Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
2 week geleden heb ik voor mijn dochter een xiaomi redmi note 12 gekocht bij belsimpel. Van te voren goed onderzocht of alles wat ze gebruikt ermee kon. Na ontvangst de telefoon ingesteld, als laatste stap even de bankpas koppelen. Blijkt er geen NFC op te zitten. Dat is raar, want de website vermeldde dat wel. Dus op onderzoek uit.

Kom ik een hele zooi reviews tegen van mensen die vragen hoe je nfc inschakelt, of zich er balend bij neerleggen dat het er niet op zit of denken dat ze een bugged model hebben of dat het met een update nog wel komt. Een hele boel tutorials op youtube hoe je het inschakelt. Maar niks helpt voor deze telefoon, die hele chip blijkt er niet in te zitten. Uiteindelijk zie ik dit artikel op wikipedia: Wikipedia: Redmi Note 12. Hier is te lezen dat er 3 modellen rond gaan die op de Europese markt verkocht worden.

Note 12: 23021RAAEG, 23028RA60L
Note 12 (NFC): 23021RAA2Y

Als er geen NFC bij staat heb je het gewoon niet. De hardware is dan niet aanwezig. Het zou ook duidelijk op de doos moeten staan op een rode sticker als er WEL nfc op zit. Dan heb je 23021RAA2Y te pakken.

Lang verhaal kort: Belsimpel had ons een 23021RAAEG opgestuurd. Dus retour aangemaakt, balen want je bent al een paar uur bezig met die telefoon voor bestellen, instellen, uitzoeken hoe en wat etc. Belsimpel gebeld, aangegeven dat er spoed bij zit, want dochter zit zonder telefoon (vervelend in die week was het zo glad, en dan onbereikbaar, en een puber zonder telefoon is als een psychopaath in huis). Volgens Belsimpel zou het allemaal goed komen binnen een paar werkdagen. Telefoon opgestuurd, wikipedia artikel erachteraan, maar ik krijg 4 werkdagen later te horen dat ze nog langer onderzoek nodig hebben voordat ze meer weten, en dat ze geen toestel met nfc kunnen leveren, of niet zeker weten dat ze als ze mij een andere sturen dat er geen nfc op zit. Lang verhaal kort, ik koop spullen die vrijwel direct onmisbaar zijn nooit meer online. Les geleerd.

Het heeft bijna 2 weken geduurd. Al die tijd heeft belsimpel de telefoons (xiaomi redmi note 12 4Gb en 8Gb) op de website laten staan met daarbij de misleidende reclame dat er NFC op zit. Terwijl ze al wisten, eigenlijk vanaf het moment dat ik dat wikipedia artikel opstuurde, dat er iets met hun voorraad aan de hand was. Gisteren heb ik ze dat nogmaals gemeld, en volgens mij is het vandaag aangepast.

Maar, dat betekent dat zij (vanaf moment x dat ze deze voorraad begonnen te kopen, tot aan het moment van vandaag, toestellen hebben verkocht aan klanten waar geen NFC op zit, terwijl dat wel is beloofd. Als ik er niet achteraan had gezeten dat mijn dochter direct haar bankkaart koppelde (ze misplaatste/raakte kwijt vaak pasjes, dus nfc is een uitkomst) dan had ik hier misschien een half jaar later achter gekomen. Of, misschien gebruik je het helemaal niet, maar heb je het wel gekocht met het idee het ooit te gaan gebruiken, en dan kom je er over een half jaar of jaar achter, en dan? Het toestel is niet stuk. Nu de website is aangepast kan je ook niet meer zien dat het er wel op hoorde te zitten.

Het aantal berichten van mensen die blij waren met deze telefoon, maar die wel baalden van het gebrek aan NFC, was niet mals. Volgens mij is het al normaal dat het erop zit. Het voelt voor mij ouderwets als je telefoon dat niet kan. Ik verwacht het al van smartwatches min of meer dat het standaard is.

Dit bericht is om iedereen die zo een telefoon heeft gekocht, direct te checken of nfc erop zit. Het icoon NFC is dan aanwezig in het quickmenu, en als je in settings zoekt op nfc kom je hem ook tegen. Op de doos waar de telefoon in zat zit wel of geen rode sticker met de letters NFC erop. Ondanks dat de sticker rood is zit het op als je die sticker hebt! (ik heb gisteren bij de mediamarkt 1 opghaald en dat klopt). Alleen als je modelnummer 23021RAA2Y is heb je nfc.

Heb je hem bij Belsimpel gekocht? Direct retour nu het nog kan. Je hebt niet gekregen waar je recht op hebt en recht op geld terug of een telefoon die gelijkwaardig is en wel NFC heeft. Belsimpel is ondertussen alle sporen van dit euvel aan het verstoppen. De website wordt aangepast. Hier nog screenshots van wat ze beloofden te verkopen. Daarmee kan je onderbouwen als je de telefoon voor 16 december hebt gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GC_OrH6_dkW050deasOh87yASY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2fiscfPjF67v49p7V4Y8aebw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdOW1kLn3IkU7xtc2CNgWufDZlU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Wi2inTpsQCwi2YfLWHPF0ZcQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NT66GAt4KMBOfireszD9-fR7NbI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KR0iRfZVg990ePBtlLtMF2Jw.png?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:31
Lang verhaal kort, ik koop spullen die vrijwel direct onmisbaar zijn nooit meer online. Les geleerd.
Dat is een risico die je loopt met Belsimpel, ze zijn goedkoper omdat ze toestellen uit goedkopere EU landen halen (niet altijd overigens, plus regels icm een abonnement schijnen ook anders te zijn)

Dan heb je 2 opties, andere winkel gebruiken die dit niet doet.

Of geen telefoons zoals XIaomi (+ paar andere chinese merken) kopen die onderscheid maken hiermee binnen de EU zelf (anders als zoiets bijvoorbeeld alleen voor Aziatische model is of dergelijke)

Gewoon simpel onderzoek doen, niet al te veel gevraagd van een consument denk ik.

Want ook al volg je die 2 opties maar je doet geen onderzoek, kun je bijvoorbeeld hetzelfde mee maken als mijn broer die een Xiaomi bij de MediaMarkt kocht (gewoon een voor Nederlands bestemd model) die geen NFC had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:15
Ja, Belsimpel is een onbetrouwbare winkel met wat ze op hun website vertellen. Zo bestelde ik een telefoon dit jaar met 2 dagen levertijd.
Op de dag erna melding in de mail met geen voorraad, maar op de website stond nog steeds van wel, en nog steeds 2 dagen levertijd. Een week later was het toestel binnen.

Eigenlijk de enige partij waar ik online nog nooit een probleem mee gehad heb is Coolblue geweest. Maar die zijn dan wel weer wat duurder. Kwaliteit kost geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:31
swhnld schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:57:
Ja, Belsimpel is een onbetrouwbare winkel met wat ze op hun website vertellen.
Ze zijn geen uitzondering daarop.

Die Xiaomi die mijn broer haalde bij de MedieMarkt was op aanraden van de verkoper, en hoewel ik weet dat die vaak gebrekkige kennis hebben, zo iemand als mijn broer die minder qua tech specs dingen weet moet er maar op vertrouwen dat zo iemand dat wel weet.

De eisen waren simpel, telefoon moest NFC hebben voor betalingen en een 3.5mm jack, dat laatste heeft die Xiaomi van hem, dat eerste niet.

Verkoper zei gewoon "alle telefoons hebben tegenwoordig NFC" maar dat is onzin, zelfs anno 2023 zijn er zat telefoons die het niet hebben (gewoon recentere modellen)

Ik heb zelf nooit problemen gehad met Belsimpel, maar dat ligt meer aan de telefoons die ik daar kocht (telefoons die dit soort vage fratsen qua specificaties niet uithalen)

Maar iedere winkel maakt weleens fouten, echter zoals ik in de andere comment ook al zei zijn er paar dingen waar men rekening mee moet houden.

Ik zelf zeg tegen de meeste mensen die ik ken dat ze met bepaalde merken moeten oppassen bij Belsimpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Ik heb meerdere telefoons gekocht bij belsimpel. In de afgelopen paar jaren een stuk zes totaal. (Veel kids). Ze leveren snel en zijn inderdaad concurrerend in prijs. Maar je komt er pas erachter hoe de afterservice is als je een defect of garantie moet claimen.

Ik kreeg het voorstel: "we kunnen u een andere note 12 opsturen, maar dan weten we niet of daar wel NFC op zit." Dat is raar, want op jullie website staat nog steeds van wel! En bovendien heb ik jullie laten weten hoe je kan zien dat er NFC op zit, zonder de doos te hoeven openen.

Ik kon geld terug als andere optie of nog langer wachten tot hun "interne onderzoek" klaar was of een tegemoetkoming krijgen. Ik heb voor geld terug gekozen. De tegemoetkoming blijkt een kortingsbon van nog geen 10% van de huidige waarde van de note. Maar die kan je alleen besteden bij belsimpel! Volgens het consumentenrecht had ik recht op het toestel wat voldoet aan de eisen zoals vermeld op de website. Ik koop daar niet weer.

In de wetenschap dat ze een firma list en bedrog zijn, als ik niet had lopen zeuren hadden ze deze xiaomi gewoon blijven verkopen als NFC toestellen. Hoe gaat dat met andere producten. Wel 5g? Echt wifi6? Wat is de catch? Firma list en bedrog.