Welk middel gebruiken om gevel te reinigen? ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nokkenstok
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-05 12:52
Allen,

een tweetal jaar geleden heb ik een woning aan kunnen kopen (bouwjaar 1990).
Status van de woning was goed, maar wel zwaar verouderd/toe aan een verbouwing.

Na ongeveer een jaar verbouwen (zelf) is alles van binnen vernieuwd, en klaar voor de toekomst. Langzaamaan wil ik dus ook de buitenkant eens aanpakken.

Doorn in het oog zijn de gevels, voornamelijk de garage aan de voorkant (oprit), dit is dan ook de regenkant.
zie onderstaande foto's.

Voorkant garage, verweerd en aangeslagen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHq6W4ANQzOV40pHVSEF4e4xJBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMilUq871z8IswHcOWBR3dFm.jpg?f=fotoalbum_large

Zijkant garage, zonder schoonmaken nog best netjes;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XeQNrKibFWIXgygqoGcds4r2KCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8s87c921swq0pOmNiljQoCZD.jpg?f=fotoalbum_large

De zijkant van de garage knapt na afspuiten (relatief lage druk) al op tot zo goed als nieuw, helaas lijkt dit voor de voorkant niet voldoende.

Heeft er iemand ervaring met een reinigingsmiddel voor aangeslagen gevels? Ik heb de materialen in huis om deze te vernevelen ofwel aan te brengen met de hogedrukspuit. Het eventueel moeten impregneren van de gevels achteraf is geen probleem.

Vorige eigenaar heeft ze iig nog nooit gereinigd, dus er is nog niets eerder geprobeerd.

[ Voor 24% gewijzigd door Nokkenstok op 16-12-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:33
Ik heb een tijd geleden ook deze zoektocht gehad voor het reinigen van de gevel en dakpannen.

Beste waar ik op uit kwam was Natriumhypochloriet. Ik heb dit 1:2 verdund met water. Ingespoten met een vernevelaar, in laten werken en afgespoten met de hogedrukspuit (op grote afstand en laagste druk).
Ik had zelf nog graag gewild dat het wat meer schuimde zodat je goed kan zien waar je gebleven bent enzo. Maar het werkte.

https://www.huchem.nl/natriumhypochloriet.html

Gebruik wel PBM's (bril en goed mondmasker) en bij windstil weer.
Houdt ook in de buurt staande planten goed nat of dek ze af.

[ Voor 17% gewijzigd door BennieWolters op 16-12-2023 18:18 ]

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:08
BennieWolters schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:14:
Beste waar ik op uit kwam was Natriumhypochloriet. Ik heb dit 1:2 verdund met water. Ingespoten met een vernevelaar, in laten werken en afgespoten met de hogedrukspuit (op grote afstand en laagste druk).
Ik had zelf nog graag gewild dat het wat meer schuimde zodat je goed kan zien waar je gebleven bent enzo. Maar het werkte.

https://www.huchem.nl/natriumhypochloriet.html

Gebruik wel PBM's (bril en goed mondmasker) en bij windstil weer.
Houdt ook in de buurt staande planten goed nat of dek ze af.
Kan je net zo goed gewoon chloor/bleekmiddel kopen.
Lijkt mij een stuk voordeliger.
Of de natuur blij is met dit middel is een heel ander verhaal.
Overigens is het ook nog maar de vraag of dit middel op elke gevelsteen en voeg hetzelfde resultaat geeft. Ik kan me voorstellen dat sommige steensoorten/voegen niet zo goed reageren op middelen waar chloor in zit.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05
Natriumhypochloriet kwam ook in Gevel reinigen ervaringen gevraagd. Dakshampoo? naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB300
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-04 16:53
Muur natspuiten.
Zoutzuur in een speciekuip en met een bezem deppen in de zoutzuur hiermee de muur goed schoon proberen te vegen.

Niet te lang in laten werken en op tijd afspoelen (!)

Het belangrijkste: gebruik pbm's
En dek de omgeving (kozijnen / ramen auto's etc.) af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:08
Er is ook nog wel een kans dat de groene aanslag deels verdwijnt na een wat langere, droge periode.
De lange vochtige (en warme) periode die we achter de rug hebben is natuurlijk ideaal voor algengroei.
Maar een paar weken droge lucht en strenge vorst, of een warm, droog voorjaar, daar kunnen algen niet zo goed tegen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:03
Groene zeep en water van 70 graden?

Na het afspoelen repareren en impregneren

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:00

pietje63

RTFM

Hier gevel gereinigd met stoom, verbluffend resultaat en mits het niet direct op planeten komt (hitte) zacht voor het milieu.

Waren wel meer zwarte vlekken op rode stenen, en moeilijk zelf te doen als je niet de apparatuur hebt

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-05 10:33
Voor de groene aanslag eventueel groene aanslag reiniger van de Action. Inspuiten met vernevelaar, en op een gegeven moment regent het groene er gewoon af. (Kan wel een weekje duren)

[ Voor 8% gewijzigd door Stokertje op 17-12-2023 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou het nat maken en er met een bezem of borstel schoonmaken en afspuiten met de hogedrukreiniger.

Chloor, zoutzuur en dat soort dingen lijkt mij niet nodig voor een beetje groene aanslag.
Pagina: 1