Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert1997
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-05-2024
Beste forumleden,

Ik ben een vitaliteitscoach die zich bezighoudt met het opnemen van video's voor mijn programma, waarin ik mensen begeleid bij voeding, workouts en ontspanning. Momenteel gebruik ik een iPhone 12 voor het maken van deze video's, en ik overweeg om te upgraden naar de iPhone 15. Ik heb al een filmlamp, statief, gimbal en een Rode Wireless MX-microfoon tot mijn beschikking. Mijn vraag aan jullie is: is het de moeite waard om te switchen naar de iPhone 15 voor het opnemen van mijn video's, of zijn er andere camera-opties die ik moet overwegen?

Een belangrijk aspect van mijn beslissing is de videokwaliteit. Welke resolutie en framesnelheid zouden jullie aanbevelen voor het opnemen van vitaliteitsprogramma-video's? Zou ik moeten blijven bij 1080p met 60 frames per seconde (fps), wat mijn iPhone 12 aankan, of zou het de moeite waard zijn om te upgraden naar 4K? Ik wil ervoor zorgen dat de video's scherp en vloeiend zijn, maar ik wil ook niet onnodig investeren.

Alle adviezen en suggesties met betrekking tot de camera-upgrade en de ideale resolutie en framesnelheid worden zeer op prijs gesteld. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,

Rik Hoogendoorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 17:52

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik wil ervoor zorgen dat de video's scherp en vloeiend zijn
Ik begrijp dat dit nu niet het geval is (op 1080p/60fps)?

Is er behoefte (bijv. vanuit je clients) om de video's in een hogere resolutie te bekijken?
4k video neemt meer ruimte in en is zwaarder om te bewerken (geen idee of je dat doet).

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert1997
Bedankt voor de reactie.

Jawel de video’s op deze setting zijn goed, maar de vraag was meer als ik ga upgraden is er dan veel verschil of valt dit mee?

Er is op dit moment nog niet echt de behoefte aan veel betere kwaliteit maar het bedrijf staat nog in de kinderschoenen. En ik wil voorkomen dat ik nu veel tijd investeer in video’s en dat ik er later achter kom dat de kwaliteit een stuk beter had gekund met andere apparatuur. Maar als dit amper te merken is valt het mee.

Ik ben zelf geen videoeditor, weet de basis kneepjes van het maken van video’s op
Imovie meer niet. Het hoeft dus ook niet van de allerhoogste kwaliteit te zijn het liefst gewoon zo scherp mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:09
Upgraden doe je over het algemeen omdat je iets mist in je huidige setup, dus dat zou mijn eerste vraag zijn: wat mis je? Het is niet alsof in 4k schieten je video's ineens anders uit laat zien, je hebt alleen meer pixels. Dus je kan bijvoorbeeld inzoomen en nog 1080p overhouden. Maar daar moet je maar net behoefte aan hebben, natuurlijk :) Of als je video's getoond worden op schermgroottes en kijkafstanden waarop de extra resolutie nuttig is.

Een voorbeeldje van een video zou ook handig zijn, helemaal als daar dingen in zitten waar je tegenaan loopt.

[ Voor 11% gewijzigd door Wormaap op 17-12-2023 13:47 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikkert1997
YouTube: Tonijnsalade Gezond-Eten score A

Hier is een voorbeeld het eerste deel vind ik heel matig. Toen gefilmd op 1080 30 fps , zonder lamp en zonder gimbal dat wel en zonde rode wireless gebruikt te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@rikkert1997 Het ziet er gewoon uit als een normale video. Wat vind je precies matig? En wat wil je precies qua video? Wil je een professionele look, wat veel YouTubers hebben? Want die hebben vaak een uitgebreidere lichtinstallatie. Sowieso met voldoende licht gaat je camera niet heel veel verschil maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Tk55 op 17-12-2023 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:09
Dat eerste deel ziet er vooral wat ruizig uit. Je zegt zelf al dat dit zonder lamp was, dus waarschijnlijk had je gewoon te weinig licht voor een goede opname. Maar als je overweegt nieuwe spullen te kopen is het natuurlijk niet handig om te vergelijken met de kwaliteit die je had voordat je al allerlei upgrades hebt gedaan :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:40

Garyu

WW

Ik denk ook dat je veel meer kunt winnen met licht dan met een betere camera eerlijk gezegd! Meer licht, breder/diffuser gelijkmatig basisbelichting helpt je zeker verder.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-04 18:17
Ik denk dat qua bewerken 1080p handiger is dan 4k.
Minder zwaar en dus sneller met renderen en het stelt minder eisen aan de pc waarmee je de video bewerkt.

1080p kan je eigenlijk met vrijwel iedere camera van een jaar of 10 oud al fatsoenlijk opnemen.
Waar wel verschil in zit is hoeveel licht een camera nodig heeft om goed te presteren.

Een camera met een grotere sensor zal met minder licht goed resultaat geven dan eentje met een kleine sensor.
En dan heb je nog de lens.

Een lens met een lager f-getal laat meer licht binnen met het diafragma vol open.

De nieuwere iPhones schijnen wel een behoorlijke verbetering te zijn op gebied van film, maar meer op het vlak van stabilisatie en dergelijke.

Ik denk dat wat eerder gezegd is, kijken naar verlichting een goedkopere weg is die je hoe dan ook moet bewandelen, nieuwe camera of niet.

Goed verlicht doen vrijwel alle camera’s het wel.

https://newell.pro/nl/vlog-light-which-lamp-to-choose/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-04 14:50

Dr C

met C en CK

https://www.dji.com/nl/osmo-pocket-3

is dit niet wat voor je? een stuk goedkoper dan een iPhone, mocht het alleen om het filmen gaan. voordeel bij deze is dat deze een aparte microfoon erbij geleverd heeft, zodat de spraakkwaliteit ook beter wordt (bij jouw video ben je nog wat slecht te verstaan).

edit: zoals ik het nu zie, wordt alleen bij de creator combo de losse microfoon erbij geleverd.

[ Voor 14% gewijzigd door Dr C op 17-12-2023 17:04 ]

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikkert1997
Bedankt allen! Heb van een vriend die cameraman is de volgende lamp gedeeld ga het daar nu eerst is mee proberen!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezcdBhWC1TQPs_sVtK4A5Px-AUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7XezRxjGJux8uVqsBeVRgwN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_avKlpitKOnYxgNeFJOI2BcPh2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kWk87zwlF8HTXmBeoYmpXBJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTYbweCPsEFOtmJ7ni3uN--X4rY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjH4Me8FvqdLHN8KFKqWSs73.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert1997
Dr C schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:02:
https://www.dji.com/nl/osmo-pocket-3

is dit niet wat voor je? een stuk goedkoper dan een iPhone, mocht het alleen om het filmen gaan. voordeel bij deze is dat deze een aparte microfoon erbij geleverd heeft, zodat de spraakkwaliteit ook beter wordt (bij jouw video ben je nog wat slecht te verstaan).

edit: zoals ik het nu zie, wordt alleen bij de creator combo de losse microfoon erbij geleverd.
Bedankt één microfoon heb ik al aangeschaft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je zou eens kijken kijken naar een nikon z30 deze geeft een zeer goed beeld voor het geld.

[ Voor 35% gewijzigd door Ernemmer op 17-12-2023 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert1997
Bedankt voor alle reacties, ik heb hier het eerste resultaat. Laar me weten wat jullie ervan vinden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lex vooral ook op de achtergrond hoe rommeliger deze is hoe meer deze gaat afleiden. Verder meer licht liefst uit meerdere hoeken. Los hiervan vraag ik mij af hoeveel vraag hiernaar is, kijk wat er al op internet te vinden is, beter goed gejat dan slecht bedacht.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert1997
@Frogmen Bedankt voor je reactie, dit op youtube plaatsen is niet onze bussiness. We hebben een bepaalde app waarin we deze video's teruglaten komen voor onze deelnemers. Hierin creeren we een bepaald bewegingsplan waarin dit een introductievideo is in onze app, waarna ze hierna zelf de oefening uitvoeren en in de app kunnen bijhouden hoe zwaar zij getraind hebben.

We gaan binnenkort ergens in een fitnesscentrum filmen dit is gewoon een beginnetje, jij zou dus nog rechts en link een extra lamp willen zetten? Zo ja welk soort lampen, bedankt voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ben zelf vooral fotograaf dus met lampen kan ik je niet helpen. Wat denk ik belangrijk ken je publiek (mannen laten zich makkelijker motiveren door een vrouwen stem. Zorg voor het juiste tempo en vooral intonatie.
Succes.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert1997
@Frogmen Het is een vitaliteitsprogramma voor bedrijven om aan te bieden aan hun werknemers het kunnen dus zowel mannen als vrouwen zijn. Het gaat verder dan alleen sporten ook meditaties, voedingsinzichten, slaap, en de wetenschap achter vitaliteit zal aan bod komen.
Pagina: 1