Vraag

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Hi all,
Ik heb echt jullie raad en expertise nodig, want ik kom er zelf niet meer uit.

Situatie:
- Stadsverwarming
- 4 x radiatoren (eerste verdieping)
- vloerverwarming (begane grond)
- alles wordt aangestuurd door Tado (al jarenlang)

Afgelopen zomer werd het huis ene keer heel warm. Nu is het een nieuwbouwhuis, dus houdt warmte goed vast. Ik dacht dus dat het te maken had met oplopende temperaturen buiten, totdat het in huis 3 graden warmer werd! Toen gekeken naar het verbruik van stadsverwarming (alles stond immers uit) en ja hoor “sluimerverbruik” van 50-100 l/h. Meteen ook, mede via een post hier op Tweakers, actie ondernomen en pomp van de vloerverwarming uit gezet. Verbruik was weer 0 l/h.

Vervolgens in eerste instantie een beunhaas ingeschakeld, reactie: Honeywell motor van tweewegklep is defect. Vervolgens zou die een nieuwe bestellen, nooit meer iets gehoord….

Daarna een ZZP’er ingeschakeld die zelf vloerverwarmingen aanlegt. Die kwam langs maar de installatie werd helemaal niet meer warm! Hij zag toen dat de aan- en afvoer verkeerd om was gemonteerd en adviseerde mij eerst contact op te nemen met de aannemer van het huis (+/- 5 jaar geleden gebouwd). Zijn vermoeden was overigens dat de honeywell motor helemaal niet defect was, want die dingen gaan niet zo snel kapot (bleek ook later correct te zijn).

Zo gezegd zo gedaan, aannemer gaf eerst aan jammer geen garantie meer. Ondertussen werd het al wat kouder, dus zelf ook op onderzoek uit gegaan. Het feit dat er geen warmte was, lag in echter aan de stadsverwarming unit. Monteur langs geweest en dat opgelost. Gelukkig wel weer een warm huis, met 3 kids is dat wel handig.

Maar meteen daarna, pomp van de stadsverwarming was immers weer aangesloten, sluimerverbruik van 30-60 l/h, constant, dus ook als er geen warmtevraag was. Uiteindelijk de aannemer zo ver gekregen iemand langs te sturen. Installateur kwam langs om eerste instantie naar aan- en afvoer te kijken. Hij bevestigde wat de zzp’er al had gezegd, aan- en afvoer verkeerd om. Maar hij deed het en deed het al jaren dus antwoord: gaan we niets aan doen. Voor mii was overigens de bevestiging van de fout al voldoende. Als het ooit daardoor niet meer doet, heb ik ze te pakken. Toen ook mijn verhaal gedaan met bovenstaand probleem. Hij wilde wel even kijken. Honeywell motor was niet defect, maar veertje van de tweewegklep was misschien wel vies waardoor het niet goed afsluit. Blijkbaar een bekend probleem met (vieze) stadsverwarming. Diegene was zo aardig om tweewegklep en veertje eens schoon te maken. Zo gezegd zo gedaan, verbruik was idd weer 0 l/h. Heel blij dus. Maar dat duurde niet lang, 1/2 dagen later merkte ik weer dat het wel heel warm werd op de begane grond, terwijl er geen warmtevraag zou moeten zijn. Meteen gekeken naar het verbruik en ja hoor, weer sluimerverbruik 30-50 l/h. Toen zelf de honeywell motor af gehaald en het veertje paar keer goed ingedrukt en verbruik ging daarna meteen omlaag naar 0 l/h.

Maar nu ben ik helaas dagelijks bezig om motortje af te halen en veertje in te drukken, want elke ochtend merk ik dat er verbruik is van 20-30 l/h. Echt heel vervelend, want dit is dan de hele dag door. Overdag niet omdat er geen warmtevraag is. Maar ik vermoed na de eerste warmtevraag blijft het hangen ergens.

Voor de goede orde: ik weet zeker dat echt alles uitstaat en er geen warmtevraag is als ik het sluimerverbruik bekijk/zie.

Ik begin te twijfelen of dit niet gewoon zo hoort, denk het niet hoor omdat na het indrukken van het veertje verbruik naar 0 gaat. Maar goed ik ben geen expert.

Maarrr voordat ik weer iemand inschakel en dus kosten ga maken, wil ik zo goed mogelijk voorbereid zijn, om ook enigszins te kunnen sturen. Blijf toch wel een Tweaker 😅. Hopelijk kunnen jullie mij dus op weg helpen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Vvervang de klep anders voor een kogelafsluiter. Is wat duurzamer.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-12 12:39
Lijkt alsof je 2 oplossingen hebt.

1. Ander model klep.
2. Water reinigen.

Keuze 1 heeft ongetwijfeld de voorkeur.

Denk niet dat je hier wat met garantie kunt. Aannemer zal zeggen dat het niet zijn fout is dat de stadsverwarming jou smerig water aanbied. Stadsverwarmer zal zeggen dat ze nergens hebben getekend om jou zuiver water te garanderen.

Blijft over kosten maken en kiezen voor een afsluiter welke prima om kan gaan met onzuiver water, van mijn vele jaren in de mijn- en zware industrie kan ik kogel-afsluiters aanraden, die boeien het niet of jij modder of water door de pijp laat stromen.

• paQ
  • Nu online

paQ

Jouw CV water heeft toch niets met het stadswarmtewater te maken?
Daar zit toch zeker een wisselaar tussen?

• Xtince
Dank voor de reacties! Top wist niet van het bestaan van een kogelafsluiter. Maar ga me daar eens in verdiepen. Is dus ook gewoon mogelijk in een “huis/tuin/keuken” installatie? Waar ik dus ook Tado op kan afsluiten. Want de Tado nu is verbonden met de honeywell.

Als ik jullie reacties zo lees is dus het vermoeden dat het ligt aan vies stadsverwarming water dat er door komt?

@paQ ik heb geen idee. Dat is wat er wel is gezegd. Maar denk dat de wisselaar ook niet helemaal zo is dat het heel schoon wordt als het al heel vies is zeg maar.

[ Voor 8% gewijzigd door Xtince op 16-12-2023 10:33 ]

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-12 08:13
Moet zo'n klep niet gewoon vervangen worden door gewoon dezelfde? Is die niet gewoon versleten?

Kun je misschien wat foto's plaatsen? Dat helpt anderen om een wat beter beeld te krijgen.

[ Voor 33% gewijzigd door Nickname55 op 16-12-2023 10:36 ]

Euhm... \n ...

• Xtince
Nickname55 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:35:
Moet zo'n klep niet gewoon vervangen worden door gewoon dezelfde? Is die niet gewoon versleten?

Kun je misschien wat foto's plaatsen? Dat helpt anderen om een wat beter beeld te krijgen.
Geen idee. Bedoel je dan het motortje of de hele binnenwerk van de klep? Als die versleten zou zijn, is het dan niet aan de ene kant raar dat als ik het veertje indruk er dus wel iets afsluit? Ik ben beetje aan het raden overigens. Misschien speelt ook nog dat het nog net geen 5 jaar is dat het is opgeleverd. Speelt dat nog mee?

• paQ
  • Nu online

paQ

Xtince schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:38:
[...]

Geen idee. Bedoel je dan het motortje of de hele binnenwerk van de klep? Als die versleten zou zijn, is het dan niet aan de ene kant raar dat als ik het veertje indruk er dus wel iets afsluit? Ik ben beetje aan het raden overigens. Misschien speelt ook nog dat het nog net geen 5 jaar is dat het is opgeleverd. Speelt dat nog mee?
Ik lees juist best wel eea over die honeywell kleppen. Zodoende dat een kogelafsluiter van bijv Danfoss in de regel langer mee gaat.

• Xtince
paQ schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:40:
[...]

Ik lees juist best wel eea over die honeywell kleppen. Zodoende dat een kogelafsluiter van bijv Danfoss in de regel langer mee gaat.
Dank je wel! Voor mij nog wel belangrijk dat het kan communiceren met Tado of maakt dat helemaal niet uit welk merk en/of soort afsluiter het is?

• paQ
  • Nu online

paQ

Xtince schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:43:
[...]

Dank je wel! Voor mij nog wel belangrijk dat het kan communiceren met Tado of maakt dat helemaal niet uit welk merk en/of soort afsluiter het is?
We hebben het hier toch over de hoofdafsluiter tussen je stadsverwarming wisselaar en je CV installatie?

Die stuur je aan middels een signaal van bij een thermostaat.
Op die danfoss afsluiters zit dan ook nog een eindsignaal, zodat je zodra de afsluiter opent ook nog iets anders kunt aansturen. (Bijv een CV ketel, of een pomp)

• Xtince
paQ schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:47:
[...]

We hebben het hier toch over de hoofdafsluiter tussen je stadsverwarming wisselaar en je CV installatie?

Die stuur je aan middels een signaal van bij een thermostaat.
Op die danfoss afsluiters zit dan ook nog een eindsignaal, zodat je zodra de afsluiter opent ook nog iets anders kunt aansturen. (Bijv een CV ketel, of een pomp)
Ja idd! Dank voor het meedenken!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-12 19:13
paQ schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:27:
Jouw CV water heeft toch niets met het stadswarmtewater te maken?
Daar zit toch zeker een wisselaar tussen?
Bij mijn vorige woning (stadsverwarming purmerend) ging er ook gewoon stadsverwarming water door de CV leidingen, kan dus best zo zijn dat dat hier ook het geval is. SWW was bij mij uiteraard wel met een warmtewisselaar.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-12 11:53
MzKzM73 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:07:
[...]

Bij mijn vorige woning (stadsverwarming purmerend) ging er ook gewoon stadsverwarming water door de CV leidingen, kan dus best zo zijn dat dat hier ook het geval is. SWW was bij mij uiteraard wel met een warmtewisselaar.
Yes hier ook, volgens mij is dat behoorlijk standaard dat het stadsverwarmingswater direct door je leidingen in de woning loopt, en dus ook door de verdeler(s) en radiator(en) etc...

Stadsverwarmingswater is behandeld, het wordt in ieder geval goed gefilterd, ontkalkt, ontdaan van zuurstof en de pH waarde wordt aangepast (naar bijna. 10, dus nogal basisch) voordat het de leidingen in gaat. Op die manier heb je de beste kwaliteit water om de leidingen, afsluiters, kleppen en motoren optimaal te beschermen tegen corrosie en vuil. Dit heeft allemaal als doel om de systemen zo lang mogelijk onderhoudsvrij te laten werken.

Als je kleppen hebt die niet (goed) functioneren, is het niet erg waarschijnlijk dat het aan het stadswater ligt. Je kunt altijd een andere (zone)klep plaatsen, dat hoeft niet schreeuwend duur te zijn.

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Pagina: 1