Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator187
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-02 21:38
Mijn vraag
Mijn computer maakt tijdens het opstarten 4 pieptonen, 1 lange gevolgd door 3 korte.
Dit doet hij alleen als ik de computer aan zet zonder dat mijn monitoren aan staan.

Wat kan ik nog doen om in mijn bios instellingen te komen? En wat moet ik daar doen om mijn pc weer normaal werkend te krijgen? Ik had iets gevonden op het web wat het probleem met de piepjes zou kunnen verhelpen maar het probleem lijkt nu groter te zijn. Zie onderstaand wat ik al geprobeerd heb, ik heb er zelf niet veel verstand van en vind rommelen met bios instelling of stuurprogramma’s altijd eng.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89ofFHS6MxQNcDYAmPUTY3Fs9vA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANcUh52cVFMmHBLLZHtGhu42.jpg?f=fotoalbum_large
Windows 11

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb mijn ram geheugen verwijderend en opnieuw geplaatst en ik heb mijn videokaart verwijderd en opnieuw geplaatst. Uiteraard allemaal terwijl de computer verwijderd was van het stroomnetwerk en ik de eventuele rest stroom verwijderd heb door de aan/uit knop in te drukken.
Ik heb de batterij die op het moederbord verwijderd en 10 minuten later weer terug geplaatst. Toen ik de pc weer aanzetten kon ik naar de bios maar liep alles in de bios vast zonder dat ik ergens op kon klikken.
Meerdere toetsenborden geprobeerd maar niks hielp. Een reboot gedaan en sindsdien kan ik niet meer in mijn bios komen en blijft hij hangen op het bios splash screen zodra ik op DEL druk om in mijn bios te komen.
Als ik nergens op druk bij een frisse reboot dan start de pc door naar Windows echter duurt dit dan een minuut of 5 voordat hij daar start naar Windows.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 86ul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09:40
Mijn computer maakt tijdens het opstarten 4 pieptonen, 1 lange gevolgd door 3 korte.
Dit doet hij alleen als ik de computer aan zet zonder dat mijn monitoren aan staan.
Dit is een code, en de verklaring staat in de handleiding van jouw moederbord.

Fedora42 KDE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:13
De piepjes geven aan dat er hardwarematig iets mis is waardoor de computer geen beeld kan geven, de code,s staan in de moederbord handleiding wat het kan zijn.

Gezien je eerst wel beeld had, doe eens een cmos reset, dat is een jumper op jouw moederbord die je moet omzetten, staat in de handleiding.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator187
De batterij die ik heb verwijderd voor +/- 10 minuten voert toch ook een cmos reset uit?

Als ik mijn pc gewoon aanzet en niks doe dan start hij wel gewoon op. De piepjes geven aan op de site van de fabrikant dat ik het best de videokaart opnieuw kan plaatsen en dat is wat ik gedaan heb maar dit heeft het probleem niet opgelost.
Buiten het probleem met de piepjes vind ik het belangrijker dat ik gewoon weer mijn bios in kan en dat mijn pc weer normaal opstart.
Zie hieronder een pagina van de handleiding voor het resetten van de cmos. Dit is toch al gebeurt door het verwijderen van de batterij. Stap 17 geeft ook iets aan van clear cmos jumper maar daar wordt ik niet echt wijzer van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MR8x2x8K_F2cwrzbm4Dsi0rMjY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qDC3lLvCqEKM6KJ6qrxaODBv.png?f=fotoalbum_large
mr_evil08 schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:39:
De piepjes geven aan dat er hardwarematig iets mis is waardoor de computer geen beeld kan geven, de code,s staan in de moederbord handleiding wat het kan zijn.

Gezien je eerst wel beeld had, doe eens een cmos reset, dat is een jumper op jouw moederbord die je moet omzetten, staat in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 11:53
Een aantal resultaten als ik google op jouw model:
1 (long) + 3 (short)

Conventional or Extended memory failure. Remove added memory, or reseat the installed memory sticks.
One Long Beep Followed by Three Short Beeps: This beep code usually indicates a problem with the graphics card or the video card’s connection. It suggests that the graphics card is not seated correctly or may be malfunctioning. Checking the video card connections or trying a different card can help diagnose the issue.
One Long Beep Followed by Two or Three Short Beeps: This beep code is commonly associated with a video card problem. It could indicate that the graphics card is not seated correctly or may be malfunctioning. Checking the video card connections or trying a different card can help diagnose the issue.
One Long Beep Followed by Three Short Beeps: This beep code often indicates a problem with the keyboard controller. It could suggest a faulty keyboard or a problem with the motherboard’s interface for the keyboard. Trying a different keyboard or checking the keyboard connection may help resolve the issue.
Gezien jezelf totaal geen beeld krijgt, lijkt de grafische kaart me inderdaad de eerste verdachte om te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09 23:56

Pos

Idd zou batterij eruit, mits stroomkabel los uit wcd, bios moeten resetten ja.

De piepjes, zoals anderen al aangeven, indiceren een probleem.
Daar eerst naar kijken en oplossen.

Daarna kan je het bios in, als het systeem opstart.
Je kunt met een toets, waarschijnlijk F2 of DEL, in het bios komen of vanuit Windows met geavanceerde opstart instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:29

Dark

who tweaked the light?

clr-cmos jumper zijn 2 metalen pinnetjes op het moederbord, die je beide tegellijk even moet aanraken met een metalen voorwerp zoals een schroevendraaier om een clr-cmos uit te voeren, wat meestal makkelijker is dan de batterij eruit halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jHWmbvjrn8V632x-_bdTx3dXcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kMmcP2uJkqTowMp35Oa2VH3W.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de hendleiding dus even bekeken, maar de beepcodes staan er niet in 8)7 , algemeen zoeken op gigabyte beep codes levert op dat het of keyboad of grafische kaart zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator187
Dark schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:08:
clr-cmos jumper zijn 2 metalen pinnetjes op het moederbord, die je beide tegellijk even moet aanraken met een metalen voorwerp zoals een schroevendraaier om een clr-cmos uit te voeren, wat meestal makkelijker is dan de batterij eruit halen.

[Afbeelding]

Ik heb de hendleiding dus even bekeken, maar de beepcodes staan er niet in 8)7 , algemeen zoeken op gigabyte beep codes levert op dat het of keyboad of grafische kaart zou moeten zijn.
Zojuist gedaan echter geen verschil. Zodra ik DEL druk blijft de pc hangen op onderstaand scherm.
De piepjes maak ik me nu minder druk om, dat zou iets moeten zijn met csm compatibility icm uefi mode.
Maar het grote probleem is dat ik mijn bios gewoon niet meer in kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTGrtAq7-zlKrp-3RXNQZRYw05w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUcish5pP6pelhIJut9HdRCa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:29

Dark

who tweaked the light?

Misschien is het bios corrupt en helpt een reflash met qflash, alleen als hij tijdens het flashen ook vastloopt ben je misschien nog verder van huis.

Anders is het toch een hardware probleem en moet je misschien contact opnemen met gigabyte support om het moederbord te laten vervangen/repareren (mits nog garantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator187
Ik kan weer in mijn bios 🥳. Het bleek mijn muis te zijn die voor issues zorgden. Normaal nooit problemen gehad met dit ding maar deze had ik aangesloten omdat ik normaal gesproken een draadloze gebruik maar die werkte niet voordat Windows was opgestart.

Nu het oorspronkelijke probleem de 4 piepjes.
Online gelezen dat het helpt als je csm compatibiliteit aanzet, hiermee is bij iemand het probleem met de piepjes verholpen. Als ik kijk naar de instructies voor het aanzetten zie ik dat je de ssd op 1 moet zetten bij boot order echter zie ik in mijn bios het onderstaande staan; zie afbeelding

CSM compatibiliteit stond al aan, moet ik nog iets veranderen aan mijn boot opties?

Ik heb maar 1 harddisk en degene die hij tussen de haakjes aangeeft is hetzelfde als bij boot option 1. Moeten deze verwisseld worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjItXYD_gWWSzbE-qMgckrDbyHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86gLtSUUDSjiSdF0nBxRHBzo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNpIh6Hl6voRTBYeHZn3cUrX5MM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W62A4htV3t3Ogccz5c2pQdGd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Predator187 op 20-12-2023 19:16 ]

Pagina: 1