Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukoNL
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-09 21:49
Hoi Allemaal,

Ik heb sinds een tijdje een Synology NAS-223j en heb altijd via Plex kunnen genieten van 4K content op mijn LG G2 tv.

Nu krijg ik opeens bij (bijna) elke film de volgende melding, ook bij films die hiervoor zonder problemen afgespeeld werden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TIVASq-vwCmX6gp2r8S9ZonCf4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mZqGGvWnlGpUaEZZKnsu60g3.png?f=user_large

Ik heb plex al opnieuw geinstalleerd -> geen success.

Het rare is dat dit van het ene op het andere moment gebeurde, zonder instellingen te veranderen (transcodering staat uit).

Wie o wie kan mij hierbij helpen?

Groeten,
Luuk

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:06
Toevallig geen update gehad van de Plex client op je LG TV ofzo ? Soms weet je dat niet eens.
Eigenlijk moet je voor zo'n dingen echt wel de in "DEBUG"-logs gaan kijken op de kant server, zodat je goed kant begrijpen welke beslissingen de PMS neemt indien bepaalde content moet afgespeeld worden.

Mischien "adverteerd" die Plex-LG client wel afwijkende/foute zaken dat de PMS servers dat de client niet capable is en dus de transcoding molen wil aanzwengelen ?

Met een 223j ga je dat natuurlijk helemaal niet redden...

https://support.plex.tv/a...s-with-plex-media-server/

Dus enable wat extra loggng, speel vervolgens een bestand af en stop daarna de logging en je hebt de bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Volgens mij kun je transcoding helemaal niet uitzetten.
Als de video niet overeenkomt met een van uPnP profielen van je tv dan zal hij proberen te transcoden en daar heeft die Nas niet genoeg cpu power voor.

Meest waarschijnlijke is dat er iets aan de tv kant geupdate is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Ben(V) schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:13:
Als de video niet overeenkomt met een van uPnP profielen van je tv dan zal hij proberen te transcoden en daar heeft die Nas niet genoeg cpu power voor.

Langs Plex kan kan je dat wel degelijk afzetten, maar dat gaat hier natuurlijk helemaal geen oplossing geven.
Technisch kan het wel ; Settings -> Transcoder -> "Videostream Transcoding Uitschakelen"
(kan kan het nog wel zijn dat AUDIO een transcode moet ondergaan, maar da's hééééél wat minder CPU-cycles)

Je zou dus echt moeten bekijken wat die LG Plex Client kenbaar maakt aan de PMS betreffende z'n capabilities en het vandaar verder bekijken. Vb door de bestanden klaar te zetten als "Optimized Versions" die reeds een de requirements van de TV voldoen. (en die gaan dan wel vlot afspelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Het kan niet of het werkt niet of hij heeft het niet afgezet, maar het is duidelijk dat plex probeert te transcoderen en vanwege te weinig cpu deze foutmelding geeft.

En klaarzetten van "optimized Versions" komt erop neer dat je ze ergens eerst moet converteren naar een formaat dat die tv wel aan kan en daar heb je ook heel veel cpu voor nodig alleen hoeft dat dan niet real time.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:15
Ik had deze melding op een Synology DS918+ met caching SSD’s en extra ram. Lijkt door de CPU te komen.

Qnap gekocht. Die ingericht en Synology te koop gezet. Dat is ook een oplossing >:)

* knip*. Pluggen van ads is niet de bedoeling.

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 16-12-2023 18:31 ]

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jvanhambelgium
makooy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:41:
Ik had deze melding op een Synology DS918+ met caching SSD’s en extra ram. Lijkt door de CPU te komen.
Qnap gekocht. Die ingericht en Synology te koop gezet. Dat is ook een oplossing >:)
Ja je kan natuurlijk als je in je auto een rammeltje hebt in het handschoencompartiment inderdaad gewoon een nieuwe auto kopen... |:( |:(

Nieuwe NAS als Kerstcadeau'tje is natuurlijk helemaal niet fout 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Of gewoon plex opdoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 12:59
Gebruik je ondertiteling? Bepaalde formaten ondertiteling geven soms problemen (ASS) hier. Zelfs met meer dan genoeg CPU op de server en een sterke client alsnog haperigen.

Het is al eerder genoemd maar logging gaat hier helpen of check de plex dash app die geeft ook info over evt transcoding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Of gewoon op de client de afspeelkwaliteit op origineel/maximaal zetten en voorkomen dat je überhaupt moet transcoden. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ben(V) schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:13:

Jazeker kan je transcoding zelfs volledig uitzetten in de instellingen. In de interface kun je dat vinden als
Disable video stream transcoding
die je enkel hoeft aan te vinken onder de *tromgeroffel* Transcoder settings. :)

UPnP is daarnaast ook iets heel anders, dat gaat over het poorten fowarden, niet over wat een client wel kan afspelen en wat niet. Dat zijn de DLNA profielen, al staat de DLNA server standaard wel uit.

Het kan daarnaast ook nog best zijn, dat er aan de content kant ook iets veranderd is. Bijvoorbeeld x265 codec, want scheelt schijfruimte, terwijl de TV de x265 content niet ondersteund. ;)

@LukoNL Ik zet in elk geval de joker op de kwaliteitsinstellingen van de client. Die naar maximaal/origineel zetten en ik denk dat transcoding dan magisch als sneeuw voor de zon verdwijnt. Dat is echt het issue in 9 van de 10 gevallen, ondanks dat onlangs eea hiervoor aangepast is.

[ Voor 39% gewijzigd door CH4OS op 17-12-2023 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik heb wel het idee dat het met een software update te maken heeft....

Ik merk in ieder geval de afgelopen paar weken dat het *veel* langer duurt (i.e. voorheen een seconde naar 10-30s) voor een filmpje start met spelen. Geen idee wat de oorzaak is maar het is wel vervelend :P

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
CH4OS schreef op zondag 17 december 2023 @ 02:23:
[...]
Jazeker kan je transcoding zelfs volledig uitzetten in de instellingen. In de interface kun je dat vinden als
[...]
die je enkel hoeft aan te vinken onder de *tromgeroffel* Transcoder settings. :)

UPnP is daarnaast ook iets heel anders, dat gaat over het poorten fowarden, niet over wat een client wel kan afspelen en wat niet. Dat zijn de DLNA profielen, al staat de DLNA server standaard wel uit.

Het kan daarnaast ook nog best zijn, dat er aan de content kant ook iets veranderd is. Bijvoorbeeld x265 codec, want scheelt schijfruimte, terwijl de TV de x265 content niet ondersteund. ;)

@LukoNL Ik zet in elk geval de joker op de kwaliteitsinstellingen van de client. Die naar maximaal/origineel zetten en ik denk dat transcoding dan magisch als sneeuw voor de zon verdwijnt. Dat is echt het issue in 9 van de 10 gevallen, ondanks dat onlangs eea hiervoor aangepast is.
DLNA is het streaming protocol van uPnP.
uPnP wordt dus niet enkel voor routers gebruikt om porten te forwarden maar is ook het protocol dat tv's en plex dus dus ook gebruiken om te streamen en daarvoor gebruiken ze uPnP profielen die ze met elkaar afstemmen.
Heeft de video een ander profiel nodig dan wat de TV ondersteund dan zal plex proberen de video te real time te transcoderen maar een profiel dat de tv wel aan boord heeft en daar is veel cpu power voor nodig.
Zie:
Wikipedia: Universal Plug and Play

En als TS zegt dat hij dezelfde video in het verleden wel kon afspelen dan ligt het niet voor de hand dat die video verandert is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Heeft mijn Plex doos ook wel eens last van...

alleen ik kan me niet voorstellen dat de AMD Ryzen 9 5900X met 12C24T op 3.7ghz het niet kan trekken.......

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SMSfreakie schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:20:
Heeft mijn Plex doos ook wel eens last van...

alleen ik kan me niet voorstellen dat de AMD Ryzen 9 5900X met 12C24T op 3.7ghz het niet kan trekken.......
Content in 4K naar lager transcoderen kost anders wel veel CPU power, ik heb nog géén CPU gezien die dat voldoende snel kan in realtime, dat zul je echt met hardware transcoding moeten doen; in de vorm van een GPU aan de server kant óif met direct play aan de kant van de client. ;) Dat laatste heeft echter wat mij betreft de voorkeur.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 17-12-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ben(V) schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:47:
En als TS zegt dat hij dezelfde video in het verleden wel kon afspelen dan ligt het niet voor de hand dat die video verandert is.
Het gebeurde op mijn Plex server ook meer dan eens dat content onderhuids vervangen werd voor een x265 variant (dan zie je niet binnen Plex dat de content veranderd is, maar wel dezelfde film nog op de server staat, doordat de metadata niet veranderd 3n/of de coverart), terwijl dat door de clients slecht ondersteunt werd. Is intussen wel anders gelukkig en ik gebruik nu betere tooling waardoor het niet meer gebeurd.

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 17-12-2023 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik heb deze melding ook wel eens gehad. Toen bleek Relay (Settings > Network > "Enable Relay") aangevinkt te staan. Mogelijk denkt Plex dat je remote kijkt en doet ie daarom moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
CH4OS schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:11:
[...]

Content in 4K naar lager transcoderen kost anders wel veel CPU power, ik heb nog géén CPU gezien die dat voldoende snel kan in realtime, dat zul je echt met hardware transcoding moeten doen; in de vorm van een GPU aan de server kant óif met direct play aan de kant van de client. ;) Dat laatste heeft echter wat mij betreft de voorkeur.
Dat klopt zeker.. alleen dat is niet altijd de issue....
bv: de android box wil transcoding op de PMS afdwingen (omdat die x264 wil ipv willekeurige codec welke die niet snapt....) dan gaat het fout...
open ik de Plex App op mn Laptop, en ik forceer dat ik daar het ook wil transcoden naar x264 kan het allemaal wel...

maar goed als die zelfs op zn bek gaat op een 720P file... geloof ik niet dat de CPU de issue gaat zijn ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SMSfreakie schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:50:
maar goed als die zelfs op zn bek gaat op een 720P file... geloof ik niet dat de CPU de issue gaat zijn ;)
Tja, 720p is peanuts intussen, maar goed die resolutie is ook "iets" lager dan 4K. ;)
Pagina: 1