Heb ik een aardepen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minionguyjpro
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 07-09 14:36
Ik wil graag gewoon even uitzoeken wat voor type aarding er in dit huis uit 1962 zit. Er zijn geaarde stopcontacten in de keuken en de badkamer (net gerenoveerd, er was een aardedraad aanwezig). Ik kan alleen nergens het aardedraad terugvinden in de meterkast. Nu wil ik uitzoeken of er een aardepen aanwezig is of of dit via een waterleiding ofzo loopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ER5d6SEyJY3jIgHX4FcF4ytuEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3syxiV2d0yPPSFjiQCkngxXu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7BSQw0L_1CnW7ZpOMULyV5Qa_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hm4WxQwRV6AAryNZE5g6AptX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngU7rgbs8Wbm38JRurS7QhpmD7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9mioVCygfDimfucQGtR3NFL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door Minionguyjpro op 15-12-2023 20:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Lijkt me eerder via gasleiding, kan je fotos van meterkast maken? Want het is best moeilijk om zo te zien zonder foto.

Komen er überhaupt groengele kabels uit je meterkast onderin?
Schroef hem even open dan zie je het meteen

[ Voor 31% gewijzigd door 99ruud99 op 15-12-2023 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minionguyjpro
99ruud99 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:49:
Lijkt me eerder via gasleiding, kan je fotos van meterkast maken? Want het is best moeilijk om zo te zien zonder foto.

Komen er überhaupt groengele kabels uit je meterkast onderin?
Schroef hem even open dan zie je het meteen
Zie de nieuwe foto's. Bij de waterleiding in de kelder lopen dunne draden die kunnen wijzen op aarding via de waterleiding? Kan ik morgen wel een foto van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Normaal is de aarde niet via de waterleiding maar juist de waterleiding geaard.

Er moet ook ergens een pin oid zijn. (Of aan een gele buis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Op de 1e foto lijkt het erop dat de aarding via gasleiding of waterleiding gaat. Als het via waterleiding gaat (wat bij mij het geval was) dan is de aarding vaak niet super goed omdat veel metalen waterleidingen vervangen zijn voor andere materialen die niet geleiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:35
Onder de zekeringkast loopt een blank koper 6 mm2 in een buis, dat is je aarde, richting de aardelektrode, leuke kast, nog van de IJssel Centrale 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minionguyjpro
MadDog11 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:57:
Onder de zekeringkast loopt een blank koper 6 mm2 in een buis, dat is je aarde, richting de aardelektrode, leuke kast, nog van de IJssel Centrale 😉
Ja! Betekent dit niet dat het via een pen gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
Aardelektrode is een aard pen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:27
1e foto, direct onder de meter, gaat 1 kabel naar links die zit op een stalen buis geklemt, andere draad gaat ind e middelste plastic buis naar beneden.

die laatste moet je naar beneden volgen, waarschijnlijk ergens in je kruipruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minionguyjpro
Deshmir schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:00:
1e foto, direct onder de meter, gaat 1 kabel naar links die zit op een stalen buis geklemt, andere draad gaat ind e middelste plastic buis naar beneden.

die laatste moet je naar beneden volgen, waarschijnlijk ergens in je kruipruimte
We hebben geen kruipruimte..., maar de hoofd waterleiding loopt wel door de kelder en is zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:27
Ik gok dan, net als bij ons (1970), via de waterleiding inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minionguyjpro
Deshmir schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:05:
Ik gok dan, net als bij ons (1970), via de waterleiding inderdaad.
Dit zou wel logisch zijn denk ik. Ik weet het niet zeker, maar is er nog steeds een mogelijkheid dat het via een pen gaat? Er is hier al eens een stopcontact met aarding aangelegd met aarding een paar jaar geleden (die je ziet in de meterkast, heeft aarding). Had diegene die het aanlegde niet door dan of zei dat het beter was om te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
In sommige delen van het land loopt de aarding via de netbeheerder, soms is er dan nog wel een aardpen als hulpelektrode.

Zijn blijkbaar 4 mogelijkheden, via de Enexis site kwam ik op onderstaande site uit
https://energieveilig.nl/elektrische-apparatuur/aarding/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minionguyjpro
joca schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:13:
In sommige delen van het land loopt de aarding via de netbeheerder, soms is er dan nog wel een aardpen als hulpelektrode.

Zijn blijkbaar 4 mogelijkheden, via de Enexis site kwam ik op onderstaande site uit
https://energieveilig.nl/elektrische-apparatuur/aarding/
Als dat zo is, hoe weet ik dan dat dat het geval is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

regel een vakman (elektricien) die kan even een circuitmeting voor je uitvoeren en dan heb je gelijk je antwoord of de aarding voldoet ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:03
Vroeger is het waterleidingnet vaak als aarde gebruikt. Tegenwoordig is een groot deel van het waterleidingnet van kunststof. Gebruik als aarde kan dus niet meer.
De aarding moet dus een via een aardelektrode, of de netbeheerder moet zoals @joca als schrijft de aarde meeleveren.

Let er wel op dat de waterleiding in de woning nog steeds geaard moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:22
Het gasnet is net als het water netwerk grotendeels vervangen door kunststof.
Die kun je dus niet meer als aarde gebruiken.

Overigens is een pen slaan niet al teveel werk (afhankelijk van je locatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minionguyjpro
Ik zag net dat er in de kelder een koperen draad loopt bij de waterleiding, maar ook dat er een koperen draad in iets ronds in de muur gaat. Zegt dit nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minionguyjpro
MadDog11 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:57:
Hoe weet je eigenlijk zo zeker dat het via een aardelektrode gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Ja. Dat is waarschijnlijk de verbinding naar de aardelektrode die buiten de woning is geslagen.
Om te controleren of de elektrode nog in orde is moet je dit meten. Daar heb een speciale meter voor nodig. Dat kan je niet zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minionguyjpro
devriesjande schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:58:
Ja. Dat is waarschijnlijk de verbinding naar de aardelektrode die buiten de woning is geslagen.
Om te controleren of de elektrode nog in orde is moet je dit meten. Daar heb een speciale meter voor nodig. Dat kan je niet zelf.
Ik zal nog even wat foto's maken van de dingen beneden in de kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minionguyjpro
Ik vond dit in de kelder. Voor de rest zie ik niet veel draadjes, maar misschien loopt die in de meterkast naar de aardelektrode?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VobeuJpooifJYvIKzOcwPez4Qu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wridl9fMUUsOIMTprzURDARZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vi_6ZtzlmrZox4dgF-AS_oF_JEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmoG9L4lDO2tYEeSeSDEAGP4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minionguyjpro
Minionguyjpro schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:13:
Ik vond dit in de kelder. Voor de rest zie ik niet veel draadjes, maar misschien loopt die in de meterkast naar de aardelektrode?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maakt dit dan nog wat dingen duidelijk? Ik geloof dat ze 10 jaar geleden nog in de keuken stopcontacten hadden aangelegd (met randaarde) maar geen idee of ze toen nog iets met de aarding hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Minionguyjpro schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:13:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Duidelijk geval van aardig via de waterleiding.
Die aardedraad komt ongetwijfeld in je meterkast uit, deze opzet was vanaf de jaren 40 zo'n beetje (en misschien wel langer?) standaard.

Aardpen (laten) slaan dus, of zelf doen als je handig genoeg bent en uiteraard laten meten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minionguyjpro
Koekstra schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:03:
[...]

Die aardedraad komt ongetwijfeld in je meterkast uit, deze opzet was vanaf de jaren 40 zo'n beetje (en misschien wel langer?) standaard.

Aardpen (laten) slaan dus, of zelf doen als je handig genoeg bent en uiteraard laten meten. ;)
Zal waarschijnlijk gebeuren als de waterleidingen ooit vervangen zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Minionguyjpro schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:06:
[...]

Zal waarschijnlijk gebeuren als de waterleidingen ooit vervangen zullen worden.
Nou ik zou niet raar staan te kijken als je al geen goede aarde hebt.

Mijn huidige huis (jaren 50) had doodleuk de aardig via de waterleiding, maar bij de watermeter in de voortuin zat gewoon tyleen aangesloten 8)7

Had dus welgeteld 4 meter koperen leiding in de voortuin liggen wat mijn aardig zou moeten zijn.

Bleek dus in 2015 ofzo de halve wijk omgezet te zijn naar tyleen, en hierover zou de vorige bewoner ook bericht hebben gehad. Anyhow, dat is nooit aangepast, de bewoner vond het wel best (gevalletje 'het dient mijn tijd wel uit'). And it did. Beste man is 96 geworden :+

Zou evengoed laten meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minionguyjpro
Koekstra schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:11:
[...]

Nou ik zou niet raar staan te kijken als je al geen goede aarde hebt.

Mijn huidige huis (jaren 50) had doodleuk de aardig via de waterleiding, maar bij de watermeter in de voortuin zat gewoon tyleen aangesloten 8)7

Had dus welgeteld 4 meter koperen leiding in de voortuin liggen wat mijn aardig zou moeten zijn.

Bleek dus in 2015 ofzo de halve wijk omgezet te zijn naar tyleen, en hierover zou de vorige bewoner ook bericht hebben gehad. Anyhow, dat is nooit aangepast, de bewoner vond het wel best (gevalletje 'het dient mijn tijd wel uit'). And it did. Beste man is 96 geworden :+

Zou evengoed laten meten.
Kunnen we wel een keer doen. Maar ik neem toch aan dat ze hier rekening mee hebben gehouden toen ze bijvoorbeeld stopcontacten met aarding aangelegd hebben in de badkamer en de keuken? Toen ze in de badkamer bezig geweest waren moesten ze ook wel eens de kelder in om het water eraf te halen, en dat draad valt aardig op :?, of zijn alleen elektriciens voor dit soort specifieke dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Minionguyjpro schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:16:
[...]

Kunnen we wel een keer doen. Maar ik neem toch aan dat ze hier rekening mee hebben gehouden toen ze bijvoorbeeld stopcontacten met aarding aangelegd hebben in de badkamer en de keuken? Toen ze in de badkamer beziggeweest waren moesten ze ook wel eens de kelder in om het water eraf te halen, en dat draad valt aardig op :?
Het aanleggen van stopcontacten staat natuurlijk los van daadwerkelijk hebben van een goede aarding.
Tot aan de groepenkast is alles ongetwijfeld goed gegaan, en daar heb je ook netjes een aardrails.

Maar bij een gemiddelde verbouwing wordt er geen aarding gemeten, dus zou er niet blind vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minionguyjpro
Koekstra schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:20:
[...]

Het aanleggen van stopcontacten staat natuurlijk los van daadwerkelijk hebben van een goede aarding.
Tot aan de groepenkast is alles ongetwijfeld goed gegaan, en daar heb je ook netjes een aardrails.

Maar bij een gemiddelde verbouwing wordt er geen aarding gemeten, dus zou er niet blind vanuit gaan.
Zou het nog mogelijk kunnen zijn dat we aarding hebben van de netbeheerder? Ik weet dat Enexis hier wel eens is geweest maar weet even niet meer waarvoor dat was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Minionguyjpro schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:22:
[...]

Zou het nog mogelijk kunnen zijn dat we aarding hebben van de netbeheerder? Ik weet dat Enexis hier wel eens is geweest maar weet even niet meer waarvoor dat was.
Ja dat zou kunnen, afhankelijk van het gebruikte aarding stelsel.
Daarvoor kun je het beste even contact opnemen met de netbeheerder zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minionguyjpro
Koekstra schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:20:
[...]

Waar zie je trouwens de aardrail ergens in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Minionguyjpro schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:45:
[...]

Waar zie je trouwens de aardrail ergens in de meterkast?
Nee die zie ik niet, maar maar ik ga er vanuit dat je die ìn je groepenkast zit. De elektricien moet toch ook ergens zijn aardedraad aan het aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
Minionguyjpro schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:22:
[...]

Denk niet dat je aarde via de netbeheerder krijgt, indertijd werd de aarde via de waterleiding en de aardelektrode aangelegd bij de IJsselCentrale, heb in dat werkgebied vele installaties aangelegd, tegenwoordig keur ik elektrische installaties.

Om zekerheid te krijgen zou ik het laten controleren, vertrouwen is goed, maar veiligheid is belangrijker, zeker omdat Vitens veel aansluitingen via tyleen opnieuw aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Je kan ook even je aarde doormeten, als die nog goed is heeft het allemaal niet zon haast. Als het boven 20 ohm uitkomt zou ik toch eens denken aan mogelijk opties. Boven 30 ohm zou ik haast maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
[...]

Zo duidelijk is het niet. De aarde op de waterleiding zit die voor of na de watermeter?
De waterleiding moet na de watermeter altijd geaard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minionguyjpro
devriesjande schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:28:
[...]

Zo duidelijk is het niet. De aarde op de waterleiding zit die voor of na de watermeter?
De waterleiding moet na de watermeter altijd geaard zijn.
Ik weet even niet waar deze zit. Ik zie hem namelijk niet in de kelder zitten bij de waterleiding volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 11:55
Zo te zien heb je zonnepanelen, en een oude Ferrarismeter? Bewaak die met je leven, zolang je die hebt kan je eindeloos salderen >:)

Mochten ze die meter toch een keer komen omwisselen voor een 'slimme' dan heb je best kans dat ze ook even naar die aardsituatie kijken. Zo niet dan is het verstandig om er zelf actie op te ondernemen.

Overigens zie ik dat je een papiertje hebt met instructies hoe om te gaan met uitschakelende aardlekschakelaars. Als je dat vaak hebt is dat al een mogelijke indicatie dat het niet lekker zit.

[ Voor 22% gewijzigd door scsirob op 18-12-2023 21:12 ]

To terminate or not to terminate, that's the question...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minionguyjpro
scsirob schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:09:
Zo te zien heb je zonnepanelen, en een oude Ferrarismeter? Bewaak die met je leven, zolang je die hebt kan je eindeloos salderen >:)

Mochten ze die meter toch een keer komen omwisselen voor een 'slimme' dan heb je best kans dat ze ook even naar die aardsituatie kijken. Zo niet dan is het verstandig om er zelf actie op te ondernemen.

Overigens zie ik dat je een papiertje hebt met instructies hoe om te gaan met uitschakelende aardlekschakelaars. Als je dat vaak hebt is dat al een mogelijke indicatie dat het niet lekker zit.
Ik heb al gehoord dat een slimme meter niet kan, omdat de meterkast volgens mij te klein hiervoor is. En ja, we hebben 12 zonnepanelen op het dak van de schuur. Ik heb mijn ouders al verteld dat ze eens moeten laten kijken naar die dingen. Het zal vast wel een keer komen, maar niet direct. Misschien nog niet supernoodzakelijk, maar als ooit de waterleiding vervangen word zal ik nog wel eens wijzen op dat de aarding dan, ja, naar de klote is 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minionguyjpro
[...]

Waaruit zie je dat? Ik geloof je wel hoor, ik wil gewoon even weten hoe dingen zitten, vandaar _/-\o_. En trouwens, hoeveel werk zou het zijn om alle ongeaarde stopcontacten te laten aarden? (Niet geaard in woonkamer, slaapkamers, werkkamer en een stopcontact op de overloop). De volgende stopcontacten zijn wel geaard (stopcontacten in stuk van de overloop waar we een kamer van hebben gemaakt, kabels voor badkamer boven heeft een aardedraad er tussen liggen, badkamer, bijkeuken, keuken, stopcontact voor afzuiging :*, blokhut, schuur, stopcontact voor schrikdraad van de paarden en wellicht nog een paar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:11
Minionguyjpro schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:22:
[...]

Waaruit zie je dat? Ik geloof je wel hoor, ik wil gewoon even weten hoe dingen zitten, vandaar _/-\o_. En trouwens, hoeveel werk zou het zijn om alle ongeaarde stopcontacten te laten aarden? (Niet geaard in woonkamer, slaapkamers, werkkamer en een stopcontact op de overloop). De volgende stopcontacten zijn wel geaard (stopcontacten in stuk van de overloop waar we een kamer van hebben gemaakt, kabels voor badkamer boven heeft een aardedraad er tussen liggen, badkamer, bijkeuken, keuken, stopcontact voor afzuiging :*, blokhut, schuur, stopcontact voor schrikdraad van de paarden en wellicht nog een paar),
Je vraag kan beter zijn: " hoe veel werk is het om de bestaande aarding te laten controleren "

Iets met zorgen dat de basis goed is. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minionguyjpro
Simpel360 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 04:59:
[...]

Je vraag kan beter zijn: " hoe veel werk is het om de bestaande aarding te laten controleren "

Iets met zorgen dat de basis goed is. O-)
Snap ik. Maar het is aan mijn ouders om dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minionguyjpro
Kan een elektricien bv. makkelijk de bedrading vervangen met een aardedraad erbij? Of moeten de muren dan open? Gewoon even een vraagje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-03 17:43
Minionguyjpro schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:22:
Kan een elektricien bv. makkelijk de bedrading vervangen met een aardedraad erbij? Of moeten de muren dan open? Gewoon even een vraagje.
Bij mij komen ze volgende week een aardpen slaan. Huis uit 1978 en had dus een aardpen moeten hebben, omdat het sinds 1975 verplicht is. Niets is minder waar. Geaard op de waterleiding en die is voor de meter van Tyleen/kunststof. Nooit issues gehad, maar ik neem het zekere voor het onzekere. Het leven is nog te mooi om croquetenized te worden. :P

Je zou even in de put van de meterkast moeten kijken. Ligt daar gewoon zand? Dan slaat men daar de pen, en is een aansluiting een fluitje van een cent. Kan dat niet, dan zal er buiten een pen geslagen moeten worden en krijg je ook te maken met KLIC-meldingen en dergelijke. Daarnaast moet dan die aardpen buiten verbonden worden met je groepenkast en dat kan ook ingewikkeld worden. Bij mij kan het gelijk in de put gelukkig.
Pagina: 1