Pioneer A-107 versterker geeft geen geluid meer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjisonline
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-03 07:28
Mijn vraag
Ik heb een oude Pioneer A-107 versterker en die geeft geen geluid meer. Ik had gedacht om zelf te gaan sleutelen en te proberen te repareren, maar ik kom er niet uit. Wie kan mij op weg helpen?

Wat er gebeurt: ik schakel de versterker in. Na enkele seconden klinkt er de bekende klik van het relais. De ledjes op het frontpaneel branderen correct, dus bij het wijzigen van de input, gaat het ledje ook mee. Alles lijkt normaal te werken. Maar geen geluid, geen ruis, niets. Zowel niet via de koptelefoon noch via een speaker.

Ik heb hem opengemaakt om te kijken of er iets zichbaar defect is, maar alles ziet er perfect uit. De powertransistoren worden ook warm, dat is te voelen aan de heatsink. De condensatoren zien er allemaal intact uit (niet gebold) en lekken niet.

Waar kan ik nu het beste mee beginnen? Ik heb de service manual gedownload.
Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 14:40
-

[ Voor 100% gewijzigd door Eskimoo op 16-12-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:29
Misschien perrongeluk Tape monitor ingedrukt.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tape adapter ingedrukt is de eerste check idd. Als dat niet werkt:
Zijn achterop de adapter aansluitingen doorverbonden? Bij mijn a550r moeten die doorverbonden zijn, anders krijg ik het effect wat jij beschrijft. Simpel te testen met een tulpkabels :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjisonline
Servpage schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:04:
Misschien perrongeluk Tape monitor ingedrukt.
Ik heb echt alle knop-combinaties geprobeerd. Tape monitor is het zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Kan je met een multimeter overweg? Kan je solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjisonline
The Eagle schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:11:
Tape adapter ingedrukt is de eerste check idd. Als dat niet werkt:
Zijn achterop de adapter aansluitingen doorverbonden? Bij mijn a550r moeten die doorverbonden zijn, anders krijg ik het effect wat jij beschrijft. Simpel te testen met een tulpkabels :)
Wat bedoel je precies? De adapter aansluitingen doorverbonden? Er is niks doorverbonden achter. Je hebt gewoon je tulp ingangen: Tape, phono, cd, tuner, etc. En twee luidspreker uitgangen. Dat is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjisonline
TBTL schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 19:57:
Kan je met een multimeter overweg? Kan je solderen?
Ja, ik heb speciaal een multimeter aangeschaft en solderen kan ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Mooi! De service manual kan je hier vinden: https://elektrotanya.com/...07_a207.pdf/download.html Een mogelijke verdachte is het luidsprekerrelais, dat de contacten daarvan niet meer goed zijn. Een eerste indicatie kan je krijgen door de gelijkspanning te meten op de luidsprekeruitgangen (zowel A als B ) staat. 1 tot 50 mV is prima, 0 mV is verdacht - dat kan betekenen dat de aansluitingen niet verbonden zijn met de eindversterker.

[ Voor 14% gewijzigd door TBTL op 16-12-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

pjisonline schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 19:57:
[...]

Wat bedoel je precies? De adapter aansluitingen doorverbonden? Er is niks doorverbonden achter. Je hebt gewoon je tulp ingangen: Tape, phono, cd, tuner, etc. En twee luidspreker uitgangen. Dat is het.
Exact dat bedoel ik. Hier goed te zien (dit is de a550r):
Afbeeldingslocatie: https://hifidealer.net/wp-content/uploads/2019/06/pioneer-a550r-3-1280x960.jpg

Als je die bruggen niet hebt, moet je (bij mij iig) met een tulpkabels de in en out van de adapter aansluiting doorverbinden, anders heb je geen geluid.
Ik zie voor de a107 geen plaatjes met die zelfde bruggen, maar je kunt het ff proberen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjisonline
The Eagle schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:30:
[...]

Exact dat bedoel ik. Hier goed te zien (dit is de a550r):
[Afbeelding]

Als je die bruggen niet hebt, moet je (bij mij iig) met een tulpkabels de in en out van de adapter aansluiting doorverbinden, anders heb je geen geluid.
Ik zie voor de a107 geen plaatjes met die zelfde bruggen, maar je kunt het ff proberen :)
Maar bij mijn versterker zitten die aansluitingen niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ajr4T1z6wXubXeXfUyyuvoeMxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TYLOGXu9WHkdvJkAOQNmsfwH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjisonline
TBTL schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:00:
Mooi! De service manual kan je hier vinden: https://elektrotanya.com/...07_a207.pdf/download.html Een mogelijke verdachte is het luidsprekerrelais, dat de contacten daarvan niet meer goed zijn. Een eerste indicatie kan je krijgen door de gelijkspanning te meten op de luidsprekeruitgangen (zowel A als B ) staat. 1 tot 50 mV is prima, 0 mV is verdacht - dat kan betekenen dat de aansluitingen niet verbonden zijn met de eindversterker.
Dit heb ik gedaan. Ik heb de voltmeter aangesloten op de luidspreker uitgangen en er was "prik", zeg maar (ik weet niet meer precies hoeveel). Ik kon dat verifiëren door de knop "Speakers" aan en uit te zetten. In de uit-stand was het signaal 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

pjisonline schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:28:
[...]

Maar bij mijn versterker zitten die aansluitingen niet.
[Afbeelding]
Ok. Wat aan: "Verbind de input en output van tape2 aan elkaar en probeer dan nog eens" snap je niet?

Het kan zijn dat dat niet werkt, maar simpel uit te sluiten. In oudere modellen werkt het zo :)
En in principe kun je er niks mee stuk maken; zou je een equalizer aansluiten wordt het signaal ook zo geleid.

[ Voor 16% gewijzigd door The Eagle op 17-12-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjisonline
The Eagle schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:59:
[...]

Ok. Wat aan: "Verbind de input en output van tape2 aan elkaar en probeer dan nog eens" snap je niet?

Het kan zijn dat dat niet werkt, maar simpel uit te sluiten. In oudere modellen werkt het zo :)
En in principe kun je er niks mee stuk maken; zou je een equalizer aansluiten wordt het signaal ook zo geleid.
Ah ok, ja, net even geprobeerd, helaas stilte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Open deur: heb je toevallig nog een verloopje in de koptelefoon aansluiting zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
pjisonline schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:35:
Dit heb ik gedaan. Ik heb de voltmeter aangesloten op de luidspreker uitgangen en er was "prik", zeg maar (ik weet niet meer precies hoeveel). Ik kon dat verifiëren door de knop "Speakers" aan en uit te zetten. In de uit-stand was het signaal 0.
Nu weet je dat het luidsprekerrelais goed is.

Een volgende stap kan zijn om een zo sterk mogelijk signaal aan de versterker te voeren en met de multimeter in de wisselspanningsstand te volgen hoe ver het komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjisonline
The Eagle schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:03:
Open deur: heb je toevallig nog een verloopje in de koptelefoon aansluiting zitten?
Nee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjisonline
TBTL schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:06:
[...]

Nu weet je dat het luidsprekerrelais goed is.

Een volgende stap kan zijn om een zo sterk mogelijk signaal aan de versterker te voeren en met de multimeter in de wisselspanningsstand te volgen hoe ver het komt.
Ja, dat klinkt logisch. Ondertussen heb ik nog wat geprobeerd, maar ik vrees dat het daar niet beter op geworden is. Ik dacht, ik ga eens meten wat de spanning is op de twee meetpunten voor de afstelling van "idle current". Die was 0, leek het. Op beide punten, dus toen ben ik aan de potmetertjes gaan draaien en toen liep het op, naar ik dacht 10 mV. Maar toen merkte ik al snel dat de heatsinks steeds heter werden. Toen heb ik hem maar uitgezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5OxuQaUW4q5DRQ1cMkW6RimxKU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ziEdZAYuycangP0D5ckdISFM.png?f=user_large

Ik vrees dat ik de schaal verkeerd had staan van de multimeter waardoor de spanning te hoog werd door het draaien aan de potmeters. Dit moet ik dus zien te herstellen en hopen dat er niet meer schade is opgetreden.

[ Voor 10% gewijzigd door pjisonline op 17-12-2023 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Met deze potmeters stel je de ruststroom af. Als die te laag is klinkt het geluid niet mooi, als die te hoog is worden de koellichamen inderdaad erg warm. In het ergste geval worden de op de koellichamen gemonteerde eindtransistoren te warm en gaan ze stuk.

Hier is nog zo'n versterker die het niet doet. De oorzaak was hier IC101. Wie weet is bij jou hetzelfde aan de hand. Je zou rond dit IC kunnen zoeken of het signaal door komt.
YouTube: Pioneer A 107 Amplifier Repair
Fault
Input selection not working.

IC101 TC9163AN input selection IC defective, replacement IC fitted fixing the issue.

[ Voor 63% gewijzigd door TBTL op 17-12-2023 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:05
Die trim potmeters zijn vaak erg gevoelig, dus niet teveel aan draaien in een keer. Multimeter op DC Millivolt en inderdaad afstellen tot 10mV. Hoeft trouwens niet het probleem te zijn.

Valt er wat te meten aan DC offset aan de luidspreker uitgangen? Als het relais wel inschakelt zouden de eind transistoren in orde moeten zijn. Allicht gaat er iets fout in het voorversterker gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjisonline
Bedankt voor de reacties. Ik begon zelf ook te denken aan het voorversterker gedeelte of de IC. Die heb ik ergens nog gevonden voor 10 euro, is het proberen waard. Ik ben momenteel ziek, dus dit moet even wachten :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjisonline
Beter laat dan nooit: Probleem opgelost. Het waren de relais, heb ze losgehaald, toen zag ik dat ze noet open konden, dus ik kon ze niet schoonmaken. Nieuwe bestellen is veel te duur.
Toen heb ik ze weer teruggesoldeerd en prompt deed de versterker het weer. Nou ja! 8)7
Pagina: 1