Smarthome opnieuw opbouwen.. of toch uitbouwen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-12-2024
Gegroet,

Ik ben maar heel traag in het wereldje van de smartdevices gestapt. Eigenlijk pas 2 jaar omdat iemand mij een Calex led strip had gegeven. Sindsdien een hoop andere calex smartbulbs erbij, nu ook een Ring deurbel, Ring alarm systeem en een reeds aangeschafte maar nog niet opgehangen Ring buitencamera. Toon2 thermostaat en tot zo ver ben ik tot nu gekomen.

Bovenstaande dus in huis gehaald terwijl ik dus eigenlijk alleen maar Apple - spul thuis heb; macbook tot iPhones/Pads, AppleTV tot Homepods. En laat nou net zijn dat dit alles niet direct werkzaam is i.c.m. Homekit.
Hierdoor dus gedwongen begonnen aan Homebridge op een oude windows-laptop die 24/7 aanstaat, en op advies nu dan ook aan het rondspeuren voor de aanschaf van een Raspberri Pi.

Via Siri dus lichten en alarm bedienen, weliswaar via Tuya/homebridge, omdat Calex lichten anders niet werken, zo ook Ring. Toon2 doet 't helaas niet omdat er iets mis is met de plugin, en verder is het allemaal leuk en smaakt het een beetje naar meer.... want er is nog zo veel meer mogelijk

Zit ik zojuist een beetje te scrollen, kom ik zaken als Smart Stekkers tot aan electrische gordijnen tegen. Nu vraag ik me dus af of ik niet helemaal fout ben begonnen omdat ik dus alles van Apple heb, of dat ik de ingeslagen (alles onder Homebridge met een Raspberry-) weg moet vervolgen.

Is er iets wat van A tot Z, of in ieder geval daar dichtbij direct goed werkt zodat zoiets als Homebridge (en aanschaf Raspberry ) onnodig maakt? Van lichten tot integratie Ring / Toon / SmartStekkers en nog meer van dat smart spul?
Ring de deur uit zetten gaat wat lastig maar weet dat Ring en Homekit niet echt samen werken, maar is een Raspberry dan de enige oplossing? Is het handiger om Ring met rust te laten, alleen met de Ring-app te gebruiken en mn lichten te vervangen voor iets wat wél werkt met HomeKit om vervolgens daar dan de SmartStekkers e.d. ook van aan te schaffen?
Of Raspberry voor de zaken (Ring/verlichting) die niet goed werken met Homekit én het nieuwe, nog aan te schaffen spul (zoals stekkers e.d.) dat Homekit wel ondersteunt erbij nemen?

Iemand die mij kan adviseren wat handig en financieel een goede keuze kan zijn?

Dank alvast voor de hulp :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-05 18:00
Denk dat de grote vraag is, ben je tevreden met de werking van Homekit/Homebridge (en ben je van plan bij Apple te blijven)?

Zo ja, wat is het bezwaar om uit te breiden?

Zo nee, dan moet je je af gaan vragen waar je wel tevreden mee zou zijn. Bijv. spul wat direct met Homekit praat, of misschien juist wat anders. Maar dat zou natuurlijk wel een investering worden.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:15
Waar je eens naar zou kunnen kijken is een ander 'hart' van je automatisering. Als je Home Assistant gaat gebruiken kun je daar met allerlei integraties alles mee bedienen wat je op dit moment in je huis hebt. Je kunt allerlei eco systemen Apple/Ring/Toon/Zigbee naast elkaar gebruiken, allemaal aangestuurd vanuit Home Assistant.

Je krijgt dan een 'server' (lees bijv. raspbery pi) in je netwerk waarop je Home Assistant installeert. Vervolgens laat je alle zaken connecteren hiermee en zo heb je alles op één plek samen gebracht.

Er zit wel een leercurve aan en wat zaken die - tenminste ik - in het begin niet helemaal logisch vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@knakker2 er is veel "leuks" maar waar ga je van genieten ? dat je met je achterwerk op de bahama's zit en je huis kan bedienen ? ;)

Wat serieuzer: ik vind smart home prettig om inzicht te krijgen op verbruik in huis grappig om via de stem een lamp of tv te bedienen maar voor de rest is het wel fijn om te weten dat ik de batterij van iets moet vervangen.

Of ik het huis verwarm van afstand voordat ik thuis kom .. meh 1x per jaar is het fijn.
Dat ik mijn deur op afstand of met pin kan openen is wel fijn

homekit hoeft HA niet te bijten, misschien kan je het mixen ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Lrrr schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 03:50:
Denk dat de grote vraag is, ben je tevreden met de werking van Homekit/Homebridge (en ben je van plan bij Apple te blijven)?

Zo ja, wat is het bezwaar om uit te breiden?

Zo nee, dan moet je je af gaan vragen waar je wel tevreden mee zou zijn. Bijv. spul wat direct met Homekit praat, of misschien juist wat anders. Maar dat zou natuurlijk wel een investering worden.
Dank (aan allen) voor de reactie!

Ik heb zoveel van Apple dat overstappen naar iets anders de grootste/duurste stap zou worden. Ik zal daar dan ook bij blijven.

Op zich wel tevreden over de werking van homebridge, al is dat met een grote laptop die continue aanstaat beetje suf. Een kleine Raspberry die weggemoffeld kan worden waar dit op kan is beter. Waar ik mee worstel is of ik niet beter kan kijken naar apparatuur dat eenvoudig met Apple Homekit werkt i.p.v. te moeten gaan investeren in een hulpmiddel om dit gedaan te krijgen.

Alles van Ring is al smart - gaat via de Ring app en zal dan alleen niet met Siri werken.
Lampen heb ik zo vervangen (kost minder dan wat me een Raspberry zou kosten), en Toon werkt sowieso niet met Homebridge, ook al is er een plugin (dit probleem heb ik al op het forum losgelaten, hier en elders, niemand die het weet). Hier heb ik ook een applicatie van waarmee ik het op afstand kan bedienen. Thuis met Siri alleen niet te gebruiken.

Omdat ik vrij aan het begin sta met smart apparatuur kan ik nog kiezen of ik echt voor alleen Homekit-compatible spul kan gaan. Ik weet alleen niet of deze keuze verstandig is, of dat ik gewoon die Raspberry moet gaan halen en alles maar via Homebridge moet laten lopen omdat dat uiteindelijk nodig zal zijn,..

[ Voor 3% gewijzigd door knakker2 op 16-12-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Flans schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 07:42:
Waar je eens naar zou kunnen kijken is een ander 'hart' van je automatisering. Als je Home Assistant gaat gebruiken kun je daar met allerlei integraties alles mee bedienen wat je op dit moment in je huis hebt. Je kunt allerlei eco systemen Apple/Ring/Toon/Zigbee naast elkaar gebruiken, allemaal aangestuurd vanuit Home Assistant.

Je krijgt dan een 'server' (lees bijv. raspbery pi) in je netwerk waarop je Home Assistant installeert. Vervolgens laat je alle zaken connecteren hiermee en zo heb je alles op één plek samen gebracht.

Er zit wel een leercurve aan en wat zaken die - tenminste ik - in het begin niet helemaal logisch vond.
HomeAssistant...
Dat is dan weer wat nieuws voor mij..

Ik ga daar wel naar kijken, maar ook hier dus een Raspberry voor nodig. Ben dan direct benieuwd naar het verschil met Homebridge... Ga dat zo direct maar uitpluizen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-05 18:03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Gelezen!
Ben verbaast dat ik dit niet ben tegengekomen. Kant en klaar, zonder extra handelingen al moet ik zeggen dat installeren van Raspberry, of het gebruik van Homebridge lukt/me wel zou lukken. Maar HA website laat toch mooi dat alles wat ik gebruik zien dat het het ondersteunt. Alleen bij Ring wel een note'

"This integration does NOT allow for live viewing of your Ring camera within Home Assistant"

Daar zal ik dan de Ring app voor moeten gebruiken, denk ik.

Prijs komt op hetzelfde neer als een Raspberry waar ook nog randzaken bij komen kijken, dus ook geen belemmering.

Hoe zit het met het onderhouden van HA? toevoegen van plugins, updaten ervan? Is het te behappen voor leken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilin
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-05 20:38
knakker2 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:03:
[...]

Alleen bij Ring wel een note'

"This integration does NOT allow for live viewing of your Ring camera within Home Assistant"

Daar zal ik dan de Ring app voor moeten gebruiken, denk ik.
Eens kijken naar deze add-on? https://github.com/tsightler/ring-mqtt/wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Dus met wat gepiel kan het alsnog, al denk ik dat het niet echt van belang is. Ring integreren met SmartHubs is leuk, maar veel anders dan " Hey Siri, zet alarm aan " op moment dat je naar buiten gaat is het niet. Camera functie eender, ik zou niet eens weten waarom dat via Homekit zou moeten lopen... of misschien weet ik nog niets van de mogelijkheden af, dat kan ook. De Ring app voorziet mij van live beeld, zo ook deurbel, al is het via Homekit wel fijn op de TV te kunnen zien wie er voor de deur staat als de bel gaat.

Al met al ben ik een hoop wijzer geworden. Raspberry is niet meer nodig, iets wat kant en klaar alles wat ik gebruik en meer ondersteund wordt, dan ben ik snel klaar. Ben alleen nog even benieuwd hoe het verder werkt met updates, of er nog verder het e.e.a. nodig is waar bepaalde kennis voor nodig is, of dat het echt allemaal gewoonweg plug&play is.

:)
Pagina: 1