Gelijmde PVC over houtparket en tegels icm vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

• Anna991
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-10 19:56
Er zijn al wat vergelijkbare topics maar daar is de situatie toch wat anders. Dus toch nog wat vragen.

Wel hebben een huis gekocht waar in de keuken en hal marmeren tegels liggen en in de woonkamer eiken parket. Woonkamer en keuken zijn in open verbinding. (Zie foto)

We wilden een gietvloer maar dat dreigt onbetaalbaar te worden. Tegels en parket moeten dan gesloopt worden en niemand kan garanderen dat daarbij de vloerverwarming niet beschadigd raakt. (Vloerverwarming ligt ingefreesd en met een laagje egaline eroverheen)

Daarom willen we nu voor PVC gaan in de hoop dat we de huidige vloeren niet hoeven uit te breken.

Onze voorkeur gaat uit naar verlijmd PVC. Ivm minste warmteverlies. (Bij click pvc komt er lucht tussen etc)

Denken jullie dat het mogelijk is om de tegels en het parket tot een geheel te laten egaliseren?
Denken jullie dat de vloerverwarming zijn werk dan nog goed genoeg doet? (Is van 2013)

Hebben jullie ervaring met nieuwe vloer over bestaande vloer heenleggen icm vloerverwarming? Hadden jullie warmteverlies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNb7QafZj1rZTye-xmRU1qfOP5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3iYwM0nazGMANzaoMqLGMcwe.jpg?f=fotoalbum_large

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:47

BCC

Tja, het is is eigen huis maar het lijkt mij een beetje kapitaalvernietiging. Houten vloer opschuren en lakken in een kleur die jullie mooier vinden ?

Deze vloeren zijn imho veel mooier/luxer dat een plakpvc vloertje

[ Voor 18% gewijzigd door BCC op 17-12-2023 10:04 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-11 10:13
BCC schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:44:
Tja, het is is eigen huis maar het lijkt mij een beetje kapitaalvernietiging. Houten vloer opschuren en lakken in een kleur die jullie mooier vinden ?

Deze vloeren zijn imho veel mooier/luxxer dat een plakpvc vloertje
exact dit.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik vind het heel grappig dat je een klik pvc vloer niet overweegt maar wel de houten vloer wilt laten zitten. Die 2cm aan hout isoleert echt heel veel beter dan die minieme hoeveelheid lucht.

Je hebt denk ik 2 opties, het hiermee doen of alles eruit slopen en opnieuw beginnen.

Verder eens met bovenstaande, ik zou lekker van deze mooie natuurlijke vloeren genieten en niet vervangen door eentje van plastic.

[ Voor 27% gewijzigd door Sethro op 17-12-2023 09:55 ]

• GTX_Man
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-07-2024
Er is een risico dat de vloerverwarming beschadigd, maar dat is eigenlijk geen ramp. Na het uitkappen paar dagen de tijd geven om te lekken zodat lekkages flinke natte plekken geven. Dan rondom lekkage stukje uitkappen en repareren. Als ze 100 lekkages maken is het natuurlijk een probleem, maar 3 of 4 zijn zo prima te repareren en dan heb je de vloer die je wil.

Ik zou de huidige vloeren houden, zien er goed uit :)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:48
Volledig eens met bovenstaande, op de fotos ziet de vloer er nog super mooi uit, is hij op andere plekken kapot, dat je hem wilt vervangen door goedkope plak pvc?

• Anna991
Ik snap echt dat jullie zeggen kapitaalvernietiging. Ik vind het ook een hele stap. Maar ga er niet alleen over. En er komt ook een nieuwe keuken dus wat dat betreft wil ik zelf ook wel heel graag doorpakken met de vloeren. Vooral de zwart witte tegels en de combinatie van 2 vloeren in één ruimte zijn een doorn in het oog.

Verder ligt er ook bij de deuren naar de tuin een mat die in de vloer verwerkt is. Op een ongelukkige asymmetrische plek waar onze bank misschien half overheen zou komen.

Hmm goed punt over de isolatiewaarde van hout. Ik vermoed dat het vrij dun hout is. Gelijmd. Maar kan niet inschatten wat de vloerverwarming nog doet als er ook egaline en pvc overheen komt.

Wat betreft het repareren van lekkages in de vloerverwarming: dat werd erg afgeraden door een aantal bedrijven. Eenmaal beschadigd was het devies toch echt hele leiding werk van de vloerverwarming opnieuw. Ook van bedrijven die zelf geen vloerverwarming leggen oftewel daar geen belang bij hebben.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:28

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou de houten vloer laten zitten en de tegels vervangen. rustig de tijd voor nemen en voorzichtig doen, door klein oppervlak is het risico te overzien. veder kan een goede houten vloer (waar dit op lijkt) aangeheeld worden. daarna in zijn geheel schuren en opnieuw afwerken.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Egaline hecht sowieso niet op hout. En zo’n gelijmde houten vloer heeft vaak ook nog spaanplaat ondervloer. Samen al snel 1-2cm dik.

Als je de houtenvloer wilt behouden kun je vrij makkelijk een stuk aanleggen om probleem van de mat op te lossen. De vloer schuren en opnieuw afwerken.

• Anna991
Zou je zonder veel kleurverschil de houten vloer door kunnen trekken naar de keuken?

Alhoewel… een houten vloer in je keuken wil je ook niet.

Lastig dat het twee verschillende vloeren zijn.

Optie die we ook besproken hebben met een bedrijf: tegels laten liggen, houten vloer verwijderen. En dan het geheel egaliseren.

Maar dan ben je schijnbaar zoveel geld kwijt aan de egaline (voor het oppervlakte waar de houten vloer lag) dat je ook over heel veel geld praat.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:31
Ik snap wat iedereen zegt maar ik zou het er ook allemaal uit willen halen. dat wart wit geblokte is foeilelijk en hout is nou niet een handige vloer om over vloerverwarming heen te leggen.
Dus gewoon eens één van die zwart witte tegels lostikken en kijken wat je aantreft. Gaatje boren in dat hout om te kijken hoe dik het is.
Die vloerverwarming, is die aangelegd als hoofdverwarming? Of zijn er nog radiatoren bij?

Uiteindelijk gewoon alles eruit en met egaline glad maken en lekker linoleum of pvc eroverheen.
Let wel op dat er dan een veel grotere kier onder je deuren zit bijvoorbeeld. Omdat er 2cm tegel/hout weg is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:47

BCC

Anna991 schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:05:
Zou je zonder veel kleurverschil de houten vloer door kunnen trekken naar de keuken?

Alhoewel… een houten vloer in je keuken wil je ook niet.
Geolied hout niet , maar ik heb jaren in mijn vorige huis lamel parket met skylth (epoxy) gehad en dat was prima.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:48
houten vloer in keuken kan prima, mits hij behandeld is.
Bij mijn schoonouders ligt dat toch al enkele tientallen jaren zo, enige keer wanneer het misging was toen de gietijzeren pan uit handen viel, daardoor zit een deukje in de vloer. Maar als dit een tegel was geweest zou dat ook een kras / barst hebben gegeven.
De vloer wordt wekelijks gedweild met lichtvochtige dweil, voor de rest doet Roomba zijn best om alles schoon te houden.

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-09 16:42

XOR

BCC schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:31:
Geolied hout niet , maar ik heb jaren in mijn vorige huis lamel parket met skylth (epoxy) gehad en dat was prima.
Het hangt erg van de persoon af en hoe je met zaken omgaat. Ik ken mensen met een geoliede vloer in de keuken die al prima 20 jaar meegaat. Bij andere mensen die ik ken zou het er echter na een jaar al niet meer uitzien.

Als je er een beetje fatsoenlijk mee omgaat kan het erg mooi en prima duurzaam zijn.
No Hands schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:14:
Ik snap wat iedereen zegt maar ik zou het er ook allemaal uit willen halen. dat wart wit geblokte is foeilelijk en hout is nou niet een handige vloer om over vloerverwarming heen te leggen.
Over smaak valt niet te twisten. Ik vind eerlijke materialen uit een huis slopen om een plastic vloertje neer te leggen dan weer moeilijk uit te leggen. Marmer en hout zijn van alle tijden, en als het sleets wordt kan je het zonder grote kunstgrepen weer mooi krijgen.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:13
Waar ik me zorgen over zou maken bij pvc op hout is het opsluiten van de houten vloer. Vocht in een houten vloer wil je niet

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:34
XOR schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:36:
[...]

Over smaak valt niet te twisten. Ik vind eerlijke materialen uit een huis slopen om een plastic vloertje neer te leggen dan weer moeilijk uit te leggen. Marmer en hout zijn van alle tijden, en als het sleets wordt kan je het zonder grote kunstgrepen weer mooi krijgen.
Ik deel deze mening volledig maar wij zitten in een vergelijkbare situatie. Prachtige eikenhouten vloer op de begane grond, maar we willen vloerverwarming ivm verduurzaming t.b.v. warmtepomp. En hoe je het went of keert, hout icm vloerverwarming werkt gewoon niet goed genoeg, behalve in zeer goed geïsoleerde woningen. Wat wij niet hebben. Dus dan kom je bij tegels of PVC uit.

Maar mentaal heb ik de knoop nog niet door kunnen hakken om de houten vloer eruit te slopen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• NicoHF
  • Niet online
twain4me schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:33:
ik zou de houten vloer laten zitten en de tegels vervangen. rustig de tijd voor nemen en voorzichtig doen, door klein oppervlak is het risico te overzien. veder kan een goede houten vloer (waar dit op lijkt) aangeheeld worden. daarna in zijn geheel schuren en opnieuw afwerken.
Dit had ik ook gedaan.
Houtenvloer zou je wat al eerder vermeld is kunnen opschuren en opnieuw oliën zodat je een andere kleur hebt.
De keukentegels zou ik eruit halen en andere mooie plavuizen erin laten leggen want die is echt enorm lelijk.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

Iets over de houten vloer leggen zou ik niet doen. Dus of die vloer eruit en pvc/tegels neerleggen of de houten vloer laten zitten en die tegels vervangen.

Dat laatste zou ik doen, mooie grijze tegels in 60x60 zijn prachtig naast die houten vloer. En praktisch in de keuken.

Onze vorige woning had ook vloerverwarming icm houten parket, en dat ging prima. Maar dat was een nieuwbouw rijwoning, onze huidige vrijstaande woning met meer warmte verlies hebben we tegels gelegd :9. En dat gaat super met een warmtepomp.

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 17-12-2023 17:41 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• NicoHF
  • Niet online
RobbieB schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:24:
[...]

Ik deel deze mening volledig maar wij zitten in een vergelijkbare situatie. Prachtige eikenhouten vloer op de begane grond, maar we willen vloerverwarming ivm verduurzaming t.b.v. warmtepomp. En hoe je het went of keert, hout icm vloerverwarming werkt gewoon niet goed genoeg, behalve in zeer goed geïsoleerde woningen. Wat wij niet hebben. Dus dan kom je bij tegels of PVC uit.

Maar mentaal heb ik de knoop nog niet door kunnen hakken om de houten vloer eruit te slopen.
Radiatoren icm een warmtepomp is ook mogelijk mits je je afgifte hoog genoeg kan krijgen.
Minimaal T22 en liefst met T33 zo uit me hoofd.

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Deze prachtige vloer wisselen voor een pvc vloer? Eeuwig zonde als je het mij vraagt. ;w

• XOR
  • Laatst online: 23-09 16:42

XOR

RobbieB schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:24:

Bij ons lag de parketvloer er nog niet in, maar het was een lang gekoesterde wens. Ik werd inderdaad niet erg warm van de verhalen over parket over vloerverwarming. Als men het steeds heeft over "iedereen zegt dat het niet kan, maar wij kunnen het wel!" word ik niet erg enthousiast. Daarnaast betreft het een jaren '30-huis en dan moet je realistisch zijn over wat haalbaar is qua isolatie zonder echt alles plat te gooien, en het was al een vrij stevige renovatie. Dus of alle vloeren eruit, beton erin en vloerverwarming die het misschien-wel-of-misschien-niet trekt, of een andere route.

Na het afwegen van de voors en tegens hebben we daarom voor Jaga's gekozen, dik oversize voor hun ruimtes, en inclusief contactpunten achter de bakken, zodat de efficiëntie nog verder geboost kan worden met actieve fans indien nodig. Dan kan je met een CV stoken, maar ook met lucht-water en water-water, en kan die parketvloer er toch zonder onzekere compromissen in.

Er is niets mis met tegels of PVC, maar een eerlijke, goed gelegde parketvloer heeft een eigen charme en kwaliteit.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:38
En de zwart witte tegels eruit en daar de gewenste gietvloer leggen? Die kun je gewoon tegen je houten vloer gieten, hier ook gedaan ivm wens om geen hout in de keuken te hebben.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De houten vloer zelf op de plek van de mat aanhelen, laten schuren en in je gewenste kleur lakken of oliën. Krijg je geen spijt van :-) maar dat is mijn bescheiden mening.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:38
-dubbel-

[ Voor 97% gewijzigd door koentjuh op 17-12-2023 20:00 ]

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:55
Ik vind die combinatie niet de allermooiste, maar in het algemeen kunnen tegels in de keuken wat mij betreft prima naast een houten vloer liggen en zoals het hier gedaan is vind ik erg sjiek. Ik zou het lekker laten liggen als esthetek en die "mat" de enige redenen zijn. Mocht er ivm de nieuwe keuken meer zijn dan zou ik het eruit halen, maar nogmaals ik vind dit zeker niet lelijk.

e; Ik vind die tegels geloof ik mooier dan de houten vloer.

[ Voor 7% gewijzigd door MrAngry op 17-12-2023 20:02 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:59
Slechts gedeeltelijk on topic, maar wat betreft vloerverwarming onder parket: wij hebben dit sinds deze winter draaiende, gaat prima. Met een warmtepomp, aanvoertemperatuur ook bij aanhoudende vorst niet hoger dan 33 graden en meestal rond de 28. Prima dus. Dat in een jaren ‘30-woning met (slechts) spouwmuurisolatie en nog oud dubbel glas. Vloer en dak wel goed geïsoleerd, maar alles bij elkaar dus echt geen nieuwbouwniveau. Geen spijt dat wij ons niet hebben laten afschrikken.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:15
Anomi schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:27:
Slechts gedeeltelijk on topic, maar wat betreft vloerverwarming onder parket: wij hebben dit sinds deze winter draaiende, gaat prima. Met een warmtepomp, aanvoertemperatuur ook bij aanhoudende vorst niet hoger dan 33 graden en meestal rond de 28. Prima dus. Dat in een jaren ‘30-woning met (slechts) spouwmuurisolatie en nog oud dubbel glas. Vloer en dak wel goed geïsoleerd, maar alles bij elkaar dus echt geen nieuwbouwniveau. Geen spijt dat wij ons niet hebben laten afschrikken.
Ik snap ook niet wat iedereen zegt hier.
Ja, lamelparket is iets minder efficiënt met vloerverwarming. Maar meer dan 5% scheelt het niet. Nou, die 5% heb ik met liefde over voor mijn prachtige eikenhouten parketvloer. En bijkomend voordeel: als de vvw uit is, heb je geen ijskoude vloer. Het is altijd aangenaam. Doe dat maar eens na met pvc en al helemaal met tegels. Daarbij móet je wel vvw altijd aan hebben om het niet ijskoud te laten aanvoelen.

• Hielke Hoeve
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 13:35
Heb al jaren parket op vloerverwarming in een jaren 70 huis. Alles geïsoleerd, voor zover haalbaar, en het gaat prima qua stroomsnelheid en stookkosten. De efficiëntie is vast heel iets lager maar het is veel mooier.

• Anna991
Dankjulliewel allemaal voor de reacties.

Zal ff een update geven.

Blij dat in ieder geval enkelen van jullie de keuze om de huidige vloeren uit te breken snappen.
Ik vind het ook echt zonde. Maar we willen toch wel echt heel graag 1 vloer in het huis hebben en niet verschillende delen. Die we zelf ook nog eens nooit zouden kiezen. Zeker aangezien we ook investeren in een nieuwe keuken.
Gelukkig hebben de huidige bewoners toch 10 jaar kunnen genieten van de vloeren.

Ons oorspronkelijke plan was een gietvloer. Daar zijn we inmiddels vanaf gestapt omdat we toch onze twijfels hebben over de kwetsbaarheid ervan en omdat het wel eens belachelijk duur zou kunnen worden als in het proces de vloerverwarming beschadigd raakt.

Nu houden we er nog steeds rekening mee dat de vloerverwarming beschadigt raakt, maar kiezen we voor een betaalbaardere PVC vloer. Zodat ook in het slechtste scenario de kosten nog enigzins te overzien blijven.

Het zal ergens begin komend jaar gaan gebeuren. Als ik er nog aan denk, zal ik laten weten of het lukt om de vloerverwarming heel te laten.

Overigens heeft de partij die de PVC vloer gaat leggen ook nog een offerte gemaakt voor het leggen OVER de huidige vloeren. Ze zouden dan met twee verschillende soorten egaline werken. En ze zouden dan nog wel eerst een voorinspectie doen om te kijken of ze er garantie op durven te geven.
We hebben besloten om daar niet voor te kiezen. Lijkt ons niet verstandig.

[ Voor 14% gewijzigd door Anna991 op 21-12-2023 13:42 ]

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-11 13:07
@Anna991 als je het parket er uit gaat halen, en dit netjes (evt. laat) doen, dan zijn er altijd mensen te vinden die dat weer willen hebben (als vloer of puur voor hey hout voor projecten) en dus gaat het niet zomaar verloren. Als je mazzel hebt vind je zelfs iemand die het er dan voor je uit haalt, maar dat is vaak lastig met plannen.

• Anna991
Hey Piemol! :')

Dank voor je berichtje!
Het is verlijmd parket. Dus denk dat er dan weinig van over blijft toch?
Pagina: 1