Holle bouwsteen, maar geen nehobo?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• spacecrap
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-11 10:34
Mijn vraag
We zijn op huizenjacht en in het huis dat we op oog hebben, een boerderij die na de oorlog opnieuw is opgebouwd, zagen we dat in ieder geval de verdiepingsvloer is voorzien van holle bouwsteen. Echter is dit volgens mij geen NeHoBo constructie.

Nu staat de NeHoBo vloer bekend om problemen, helemaal als begane grond en vroeg ik mij het volgende af:

1. Is dit stiekem wel een NeHoBo vloer? (zie foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rys7p-BfiMlYnYLrI8tdAiWOv8c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GXZEQKJ29vcPibvheBztPIxa.png?f=user_large

2. Zo niet, heeft deze vloer dezelfde zwaktes als een NeHoBo?

Dank voor het meedenken :)

Alle reacties

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:10
Lijkt imo wel op een NeHoBo vloer helaas.

Maar met 100% zekerheid durf ik dit niet te zeggen.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:50
Ik mis alleen de karakteristieke groeven in de stenen, maar dat kan ook aan de fotokwaliteit liggen. Lijkt verder wel op een NeHoBo (of Perfora).

Als het de verdiepingsvloer is zou ik me er niet te veel zorgen om maken, het is niet ideaal maar constructief zijn en blijven die in >90% van de gevallen goed. De problemen ontstaan vooral bij een combinatie met langdurige vochtbelasting (kruipruimtes bij BG en lekkages bij platte daken).
Bij verbouwingen (oa bij het maken van doorvoergaten, vloerverwarming, plafonds ophangen) moet je er rekening mee houden en je moet geen gigantische aquaria hobby hebben.

Ideaal is het niet maar je gaat jezelf enorm beperken in je zoektocht aangezien deze vloeren veel toegepast zijn.

• spacecrap
@Dracoz , ik was er al soort van bang voor, maar dacht dat zowel NeHoBo als Perfora groeven heebben.

En die groeven waren er dus inderdaad niet zoals ook @Pejdref zegt; vandaar dat ik wellicht dat 'geluk' te hebben.

Deze foto is uit de kelder, dus zowel beganegrond als verdiepingsvloer is hiervan gemaakt.

Iets wat we sowieso vanaf dag 1 zouden willen is vloerverwarming.... dus overweeg, mochten we voor deze woning gaan dan wordt dat nog wel een uitzoekwerkje ben ik bang.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:08
Als die kelder goed droog is zou ik niet te bang zijn voor die nehobo vloer. Wat ik op die ene foto zie, ziet er ook goed uit: geen wegbrokkelende voegen door roestende en dus uitzettende wapeningsstaven.

Nehobo is wel een dingetje als je vloerverwarming wil aanleggen, je mag niet zomaar in de bovenlaag van een nehobo vloer frezen want die bovenlaag is onderdeel van de constructie van de vloer.

Catch a smile out there!

• spacecrap
Thanks @Glenfiddich, de kruipruimte is niet toegankelijk (als die er al is...) dus we kunnen niet met zekerheid stellen wat of deze goed droog is. De kelder is verder wel goed droog, maar neem aan dat niet alleen de kelder is voorzien van NeHoBo :)

Vloerverwarming zouden we gaan overwegen, maar lijkt nu even niet aan de orde als het een NeHoBo vloer is. Wellicht de hele vloer verwijderen en dan schuimbeton oid. kan een optie zijn afhankelijk van de kosten.

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-10 16:13
Als er geen ribbels op zitten is het een Perfora vloer denk ik. Zelfde principe, ander merk

• spacecrap
@Krijnemans , hebben die ook dezelfde problemen met vocht en gebruik calciumchloride voor snelle droging?

• spacecrap
Even een update; heb blijkt zo te zijn dat enkel de verdiepingsvloer is uitgevoerd met holle bouwsteen. Het is pre- Nehobo/ Perfora en zou wat dat betreft ook minder vatbaar moeten zijn voor die problematiek (behoudens het feit dat het hier überhaupt om een verdiepingsvloer gaat waar deze problemen verwaarloosbaar zouden zijn aangezien ze zich niet in vochtige omstandigheden zouden bevinden).

De begane grond vloer zou beton op zand moeten zijn, dus niet ideaal met het oog op vloerverwarming, maar wellicht robuuster dan de NeHoBo variant :)

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:50
Mooi dat je nog ff een update geeft, wist niet dat die vloeren een gelijksoortige voorganger hadden.

Hebben jullie het huis gekocht?

• spacecrap
@Pejdref, dat wist ik ook niet! Maar onze aankopend makelaar kwam hier mee en het lijken ook echt op losse stenen die ingemetseld zijn (met bewapening in de voegen) en niet op 'vlakke platen.'

We hebben het huis, nog, niet gekocht. Volgende stap is een bezoek met een aannemer om te kijken of we de woning binnen ons budget kunnen renoveren. We zijn allebei niet bepaald 'handig' en moeten dan ook nagenoeg alles uitbesteden...
Pagina: 1