Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky2013
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03-02-2024
Relevante software en hardware die ik gebruik

case: AZZA Onyx 260X Black RGB Mid Tower Case
Psu b700 cooler master bronze
Gpu: Asus tuf rtx 3080 OC
mobo: Asus Prime Z390-A
Cpu intel I7-9700k (met liquid cooling)
2 fans

Wat gebeurt er
Als ik gpu intensive spellen speel zoals Red dead redemption 2 en Spiderman miles morales, dan valt mijn pc op een gegeven moment uit. De pc probeert dan uit zichzelf opnieuw op te starten maar dit lukt dan niet.
Voordat de pc uitvalt hoor ik fans hard waaien, de pc is warm dicht bij de gpu.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd mijn fps te cappen in games dit helpt alleen gaat de game soms automatisch van de cap af en crashed de pc alsnog.

Ik las online dat mijn 700 watt psu laag is voor een rtx 3080 en dat ik minimaal een 750-850 watt psu zou moeten gebruiken. de MSI MPG A1000G PCIE5 had ik op het oog vanwege futureproofing.

Door deze 2 mogelijke problemen kwam ik tot deze 2 mogelijke conclusies:
1. Mijn pc heeft niet genoeg koeling (2 fans)
2. mijn PSU wordt overvraagd

Mijn vragen zijn:
Zouden jullie een nieuwe PSU aanraden bij dit probleem?
Zouden jullie derde case fan aanraden, zo ja welke past bij mijn case?
Zijn mijn conclusies realistisch of is er een mogelijk ander probleem?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Die voeding is al minstens 6 jaar oud en destijds al een budget geval.
Ik kan me voorstellen dat bepaalde onderdelen in de voeding bijna aan het einde van het latijn zijn.
Verder is het misschien handig om een tooltje te installeren wat de temperaturen van je systeem logt zodat je kunt zien welke onderdelen het warmst worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:13

Dark

who tweaked the light?

Uitvallen is meestal niet door warmte, of het moet echt uit de hand lopen. Anders klokken dingen gewoon terug. Ik denk dus dat de psu tegen het randje zit.

Het lijkt erop dat het systeem al minstens een jaar of 4-5 mee gaat en dat je ondertussen de grafische kaart geupgrade hebt? De kast lijkt me geen wonder van airflow, dus misschien loopt het vrm gedeelte te warm, ook gezien het feit dat je vloeistofkoeling hebt. Heb je wel enige ventilatie in het cpu gebied?

Installeer bv. hwinfo64 om alles eens te monitoren, eventueel log aan zetten, zodat je ook de laatste waarden voor het mis ging kan bekijken.