen dat het niet onbruikbaar is.

Ik heb deze RJ45-conenctoren er bij besteld:

https://www.kabelshop.nl/...-93829-i31509-t25963.html

Volgens de productgegevens zijn die voor soepel en stug en voor cat6 S/FTP. Ik ga er dan vanuit dat dit moet kunnen.

Mijn vraag gaat dan hierom:

de aderparen heb ik gevonden, dat is net als vroeger. Maar er zit ook een koperen ader in. Wat doe ik daarmee? En wat doe ik met shield (metalen bescherming).

Ik had begrepen de metalen bescherming omvouwen over de buitenhuls van de kabel en wegwerken/afknippen nadat de connector er op zit. De kunsstof adergeleider afknippen. De aderparen untwisten en in de connectoren stoppen, in dde juiste kleurenvolgorde. Maar die koperdraad? Heb een video gevonden die suggereert ook omvouwen naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:22
de koperen ader is vermoedelijk de aardingsdraad , zonder gepaste keystone heb je daar niks aan, wegknippen

idem met shielding ... zolang je mantel tot in de connector zit heeft het weinig zin om deze achteruit te plooien , ook wegknippen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
dion_b schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:39:
[...]

Dit is patchcable, geen installatiedraad. Je hebt de verkeerde kabel gebruikt.

Voor installatie hoor je stugge kabel te gebruiken die je afmonteert op contactdozen of patchpanels. Vervolgens sluit je apparatuur aan via korte patchcables tussen contactdoos en apparaat.

Nu, dat wil niet zeggen dat het niet gaat werken, maar best practices zijn er niet voor niets en dit heeft een stuk grotere risico op problemen. Geluk bij een ongeluk: soepele kabel is wel bedoeld om stekkers op te knijpen. Ik mis echter exact wat anders is dat vroeger - enig verschil tussen Cat6 S/FTP en Cat5 S/FTP is dikkere aders en meer twists. Wat is volgens jou anders?
Met 'anders dan vroeger' doelde ik op het feit dat je vroeger alleen de aderparen had. Verder niets om rekening mee te houden. Aderparen de connector in, krimptang er op en klaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:16
Als je geen s/ftp had gekocht maar utp is dat nog steeds zo.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ThomasBHJensen schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:05:
[...]

Met 'anders dan vroeger' doelde ik op het feit dat je vroeger alleen de aderparen had. Verder niets om rekening mee te houden. Aderparen de connector in, krimptang er op en klaar.
Wat je daar beschrijft is U/UTP vs S/FTP. Dat heeft niets met vroeger vs nu te maken, vroeger werkte S/FTP net zo en je kunt nu ook prima (en in de meeste gevallen: beter) U/UTP gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 17-12-2023 20:12 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
Als je connectors hebt met een metalen schermpje er om heen dan moet je die koper draad daar contact mee laten maken, meestal door een lipje aan het schermpje dat ook een stukje naar binnen gevouwen is waar je de kabel ook in steekt. Heb je volledig transparante conrectors waarbij alleen de 8 contacten van metaal zijn dan heb je niet zo veel aan de afscherming en de aarde draad van de kabel en kan je het weg knippen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Ok, hoop dat jullie nog eens zouden willen helpen.

Heb lopen prutsen met die rj45 connectoren. Werkte niet goed. Dus rj45 connectoren met doorvoer gehaald. Aderparen in de juiste volgorde doorgevoerd, krimptang gebruikt, alles lijkt prima in orde.

Kabels (2) in de modem/router gestopt in een ethernetpoort en in de schuur gaan kijken of het werkt met laptop met ethernetport en later mn desktop met ethernetport. Geen internet.

Op de modem/router brandt bij beide kabels groen lampje.

In de schuur beide kabels in een switch geprobeerd. Ook daar branden dan 2 groene lampjes.

Dacht dat dat betekent dat de kabel/connectoren ok zijn. Maar geen internet.

Ip refresh proberen te doen maar pc zegt geen ethernetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Zojuist om te proberen een oude utpkabel van de switch naar desktop aangesloten. Ethernetpoott desktop brandt oranje. Geen internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Krijg een 169-ip adres. Kortom geen verbinding net DHCP-server.

Mag ik concluderen dat kabel en connectoren ok zijn aangezien ik op modem/router en switch groene lampjes krijg?

Zou het aan de kpn modem/rputer kunnen liggen. Iets softwarematigs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-09 09:05
@ThomasBHJensen het groene lampje zegt niet zoveel. Heb je een kabeltester? Dat is echt aan te raden en kosten niet eens zoveel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Joost1981_2 schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:17:
@ThomasBHJensen het groene lampje zegt niet zoveel. Heb je een kabeltester? Dat is echt aan te raden en kosten niet eens zoveel meer.
Heb ik niet. En die zou zeker helpen. Alleen, tja, je wil het oplossen met wat je in huis hebt he? Zeker als de winkels weer dicht zijn ;-)

Het is me zojuist gelukt internet te krijgen. UTP van de switch naar de desktop en het werkt. Speedtest gedaan, alles netjes op 1 GB/sec. Wat er nou niet goed was, geen idee. Toch kwestie van apparaten herstarten blijkbaar.

Vraag me nog af of lampje bij ethernetpoort in desktop niet groen zou moeten zijn ipv oranje. Maar misschien hoort het zo? Snelheid is iig prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
Kan het zijn dat deze oranje is omdat het een 10(0) Mb link is en dat een 1Gb link groen heeft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:53
Als je wisselvallige resultaten krijgt is het meest waarschijnlijke dat je connectoren slecht contact maken en het af en toe doen.
RJ45's aan een kabel monteren moet je gewoon nooit aan beginnen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 13:19
Ben(V) schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:20:
RJ45's aan een kabel monteren moet je gewoon nooit aan beginnen.
Beetje kort door de bocht.
Heb in mijn huidige huis en mijn vorige huis ook gewoon UTP door een buis getrokken en RJ45's aangeknepen.
Werkt tot op de dag van vandaag (8 jaar) nog steeds prima op 1Gbit zonder storingen en problemen...

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Rensjuh schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:24:
[...]

Beetje kort door de bocht.
Heb in mijn huidige huis en mijn vorige huis ook gewoon UTP door een buis getrokken en RJ45's aangeknepen.
Werkt tot op de dag van vandaag (8 jaar) nog steeds prima op 1Gbit zonder storingen en problemen...
Mee eens. Er is niets mis met RJ45 connectors aan UTP, maar dan wel aan de juiste kabel en dat is hier nu net het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
Hann1BaL schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:28:
[...]

Mee eens. Er is niets mis met RJ45 connectors aan UTP, maar dan wel aan de juiste kabel en dat is hier nu net het probleem.
Nee dat is hier niet het probleem.
TS heeft connectoren voor "S/FTP soepele én stugge kern" en hij heeft ook S/FTP kabel (met soepele kern).
Dit zou dus gewoon moeten werken indien correct afgemonteerd.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Rensjuh schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:30:
[...]

Nee dat is hier niet het probleem.
TS heeft connectoren voor "S/FTP soepele én stugge kern" en hij heeft ook S/FTP kabel (met soepele kern).
Dit zou dus gewoon moeten werken indien correct afgemonteerd.
Ja dus moet juiste kabel en connectors hebben :)
Dat is mijn punt. Iets te kort verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
En omdat jullie het gedaan hebben is het ineens kort door de bocht?
Beetje bevooroordeeld vind je ook niet?

Voor vaste bekabeling gebruik je stugge kabel die je afmonteert op LSA (dus patch panel, wcd's of keystones).
Soepele kabel is bedoelt als patch kabel en daarvoor kun je beter gewoon kant en klare kabels met aangespoten RJ45's gebruiken.
Er is niets zo lastig als storing zoeken in een netwerk als dat veroorzaakt wordt door de bekabeling want "het werkte toch altijd".

Rj45's zijn kwetsbare dingen en aanknijpen daarvan geeft maar matig contact waardoor corrosie invloed kan krijgen en de kabel na onbepaalde tijd kuren kan gaan vertonen.
Kortom dat deel van je netwetwerk (de vaste bekabeling) moet eigenlijk het meest betrouwbaar zijn, de rest is makkelijk te vervangen.

Een LSA snijd de stugge ader aan twee kanten in en maakt zo een echte las, terwijl Rj45 aanknijpen alleen maar oppervlakte contact van een pennetje tegen de aders maken waar corrosie tussen kan komen of die door beweging los kunnen laten.

Dat leveranciers roepen dat je RJ45 kunt aanknijpen is gewoon achter marketing aanhollen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
Ben(V) schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:39:
En omdat jullie het gedaan hebben is het ineens kort door de bocht?
Beetje bevooroordeeld vind je ook niet?
Ja, aangezien het prima kan en prima werkt vind ik het nogal kort door de bocht ja.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja dat lijkt me kortzichtig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joost1981_2
Ben(V) schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:39:
Een LSA snijd de stugge ader aan twee kanten in en maakt zo een echte las, terwijl Rj45 aanknijpen alleen maar oppervlakte contact van een pennetje tegen de aders maken waar corrosie tussen kan komen of die door beweging los kunnen laten.

Dat leveranciers roepen dat je RJ45 kunt aanknijpen is gewoon achter marketing aanhollen.
Al 30 jaar pleur ik stugge kabels in huizen met direct rj45 stekkers erop. Na 30 jaar ligt dat nog prima in het huis van mijn ouders. Niks corrosie. Stug hoort bij stug, soepel hoort bij soepel.

Dat LSA geneuzel en keystones is netter ja, maar ik ga toch geen patchpaneel plaatsen in een meterkast als er 3 kabeltjes lopen en dan patchkabels gebruiken? Huts direct in de router. Kan prima, niks marketing. Het is maar hoe principieel en hoeveel geld je uit wilt geven.

Had ik het al verteld dat ik het zojuist in mijn nieuwe huis ook zo heb gedaan? Bij deze.
En gaat het corroderen, joh dan knijp ik er een nieuw stekkertje op van..... hoeveel? 35 cent ofzo?

[ Voor 4% gewijzigd door Joost1981_2 op 23-12-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Joost1981_2 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:20:
[...]

Al 30 jaar pleur ik stugge kabels in huizen met direct rj45 stekkers erop. Na 30 jaar ligt dat nog prima in het huis van mijn ouders. Niks corrosie. Stug hoort bij stug, soepel hoort bij soepel.

Dat LSA geneuzel en keystones is netter ja, maar ik ga toch geen patchpaneel plaatsen in een meterkast als er 3 kabeltjes lopen en dan patchkabels gebruiken? Huts direct in de router. Kan prima, niks marketing. Het is maar hoe principieel en hoeveel geld je uit wilt geven.

Had ik het al verteld dat ik het zojuist in mijn nieuwe huis ook zo heb gedaan? Bij deze.
En gaat het corroderen, joh dan knijp ik er een nieuw stekkertje op van..... hoeveel? 35 cent ofzo?
Voor 3 kabels is een patchpanel inderdaad overkill,. maar een tweetal wandcontactdozen zou prima werken.

Ja, het kan werken met stekker er direct op en in je apparaat, maar dat is net zoals blauwe en bruine installatiedraad voor electra direct in je apparaat stoppen: werkt op zich prima, maar is niet conform richtlijn en daar zijn goede redenen voor - in beide gevallen vooral rond kwetsbaarheid bij verplaatsingen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
dion_b schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:49:
[...]

Voor 3 kabels is een patchpanel inderdaad overkill,. maar een tweetal wandcontactdozen zou prima werken.

Ja, het kan werken met stekker er direct op en in je apparaat, maar dat is net zoals blauwe en bruine installatiedraad voor electra direct in je apparaat stoppen: werkt op zich prima, maar is niet conform richtlijn en daar zijn goede redenen voor - in beide gevallen vooral rond kwetsbaarheid bij verplaatsingen.
nee dat is het niet. Je utp kabeltje zo aansluiten is peanuts, gaat geen brand of kortsluiting veroorzaken.

Wat verplaatst zich dan? Ik ga niet zeulen met mijn router of vaste computers/printers. Laptops hebben niet eens meer een ethernet aansluiting en hebben een dockingstation nodig. En again: Voor 35 cent nieuw stekkertje. Ik heb het nooit meegemaakt dat het stekkertje losging.

Maak het niet zo groot en principieel. Lets agree to disagree.

[ Voor 4% gewijzigd door Joost1981_2 op 23-12-2023 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wat jij doet moet je zelf weten maar zulk gepruts aanbevelen aan anderen is minder.
Er zijn goede redenen die ik hierboven beschreven hebt waarom je geen RJ45's moet aanknijpen.

Dit is typisch een weer zo'n geval van "Ik doe het fout en in plaats van je dat te realiseren graaf je jezelf in om je de boel goed te praten".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:20

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zelf RJ-45's op een (stijve) kabel knijpen, wordt gedaan in specifieke situaties waar je geen plaats hebt voor een keystone en patchkabel.

Afbeeldingslocatie: https://dl.ubnt.com/qsg/NBE-5AC-Gen2/image/NBE-5AC-G2_AC_Connect_Ethernet.png

Zo'n Ubiquiti hangt aan een paal en er is weinig ruimte onder het klepje dat de regen van de LAN-poort weghoudt.

Het is tricky om een goede match te vinden tussen een assortiment aan RJ's en de kabels dat je in the field tegenkomt. Hoe dik zijn de aders? Outdoorkabel met of zonder vet? Proefondervindelijk kwam ik te weten welke RJ en kabel goed matchen en jarenlang goed werkt. Ik wist perfect welke RJ dat ik kan gebruiken om lekker slecht contact te maken zodat iemand anders moet uitrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost1981_2
Ben(V) schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:52:
Wat jij doet moet je zelf weten maar zulk gepruts aanbevelen aan anderen is minder.
Er zijn goede redenen die ik hierboven beschreven hebt waarom je geen RJ45's moet aanknijpen.

Dit is typisch een weer zo'n geval van "Ik doe het fout en in plaats van je dat te realiseren graaf je jezelf in om je de boel goed te praten".
Nee, welk gat graaf ik? Ik weet het dondersgoed. Ik stop echter liever mijn geld in een paar pilsjes. Ik hoor geen enkele goede reden van je want die redenen die je aangeeft is niet mijn (en van vele andere) de ervaring. Ik heb geen last van corrosie en geen last van stekkertjes die los gaan.

Respecteer elkaar daar eens in. Je had ook anders kunnen antwoorden: Hey het werkt, maar is niet aan te bevelen want deze redenen. Helaas begin je zelf met het woord 'kortzichtig', 'marketing van..' en nu weer met 'gepruts'. Dat getuigd gewoon van een vorm van 'my way is the only way'

Kijk eens verder dan je eigen referentiekader.

[ Voor 43% gewijzigd door Joost1981_2 op 24-12-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je het zo donders goed weet dat RJ45's aanknijpen prutswerk is waarom voel je dan de behoefte anderen dat ook aan te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost1981_2
JIJ vind het prutswerk. Ik zeg dat het prima werkt voor huis, tuin en keukengebruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:11
Het werkt ook voor zakelijk gebruik, mits je de juiste stekkers gebruikt en er rekening mee houd dat een stugge kabel niet bedoeld is om veel te bewegen (na een tijdje kan die van binnen namelijk breken). De RJ45 stekkers zijn voor stranded en solid anders.

Hier heb ik bijvoorbeeld de camera's buiten opgehangen met een solid kabel en een RJ45 stekker eraan. De kabel beweegt niet dus er gebeurd verder ook niks mee.

Zolang je de nadelen kent en daar rekening mee houd kan er niet veel mis gaan. Uiteraard moet je een solid kabel niet aan een laptop aansluiten, daarvoor beweegt die te veel.

Andersom is een stranded kabel in de grond ook niet handig omdat die juist weer stevigheid mist.

Ik was vroeger ook altijd van het afmonteren van een stugge kabel op een patchpaneel of wandcontactdoos. Maar er zijn uitzonderlijke situaties waarbij het iets anders kan.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchKel op 24-12-2023 12:23 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1