Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timboektoe72
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-12-2023
Mijn vraag

Mijn verwarming deed het plots niet meer. Ik las op het display van de C.V. ketel dat de druk 1.2 bar was. Ik heb toen water bijgevuld tot 1.9 en de verwarming ontlucht. Verwarming deed het weer. Echter de volgende dag hetzelfde probleem, behalve dat de druk nu 1.6 was. De CV ketel toont geen error op het display. Ik denk dat ik ook de CV ketel moet ontluchten. Echter, de CV ketel is zodanig bevestigd dat de bovenkant bijna tegen het plafond aan zit. Ik kan er met geen mogelijkheid bij. (het ontluchtingskraantje zit aan de bovenkant) is er nog een andere manier om de ketel te ontluchten of kan hier ook iets anders aan de hand zijn?

Deze meneer zegt dat de status "1" van het display erop duidt dat de ketel ontlucht moet worden
https://www.youtube.com/watch?v=_tb9Za7nvok

Het gaat om een intergas kompakt HRE:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RsxE-QK3v6vvFzhQ3GelX_Uti5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Av1pw6hZCeqWwdUzTw3DPtOf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mepWlPl66PV60dHmY4PR4m_x7WY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgxUdv19IqgdkVZWy6WdiZEU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door timboektoe72 op 15-12-2023 20:29 . Reden: meer informatie toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:07
De meeste moderne ketels zijn in staat om zichzelf te ontluchten, zeker als het een bijvul actie is, en geen compleet lege nieuwe radiator oid.

Je kunt ook ontluchten op de radiatoren zelf, of op het expansievat.
Ik vraag me wel af hoe het komt dat je druk in korte tijd zover weg zakt, heb je ergens een (kleine) lekkage wellicht ?

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 23:44
Geen idee, over welk merk/model hebben we het? Maak is een foto van de situatie?

Lastig om een antwoord te geven. zonder een duidelijk beeld.

[ Voor 25% gewijzigd door corporalnl op 15-12-2023 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timboektoe72
corporalnl schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:00:
Geen idee, over welk merk/model hebben we het? Maak is een foto van de situatie?

Lastig om een antwoord te geven. zonder een duidelijk beeld.
Foto en merk/model toegevoegd aan de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyjopje
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 14:27
hiervoor draaide de cv al ( jaren ) prima?
lijkt me dat er niet zo ineens lucht in kan komen dus ik zou zoeken of er niet ergens lekkage is idd

volvo v70 2.4 '03,atag i36ezc 12-20,3080wp oost 8-21,hewalex 300l 6m2 West 12-21, 2x 5kw lg split 6-22, 2460wp Noord 10-23..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timboektoe72
crazyjopje schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:13:
hiervoor draaide de cv al ( jaren ) prima?
lijkt me dat er niet zo ineens lucht in kan komen dus ik zou zoeken of er niet ergens lekkage is idd
Hij heeft het al vele jaren prima gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:47

ViezeVis

Sample Text

Wanneer je vult is de kans groter dat er lucht in komt (zuurstofrijk water zorgt ook voor lucht). Of er sprake is van een lekkage zou moeten blijken, maar inderdaad. Je kunt er niet bij. Kun je die bovenste plank niet losschroeven van je kast en er zo alsnog bij? Lijkt me zeer onhandig namelijk. Ik vermoed dat de kans klein is dat hier een automatische ontluchter op zit. Kun je een foto maken van de bovenkant van je CV, en dan met name aan de linkerkant, links van de buis?

/Edit
Overigens is het niet 'raar' dat een cv wat terugloopt over de jaren heen. Dan kun je beter even de CV ontluchten, vullen, en dan weer aanzien. Lucht in de leidingen kan een vertekend beeld geven.

[ Voor 21% gewijzigd door ViezeVis op 15-12-2023 20:28 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timboektoe72
ViezeVis schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:21:
Wanneer je vult is de kans groter dat er lucht in komt (zuurstofrijk water zorgt ook voor lucht). Of er sprake is van een lekkage zou moeten blijken, maar inderdaad. Je kunt er niet bij. Kun je die bovenste plank niet losschroeven van je kast en er zo alsnog bij? Lijkt me zeer onhandig namelijk. Ik vermoed dat de kans klein is dat hier een automatische ontluchter op zit. Kun je een foto maken van de bovenkant van je CV, en dan met name aan de linkerkant, links van de buis?

/Edit
Overigens is het niet 'raar' dat een cv wat terugloopt over de jaren heen. Dan kun je beter even de CV ontluchten, vullen, en dan weer aanzien. Lucht in de leidingen kan een vertekend beeld geven.
Ik heb een foto toegevoegd. Volgens mij geen automatische ontluchter idd. Goede suggestie om te kijken of die plank los kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

timboektoe72 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:30:
[...]

Ik heb een foto toegevoegd. Volgens mij geen automatische ontluchter idd. Goede suggestie om te kijken of die plank los kan.
Aan het formaat te zien lijkt dat een handmatige ontluchter indd. Ben wel eens benieuwd als je die opendraait of er dan wat lucht uitkomt. Doe dat wel even nadat je de cv hebt uitgezet met die aan/uitknop zodat je ook het aantal bar te zien krijgt. En als 'ie net is aan geweest (weet niet of ie uberhaupt nog werkt nu?) is dat water heet.

Maar plank moet er wel echt af om daar goed bij te kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door ViezeVis op 15-12-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:25

Freakie1NL

Grote Baas

Intergas heeft geen automatische ontluchter. Dat is wel even balen met hoe hij gemonteerd is.

Oplossing als je er bij kan is een steeksleutel of een ontluchtingssteeksleutel (zo iets; https://www.amazon.nl/3DH...BFC/ref=asc_df_B0BDXLZBFC) .

Klein beetje open is al voldoende. Veeg daarna wel het water weg.

*Edit*
Is het nou een plank? Want dan die verwijderen. Maar elders heb je over het plafond?

[ Voor 10% gewijzigd door Freakie1NL op 15-12-2023 20:47 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timboektoe72
ViezeVis schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:32:
[...]

Aan het formaat te zien lijkt dat een handmatige ontluchter indd. Ben wel eens benieuwd als je die opendraait of er dan wat lucht uitkomt. Doe dat wel even nadat je de cv hebt uitgezet met die aan/uitknop zodat je ook het aantal bar te zien krijgt. En als 'ie net is aan geweest (weet niet of ie uberhaupt nog werkt nu?) is dat water heet.

Maar plank moet er wel echt af om daar goed bij te kunnen.
yep, om de plank er af te halen moet ook het deurtje losgemaakt worden. Morgen verder. Erg bedankt voor je tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timboektoe72
Freakie1NL schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:46:
Intergas heeft geen automatische ontluchter. Dat is wel even balen met hoe hij gemonteerd is.

Oplossing als je er bij kan is een steeksleutel of een ontluchtingssteeksleutel (zo iets; https://www.amazon.nl/3DH...BFC/ref=asc_df_B0BDXLZBFC) .

Klein beetje open is al voldoende. Veeg daarna wel het water weg.

*Edit*
Is het nou een plank? Want dan die verwijderen. Maar elders heb je over het plafond?
Dank voor je tip. Klopt, ik was eerder niet nauwkeurig. Het is een plank (bijna direct onder het plafond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:39
Als de druk opeens zo terug loopt een je hebt geen lekkage... Heb je je expansievat al eens gecontroleerd?

Sleuteltje erop en draaien met een combinatietang zou toch moeten lukken schat ik.

[ Voor 28% gewijzigd door Rowwan op 15-12-2023 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Als je ontlucht is het logisch dat de druk zakt.
Ontluchten bij de cv zelf hoeft meestal niet, goed ontluchten bij de verwarming vooral de hoogst gelegen en expansievat is vaak voldoende.
Dit moet vaak meerdere keren gebeuren.

Meldcode '1' betekend pendelen dan kan die zijn warmte niet goed kwijt dat is vrij normaal.

[ Voor 6% gewijzigd door NicoHF op 15-12-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

timboektoe72 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:55:
Mijn vraag

Mijn verwarming deed het plots niet meer. Ik las op het display van de C.V. ketel dat de druk 1.2 bar was.
Deze ketel werkt ook nog met een druk van 1,2 bar, dus dat is niet de reden dat ie het niet meer deed.

Je geeft aan dat er geen foutcode getoond werd, daarom ben ik benieuwd naar waarom je dacht dat ie het niet meer deed?
Ik heb toen water bijgevuld tot 1.9 en de verwarming ontlucht. Verwarming deed het weer. Echter de volgende dag hetzelfde probleem, behalve dat de druk nu 1.6 was.
De drukdaling kan het gevolg zijn van het ontluchten. Het is niet uit je relaas op te maken of er ook echt lucht in het systeem zat.
De CV ketel toont geen error op het display. Ik denk dat ik ook de CV ketel moet ontluchten. Echter, de CV ketel is zodanig bevestigd dat de bovenkant bijna tegen het plafond aan zit. Ik kan er met geen mogelijkheid bij. (het ontluchtingskraantje zit aan de bovenkant) is er nog een andere manier om de ketel te ontluchten of kan hier ook iets anders aan de hand zijn?
Als je de vulslang eerst vol hebt laten lopen met water voordat je 'm aansloot op de ketel om bij te vullen, zal er nooit veel lucht in de ketel gekomen zijn.
Helaas heeft de Intergas geen automatische ontluchter, zoals al eerder werd vermeld.
Het is wel mogelijk om de standaard ontluchter te vervangen voor een automatische ontluchter, maar daar heb je nu niet zoveel aan....
Deze meneer zegt dat de status "1" van het display erop duidt dat de ketel ontlucht moet worden
https://www.youtube.com/watch?v=_tb9Za7nvok
Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar is zeker niet altijd de reden dat de ketel bedrijfscode 1 laat zien.
Uitleg bedrijfscodes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtYHm-Wq6gK5jTDH8zCenadb65U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VWj1S2Z7krcB7TOzie1izX8X.jpg?f=user_large

Als de ketel bedrijfscode 1 laat zien, dan staat ie als het ware even op pauze totdat de temperatuur lager is dan de gewenste temperatuur waarna de ketel weer aan gaat, normaal gesproken.

Als de ketel zelf teveel lucht bevat, is de kans veel groter dat ie in storing gaat op de maximaalthermostaat omdat ie dan lucht staat te verwarmen en geen water. Lucht warmt veel sneller op dan water en daardoor stijgt de temperatuur al gauw boven de grenswaarde van de ketel waardoor de storing ontstaat.

Een vraagje: toen je bijvulde, steeg de druk toen wellicht heel snel? Dus zeg maar binnen een seconde (of 2) van 1.2 bar naar 1.9 bar?

[ Voor 8% gewijzigd door Koffie-Verkeerd op 15-12-2023 21:19 ]

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Om bij deze ketels te zien wat de druk is moet je even op het "aan/uit" knopje drukken, helemaal links op het bedieningspaneeltje. De waarde die dan in het display verschijnt is de CV-waterdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

NicoHF schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:10:
Als je ontlucht is het logisch dat de druk zakt.
Ontluchten bij de cv zelf hoeft meestal niet, goed ontluchten bij de verwarming vooral de hoogst gelegen en expansievat is vaak voldoende.
Dit moet vaak meerdere keren gebeuren.

Meldcode '1' betekend pendelen dan kan die zijn warmte niet goed kwijt dat is vrij normaal.
Als je hebt gevuld, áltijd even ontluchten. Kleine moeite, en als er geen lucht zit is er ook geen ramp. En ook nadat je even een tijdje hebt verwarmd. Zeg, na 4 weken, is het goed om dat nog even een keer te doen. Zo weet je zeker dat al het lucht bovenin het hoogste punt blijft hangen en dus via de CV ontlucht kan worden. Voor TS is dat iets meer werk, vanwege die plank boven de cv.

Lucht stijgt sneller omhoog dan je denkt en blijft zéker niet alleen in het expansievat hangen. Ik spreek uit ervaring (n=1). Nadat we onze cv leeg hebben laten lopen bij de laagste verwarming kwam er bij het vullen enorm veel lucht in het systeem. Met als gevolg dat de CV-druk zich wel opbouwt tot 2 bar, maar 2 bar lucht en water. Niet realiserende dat onze automatische ontluchter dichtstond. Resultaat: cv slaat aan, maar verwarmt eigenlijk gewoon niet. Het traject pompt dus geen water. Nadat we de nippel los hebben gedraaid hadden we enorme 'PSSSTT' van lucht. Kon direct weer vullen.

Moraal van het verhaal: na vullen, even ontluchten. In geval van TS ook een goed middel om uit te sluiten dat lucht een probleem zou kunnen zijn. Luchtvrij circuit wat binnen een no-time weer druk verliest, duid op lekkage. Maar dat moet je echt wel een aantal keren blijven checken.

No-brainer; de automatische ontluchter van TS lekt in ieder geval niet, want tja. Intergas :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als de mogelijkheid er is omdat de plank toch los is..
zorgen dat je er in de toekomst WEL makkelijker bij kan (zonder weer de halve kast oid) te moeten demonteren..)
of toch een automatische ontluchter er op schroeven... (welke dan ook weer kapot kunnen gaan natuurlijk.... meestal doen ze het niet meer omdat ze vervuild raken )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:31

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timboektoe72
Dank voor al jullie hulp, helaas nog geen oplossing kunnen vinden. De schroeven op de plank zijn dolgedraaid, dus die krijg ik niet los. Ook het expansievat ontluchten mocht niet baten. Ik ga vandaag op vakantie, dus dit project wordt even uitgesteld. Nu hopen dat het niet gaat vriezen.... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timboektoe72
Koffie-Verkeerd schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:17:
[...]

Deze ketel werkt ook nog met een druk van 1,2 bar, dus dat is niet de reden dat ie het niet meer deed.

Je geeft aan dat er geen foutcode getoond werd, daarom ben ik benieuwd naar waarom je dacht dat ie het niet meer deed?

De verwarming doet het niet meer. Ik kan draaien aan de thermosstaat wat ik wil, maar hij slaat niet aan. Warm water werkt wel gewoon. Temperatuur in de kamer is veel lager dan waarop ik de thermosstaat heb ingesteld

[ Voor 61% gewijzigd door timboektoe72 op 17-12-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timboektoe72

Een vraagje: toen je bijvulde, steeg de druk toen wellicht heel snel? Dus zeg maar binnen een seconde (of 2) van 1.2 bar naar 1.9 bar?

Nee, dat duurde wel even, liep langzaam op. Verwarming deed het ook weer daarna. Heb toen in de avond de thermosstaat weer teruggedraaid en ben gaan slapen. De volgende dag sloeg de verwarming niet meer aan. Warm water werkt wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

aanvoertemperatuur is met 80 graden wel erg hoog

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timboektoe72

Als je de vulslang eerst vol hebt laten lopen met water voordat je 'm aansloot op de ketel om bij te vullen, zal er nooit veel lucht in de ketel gekomen zijn.
Helaas heeft de Intergas geen automatische ontluchter, zoals al eerder werd vermeld.
Het is wel mogelijk om de standaard ontluchter te vervangen voor een automatische ontluchter, maar daar heb je nu niet zoveel aan....

Ik heb de vulslang idd eerst vol laten lopen en daarna pas aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 23:43
Volgens mij is dat geen plank maar de bovenkant van een bovenkastje. Die is doorgaans met deuvels en lange schroeven met de zijkanten van het kastje verbonden. Gevolg: de bovenkant kan er alleen tussenuit als je de zijkanten een aantal cm (2 - 6) uit elkaar kunt halen en dat kan eigenlijk alleen als je het kastje los op de grond hebt.
Als er boven het kastje ruimte is waar je een beetje bij kunt zou ik vanaf daar proberen een gat in de bovenkant te maken om bij de om bij de ontluchter te komen.
Pagina: 1