Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-06-2024
Ik ga in de aankomende schoolperiode van start met mijn hbo-deeltijdopleiding, BIM (Business IT & Management). Daarnaast zal ik gedurende 32 uur per week werken, en ik wil graag weten hoe mensen die dit eerder hebben gedaan dit hebben ervaren. Wat hebben zij gedaan om hun opleiding succesvol af te ronden?

Momenteel ben ik op zoek naar een baan van 24 uur in de IT, maar ik heb gemerkt dat het lastig is om dit te vinden. Daarom overweeg ik nu een functie van 32 uur, wat ik relatief snel heb kunnen vinden. Ik twijfel echter of dit wel relevant is voor mijn situatie. Ik heb de open avond van de opleiding bijgewoond en vernomen dat de opleiding de meeste studiepunten (25) per opdracht, verkregen via action learning-opdrachten op het veld.

Alle tips en adviezen zijn welkom.

Situatie: Woon thuis met mijn ouders

[ Voor 179% gewijzigd door ZieMaar! op 24-12-2023 17:00 . Reden: Op verzoek hersteld ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-10 09:43
Ik weet niet zo goed waar je naar op zoek bent, maar ik heb een deeltijd HBO gedaan naast een fulltime baan. Een deel van de studietijd moest ik op zaterdag naar school en later werd dat op dinsdag- en donderdagavond.

Ik heb me daar ‘gewoon’ op ingesteld. Heb voldoende tijd vrijgemaakt in de avonden doordeweeks en het weekend om te studeren of aan opdrachten te werken. Daarnaast kon ik nog een prima sociaal leven leiden door alles goed te plannen.

Ga er goed voor zitten en maak een plan voor een reguliere week, een plan voor tentamen periodes en een plan voor afstuderen. Met afstuderen heb ik mijn sociale leven wel even op een lager pitje gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:16

St@m

@ Your Service

Met hierboven, ik ben gewoon 36 uur blijven werken, met een gezin. Niet zo spannend allemaal. Gewoon plannen. Afstuderen heb ik gewoon op mn werk gedaan, dus was ook niet spannend.

[ Voor 24% gewijzigd door St@m op 16-12-2023 17:28 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Mijn vrouw studeert HBO psychologie naast haar job in de zorg. Een dag in de week doet ze stage in de context van haar HBO opleiding. Ze werkt 24u, maar in de zorg is dat extra pittig in verband met onregelmatige werktijden, werkdagen die niet aan de 8u per dienst komen, en terugkomdagen voor teamoverleggen en trainingen. Dat in combinatie met een jong kind maakt dat we redelijk met de agenda in de hand leven.
Ze is nu aan haar derde jaar bezig, en tot nu toe heeft ze alles gehaald... en één herkansing nodig gehad voor een module.
[/trots]

Met een regelmatige job zoals jij, met kantooruren, schat ik in dat dat wel een tikje eenvoudiger is. Maar dan nog zal het waarschijnlijk kruim kosten, en zul je keuzes moeten maken (afhankelijk van hoe gemakkelijk het studeren jou af gaat natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-10 12:36
Hoe het is, is volledig afhankelijk van je privé leven. Ik ben na het MBO gaan werken en heb daarna in de avonduren nog 4 verschillende opleidingen gedaan, waarvan de langste een 4 jarige HBO opleiding was. Vaak moest ik 1 avond in de week naar school en had je dan officieel nog een uur of 8 aan thuiswerk. Voor mij werkte het prima om in de laatste dagen voor een tentamen vrij te nemen en dan volle bak aan het werk te gaan en tussendoor volstond het om er wekelijks een uur of 2 a 3 aan te besteden.

Toen ik begon woonde ik nog bij mijn ouders in die periode heb ik ook wel eens 2 avonden school gedaan, later toen ik op mijzelf woonde was 1 avond de max voor mij. Ik ben er altijd 40 uur bij blijven werken, maar heb wel soms gekozen om wat onbetaald verlof op te nemen in de buurt van een tentamen.

Naast een 32 urige werkweek moet je volgens mij prima een opleiding kunnen doen, maar het ligt er vooral aan wat je verder nog wil. Ben je bereid om er op je vrije zaterdag/zondag aan te gaan zitten of zijn die dagen helemaal volgepland met een gezin? Heb je thuis een goede plek waar je geconcentreerd kan werken of rennen er continue kinderen om je heen. Probeer goede omstandigheden te creeëren voor zover mogelijk en dan gewoon starten en aanvaarden dat het soms pittig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Met 32u p/w werken moet het goed te doen zijn. Kijk eens naar een baan bij de (semi-)overheid, die hebben vaak ruime mogelijkheden tot het bekostigen van studies en dan krijg je vaak ook nog een studiedag per week van je baas cadeau. Ik heb zelf 36u p/w ernaast gewerkt en ik vond dat best pittig, zeker in combinatie met een nieuwe baan oid. Er komt dan toch veel op je af. Verder is het een kwestie van discipline en zo veel mogelijk doen in de lessen of in opdrachten die je op je werk moet doen. Dat scheelt weer tijd. Ga vooral echt naar de lessen, dan pik je vaak meer op dan met zelfstudie. Verder, gewoon doen natuurlijk! d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:06
Ik heb zelf enkele jaren terug BIM deeltijd gedaan op de hogeschool Rotterdam naast een ongeveer 36 urige werkweek. Dit was erg pittig in het eerste jaar waar ik nog braaf rond de 20u pw aan mn studie besteedde. Resultaat was wel dat ik als laagste cijfer een 8 had en propedeuse dus in een jaar had.
Daarna is het motto geworden "liever een 6 zonder stress dan een 7 zonder leven" en uiteindelijk alles gewoon netjes in 4 jaar afgerond.

Wel realistisch, ik werkte al een jaar of 10 op een HBO-niveau functie dus op werk al jaren veel meer geleerd dan op de studie.
Ook realistisch, ik stapte al niet meer en m'n sociale leven en hobbies gingen wel echt op een lager pitje.

Wat mij betreft een belangrijke tip: verzamel 3 of 4 gelijkgestemde mensen om je heen met wie je goed op kunt schieten op de opleiding. Dan kan je samen optrekken, van elkaar leren en elkaar helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:20

ViezeVis

Sample Text

Zelf een thuisstudie gevolgd van 4 jaar via mijn werkgever. Ik werkte 36 uur in de week. Vooral veel 's avonds bezig. In het geval van een deeltijdstudie zal dat ook veelal op 1 dag zijn of 's avonds. Het kende bij mij vooral ups en downs. Ik kocht een huis in het 3e leerjaar. Dat was een pittig jaar vol stress. Vervolgens tijden van verbouwingen, klussen, lekkages thuis wat mijn afstudeerjaar ook deels heeft bepaald. Ik ben blij dat ik er nu bijna vanaf ben. Maar het is overall goed te doen.

Het voordeel van een studie i.c.m. een job is wel dat je een deel van de opdrachten mogelijk ook bij je werkgever kunt uitvoeren.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alazka
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Het is leuk om te horen hoe jullie dit hebben ervaren.

Voor mij was het in eerste instantie een groot vraagteken of 32 uur haalbaar is. Ik ben bereid om al mijn vrije tijd naast mijn werk aan deze opleiding te besteden omdat ik deze graag wil volgen. Na jullie input heb ik nu een beter beeld en kijk ik uit naar de uitdaging van 32 uur. Ik geloof erin dat als ik alles goed plan, het wel goed zal komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluewater
  • Laatst online: 21:53
Ik heb dezelfde opleiding ook in deeltijd gedaan. Dit deed ik naast mijn functie van 36 uur. 32 uur moet zoals hierboven al is aangegeven prima te doen zijn. Achteraf gezien had ik dit ook moeten doen. Ik was elke avond en een gedeelte van het weekend wel bezig voor de opleiding. Met een dag vrij in de week had ik in het weekend wat meer vrije tijd gehad.

Misschien goed om te vermelden: ik heb hiervoor mbo2, mbo3 en mbo4 gedaan. Ik weet van mijzelf dat ik vaak een boek twee keer moet lezen voordat ik het echt "snap". Ik verwacht dus dat ik gemiddeld gezien meer tijd nodig had voor de studie t.o.v. andere studenten.

Tip: plan vaste momenten in waarop je gaat studeren. Ik vond het zelf prettig om aan het begin van elke module vooral extra momenten in te plannen. Dan kon ik op bijv. op de helft van de module al een inschatting maken of ik minder of meer tijd nodig zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
bluewater schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:04:
Ik heb dezelfde opleiding ook in deeltijd gedaan. Dit deed ik naast mijn functie van 36 uur. 32 uur moet zoals hierboven al is aangegeven prima te doen zijn. Achteraf gezien had ik dit ook moeten doen. Ik was elke avond en een gedeelte van het weekend wel bezig voor de opleiding. Met een dag vrij in de week had ik in het weekend wat meer vrije tijd gehad.

Misschien goed om te vermelden: ik heb hiervoor mbo2, mbo3 en mbo4 gedaan. Ik weet van mijzelf dat ik vaak een boek twee keer moet lezen voordat ik het echt "snap". Ik verwacht dus dat ik gemiddeld gezien meer tijd nodig had voor de studie t.o.v. andere studenten.

Tip: plan vaste momenten in waarop je gaat studeren. Ik vond het zelf prettig om aan het begin van elke module vooral extra momenten in te plannen. Dan kon ik op bijv. op de helft van de module al een inschatting maken of ik minder of meer tijd nodig zou hebben.
Dat is wel interessant om te horen, bedankt voor het delen van je ervaring. Ben wel even nieuwsgierig naar een paar dingen. Als het te privé is, hoef je het niet te beantwoorden:

- Heb je de opleiding afgerond? Zo ja, hoe heb je het ervaren?
- Onder wat voor functie ben je verder gegaan?
- Heb je persoonlijke tips over de opleiding zelf, waar ik op moet letten?

Even ter verduidelijking: ik kom zelf van MBO1, MBO2, noem maar op, en weet precies wat je bedoelt. Ik hoor graag hoe dit voor jou is gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluewater
Alazka schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:37:
[...]

Dat is wel interessant om te horen, bedankt voor het delen van je ervaring. Ben wel even nieuwsgierig naar een paar dingen. Als het te privé is, hoef je het niet te beantwoorden:

- Heb je de opleiding afgerond? Zo ja, hoe heb je het ervaren?
- Onder wat voor functie ben je verder gegaan?
- Heb je persoonlijke tips over de opleiding zelf, waar ik op moet letten?

Even ter verduidelijking: ik kom zelf van MBO1, MBO2, noem maar op, en weet precies wat je bedoelt. Ik hoor graag hoe dit voor jou is gegaan.
Tuurlijk wil ik je vragen beantwoorden :). Zie hieronder.

1. Heb je de opleiding afgerond? Zo ja, hoe heb je het ervaren?
Ik heb de opleiding zeker afgerond. Ondanks de tijd die het heeft kost ben ik blij dat ik het heb gedaan. Het geeft je zoveel nieuwe inzichten en een andere kijk op onderwerpen. Het heeft mij als persoon ook
sterker gemaakt: ik ben een stuk zelfverzekerder geworden.

2. Onder wat voor functie ben je verder gegaan?
Ik werkte als functioneel beheerder en ben dat nog steeds. Ik heb na het afronden van mijn studie wel de overstap gemaakt naar een andere werkgever. Dat ze zeggen dat een hbo-papiertje nieuwe deuren opent klopt zeker. Er gaan zoveel deuren voor je open. Uiteindelijk heb ik het hier niet voor gedaan. Ik was niet van plan om over te stappen maar dit was wel een kans die op mijn pad kwam. Ik heb de opleiding vooral gevolgd voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik denk ook dat dit de drijfveer moet zijn.

3. Heb je persoonlijke tips over de opleiding zelf, waar ik op moet letten?
Zeker:

1. Plan goed vooruit. Kijk alvast welke modules je gaat krijgen. Noteer alvast wat problemen die je op de "werkvloer" ziet en probeer daarvoor wat onderwerpen te verzinnen die je aan de modules kan koppelen om je eindopdrachten te maken.
2. Timemanagement: plan voldoende tijd in voor je studie. Ga ook niet te lang achter elkaar door. Plan liever wat kortere blokken. Dit is misschien ook een persoonlijk ervaring. Een mooie techniek om toe te passen is de Pomodorotechniek.
3. Kijk alvast hoe je documenten opbouwt en bron vermeldingen moet toevoegen met de APA-stijl.
4. Zorg ook dat je genoeg vrije tijd blijft houden voor vrienden, sporten enz. Sporten heeft mij mentaal zeker geholpen om de studie door te komen. Door soms je studie te laten liggen kun je tijdens dit soort momenten weer andere ingevingen krijgen.

Laat maar weten als je nog meer vragen hebt. Mag ook privé natuurlijk. Maar misschien ook interessant voor andere Tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alazka
bluewater schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:57:
[...]

Tuurlijk wil ik je vragen beantwoorden :). Zie hieronder.

1. Heb je de opleiding afgerond? Zo ja, hoe heb je het ervaren?
Ik heb de opleiding zeker afgerond. Ondanks de tijd die het heeft kost ben ik blij dat ik het heb gedaan. Het geeft je zoveel nieuwe inzichten en een andere kijk op onderwerpen. Het heeft mij als persoon ook
sterker gemaakt: ik ben een stuk zelfverzekerder geworden.

2. Onder wat voor functie ben je verder gegaan?
Ik werkte als functioneel beheerder en ben dat nog steeds. Ik heb na het afronden van mijn studie wel de overstap gemaakt naar een andere werkgever. Dat ze zeggen dat een hbo-papiertje nieuwe deuren opent klopt zeker. Er gaan zoveel deuren voor je open. Uiteindelijk heb ik het hier niet voor gedaan. Ik was niet van plan om over te stappen maar dit was wel een kans die op mijn pad kwam. Ik heb de opleiding vooral gevolgd voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik denk ook dat dit de drijfveer moet zijn.

3. Heb je persoonlijke tips over de opleiding zelf, waar ik op moet letten?
Zeker:

1. Plan goed vooruit. Kijk alvast welke modules je gaat krijgen. Noteer alvast wat problemen die je op de "werkvloer" ziet en probeer daarvoor wat onderwerpen te verzinnen die je aan de modules kan koppelen om je eindopdrachten te maken.
2. Timemanagement: plan voldoende tijd in voor je studie. Ga ook niet te lang achter elkaar door. Plan liever wat kortere blokken. Dit is misschien ook een persoonlijk ervaring. Een mooie techniek om toe te passen is de Pomodorotechniek.
3. Kijk alvast hoe je documenten opbouwt en bron vermeldingen moet toevoegen met de APA-stijl.
4. Zorg ook dat je genoeg vrije tijd blijft houden voor vrienden, sporten enz. Sporten heeft mij mentaal zeker geholpen om de studie door te komen. Door soms je studie te laten liggen kun je tijdens dit soort momenten weer andere ingevingen krijgen.

Laat maar weten als je nog meer vragen hebt. Mag ook privé natuurlijk. Maar misschien ook interessant voor andere Tweakers.
Leuke weetjes! Eerlijk gezegd had ik geen idee wat APA (American Psychological Association) was, maar dankzij jou ben ik helemaal bijgepraat. Het begint steeds interessanter te worden. De antwoorden die je hebt gegeven, hebben echt geholpen. Thanks daarvoor!

Mag ik vragen waar je jouw opleiding hebt gevolgd?

Nu zit ik met een dilemma. Ik wil graag aan een nieuwe opleiding beginnen, maar mijn huidige baas ziet dat niet zo zitten. Ze denken dat ze na mijn studie niet veel aan me zullen hebben en dat ik te jong ben voor een rol als Project Manager of IT Analist bijvoorbeeld. (Smoesjes lijken het meer op.)

Dat is dus mijn eerste obstakel. Ik ben nu bezig om een nieuwe werkgever te vinden die wel openstaat voor mijn plannen. Als dat niet lukt, kan ik de opleiding niet beginnen. De deadline voor inschrijving is 15 januari, en zonder een baan kan ik helaas niet starten met de opleiding. Dus daar zit ik op dit moment mee in mijn maag.

Ik overweeg ook anders dat ik bij bedrijven stage ga lopen om me projecten/opdrachten van school uit te voeren... Maar weet niet of mensen dit eerder hebben gedaan en ervaren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02:35
Medio 2012 ben ik begonnen aan de deeltijdstudie Bedrijfskundige Informatica (voorloper van BIM) aan de HAN. Ik was destijds single, woonde op mezelf en werkte fulltime (5x8). Doordat de studiedag op donderdag was (13.00-22.00) besloot ik om 4x9u + 1x4u te werken. Het was zwaar, maar te doen.

Waar ik echt een hekel aan had, waren de projecten/opdrachten die je in groepsverband moest maken. Iedereen heeft een eigen leven (gezin, mantelverzorger, vakantie) en bijna niemand woonde echt bijelkaar in de buurt. Dat maakte het best lastig om samen te werken. In die tijd was video-conferencing ook niet zo normaal als nu.

Daar waar ik in het eerste jaar alles in m'n eentje kon doen ging dat vanwege de omvang van de opdrachten in het tweede jaar niet meer. Door alle stress ben ik dus halverwege het tweede jaar gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
Alazka schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:40:
[...]

Nu zit ik met een dilemma. Ik wil graag aan een nieuwe opleiding beginnen, maar mijn huidige baas ziet dat niet zo zitten. Ze denken dat ze na mijn studie niet veel aan me zullen hebben en dat ik te jong ben voor een rol als Project Manager of IT Analist bijvoorbeeld. (Smoesjes lijken het meer op.)

Dat is dus mijn eerste obstakel. Ik ben nu bezig om een nieuwe werkgever te vinden die wel openstaat voor mijn plannen. Als dat niet lukt, kan ik de opleiding niet beginnen. De deadline voor inschrijving is 15 januari, en zonder een baan kan ik helaas niet starten met de opleiding. Dus daar zit ik op dit moment mee in mijn maag.
Je zou anders ook kunnen kijken bij detacheerders als bv NewSkool (weet niet in welke regio je woont) In het verleden veel mensen van hun op projecten aangenomen. Zij werken overwegend met mensen die een HBO (of andere) opleiding (willen) gaan doen. Young potentials zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
MisterEagle schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:37:
[...]

Je zou anders ook kunnen kijken bij detacheerders als bv NewSkool (weet niet in welke regio je woont) In het verleden veel mensen van hun op projecten aangenomen. Zij werken overwegend met mensen die een HBO (of andere) opleiding (willen) gaan doen. Young potentials zeg maar.
Dank je voor de tip. Ik heb er wel van gehoord, maar ben er nog niet echt mee aan de slag gegaan. Heb jij persoonlijke ervaring met ze, of ken je mensen die dit hebben gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
Mawlana schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:58:
Medio 2012 ben ik begonnen aan de deeltijdstudie Bedrijfskundige Informatica (voorloper van BIM) aan de HAN. Ik was destijds single, woonde op mezelf en werkte fulltime (5x8). Doordat de studiedag op donderdag was (13.00-22.00) besloot ik om 4x9u + 1x4u te werken. Het was zwaar, maar te doen.

Waar ik echt een hekel aan had, waren de projecten/opdrachten die je in groepsverband moest maken. Iedereen heeft een eigen leven (gezin, mantelverzorger, vakantie) en bijna niemand woonde echt bijelkaar in de buurt. Dat maakte het best lastig om samen te werken. In die tijd was video-conferencing ook niet zo normaal als nu.

Daar waar ik in het eerste jaar alles in m'n eentje kon doen ging dat vanwege de omvang van de opdrachten in het tweede jaar niet meer. Door alle stress ben ik dus halverwege het tweede jaar gestopt.
Goed om te horen, en knap van je dat je dat hebt doorstaan in die situatie. Ik begrijp helemaal waarom je gestopt bent; het kan na verloop van tijd behoorlijk stressvol worden in zo'n omstandigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
Alazka schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:41:
[...]

Dank je voor de tip. Ik heb er wel van gehoord, maar ben er nog niet echt mee aan de slag gegaan. Heb jij persoonlijke ervaring met ze, of ken je mensen die dit hebben gedaan?
ik heb ervaring met ze maar wel als opdrachtgever. Ik heb een stuk of 6 kandidaten via hun aangenomen op projecten op mijn vorige werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alazka
MisterEagle schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:42:
[...]

ik heb ervaring met ze maar wel als opdrachtgever. Ik heb een stuk of 6 kandidaten via hun aangenomen op projecten op mijn vorige werk.
Ah, daarom. Ik heb zojuist gesolliciteerd, dus ik ben benieuwd hoe ze erop zullen reageren. Dank je wel voor de tip; ik waardeer het enorm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewater
[...]

Leuke weetjes! Eerlijk gezegd had ik geen idee wat APA (American Psychological Association) was, maar dankzij jou ben ik helemaal bijgepraat. Het begint steeds interessanter te worden. De antwoorden die je hebt gegeven, hebben echt geholpen. Thanks daarvoor!

Mag ik vragen waar je jouw opleiding hebt gevolgd?

Ik overweeg ook anders dat ik bij bedrijven stage ga lopen om me projecten/opdrachten van school uit te voeren... Maar weet niet of mensen dit eerder hebben gedaan en ervaren..
Ik heb mijn opleiding gevolgd bij hogeschool NOVI. Eerlijk gezegd zou ik hard weglopen bij een werkgever die studeren niet lijkt te stimuleren. Je kan ook altijd op vacatures reageren en daarbij vermelden dat je bereid bent om daarnaast een hbo-studie te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
bluewater schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:58:
[...]

Ik heb mijn opleiding gevolgd bij hogeschool NOVI. Eerlijk gezegd zou ik hard weglopen bij een werkgever die studeren niet lijkt te stimuleren. Je kan ook altijd op vacatures reageren en daarbij vermelden dat je bereid bent om daarnaast een hbo-studie te volgen.
Bedankt voor je antwoord. Ik wil graag de opleiding bij Hogeschool Inholland volgen. En Ja, precies, ik probeer ook weg te gaan en waarschijnlijk hebben ze dat door, wat de emoties op een of andere manier opstuwt. Ik ben momenteel bezig met het zoeken naar ander werk voordat de maand voorbij is, maar helaas is dat op dit moment lastig. Ik doe wel mijn best hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@Alazka Wat is de verwachtte studiebelasting?
Het scheelt nogal of je 10 of 20 uur per week moet studeren.
10-15 uur per week zie ik zelf als realistisch naast een 32-36 uur baan, maar het vergt wel *veel* van je. Als je studiebelasting hoger is, zou ik kijken naar minder dan 32 uur of kijken of je een deel van je studietijd als werktijd mag schrijven.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
unezra schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:24:
@Alazka Wat is de verwachtte studiebelasting?
Het scheelt nogal of je 10 of 20 uur per week moet studeren.
10-15 uur per week zie ik zelf als realistisch naast een 32-36 uur baan, maar het vergt wel *veel* van je. Als je studiebelasting hoger is, zou ik kijken naar minder dan 32 uur of kijken of je een deel van je studietijd als werktijd mag schrijven.
Klopt, de verwachte studiebelasting is tussen de 15-20 uur staat er beschreven bij de opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Alazka schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:29:
[...]
Klopt, de verwachte studiebelasting is tussen de 15-20 uur staat er beschreven bij de opleiding.
Hmmm. Meten ze de studie in ECTS? (Kortweg EC, studiepunten dus.)

Ik weet niet hoe vergelijkbaar jouw geplande opleiding is, maar binnen de OU zie ik wienig mensen de nominale 28 uur per EC nodig hebben. Meesten zitten er (fors) onder. Nu hoeft dat bij jouw opleiding zeker niet zo te zijn, ik zou er oo niet op gokken, maar het *kan* dus "meevallen" omdat je domweg minder uren nodig hebt dan nominaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
unezra schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:48:
[...]

Hmmm. Meten ze de studie in ECTS? (Kortweg EC, studiepunten dus.)

Ik weet niet hoe vergelijkbaar jouw geplande opleiding is, maar binnen de OU zie ik wienig mensen de nominale 28 uur per EC nodig hebben. Meesten zitten er (fors) onder. Nu hoeft dat bij jouw opleiding zeker niet zo te zijn, ik zou er oo niet op gokken, maar het *kan* dus "meevallen" omdat je domweg minder uren nodig hebt dan nominaal.
Ik weet dus niet of het veel is, ik moet per jaar 40 ECTS halen en in totaal 240. Is het te doen met 15/20x studie uren per week aan huiswerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Alazka schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:56:
[...]
Ik weet dus niet of het veel is, ik moet per jaar 40 ECTS halen en in totaal 240. Is het te doen met 15/20x studie uren per week aan huiswerk?
Hmmm. Ik doe nu 30 EC per jaar en vind dat gecombineerd met een baan van 36 uur, op momenten best pittig. Zelfs al zit ik tot dusver (met 60 EC binnen), nipt onder de 17 uur per EC. Tegelijkertijd zie ik ook studiegenoten die ruim meer dan nominaal 30 EC per jaar doen. (Ook hoop ik op termijn iets te kunnen versnellen en alsnog naar 35, 40 EC per jaar te gaan.)

Kortom, het kan zeker, maar het vergt hoe dan ook wel de nodige aanpassingen aan je privéleven en een fikse discipline. Hier block ik bijvoorbeeld de volledige 2 weekenden voor een tentamen (géén sociale activiteiten) en wegens wat variabele werkuren (waardoor ik niet iedere avond aan studeren toe kom), in de basis ieder weekend 1 van de 2 dagen OOK aan de studie.

Wel probeer ik 1 van de 2 weekenddagen vrij te houden, plus 1 avond per week te sporten en op vrijdagavond niet te studeren. (Vrijdag overdag wel, da's mijn RV/studiedag.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
unezra schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:05:
[...]

Hmmm. Ik doe nu 30 EC per jaar en vind dat gecombineerd met een baan van 36 uur, op momenten best pittig. Zelfs al zit ik tot dusver (met 60 EC binnen), nipt onder de 17 uur per EC. Tegelijkertijd zie ik ook studiegenoten die ruim meer dan nominaal 30 EC per jaar doen. (Ook hoop ik op termijn iets te kunnen versnellen en alsnog naar 35, 40 EC per jaar te gaan.)

Kortom, het kan zeker, maar het vergt hoe dan ook wel de nodige aanpassingen aan je privéleven en een fikse discipline. Hier block ik bijvoorbeeld de volledige 2 weekenden voor een tentamen (géén sociale activiteiten) en wegens wat variabele werkuren (waardoor ik niet iedere avond aan studeren toe kom), in de basis ieder weekend 1 van de 2 dagen OOK aan de studie.

Wel probeer ik 1 van de 2 weekenddagen vrij te houden, plus 1 avond per week te sporten en op vrijdagavond niet te studeren. (Vrijdag overdag wel, da's mijn RV/studiedag.)
Wel knap en goed van je dat je het toch doet naast je 36-urige baan. Sporten is sowieso belangrijk naast je studie, omdat het je mindset kan resetten. Ik denk dat de studiedruk ook te maken heeft met de opleiding die je daarnaast volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
[...]Nu zit ik met een dilemma. Ik wil graag aan een nieuwe opleiding beginnen, maar mijn huidige baas ziet dat niet zo zitten. Ze denken dat ze na mijn studie niet veel aan me zullen hebben en dat ik te jong ben voor een rol als Project Manager of IT Analist bijvoorbeeld. (Smoesjes lijken het meer op.)

Dat is dus mijn eerste obstakel.
Hoe jong ben je eigenlijk als ik vragen mag?
Je leeftijd zou voor zo'n functie eigenlijk niet uit mogen maken, tenzij je weinig of geen ervaring hebt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
Yaksa schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:22:
[...]

Hoe jong ben je eigenlijk als ik vragen mag?
Je leeftijd zou voor zo'n functie eigenlijk niet uit mogen maken, tenzij je weinig of geen ervaring hebt.
Dat mag je zeker weten; ik ben momenteel 22 jaar oud. Als ik de opleiding afrond, ben ik rond de 25/26. Vind het zelf een ideale leeftijd om stappen te nemen, maar dat was helaas niet wederzijds...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
*knip* maak aub gewoon een tr aan en laat het verder aan de mods

[ Voor 87% gewijzigd door ZieMaar! op 24-12-2023 16:53 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
*knip* zie hierboven

[ Voor 95% gewijzigd door ZieMaar! op 24-12-2023 16:53 ]

Pagina: 1