Advies over inruilen auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noedelsoep
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-03 17:40
Vandaag was ik bij een vakgarage om een proefrit te maken met een Kia Niro (2019, 47000 km, hybrid, automaat). Stond voor 22k te koop.

Zelf heb ik een Volkswagen Polo (2021, 29850km, automaat), redelijk goede uitrusting (climate control, stoelverwarming etc). Vorig jaar juni aangeschaft voor 25k en volgens ANWB koerslijst is de inruilwaarde 21k.

Kerel bood me 15,5k voor mijn auto, zodat ik dan zelf nog ruim 6k voor die Kia moet bijleggen. Ik heb vriendelijk bedankt.

Nu is mijn vraag: is die ANWB-koerslijst realistisch? Kerel zei dat die veel te hoog zitten en liet op Gaspedaal (uiteraard) de laagst geprijsde Polo occasions zien.

En wat zouden jullie een redelijke inruilprijs vinden? Snap dat je als garage/dealer wat winst wil maken.

Beste antwoord (via Noedelsoep op 09-04-2024 16:17)

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:34

Dynazap

Go Hard Or Go Home

VW Polo met een DSG is een zeer populaire auto en dat weet deze handelaar ook (€€). Je kan gemakkelijk, afhankelijk van staat en 'trim', deze Polo zelf rond de 20K verkopen o.b.v. het bouwjaar en de kilometerstand.

Probleem is dat boven een bepaald bedrag particulieren liever bij een garage / dealer kopen voor de garantie of het stukje zekerheid en betrouwbaarheid. Dan is inruilen of tegen handelsprijs verkopen de beste optie.

Het is dan nu de vraag hoe graag je de KIA wil of dat je nog even de tijd wil nemen om de Polo zelf te verkopen. Probeer eens wat inkopers / handelaren te benaderen om te kijken of je een hogere prijs kan krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De automarkt is nogal in beweging dus het is moeilijk om nu precies te zeggen wat een auto waard is.
Het maakt ook niet uit: shop gewoon rond voor de beste prijs of verkoop 'm zelf.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03:23

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ben je in de regel sowieso niet beter af als je zelf verkoopt? Zo’n garage wil er nog weer zn eigen marge op gooien natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:16
ANWB koerslijst is realistisch, maar welke prijs heb je gekeken? Inruilwaarde is een relatief hoog bedrag, maar veilingwaarde is minimumbedrag dat ik zou accepteren.
Ik weet niet op welk bedrag dat staat - maar ook als er nog schade oid is speelt dit mee.

Tevens: tweedehands auto's zijn erg gewild, denk dat 20k nog wel moet lukken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:22
Het gaat fout als je probeert een auto in te ruilen die ongeveer hetzelfde waard is als de auto die je koopt. Want die verkoper wil aan zo'n transactie niet alleen een inruiler, maar ook geld overhouden. Op dat moment gaat het dus niet meer om de waarde van de inruiler, maar om de verwachting van de verkoper.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noedelsoep
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:53:
Ben je in de regel sowieso niet beter af als je zelf verkoopt? Zo’n garage wil er nog weer zn eigen marge op gooien natuurlijk.
Dat begrijp ik ook zeker en ik weet dat zelf verkopen gunstiger is. Ik ben gewoon benieuwd of dat verschil financieel dermate groot is, dat factor “er zelf moeite ervoor doen” interessanter wordt, dan het gemak van inruilen. Ik heb hier verder ook geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:53:
Je en nee, bij veel garages ben je wel weer een stuk goedkoper uit als je een auto inruilt en daarbij meteen een nieuwe koopt. Je krijgt dan een nota waarop de inruilwaarde genoemd staat en verrekend wordt voor de aanschaf van de nieuwe auto, en zij hebben de garantie dat ze die marge toch weer hebben in de verkoop van die nieuwe auto.
Dat heeft ons wel eens meer opgeleverd voor een auto inruilen dan als we 'm zelf hadden verkocht, maar is erg afhankelijk van hoe commercieel de garage is en hoeveel marge ze hebben op de auto die jij koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noedelsoep
99ruud99 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:55:
ANWB koerslijst is realistisch, maar welke prijs heb je gekeken? Inruilwaarde is een relatief hoog bedrag, maar veilingwaarde is minimumbedrag dat ik zou accepteren.
Ik weet niet op welk bedrag dat staat - maar ook als er nog schade oid is speelt dit mee.

Tevens: tweedehands auto's zijn erg gewild, denk dat 20k nog wel moet lukken.
Ik heb bij ‘Inruilwaarde autobedrijf gekeken’. De veilingwaarde is een kleine 20k. Auto is import uit Duitsland, schadevrij en dealer-onderhouden. APK tot begin 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20

Barrycade

Through the...

Nou zelfs bij de occasions van Pon zelf worden ze al uit 2021 aangeboden onder die 21k.

Dus of je moet echt een speciale hebben of je ziet nu dat de koerslijst wat achterloopt.op de afkoelende markt.

Wat niet meehelpt is je import auto. Dat is voor veel mensen toch een minpunt.

Neemt niet weg dat die 15,5 k wat laag is, maar meeste Kia dealers hoeven niet echt hun best te doen om jonge hybrides te slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:18
Als ze de ANWB prijs aanhouden bij de ANWB verkoop-service, kan je er voor kiezen om de auto daarlangs te verkopen (vrijblijvend na een dag een bod).

https://www.anwb.nl/auto/verkopen/verkoopservice

Met dat geld kan je dan bovenstaande auto kopen.

Ikzelf had mijn auto via wijkopenautos.nl verkocht voor de prijs die ze aangaven.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02:56
Het verschil nogal erg.

Ik zou gewoon bij meerdere garages gaan kijken, en eventueel van te voren via de mail een offerte opvragen.

Bij mij was er ook 1 garages die 10.000 bood mijn auto. De rest van de garages allemaal tussen de 13.750 en 15.250..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123ikweethetnie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-10-2024
ZpAz schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:15:
Als ze de ANWB prijs aanhouden bij de ANWB verkoop-service, kan je er voor kiezen om de auto daarlangs te verkopen (vrijblijvend na een dag een bod).

https://www.anwb.nl/auto/verkopen/verkoopservice

Met dat geld kan je dan bovenstaande auto kopen.

Ikzelf had mijn auto via wijkopenautos.nl verkocht voor de prijs die ze aangaven.
Dat lijkt er op dit moment niet op... Volgens de autowaardetool (koerslijst) van ANWB zou mijn auto op inruil 24.800 moeten op brengen, op een veiling 23.000... ik kreeg een bod van 14.000 via de ANWB verkoop service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:40

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Noedelsoep schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:57:
[...]

Dat begrijp ik ook zeker en ik weet dat zelf verkopen gunstiger is. Ik ben gewoon benieuwd of dat verschil financieel dermate groot is, dat factor “er zelf moeite ervoor doen” interessanter wordt, dan het gemak van inruilen. Ik heb hier verder ook geen ervaring mee.
Vergeet niet dat mensen meestal ook bereid zijn om meer te betalen voor een tweedehands auto bij een autobedrijf dan bij een particulier. Iets met garantie enzo. "Inruilen" levert echt een andere prijs op dan "verkopen", nog los van het feit dat de garage er iets aan wil verdienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 36835

StevenK schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:56:
Het gaat fout als je probeert een auto in te ruilen die ongeveer hetzelfde waard is als de auto die je koopt. Want die verkoper wil aan zo'n transactie niet alleen een inruiler, maar ook geld overhouden. Op dat moment gaat het dus niet meer om de waarde van de inruiler, maar om de verwachting van de verkoper.
Dit, topic closed. Die autoverkoper wil geld verdienen, niet de ene auto inruilen voor de andere die even veel waard is, daar schiet hij niks mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:45
Waarom wil je de Polo nu al inruilen?
En ga dan langs meerdere dealers voor een vergelijkbare auto als de Kia, dan kun je een vergelijking maken tussen wat ze bieden en weet je of het realistisch is om er meer voor terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Anwb dagwaarde is onrealistisch qua bedrag, mijn auto zou bij verkoop bij een autodealer nog € 47.000 tot € 50.000 moeten opleveren, bij inkoop via veiling zou de auto nog € 41.000 tot € 44.000 moeten opleveren en bij een veiling zou mijn auto niet meer dan € 35.500 waard zijn. Dus ik blijf rustig doorrijden, schrijf steeds minder af.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:27

Bob Popcorn

Plop!

123ikweethetnie schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:29:
[...]

Dat lijkt er op dit moment niet op... Volgens de autowaardetool (koerslijst) van ANWB zou mijn auto op inruil 24.800 moeten op brengen, op een veiling 23.000... ik kreeg een bod van 14.000 via de ANWB verkoop service.
In real life zijn inkopers heel erg voorzichtig met importauto's die weinig km hebben gereden. Dat is namelijk in 99 van de 100 gevallen niet waar en het betreft dan een auto die teruggedraaid is.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:34

Dynazap

Go Hard Or Go Home

VW Polo met een DSG is een zeer populaire auto en dat weet deze handelaar ook (€€). Je kan gemakkelijk, afhankelijk van staat en 'trim', deze Polo zelf rond de 20K verkopen o.b.v. het bouwjaar en de kilometerstand.

Probleem is dat boven een bepaald bedrag particulieren liever bij een garage / dealer kopen voor de garantie of het stukje zekerheid en betrouwbaarheid. Dan is inruilen of tegen handelsprijs verkopen de beste optie.

Het is dan nu de vraag hoe graag je de KIA wil of dat je nog even de tijd wil nemen om de Polo zelf te verkopen. Probeer eens wat inkopers / handelaren te benaderen om te kijken of je een hogere prijs kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Inruilen gaat m toch niet worden. De dealer wil cash overhouden aan een transactie, niet een andere auto met bijna dezelfde waarde. Dat is weer een risico en moet weer opnieuw tijd en moeite ingestoken te worden om te verkopen. Allemaal tijd en moeite en hij heeft er bijna niks aan verdiend. Als ik die Kia los zou kopen, verdient hij er veel meer aan.

Zet m gewoon neer op wijkopenautos.nl, ik kreeg daar stukken meer voor mn auto dan bij diverse garages. Uiteindelijk paar duizend meer bij een garage in de buurt dan bij de garage waar ik m gekocht had.

Overigens kan je ook nog onderhandelen bij die Kia he, daar zit een marge op en daar zit altijd ruimte. Een dealer moet zoveel mogelijk autos flippen om te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123ikweethetnie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-10-2024
Bob Popcorn schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:20:
[...]

In real life zijn inkopers heel erg voorzichtig met importauto's die weinig km hebben gereden. Dat is namelijk in 99 van de 100 gevallen niet waar en het betreft dan een auto die teruggedraaid is.
Dit is een originele Nederlandse auto met volledige historie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noedelsoep
Thanks voor al jullie adviezen!

We hebben besloten om voor een Skoda Octavia Combi te gaan. We hebben vandaag proefgereden met een automaat uit feb 2022. Catalogusprijs is 32960 euro, BPM is 3380.
Prima aangeklede versie en kan ‘m voor 25k meenemen (49573 km op de teller) en dan onderhandel ik er parkeercamera uit als extra.

Wilde al bellen, maar zojuist komt er eentje online uit okt 2021. Ruim 71.000 km op de teller, maar meer aangekleed nog (camera, stoel- en voorruitverwarming, sfeerverlichting, dodehoeksensor) voor 23.300 euro. Gekeken naar catalogusprijs en die is 35990 euro en BPM is 3014.

Ik begin nu te twijfelen wat de beste deal is, zo op het oog. Rechtvaardigt het beperktere aantal km’s de vraagprijs van de eerste auto? Zijn allebei mild hybrids en Nederlandse auto’s en volgens ANWB zou de dagwaarde min of meer gelijk moeten zijn.

Overigens ga ik de Polo niet meer inruilen, maar particulier verkopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Noedelsoep op 09-04-2024 16:15 ]

Pagina: 1