Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdtjeP
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-12-2023
Beste tweakers,

Het probleem:
Ik heb twee monitors (Eizo-EV2216) waarvan er een bij de PC opstart articafts heeft. Na ongeveer 2 a 3 min is dit verdwenen en doet de monitor het goed, de andere monitor schijnt hetzelde euvel te krijgen. In de tijd gezien weet ik niet of deze kwaal erger gaat worden en daarom heb ik besloten twee nieuwe monitors (Eizo-EV2365) te gaan kopen.

Beide monitoren zijn ruim 6 jaar oud en hebben ongeveer 10.000 hr gedraaid. Eizo geeft 5 jaar of 30.000 hr op als garantie, ik heb dus pech.

Videokaart :PNY Nvidia NVS310 1GB, PCI-e 2.0 x16
Moederbord :MSI H310M Pro-VDH Plus, PCI-e 3.0 x16
De videokaart is op een ander PC systeem getest en is goed bevonden.

PC gebruik is office applicaties, internet en beetje fotografie.

Ik heb nu 2 vragen:
Vraag-1: de 1 GB geheugen moet over twee monitors (1680x1050 px) verdeeld worden. Kan de oude monitor (EV2216) hieronder hebben geleden (bij opstart articaft)?
Vraag-2: PCI-e 3.0 en PCI-e 2.0 zijn downwards compatible. Zou de videokaart ook niet 3.0 moeten worden?

Op internet kom je wel eens tegen dat je simpel PC gebruik 2 GB geheugen per monitor nodig hebt. Als je b.v. op de Matrox site kijkt zie 1 GB memory voor 2x 1920x1200 px. Een tweede PC systeem bij mij heeft 2x HP Z24n monitoren (1920x1200 px). Een videokaart met 2 GB (3.0 slot) zorgt al jaren voor probleemloos werken.

Kortom, kan een videokaart je monitor “kwaad” doen? Ik wil de NVS310 gebruiken voor de nieuwe EV2365 monitors.

Groet,

Ed

Beste antwoord (via EdtjeP op 17-12-2023 14:24)

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-05 10:50
In het algemeen vind ik het moeilijk hier exact iets over te zeggen omdat ik niet kan zien wat je bedoelt met "artifacts". De omschrijving geeft me niet genoeg details om te kunnen zeggen of het je grafische kaart of de beeldschermen zijn.

Antwoorden op je vragen:

1: Nee, 1 gig geheugen is zat om meerder monitoren te kunnen aansturen. Qua geheugen heb je niet zoveel nodig om meerdere schermen aan te sturen. Meer is beter tot op zekere hoogte, maar als ik uitga van 2x 1920x1200 met 32bit kleur is het (1920x1200x32x2)/8=ongeveer 18 megabyte Vram,
met een double buffer kom je op iets meer dan 36mb ram dus. Veel minder dan die ene gigabyte. Met je oude 2x 1680x1050 had je maar 29mb vram nodig :P
Het hangt meer af van hoeveel geheugen je software nodig heeft, maar om 2x1200p te weergeven is technisch gezien niet veel nodig. Neemt niet weg dat het besturingsysteem waarschijnlijk nog wat extra snoept en je dus wat meer nodig hebt nadat je besturingssysteem is opgestart. Voor fotobewerking heb je uiteraard al snel wat meer nodig.
Maar als voorbeeld, mijn oude Ati HD5850 1GB uit 2008 draait met gemak 2 1440p schermen, gimp en alle office applicaties die je er tegenaan kan gooien.

2: Deze vraag snap ik niet helemaal. Maar voor de duidelijkheid het volgende: als een videokaart PCI-e 2.0 is, wordt deze niet ineens 3.0 als je deze in een 3.0 slot steekt. Dat 3.0 slot kan simpelweg videokaarten op alle bandbreedtes t/m 3.0 draaien (dus videokaarten met 1.0, 2.0 en 3.0). Een videokaart met een 4.0 slot zal maximaal op de bandbreedte van 3.0 draaien op een 3.0 slot.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
In het algemeen vind ik het moeilijk hier exact iets over te zeggen omdat ik niet kan zien wat je bedoelt met "artifacts". De omschrijving geeft me niet genoeg details om te kunnen zeggen of het je grafische kaart of de beeldschermen zijn.

Antwoorden op je vragen:

1: Nee, 1 gig geheugen is zat om meerder monitoren te kunnen aansturen. Qua geheugen heb je niet zoveel nodig om meerdere schermen aan te sturen. Meer is beter tot op zekere hoogte, maar als ik uitga van 2x 1920x1200 met 32bit kleur is het (1920x1200x32x2)/8=ongeveer 18 megabyte Vram,
met een double buffer kom je op iets meer dan 36mb ram dus. Veel minder dan die ene gigabyte. Met je oude 2x 1680x1050 had je maar 29mb vram nodig :P
Het hangt meer af van hoeveel geheugen je software nodig heeft, maar om 2x1200p te weergeven is technisch gezien niet veel nodig. Neemt niet weg dat het besturingsysteem waarschijnlijk nog wat extra snoept en je dus wat meer nodig hebt nadat je besturingssysteem is opgestart. Voor fotobewerking heb je uiteraard al snel wat meer nodig.
Maar als voorbeeld, mijn oude Ati HD5850 1GB uit 2008 draait met gemak 2 1440p schermen, gimp en alle office applicaties die je er tegenaan kan gooien.

2: Deze vraag snap ik niet helemaal. Maar voor de duidelijkheid het volgende: als een videokaart PCI-e 2.0 is, wordt deze niet ineens 3.0 als je deze in een 3.0 slot steekt. Dat 3.0 slot kan simpelweg videokaarten op alle bandbreedtes t/m 3.0 draaien (dus videokaarten met 1.0, 2.0 en 3.0). Een videokaart met een 4.0 slot zal maximaal op de bandbreedte van 3.0 draaien op een 3.0 slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:05
Heb je met andere kabels getest?

Videokaart eruit halen en de monitoren aansluiten op het moederbord (mits je een non F cpu hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdtjeP
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-12-2023
Dank voor jullie inbreng.

Ik heb nog wat testjes gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9HbOtFvLTpMXAjid9js-5aVhR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYqWwVGm4UbCL3yUL9aUMjlL.jpg?f=fotoalbum_large

Monitor aangezet en PC uit
Van afb.1 voorbij afb.2 (dus zwart scherm) duurt ongeveer 1 min. (is vloeiende beweging).
Bij afb.3 komt direct het Eizo logo op het scherm wat niet bij afb.1 en 2 gebeurt. Wanneer dit logo verschijnt heb ik geen artifacts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/107vJdnt60IMyENc4ikKW37HU1U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nuJmfNZJXklPGIXZ1kyeeYlR.jpg?f=user_large

Haal ik de spanning van het scherm eraf, dus geen “restspanning” in monitor, en zet er weer spanning dan krijg ik het Eizo logo en geen artifacts. Ik ben geen electrotechnicus maar er zal iets op een printplaat niet goed zijn. Monitor open maken etc is voor mij geen optie. Nadat ik nog wat “aan/uit” testjes heb gedaan krijg ik toch geen goed gevoel en kan er toch geen duidelijk beeld van schetsen.

Mijn zorg bij de bestaande monitoren is, waarom zijn die artifacts pas van de laatste maanden en gaat dit op termijn nog erger worden? Wel ben ik geholpen met het advies over de videokaart, daar behoef ik geen nieuwe voor te kopen en ik heb ook met andere kabels getest. De eventuele nieuwere monitors (ik twijfel nu over de aankoop) kunnen ook met de oude kaart werken.

Ondanks mijn enigszins warrig verhaaltje hoop ik dat het iets duidelijker is geworden.

Gr,
Ed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
Dat ziet er inderdaad niet uit als een grafische kaart probleem, maar zoals je zelf al had bedacht is het de monitor.
Wat de exacte oorzaak is weet ik met mijn beperkte kennis van beeldschermen en de stroomvoorziening daarvoor helaas niet, maar ik verwacht dat er bijvoorbeeld ergens bolle/kapotte condensators of iets dergelijks in de stroomvoorziening van je scherm zitten. Zeker gezien dat ie het wel weer even normaal doet als de stroom er eerst een tijdje af is geweest.
Áls dat het is, gaat het op termijn wel erger worden. Reparatie is waarschijnlijk noodzakelijk als je de monitoren langer wilt blijven gebruiken. Aangezien je het waarschijnlijk niet zelf doet, kun je je afvragen of dat het waard is.