Vliering zolder en constructie - belasting vloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29
Wij zijn van plan om bij onze (nieuw) woning een vliering te maken op de zolder.
Mijn eerste idee was om hiervoor cellenbetonblokken zoals Ytong voor te gebruiken, vanwege degeljikheid en stevigheid.

Nu denk ik persoonlijk dat ik daarmee in de knoei kom met de belasting op de vloer.

De vloerplaten kunnen individueel per m2 120KG belasting aan voor (verplaatsbare) scheidingswanden. Voor de afwerking kan de vloer ook nog eens een belasting van 120KG per m2 aan (zie renvooi hieronder).
De opgelegde belasting is 175KG per m2. Klopt het dat opgelegde belasting, belasting is van personen, meubels etc? Of vallen meubels ook onder de afwerking belasting?

Waarom ik denk in de knoei te komen, maar dit niet zeker weet:
- De blauwe wanden was ik voornemens te maken van 600x400x70 mm blokken die per blok 12.5KG wegen. Ik heb 36 blokken nodig voor de blauwe wand paralel aan het trapgat. Dat is totaal al 414 KG belasting (over een lengte van 2.4m).
- Ik ga er van uit dat ik max 240KG kan belasten per strekkende meter voor de Ytong wanden?

De gele wanden moeten dragend worden omdat de vliering daar aan bevestigd moet worden. Ook moet die wand tot de nok van het dak, een meter of 4.5 hoog. Op 1 strekkende meter met 10cm blokken Ytong is dat al een belasting van 414 KG (toevallig hetzelfde) bij blokken van 50x20x10cm op 1 strekkende meter, exclusief belasting vliering.
Ik kan de wand tot max 2.6m uitvoeren (hoogte vliering) maar dan kom ik nog op een belasting van 240KG uit op 1 strekkende meter excl vliering.

Ik zie persoonlijk houtskeletbouw niet zo zitten ivm geluid en stevigheid.
Wat valt er te zeggen over de belasting, ben ik te voorzichtig? Of moet ik toch Ytong achterwege laten?

Ik zal nog een constructeur raadplegen als dat noodzakelijk blijkt uit de feedback.

Alvast bedankt voor tips/suggesties!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Axr9fw9HjZ5att01Qfq9i2U5dn8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PsKrwGhYDEC2DNbEc3Fq5fTs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8w4womkXa_sWhakoQgBqxSpdgs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y7ZsFcokWnppWGJgvk0KtJYF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:07
Verplaatsbare wanden zitten op een bijzondere manier in de norm. Wanden tot 300 kg/m worden als variabele last van 120 kg/m2 op de vloer geplaatst.
De wanden die je tekent zijn geen probleem, maar de vloer van de vide er ook nog bij kan wel een probleem zijn. Die extra last er ook nog bij, terwijl de vide hele at spullen kan bevatten gezien de hoogte, dat zou ik niet doen.
Is het niet beter om gewoon geheel van links naar rechts in 1 keer met balken te overspannen, dus ook boven trapgat en overloop de vliering. Worden wel lange balken, maar dan rust de vide direct op de bouwmuren.
De de vlizotrap ook op de overloop uitkomen i.p.v. op een slaapkamer (daar staan altijd spullen in de weg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:15
Die 1,75 is de standaard variabele belasting dus inderdaad van meubels, personen en dergelijke. Maar die zul je dus ook nog steeds hebben als je er een vliering boven aanbrengt. Dat kun je niet gebruiken voor het gewicht van je vliering. En dat getal zegt verder niets over eventuele ruimte die er nog zit in de berekening van de vloer.

Dit moet je inderdaad aan een constructeur voorleggen maar uiteindelijk zal vooral de leverancier van de vloerplaten uitsluitsel moeten geven over hoeveel extra de vloer (en vooral het stalen raveelijzer dat het trapgat opvangt) kan hebben.

Is het echt puur opbergruimte of is het ook een begaanbare berging? Want dan is een verandering van de draagconstructie en dus sowieso vergunningsplichtig.

Met de oplossing van @MeTooPV ontzie je inderdaad de vloer. Het worden wel flinke balkjes dan van 250 of 275mm hoog, afhankelijk ook van hoe dicht op elkaar je ze legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Dank beide @MeTooPV @D-e-n .

Ik had niet verwacht dat een wand van bijv. 300KG per strekkende meter als 120KG per m2 gerekend kan worden.
Ik heb sowieso twee balken van 5.5m lang nodig. Voor de ruimtelijkheid weet ik niet of dat we die willen doortrekken boven het trapgat, maar het zou wel mogelijk zijn. We hebben nog genoeg balken in die grootte van een oude schuur dus dat is geen probleem.

Maar inderdaad ook het raveelijzer zit er nog als ik daar een wand wil plaatsen met draagbalken er aan vast en ik vraag me dus af of je daar een mindere belasting moet berekenen of dat de belasting daar geen rekening mee hoeft te houden?

De bedoeling is gebruik voor bergruimte en toegang dmv een vlizotrap of een losse trap via de andere kamer. Het is niet de bedoeling dat iemand op de vliering gaat slapen oid.

Maakt het uit hoe de constructie onder de draagmuren is? Ik heb het hier over de vloerplaten van de 2e verdieping. Maar bijv. de vloerplaat van de 1e verdieping wordt grotendeels ondersteund aan één kant met een latei (boven de voordeur). Als ik op dezelfde positie (maar dan dus op de 2e verdieping) draagbalken aan de draagmuur verbind, heeft dit dan nog impact op de vloerplaat op de 1e verdieping?

Kan ik dus zonder zorgen (volgens constructie de juiste) 5.5m lange balken bevestigen aan de draagmuren aan beide zijde van de woning en daar een vliering op bouwen? De andere optie zou dan zijn het gebruik maken van houtskeletbouw ipv Ytong Maar ook dan belast ik de vloer (boven op het raveelijzer).

De balkenschuif suggereert bij een afstand van 30cm en 5.5m overbrugging:
38 x 286 mm (geschaafd)
70 x 245 mm (geschaafd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Jz0iAbC5mKh5WkxIqRxFI-YZvk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/obsg34M3fNoWa9ZP8eaDbOnm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 17-12-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Met kanaalplaten (of balken) naast een trapat moet je altijd uitkijken de platen boven en onder je trapgat zijn eigenlijk altijd maatgevend geweest voor de constructie die zitten doorgaans wat betreft doorbuiging al richting hun max.
Dit is het school voorbeeld van een vliering/wandje combo die je door wil rekenen. dat gezegd hebbende bijna niemand gaat rekenen en plaatst gewoon een wand+ vliering+ fitnesshok+suske en wiske verzameling. en die huizen staan er ook allemaal nog.

dus het advies is om te rekenen, mocht je dat niet doen, ben je echt niet de enige en zelfs in de meerderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Op zich geen probleem om de balken denk ik volledig door te leggen, ook over het trapgat heen.
Ik zal dan wat moeten aanpassen met lichtpunten en rookmelders maar dat is de grootste zorg niet. Better safe than sorry. Hierdoor hebben we ook meer opbergruimte op de vliering en hoef ik geen muur tot aan het schuine dak door te trekken boven de vliering.

Een paar vragen:
- Kan ik door balken van 70 x 245 gaten boren tbv elektra leidingen zonder impact op de kracht van de balk?
- Is de draagkracht van de draagmuren (min of meer) onbeperkt? Kan ik dus zonder probleem aan beide muren deze balken bevestigen met een vliering van 5.5 x 3 meter waar dozen opgeslagen worden? ( geen triljoen suske en wiskes maar toch ).
- Is het logisch om deze dwarsbalken te bevestigen met raveeldragers aan een balk die evenredig aan de muur bevestigd wordt of zijn er alternatieven die beter zijn? Dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3j1GW4gSjg5RSrL_5QQdc8tPyw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y9cMHh9WykYklujMoQvePuXY.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 18-12-2023 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:41

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Een paar vragen:
- Kan ik door balken van 70 x 245 gaten boren tbv elektra leidingen zonder impact op de kracht van de balk?

Ja, maar blijf weg van de plekken waar druk en trek optreed, dus niet boven of onder boren, liefst dicht bij oplegpunten.

- Is de draagkracht van de draagmuren (min of meer) onbeperkt? Kan ik dus zonder probleem aan beide muren deze balken bevestigen met een vliering van 5.5 x 3 meter waar dozen opgeslagen worden? ( geen triljoen suske en wiskes maar toch ).
Die draagkracht is niet onbeperkt, maar je kunt er van uit gaan dat dit er wel bij kan.

- Is het logisch om deze dwarsbalken te bevestigen met raveeldragers aan een balk die evenredig aan de muur bevestigd wordt of zijn er alternatieven die beter zijn? Dit idee:

Dit lijkt me prima. Misschien kun je ook nog werken met van die verlijmde I-joists. Omdat je zoveel hoogte nodig hebt.
https://www.vanhoorebeke....tructie-I-Joist-Flyer.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door AtomicShockwave op 18-12-2023 11:32 ]

Pagina: 1