Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:59
Ik kon er even niet een specifiek topic voor vinden dus maak ik even een vraag aan.

De vraag:

Ik heb in m'n jaren 30 woning onlangs alle vloeren gedaan/laten doen. Ik heb beneden WARP systems natbouw met PVC erop laten leggen en boven droogbouw met laminaat zelf gedaan.

Tot nu toe erg tevreden mee.

Ik merk wel dat het boven wat minder warm is dan beneden. Niet écht koud maar gewoon heel licht frisjes.

Ik heb al wat aanpassingen gedaan aan de stooklijn van de Elga Ace 4kw die ik ook heb laten plaatsen, 0,8 ipv 0,7 en dat scheelt wel iets en het gekke is dat het verbruik ook omlaag is gegaan. Ik zou het nog iets rechter willen trekken echter.

Nu hebben de kunststof open verdelers Grundfos Alpha1 pompen en ik ben er al achter dat een constante drukcurve is wat je wilt voor vvw.

Nu heeft de Alpha1 3 instellingen daarvoor, simpelweg 1, 2 en 3. Is het bijvoorbeeld zinvol om de pomp beneden op 2 te zetten en die boven op 3?

Adjust non olet, plerumque...

Alle reacties

• 1nsane
@mods misschien moet deze naar duurzame energie en installaties.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De hoeveelheid water die er doorheen gaat hangt vooral af van het vermogen dat je in de vloer kwijt kunt, dus de temperatuursval over de vloer. Die wil je bijvoorbeeld op een graad of 3-5 houden. Als dat meer is kun je niet lekker het vermogen kwijt in je vloer. Maar zet je de pompen weer hoog, dan sta je onnodig energie te verstoken. En misschien kan de flow ook gewoon niet hoger door de regelaars die er op zitten. Vaak kun je tot iets van 5L/min per groep instellen op de meeste verdelers. Alhoewel dat bij de systemen met dunne leidingen wellicht anders is.

Maar je hebt het over open verdelers, maar elk met een eigen pomp? Hoezo is dat dan? Voordeel van een open verdeler is juist dat je geen pomp meer hebt, maar de pomp vanuit de warmtepomp of aanvoergroep na de buffer gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 16-12-2023 13:17 ]

• 1nsane
_ferry_ schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 13:15:
De hoeveelheid water die er doorheen gaat hangt vooral af van het vermogen dat je in de vloer kwijt kunt, dus de temperatuursval over de vloer. Die wil je bijvoorbeeld op een graad of 3-5 houden. Als dat meer is kun je niet lekker het vermogen kwijt in je vloer. Maar zet je de pompen weer hoog, dan sta je onnodig energie te verstoken. En misschien kan de flow ook gewoon niet hoger door de regelaars die er op zitten. Vaak kun je tot iets van 5L/min per groep instellen op de meeste verdelers. Alhoewel dat bij de systemen met dunne leidingen wellicht anders is.

Maar je hebt het over open verdelers, maar elk met een eigen pomp? Hoezo is dat dan? Voordeel van een open verdeler is juist dat je geen pomp meer hebt, maar de pomp vanuit de warmtepomp of aanvoergroep na de buffer gebruikt.
Beneden ligt er dus natbouw met flink wat thermische massa, boven niet want dat is droogbouw, daarom ook niet gek dat het droogbouwsysteem de ruimte minder warm kan houden, ik ben dus vooral op zoek naar een instelling waarbij beneden comfortabel blijft maar er wat meer warmte uitstoot naar verhouding naar boven gaat zodat boven iets warmer gaat zijn t.o.v. nu.

Nogmaals, het is niet slecht maar boven is gewoon wat kouder dan beneden waar ook de eTwist hangt die voelt hoe warm het is.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:32

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI

Tweakers Discord

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:12
De eTwist regelt de boel dus als je beneden de gewenste temperatuur hebt stopt hij met verwarmen ongeacht wat er boven gebeurd.

Jij probeert een soort handmatige zone regeling te maken met pomp instellingen, maar dat gaat gewoon nooit werken.
Je zult heel misschien iets vinden dat op een bepaalt moment lijkt te werken maar zo gauw de omgeving anders wordt (buiten temperatuur, wind, vocht etc) zal het weer van slag raken.
Wat je wilt is een zone regeling of eigenlijk een twee zone regeling.

Je zou mischien een klep in de aanvoer van de beneden verwarming kunnen plaatsen die je dan door een eigen thermostaat laat sturen en de eTwist boven hangen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1