Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-06 21:07
Beste lezers,

Ik heb een paar vragen over aansluitingen en vermogen.

Wij hebben vijf units voor tijdelijke bewoning. Allen hebben een eigen groepenkastje. Vervolgens dienen ze doorgelust te worden. Zie foto onderaan. Daarnaast heb ik ook nog een schuur met laag verbruik die ik moet aansluiten.

Ik heb een verzwaring en tijdelijke verplaatsing naar een bouwkast aangevraagd. van 1x35 naar 3x25 ampère. Ik moet dit nog definitief maken dus ik wil weten of dit een goede keuze is. En of mijn voornemen van aansluiten haalbaar is.

De woonunits wil ik volledig elektrisch maken.

vraag 1:
Kan ik deze met één snoer aansluiten naar de eerste unit en dan doorlussen? Of heb ik dan onvoldoende vermogen? Ik heb begrepen dat er een snoer van 32Ampère heen moet met een 5 polige stekker.

vraag 2:
Moet ik de groepenkastjes in de units beschouwen als een enkele groep? Dus ieder unit heeft een groep? En de bouwkast als de groepenkast? Of werkt dit anders?

vraag 3:
Hoe kan ik de schuur het beste aansluiten?

alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcS7wITZqWHc1MW0HmWT1SYyack=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBDXcmhOaHQHKr0y4zzRpDhr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:08
Gezien je vragen kun je beter op zoek naar een goede electricien. En dit ga je ws niet redden op een simpele 3x25A aansluiting, worden de units ook elektrisch verwarmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-06 19:11
Bouwketen zijn idd vaak doorgelust , dat klopt . Je hebt een verdeler zoals op foto ? Die moet aan de bouwstroomkast komen , daarnaast een kleine aansluiting naar je schuur ? Dan moet 3x25A wel te doen zijn , je kan alleen niet alles tegelijk aanzetten . 17kW is het maximum wat eruit kan komen , met een paar elek kachelstjes gaat t hard met cop van 1 . is het voor langere tijd , is evt een airco te overwegen . Verwarmen met een cop van tegen de 5

[ Voor 36% gewijzigd door Cybersijp op 16-12-2023 12:07 ]

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:44
Wij hadden in de opvang 8 van deze units en namen toch maar industriële aansluiting.
Voordeel is dat doorlussen prima gaat, nadeel is de meegeleverde kacheltjes een ramp zijn.
Die hebben we na maand vervangen voor IR panelen, die verwarmen ook prima gezien de keetjes niet zo groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
De units worden elektrisch verwarmd. Een airco en aanvullend een elektrische kachel of radiator waar nodig. Dat staat niet de hele dag overal aan. Ik stel mij voor dat een kacheltje aangaat als de kinderen op hun kamer gaan spelen. Of als ik in de werkkamer bezig ga.

Waarom zou ik het niet redden met onze aansluiting?

Ik vraag mij af of ik wel 17 Kw ter beschikking heb. Want het wordt afgezekerd met 16 ampère toch?

Maar mijn hoofdvraag blijft hoe ga ik het aansluiten, en is het genoeg?

[ Voor 54% gewijzigd door grasmaaier op 16-12-2023 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:25
3x25A= 17,25kW/5 units is 3,45kW per unit. Als er in die 5 units tegelijk wordt gekookt op de electrische kookplaat, de airco staat lekker te loeien en nog een additief kacheltje dan vliegt gegarandeerd de hoofdzekering eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:49
De stekker die je gaat gebruiken is goed voor 22kW, elke unit kan maximaal 11kW verbruiken(kijkend naar de verdeelkast). Dus als je ze allemaal volledig wilt belasten kan je er maximaal twee op elkaar doorlussen. Alleen jouw stroomaansluiting is geen 55kW (5x11) maar 17kW, dus gewoon alles doorlussen en er voor zorgen dat je niet in elk hokje drie elektrische kachels aan steekt.

Of je het daarmee gaat redden hangt af van je verwachtingen, dit soort hokjes zijn net zo goed geïsoleerd als een konijnenhok met dubbel gaas waardoor de hele dag 22 graden stoken mogelijk meer vermogen kost dan de 17kW van je hoofdaansluiting kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Dankjewel voor de reacties dusver!

Zouden jullie nog eens willen kijken naar mijn eerste post? Ik heb daar nog meer vraagtekens staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ja dat doorlussen gaat prima. Dit soort kabels zijn in betere bouwmarkt te koop.

Of je dat gaat redden met 3x25A is geheel afhankelijk van je verbruik.

[ Voor 31% gewijzigd door Sethro op 16-12-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Gaat er dan ook een vermogen van 3x 25 naar de units toe? Door een kabel?

En ze worden afgezekerd met 16 ampère in de bouwkast. Heb ik in dat geval dan niet enkel 16 ampère?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
grasmaaier schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:28:
Gaat er dan ook een vermogen van 3x 25 naar de units toe? Door een kabel?

En ze worden afgezekerd met 16 ampère in de bouwkast. Heb ik in dat geval dan niet enkel 16 ampère?
Als ze in de bouwkast worden gezekerd met 16 ampere dan houd het met die 16 ampere ook op.

Als je doorlust met 32 ampere kabels en stekkers kun je afzekeren op 25 ampere dat is dan wel dezelfde waarde als je hoofdzekering dus met pech heb je die er een paar keer uit.
Als de hoofdzekeringen uitgevoerd zijn als automaat is dat op zich niet een probleem.
Dan kun je leren wat er wel en niet tegelijk kan >:)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Klinkt alsof je van 1x35 naar 3x35 moet, als je dit alles haalbaar en beheersbaar wil maken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:30
YakuzA schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:44:
Klinkt alsof je van 1x35 naar 3x35 moet, als je dit alles haalbaar en beheersbaar wil maken.
Ja dat denk ik ook.
Kacheltjes zijn 2kW, zijn er nog andere grote verbruikers?

Hoe ga je zorgen voor correcte fase verdeling? Want als alle huisjes hetzelfde zijn pluggen alle kachels in op dezelfde fase, en dat gaat niet. Zelf niet met 35A.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:44
Topicstarter vergeet te melden of dit 5 wooneenheden betreft of 1 wooneenheid (gezin) over 5 units.

In eerste geval kansloos. In andere geval prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Ik ga niet alle kacheltjes aanzetten 😀
De airco zal aan staan en daarnaast wellicht een moderne kachel.
Verder de standaard apparaten van een huishouden, een elektrische boiler van 80 l en een doorstroom verwarmer van 5 l.
Rukapul schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:56:
Topicstarter vergeet te melden of dit 5 wooneenheden betreft of 1 wooneenheid (gezin) over 5 units.

In eerste geval kansloos. In andere geval prima te doen.
Het zijn vijf losse units die ik aan elkaar zet zodat het een unit is. Maar toch heeft iedere unit zijn eigen groepenkast je zoals op de foto.

Wat betreft de fase verdeling. Dat begrijp ik dus niet goed. Ik weet niet wat dat betekent, denk ik.

Ik heb vijf units, met elk een eigen groepenkast je. Betekent dit dat iedere unit één groep is? Net zoals we dat in huis hebben?
Hoe verdeel je fases?

[ Voor 30% gewijzigd door grasmaaier op 16-12-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Je gaat met 3 fasen en 1 nul langs die units doormiddel van die kabel.

Elke unit sluit je aan op de nul en 1 fase.
Daarbij moet je dus opletten dat je de zware lasten zoveel mogelijk verdeelt over de fasen.
Je hebt 5 unit dus er zullen 1 unit op1 fase en dan nog 2 x 2 units op een der andere fases komen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Ronald.42 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:06:
Je gaat met 3 fasen en 1 nul langs die units doormiddel van die kabel.

Elke unit sluit je aan op de nul en 1 fase.
Daarbij moet je dus opletten dat je de zware lasten zoveel mogelijk verdeelt over de fasen.
Je hebt 5 unit dus er zullen 1 unit op1 fase en dan nog 2 x 2 units op een der andere fases komen.
Okay, en heb ik dan voor die fase een aparte kabel nodig? Dus zoals jij het beschrijft drie kabels naar de units?

Of kan dit geregeld worden via die automaten die er in zitten?

Sorry hoor, ik heb me hier nog niet eerder mee hoeven bezig te houden dus het zullen wel eenvoudige vragen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
grasmaaier schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:14:
[...]

Okay, en heb ik dan voor die fase een aparte kabel nodig? Dus zoals jij het beschrijft drie kabels naar de units?

Of kan dit geregeld worden via die automaten die er in zitten?

Sorry hoor, ik heb me hier nog niet eerder mee hoeven bezig te houden dus het zullen wel eenvoudige vragen zijn...
Je hebt een stekker en contrastekker in de unit onder de meterkast toch?
Daar gaat gewoon je 5 polige kabel langs.

Ik denkndat het zaak is dat je even die zekeringkasten in de units openmaakt om te zien hoe één en ander aangesloten/doorgelust is in die kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Woensdag gaan we nog een keer kijken.
Mijn wens is eigenlijk één kabel naar de eerste unit, de opvolgende vier doorlussen.

Maar de aanvraag van verzwaring naar 3x25 kan ik dus wel doorzetten? Dat is sowieso beter dan 1x35 ampère? Of zelfs nodig.

Heeft iemand nog een tip hoe ik de schuur aansluit? Kan die direct naar de bouwkast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 21:18
Gezien de vragen en de kennis over deze materie zou ik heel snel een elektricien bellen!

Dit heeft alles in zich om mis tegaan, en ook je verzekering zal dan zeggen, beun en niet coform de geldende regelgeving dus u draait zelf voor alle gevolgschade op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:21
Als hij de aanvraag nog moet doen heeft hij in ieder geval zat tijd om hier over na te denken ;-)

Tip: netbeheerders moeten een aanpassing aan een elektra (kleinverbruik) aansluiting binnen 12 weken na aanvraag gerealiseerd hebben.
Afhankelijk van de regio kan het best zijn dat ze komen met een planning na de bouwvak 2024...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
thefox154 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:26:
Gezien de vragen en de kennis over deze materie zou ik heel snel een elektricien bellen!

Dit heeft alles in zich om mis tegaan, en ook je verzekering zal dan zeggen, beun en niet coform de geldende regelgeving dus u draait zelf voor alle gevolgschade op.
Het gaat er nu om dat ik weet wat mogelijk is en wat niet. Hoe de aansluiting er straks uit gaat zien.

Dus of ik door kan gaan met de koop van die units en die als woonunit kan inrichten. En of ik de verzwaring moet doorzetten of beter kan wachten tot na de verbouwing.

Daarnaast wil ik het ook gewoon begrijpen. Beide gaan hand in hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
grasmaaier schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:23:
Woensdag gaan we nog een keer kijken.
Mijn wens is eigenlijk één kabel naar de eerste unit, de opvolgende vier doorlussen.

Maar de aanvraag van verzwaring naar 3x25 kan ik dus wel doorzetten? Dat is sowieso beter dan 1x35 ampère? Of zelfs nodig.

Heeft iemand nog een tip hoe ik de schuur aansluit? Kan die direct naar de bouwkast?
Het lijkt me dat die units daar op gemaakt zijn om door te lussen.
3x25 is dan sowieso nodig en geeft je meer beschikbaar vermogen dan die 1x35.

Voor de rest is het dan kijken of je weg komt met het verdelen van de lasten over de fasen.
Het zal wel betekenen dat je rekening moet houden met wat je wel en niet gelijktijdig aan kunt zetten.

De schuur zou je vanuit de bouwkast apart kunnen voeden.

Voor de rest eens met voorgaande als je de zaak gaat aansluiten is het wellicht handig dat je iemand bij je hebt met verstand van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Ja er moet iemand met kennis samen met mij het plan doorlopen en ook controleren.

Ik heb het schematisch opgenomen in de tekening.
Is het enkel een kwestie van stekkers pluggen en dan ben ik klaar? Of moet ik iets doen met de groepenkastjes w.b.t.. de wattage verdeling?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLzWoebAQV_wj8VesbB_xgVuQk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSOk1OJ0TMi4oUz71GcJtTyM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:10
Spiff schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:32:
Als hij de aanvraag nog moet doen heeft hij in ieder geval zat tijd om hier over na te denken ;-)

Tip: netbeheerders moeten een aanpassing aan een elektra (kleinverbruik) aansluiting binnen 12 weken 18 weken na aanvraag gerealiseerd hebben.
Afhankelijk van de regio kan het best zijn dat ze komen met een planning na de bouwvak 2024...

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
Ivow85 schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:54:
[...]
Tip: netbeheerders moeten een aanpassing aan een elektra (kleinverbruik) aansluiting binnen 12 weken 18 weken na aanvraag gerealiseerd hebben.
"Voor het aanpassen van een bestaande aansluiting [...] geldt een termijn van maximaal 12 weken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Alleen gaat het hier primair om het verplaatsen van de aansluiting naar een bouwstroomkast. En dat is geen aanpassing van een bestaande aansluiting in huis. Dus is de doorlooptijd voor de netbeheerder maximaal 18 weken.

[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 17-12-2023 14:47 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De units zijn gekoppeld maken zo 1 noodwoning voor Jou (en gezin?)

dus geen 5 kookplaten maar 1....? en geen 5 boilers voor warm water maar 1? (of 2)

etc etc? dan denk ik dat je met 3x 25A zal je het moeten kunnen redden zeker als verwarmen niet allen met elektrische (COP=1) kacheltjes gebeurt..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Ja ik ben ook wel overtuigd dat het mij gaat lukken qua verbruik.

Willen jullie naar mijn schema kijken? een paar posts terug.

Het doorlussen waar over gesproken wordt. Is dat enkel het koppelen van een snoer van de ene unit naar de andere. Of is dat een bepaalde manier van aansluiten van de diverse groepenkastjes. Betreft het het doorlussen van de drie fases?

Om een of andere reden had de verkoper geadviseerd om twee kabels van 32 A naar de units te trekken. Maar ik denk dat dit niet nodig is.

En hoe sluit ik de schuur dan aan? met een stekker230 v in de bouwkast?

[ Voor 7% gewijzigd door grasmaaier op 17-12-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:30
Je kunt de units aansluiten en doorlussen met 32A krachtstroomkabel.
Zoiets: https://www.elektroshop.n...-zwart-h07rn-f-keraf.html

In de schuur kun je een verdeelkastje gebruiken?
https://www.bax-shop.nl/3...gbaar-4x-geaard-en-2x-cee

[ Voor 36% gewijzigd door jeroen3 op 17-12-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@grasmaaier je schema laat niet de verdeling zien per fase.
Ga je de units zoals eerder een paar maal al gevraagd is, als één gezin gebruiken of als vijf bewoners?

edit: en op een 25A groep is het netjes om een 32A kabel te gebruiken. De zekering beschermt de kabel tegen brand, niet andersom.

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 17-12-2023 15:31 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Dankje,

Ik hadde kabels inderdaad gevonden. Dat wordt inderdaad 32 A met waarschijnlijk 4 mm. (ik vraag me wel af of de lengte berekend wordt per kabel. Of alle kabels samen. Als het samen is dan kom je over de 50 meter heen en moet ik alle kabels van 6 mm dikte hebben. Maar dit lijkt mij niet.

Wat betreft de units. Ik heb ook al een aantal keren aangegeven dat alles gekoppeld wordt als een woonruimte ;-)

Franssie: Bedoel je met de verdeling per fase welke apparaten ik per fase gebruik? Dat is ongeveer mijn vraag denk ik.

Kan het zo zijn dat ik fase 1 de slaapkamers en badkamer (boiler) laat bedienen, dat zijn twee units.
Fase 2 de keuken (apparaten en kleine boiler) ook soort van één unit.
Fase 3 de woonkamer en bijkeuken (wasmachine en droger) soort van twee units.

Is dat wat je bedoeld?

En die fases staan dan los van de groepen die ik gebruik? volgensmij begin ik het te begrijpen. Die groepen moet ik dan onder de 3500 watt houden? Maar ik kan dan 4 groepen per fase aansluiten? Als ik diet goed begrijp dan zit ik super ruim in vermogen.

Maar wat ik dan nog niet begrijp is hoe ik voorkom dat ik draden van één unit naar de andere unit ga trekken. Want dat is onhandig als de units straks weer gedemonteerd moeten worden. Ik wil gewoon die stekkers aansluiten en dan moet het klaar zijn.

Of kan ik dat regelen via de groepenkastjes die in de units hangen? Komt er in elke groepenkast drie fase binnen? En kan ik die dan door schakelen naar de volgende unit en kiezen welke van die fases die binnenkomen ik gebruik in de desbetreffende groepenkast?

:D Tsja, het is nieuw voor mij maar volgens mij komen we er nu.

[ Voor 16% gewijzigd door grasmaaier op 17-12-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:24
Volgens mij begrijp je er nog niet veel van.
Op de foto zie ik een driefase aardlekschakelaar met drie zekering automaten.
Als elke unit op dezelfde manier is aangesloten dan is zit de verlichting bijv. op fase1 en de kachels op fase 2.
Er is dan grote kans dat fase 2 overbelast gaat worden. Je moet dus zorgen dat de kachels en doorstoom boilers over de drie fasen worden verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
devriesjande schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:08:
Volgens mij begrijp je et nog niet veel van.
Op de foto zie ik een driefase aardlekschakelaar met drie zekering automaten.
Als elke unit op dezelfde manier is aangesloten dan is zit de verlichting bijv. op fase1 en de kachels op fase 2.
Er is dan grote kans dat fase 2 overbelast gaat worden. Je moet dus zorgen dat de kachels en doorstoom boilers over de drie fasen worden verdeeld.
En dat houd dus in dat als dat spul eenmaal ter plaatse is er mischien een automaat moet worden omgeprikt op een andere fase.

Daar komt dan de persoon met wat meer verstand van zaken in beeld.

Maar het is in principe mogelijk om de units aan te sluiten met 1 kabel van de bouwkast en dan onderling doorlussen.
Je moet dan eventueel afhankelijk van hoe de meterkasten in de unit zijn aangesloten hier en daar een draad omzetten van de ene naar de andere fasenin die kastjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
grasmaaier schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:45:
volgensmij begin ik het te begrijpen.
Neeuh, denk het niet.

Je hebt straks een 3 fase huisaansluiting/bouwkast/tijdelijk ding. Hier vandaan trek je een kabel met die rode 32A stekkers naar de eerste woondoos en daarna lus je ze door. In elke woondoos zit een kleine groepenkast met daarin drie groepen:
Groep 1 zit op fase 1
Groep 2 zit op fase 2
Groep 4 zit op fase 3
De volgende woondoos is weer hetzelfde aangesloten, hebt dus strak 5x groep 1 op fase 1 en 5x groep 3 op fase 3. Noem ze voor het gemak Groep 1A, 1B, 1C, 1D, 1E voor woonunit A-E.

Elke groep max je maximaal op 3500W belasten, echter kan je niet 3x5x3500W uit jouw huisaansluiting/bouwkast/tijdelijk ding trekken. Die heeft een maximaal te leveren vermogen van 3x5700W. Bedenk dus goed wat je met je laatste Rolo doet hoe je alles verdeelt over de 15 groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
@grasmaaier

Je bent helaas karig met je informatie.
Je schrijft dat er een bouwkast wordt geplaatst voor de tijdelijke units. Waarom die bouwkast en niet direct de voeding naar één van de units?
Ga je je huidige woning verbouwen en gaat een aannemer ook gebruik maken van de bouwkast ?
Dan is een 3x25 Ampère aansluiting vrijwel zeker onvoldoende.
Heb je ook al nagedacht over het slaan van een aardelektrode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:25
@devriesjande Die bouwkast heb je vaak nodig voor het meterbord en de bemetering. Standaard zit in zo'n bouwkast 3x16A voor CEE form, daarom wordt dat ook continu aangehaald. Dit is opzich wel voldoende voor de keet als alles over de fases verdeeld is. De schuur zou ik op eenzelfde wijze aansluiten en in de schuur een paddenstoel neerzetten met aansluitingen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Bouwkast zal wel 3x 25A input zijn en dan 2x 16A CEE 3P+N om selectiviteit te behouden.. daarom zal de verkoper 2 kabels aanraden denk ik..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

3x25A moet bij 1 gezin ruim voldoende zijn. Gaat het om 5 verschillende "adressen" dan zeker niet, want je wil niet dat rond etenstijd de boel plat gaat omdat ze allemaal gaan koken.

Voor wat betreft het bepalen van welke fase je gaat inzetten voor de grootverbruikers, daar moet je wel even goed over nadenken. Dus geen zware apparaten aansluiten op dezelfde fases, maar deze logisch verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Ja ik weet dat er een aardepen geslagen moet worden.

De aannemer moet de kast ook gebruiken ja.
Als je kijkt naar de kast die ik op het oog heb. Dan stel ik mij voor dat de aannemer gewoon een haspel aansluit. Die wcd die ik zie die zijn dan denk ik ook verdeeld over de fases?

En de schuur kan ik met een gewone stekker misschien aansluiten?
Nu komt er een draad uit de grond naar een lasdoos.
Als ik dat draad nu vervang met een snoer en gewoon in een wcd klik. Is dat niet het beste? Moet ik dus wel goed kijken welke fase dat is.

Mij is verteld dat de bouwkast 64 ampère aan kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iq5pEfwkU21K5DphOxkw2H9BIzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRU1WjjRKP62UAfIe3AY0FJz.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFvzrXPzl3Ru3aPUlv0GhkQKqnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ls7txpnE10ibcV1M9ngaUTmI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door grasmaaier op 17-12-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
Ivow85 schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:47:
[...]

Alleen gaat het hier primair om het verplaatsen van de aansluiting naar een bouwstroomkast. En dat is geen aanpassing van een bestaande aansluiting in huis. Dus is de doorlooptijd voor de netbeheerder maximaal 18 weken.
Maar het is ook geen nieuwe aansluiting, je houdt gewoon hetzelfde EAN...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
De bouwkast kan waarschijnlijk best 63 Ampère aan. Maar met een 25 Ampère aansluiting van je netbeheerder heb je daar weinig aan.

[ Voor 36% gewijzigd door devriesjande op 17-12-2023 19:43 . Reden: Niet helemaal wakker. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
De man gaf aan dat de aardlek in de grond zit en er allen met een trekker uit kan :D. Hij had er zelf ook woonunits op aangesloten. Alles was nieuw geplaatst en hij had de nota nog. Het klonk wel goed.

Misschien dat hij de kast gewoon verplaatst heeft. Kan ik navragen.

Dus ik houd een zo'n grote rode stekker over in de kast. Die gebruik ik dan niet?

Ik kan nog even verder oriënteren. Wat voor kast zou ik dan minimaal nodig hebben? Eentje met 25 ampère en met één stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Sorry, maar het kwartje wil niet bij je vallen.
Het lijkt mij, het is hier al eerder geschreven, verstandig dat je met een deskundige installateur gaat overleggen.

[ Voor 27% gewijzigd door devriesjande op 17-12-2023 19:45 . Reden: Niet helemaal wakker. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
devriesjande schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:28:
Sorry, maar het kwartje wil niet bij je vallen.
Als er in het grote rode stopcontact maar 4 pennen zitten dan is deze kast niet bruikbaar voor het aansluiten van de units. Het lijkt mij, het is hier al eerder geschreven, verstandig dat je met een deskundige installateur gaat overleggen.
Hoe kom je er op dat deze rode stekkers drie pennen met aarde zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Ik snap je reactie niet.
Ik verwacht dat dit 3fasen met aarde CEEForm WCD's zijn. Zonder nul. Omdat ik een driefase automaat zonder nul in de kast zie zitten.

[ Voor 25% gewijzigd door devriesjande op 17-12-2023 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
devriesjande schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:31:
Ik snap je reactie niet.
Ik verwacht dat dit 3fasen met aarde CEEForm WCD's zijn. Zonder nul.
Ik die van jou niet.

Bovenin de kast zit een aardlek met daarnaast drie losse automaten voor de blauwe WCD's.
Onderin de kast zit een aardlek met daarnaast een 4P automaat voor de rode WCD's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Ik denk dat je gelijk hebt. Zeg het niet graag 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Dus ik kan de schuur gewoon aansluiten middels een snoer met stekker? Snoertje naar de lasdoos in de schuur?

De schuur gebruikt licht, een radio en soms een handcirkelzaag of afkortzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Ja dat kan
Laat de driefaseautomaat in de bouwkast vervangen voor een 20 A type. Dan blijf je nog een beetje selectief met de 25 Ampère van de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
je bedoeld dat ik anders het risico loop dat de hoofdschakelaar teveel vermogen toe laat, in plaats van ons te beschermen?

Waarom dan niet 25 ampère?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Omdat dan de kans bestaat dat de zekeringen van de netbeheerder er eerder uitgaan dat de automaat in de bouwkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Nog een vraag over de verlengkabels.

Zal ik die allemaal op 4 mm dikte doen? Ook de kabels die de units doorlussen en dus kort zijn?

Ik begrijp dat het verstandig is de units op 16 ampère te zetten.

Maar dan wel kabels van 32 ampère 4 mm dik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Ik kan deze kabel voordelig overnemen.

Ik heb gezocht op de codes maar kan nergens vinden wat het nu precies voor kabel is. Of het 4 mm is.

Kunnen jullie de sticker lezen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YtgYPDrY0sCM4YmyU2LhYcCDww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0JXzpOy8V3Z6oSsUuivWNi7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-06 20:14

martijn v o

Certified by Enphase.

15 jaar oud.

Is denk ik 5 aderig 4mm.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
5G4 is 5x4mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Dankjewel!

4 mm toch, dat is mooi.

Is het en probleem dat het 15 jaar oud is?

Kan ik aan de code herleiden of dit een kwalitatief prima kabel is?

Weten jullie misschien waarom mij wordt geadviseerd 32 ampère kabels te gebruiken terwijl in de units de automaten op 16 ampère gezekerd worden, volgens het advies?

Of weten jullie een goede website waar ik mij hierin kan inlezen?

[ Voor 47% gewijzigd door grasmaaier op 23-12-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Omdat er een 32A stekker op zit en als je er tien doorlust kunnen er twee tegelijk vol gas draaien of 10 stuks op 20%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
grasmaaier schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:42:
Weten jullie misschien waarom mij wordt geadviseerd 32 ampère kabels te gebruiken terwijl in de units de automaten op 16 ampère gezekerd worden, volgens het advies?
Je bekabeling moet een dikte hebben die past bij de waarde waarmee die kabel is gezekerd. In dit geval dus je zekering in de bouwstroomkast. Waarmee er later in het circuit wordt afgezekerd is niet relevant.

Daarnaast betreft jouw kabel een 'losse' kabel met stekker en contra stekker. In dat geval moet je kabel simpelweg ook voldoen voor de 32A waarvoor de koppelingen geschikt zijn. Want als jij over een jaartje ofzo klaar bent met bouwen en iemand anders sluit met deze kabels een 32A machine aan, dan moet het ook voldoen op fool-proof wijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Volgens mij is deze bouwkast geschikt. Ik zie een 63a en 40a schakelaar.
Is het dan gewoon een kwestie van de neopreen kabel aan de 40 a schakelaar koppelen?
De 63a gebruik ik gewoon niet?
Waar zijn die andere schakelaars voor?

https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

[ Voor 8% gewijzigd door grasmaaier op 24-12-2023 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Die is 25A afgezekerd op de rode stekkers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
grasmaaier schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:16:
Volgens mij is deze bouwkast geschikt. Ik zie een 63a en 40a schakelaar.
Is het dan gewoon een kwestie van de neopreen kabel aan de 40 a schakelaar koppelen?
De 63a gebruik ik gewoon niet?
Waar zijn die andere schakelaars voor?

https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Poeh, haal er alsjeblieft een professional bij.

Die 63 en 40A zijn géén zekeringswaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
jadjong schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:24:
Die is 25A afgezekerd op de rode stekkers.
Hoe zie je dat?

[ Voor 34% gewijzigd door grasmaaier op 25-12-2023 11:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
Aan de cijfers 2&5 op de zekering/automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
grasmaaier schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:42:
Dankjewel!

4 mm toch, dat is mooi.

Is het en probleem dat het 15 jaar oud is?

Kan ik aan de code herleiden of dit een kwalitatief prima kabel is?
Dit is een prima kabel voor tijdelijke aansluitingen.
Maar op afstand is niet te zien wat de kwaliteit is na 15 jaar.
Gebruik bij het aansluiten wel de juiste adereindhulzen en krimptang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Jan, en anderen, bedankt voor al jullie adviezen en informatie!

Overigens probeer ik het zelf ook te googelen. Je kunt me dus ook verwijzen naar een site waarvan je denkt dat een en ander mooi uitgelegd staat. Dat zou ik juist fijn vinden.

Zoals het nu lijkt graaf ik straks een geul vanaf de huidige woning naar de woonunit. Hier zal ik de riolering in leggen, de waterleiding bovenop, en misschien ook wel de stroom kabel ingraven. Daarom vraag ik mij nu af of ik voor de kabel van de bouwkast naar de eerste unit niet beter een grondkabel kan gebruiken: https://www.elektramat.nl...l-4x4-per-meter1/#details i.p.v. een neopreenkabel.

In dit geval moet ik, als ik het goed gelezen heb, de grondkabel in een lasdoos binnen laten komen. En vanuit de lasdoos naar de groepenkast. Dus dan zou ik één stekker niet gebruiken.

En om de units door te lussen wel een neopreenkabel 4 mm.

Overigens zal ik eerst een plan maken voor de units, alle aansluitingen en aanpassingen, de bouwkast, en meer, en daarna zal iemand uit de installatietechniek dit plan met mij doornemen. Hij zal ook ondersteunen waar nodig en de aardpen slaan. Ik draag wel zorg dat het in orde komt dus. Tot die tijd probeer ik dingen uit te zoeken en te leren.

[ Voor 17% gewijzigd door grasmaaier op 26-12-2023 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Kan iemand mijn voorstel nog eens lezen?

Klopt het dat ik het beste met een ymvk-as kabel kan werken? Met lasdoos bedoel ik zo'n verdeeldoosje overigens :D

Omdat ik vermoed dat ik zo'n kabel niet direct op een CEE-stekker kan aansluiten vanwegen de aarde.
Pagina: 1