Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Dit is vrij bizar, maar hoe is het mogelijk dat een Dell Ultrasharp 2722DE opeens een deel van het scherm in no-time een soort van laat inbranden. Ik bekeek net een afbeelding op Dumpert en het beeld begon heel raar re flikkeren. Eigenlijk gebeurt dat vaker bij grijze beelden?

Maar nu blijf ik een deel van dat beeld heel vaag op mijn scherm zien. Alsof het digitaal is ingebrand, en ik lijkt het alleen maar te zien als ik mijn monitor aanzet. De refreshrate flikkert als een malle....

Iemand bekend met dit verschijnsel, en hoe kom er vanaf?

Ik heb Windows al gereboot, maar toen ik ook met mijn PC uit het OSD opriep flikkerde het nog steeds. En ook de contouren van dat beeld bleven zichtbaar. Ik heb ook mijn monitor al stroomloos gemaakt, maar het blijft terugkeren? Hoe kan dit?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:00

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Klinkt als een defect. Had laatst een soort gelijk probleem met mijn ultra sharp. Alleen de refresh rate dan. Heb via whatsapp een filmpje gestuurd naar de service desk en binnen een dag had ik een vervangende monitor thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
LoeiOrdinair schreef op zondag 17 december 2023 @ 00:50:
Klinkt als een defect. Had laatst een soort gelijk probleem met mijn ultra sharp. Alleen de refresh rate dan. Heb via whatsapp een filmpje gestuurd naar de service desk en binnen een dag had ik een vervangende monitor thuis.
Ik had hier al eens eerder last van, maar niet dat ik naar mijn weten echt dingen in beeld vaak bleef zien.
Dat is wel zuur inderdaad als die defect is. Even stroomloos maken, en morgen nog eens kijken. En anders weer ik wel wat er onder de kerstboom zal liggen ;).

Maar hoe de f*** is dit mogelijk, joh? 8)7

Update
Het lijkt wel minder te worden. De ingebrande foto lijkt te vervagen.
Alleen de refreshrate is nog lekker onrustig....

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 17-12-2023 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:03
Hoe oud is je scherm? Mogelijk toch eens filmpje maken en vragen aan verkoper of dit bedoeling is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Ik gok iets van twee jaar oud. Nu lijkt het af te zwakken, maar ik zal eens een filmpje maken als het nog eens heftig gebeurt.

Vroeger kon je degaussing doen :P.
Maar ja, dat gaat tegenwoordig niet meer....

[ Voor 24% gewijzigd door AW_Bos op 17-12-2023 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Na een nachtje rust, doet de monitor het weer prima.
Het klinkt gek, maar de stekker omdraaien lijkt nut te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
AW_Bos schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:31:
Na een nachtje rust, doet de monitor het weer prima.
Het klinkt gek, maar de stekker omdraaien lijkt nut te hebben.
Dat zou me toch niet gerust stellen. Ik denk dat de aansturing van het panel niet goed is want zo snel inbranden is niet normaal.

Toch even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
jimh307 schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:08:
[...]

Dat zou me toch niet gerust stellen. Ik denk dat de aansturing van het panel niet goed is want zo snel inbranden is niet normaal.

Toch even in de gaten houden.
Ik zie het 'inbranden' niet meer. Maar ik houd het in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:11

Klippy

Still Game

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:51
Een vraag uit nieuwsgierigheid, zit alles in geaarde stopcontacten?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Het stekkerblok wel, maar de wandcontactdoos niet. Misschien zou het wel handig zijn, maar dat is geen gring klusje omdat ik alles mooi weggewerkt heb :P. (ja, ik ben een pietje precies).

[ Voor 57% gewijzigd door AW_Bos op 22-12-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:51
Als die w.c.d. geen aarde heeft, heeft het stekkerblok ook geen functionele aarde op het moment.
Het lijkt er nu op dat je onbewust de monitor wel aan aarde hebt hangen over de nul d.m.v. het omdraaien van de stekker.
Zo lijkt dus nu ook de "lading" afgevoerd te worden waardoor je je probleem niet meer ervaart.

Edit:
Ik zie nu dat de monitor twee jaar oud is. Worst-case kan het zijn dat de halfgeleiders steeds wat meer lek/bleed aan het veroorzaken zijn... elektronica slijtage.

[ Voor 22% gewijzigd door Vogels60 op 22-12-2023 20:14 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Even een kickje....

Het lijkt inderdaad Image Retention ("Temporary Burn-In") te zijn. Bij bepaalde sites, zoals Dumpert op het hele of halve scherm flikkert alles als een malle. Als ik mijn browser kleiner maak, en wat meer naar rechts positioneer, dan lijkt het weer mee te vallen.

Is er iets wat ik eraan kan doen? Het is gewoon super hinderlijk dat bepaalde kleuren triggeren op de monitor, en de garantie is er inmiddels ook vanaf. Maar echt een defect is het ook weer niet, meer iets hinderlijks.
Misschien een bepaalde setting in het menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Kickje? Of moet ik er maar mee dealen dat er een fabrieksfout in zit, en maar oriënteren op een andere monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Je kunt toch gewoon even een los snoertje naar een ander stopcontact leggen dat wel geaard is?

En kijken of dat werkt?

De monitor heeft namelijk niet alleen een video-ingang, maar ook een uitgang, kan stroom leveren aan een laptop en heeft een netwerkpoort. Allemaal zaken die met stroom te maken hebben en waarbij er een aansluiting plaats vindt met een ander apparaat dat ook weer aan de stroom hangt.

Daar kunnen allemaal potentiaal-verschillen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
White Feather schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 07:24:
Je kunt toch gewoon even een los snoertje naar een ander stopcontact leggen dat wel geaard is?
Die is 5 meter verderop, en daarnaast is het een helse tour om alles om te leggen. Er zullen toch wel andere ideeën zijn? Een monitor zou ook ongeaard moeten werken lijkt mij? Ik kan eventueel de stekker ook omdraaien in het ongeaarde stopcontact. Maar is er geen truuk om bij zulke situaties de monitor te 'kalmeren'?

Tot nu toe lijkt het op te houden als ik de spanning eraf haal, maar dat is niet altijd wenselijk.

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 09-05-2024 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een helse tour om een verlengsnoer van 5 meter neer te leggen om te kijken of dat de oorzaak is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
AW_Bos schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:47:
[...]

Die is 5 meter verderop, en daarnaast is het een helse tour om alles om te leggen. Er zullen toch wel andere ideeën zijn? Een monitor zou ook ongeaard moeten werken lijkt mij? Ik kan eventueel de stekker ook omdraaien in het ongeaarde stopcontact. Maar is er geen truuk om bij zulke situaties de monitor te 'kalmeren'?

Tot nu toe lijkt het op te houden als ik de spanning eraf haal, maar dat is niet altijd wenselijk.
Sorry hoor, maar wil je wel geholpen worden?

Dit loopt al 5 maanden en dit is ook al 4 maanden geleden aangegeven. Het is een beetje nutteloos als je niets met adviezen doet.

Ik geef je aan waarom dit het probleem zou kunnen zijn. En dan kom jij met “Een monitor zou ook ongeaard moeten werken lijkt mij?”.

Tja, waarom denk je dat een fabrikant er een geaarde stekker op zet?

In de meeste gevallen werkt het wel ja, maar soms werkt het dus niet.

Ik heb vroeger een monitor gehad die na een uur afsloeg als hij niet in een geaard stopcontact zat.

Laat staan dat je er nog een waslijst aan apparaten met eigen stroomvoorziening aan kunt hangen. Daar kunnen allemaal kleine potentiaalverschillen uit voortkomen die de monitor niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
White Feather schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:48:
[...]

Sorry hoor, maar wil je wel geholpen worden?

Dit loopt al 5 maanden en dit is ook al 4 maanden geleden aangegeven. Het is een beetje nutteloos als je niets met adviezen doet.

Ik geef je aan waarom dit het probleem zou kunnen zijn. En dan kom jij met “Een monitor zou ook ongeaard moeten werken lijkt mij?”.

Tja, waarom denk je dat een fabrikant er een geaarde stekker op zet?

In de meeste gevallen werkt het wel ja, maar soms werkt het dus niet.

Ik heb vroeger een monitor gehad die na een uur afsloeg als hij niet een geaard stopcontact zat.

Laat staan dat je er nog een waslijst aan apparaten met eigen stroomvoorziening aan kunt hangen. Daar kunnen allemaal kleine potentiaalverschillen uit voortkomen die de monitor niet kwijt kan.
En dan is die geaard? Moet ik dan meteen mijn stopcontact ook laten ombouwen?
Ik wil dit wel eens proberen om te testen, maar er zullen vast wel andere mogelijkheden zijn dan dat. Vaak is het niet echt super hinderlijk, maar soms ook wel.

Maar goed, ik ga binnenkort eens kijken wat een geaard stopcontact oplevert.

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 10-05-2024 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Heeft even geduurd, maar geaard maakte geen enkel verschil, dus ik ga maar uit van een fabricagefout.
Ik heb besloten een nieuwe monitor te kopen, en dan kan deze naar de reserve-pc.

Maar mocht iemand nog een gouden greep hebben om zulke dingen te verhelpen als het beeld weer gaat trippen, knipperen en flikkeren? Zelf stroomloos maken voor 10 minuten lijkt niet te helpen, maar het neemt in de loop van de tijd in enkele uren wel af.

Pagina: 1