Router zonder WiFi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaspermalfroid
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-02 22:02
Mijn vraag

Ik zoek aankoopadvies voor een router zonder WiFi met minimum 4 poorten met 1GbE ethernet .

Nice to have: 1 van de poorten kan m’n WiFi access point voeden via PoE. Dan kan ik mijn PoE injector weglaten.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Modem: Deutsche Telekom glasfaser modem.
WiFi access point: Ubiquiti UniFi WLAN AP AC LR

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ubiquiti Edgerouter X lijkt interessant voor ~ €55. Wel al wat ouder, ik weet niet of die dan binnenkort geen security updates meer krijgt…

[ Voor 2% gewijzigd door kaspermalfroid op 15-12-2023 18:33 . Reden: Verduidelijking poorten ]

Beste antwoord (via kaspermalfroid op 19-12-2023 13:40)

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
afhankelijk van de snelheid:
https://tweakers.net/pric...mikrotik-l009uigs-rm.html
voor sub Gb snelheden (max 600 ~ 700 Mbit heb ik begrepen), wil je meer dan kan je beter kijken naar:
https://tweakers.net/pric...krotik-rb5009ug+s+in.html
uitvoering: MikroTik RB5009UPr+S+IN
Zelf heb ik de L009, deze heeft een passieve POE poort maar je moet dan wel even kijken of dat ook werkt met de accesspoint m.b.t. POE. voor de RB5009 variant heb je er 1 met en 1 zonder POE maar dat ik wel direct een redelijk prijs verschil.

Voor at betreft Mikrotik: dat moet je wel een beetje leren kennen. ik kom wel van de grotere merken als Cisco, Palo Alto Networks en dan is dit wel even anders, groter verschil dan Ubiquiti maar na het einde van mijn edgerouter toch voor microtik gegaan omdat daar wat meer ontwikkeling gedaan lijkt te worden. al blijft het een beetje ongemakkelijk aanvoelen maar dat kan (en zal) ook aan mij liggen natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door k-janssen op 15-12-2023 22:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Bij de meeste routers kan je de Wifi gewoon uit of aan zetten. Is dat voldoende?

Edit: plaatje van mijn router, zie onderin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJZhr4TVgTMfPUbhycaQdzCgm3M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pxHXLvki6KtahQmQIcQNRMcl.png?f=user_large

[ Voor 59% gewijzigd door Moby op 15-12-2023 18:43 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Ubiquiti heeft zojuist de UXG-Lite gelanceerd. Let op deze heeft alleen en router functie, dus moet nog aangestuurd worden door een Unifi Netwerk software op een Cloudkey, Cloud account, of andere hardware.

Oh laat maar je hebt ook 4 poorten nodig.
(dan voldoet een UDM SE; dan heb je in 1 klap alles incl. PoE. Maarja dat is wel een ander prijscategorie)

[ Voor 28% gewijzigd door heiyu op 15-12-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-05 19:24
Sinds een tijdje heb ik van TP-link de Omdada TL-R605. Prima ding.

https://www.bol.com/nl/nl...tIlQ.2_6.7.ProductPageUrl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42
MikroTik PowerBox Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 20:53
Hoi @kaspermalfroid ,
Je zou ook eens op de Pricewatch kunnen kijken en met de filters kunnen zien welke router het beste bij je past. Zeker omdat er best wel veel routers zijn zonder Wi-Fi, met tenminste 4 ethernet-poorten en POE.....

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 11:41
kaspermalfroid schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:32:
Mijn vraag

Ik zoek aankoopadvies voor een router zonder WiFi met minimum 4 poorten met 1GbE ethernet .

Nice to have: 1 van de poorten kan m’n WiFi access point voeden via PoE. Dan kan ik mijn PoE injector weglaten.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Modem: Deutsche Telekom glasfaser modem.
WiFi access point: Ubiquiti UniFi WLAN AP AC LR

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ubiquiti Edgerouter X lijkt interessant voor ~ €55. Wel al wat ouder, ik weet niet of die dan binnenkort geen security updates meer krijgt…
Dat is exact die die ik heb. Ik heb alle functies opgesplitst, Edgerouter bevalt erg goed. (Vlans, firewalling, QoS etc).

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
afhankelijk van de snelheid:
https://tweakers.net/pric...mikrotik-l009uigs-rm.html
voor sub Gb snelheden (max 600 ~ 700 Mbit heb ik begrepen), wil je meer dan kan je beter kijken naar:
https://tweakers.net/pric...krotik-rb5009ug+s+in.html
uitvoering: MikroTik RB5009UPr+S+IN
Zelf heb ik de L009, deze heeft een passieve POE poort maar je moet dan wel even kijken of dat ook werkt met de accesspoint m.b.t. POE. voor de RB5009 variant heb je er 1 met en 1 zonder POE maar dat ik wel direct een redelijk prijs verschil.

Voor at betreft Mikrotik: dat moet je wel een beetje leren kennen. ik kom wel van de grotere merken als Cisco, Palo Alto Networks en dan is dit wel even anders, groter verschil dan Ubiquiti maar na het einde van mijn edgerouter toch voor microtik gegaan omdat daar wat meer ontwikkeling gedaan lijkt te worden. al blijft het een beetje ongemakkelijk aanvoelen maar dat kan (en zal) ook aan mij liggen natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door k-janssen op 15-12-2023 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lijkt me handig om een stuk meer eisen op te noemen, zowel qua functionaliteit als qua kennis/wens tot ontzorging

Ik heb een Mikrotik hEX die voldoet aan de eisen die je stelt behalve de PoE, en daar zou de niet geheel toevallig genoemde hEX PoE wel aan voldoen.

Geweldig apparaat, goedkoop, goede support en letterlijk iedere feature die je ooit van een router zou willen. Maar leercurve steiler dan de Harakiri in Mayrhofen, en nogal wat eigenzinnigheden qua configuratie (schakel IPv6 aan zonder factory reset -> geen firewall, om maar eens wat te noemen..)

Is dat wat voor jou? Zo niet zou het nuttig zijn om te benoemen exact waarom niet zodat we iets toepasselijkers kunnen bedenken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaspermalfroid
Bedankt voor al de mogelijkheden!

Stijle leercurve en CLI is oké voor me.

Sub €100 lijken de volgende modellen me het interessantste:Aangezien ik al een Ubiquiti access point heb, kies ik waarschijnlijk dan voor de Ubiquiti EdgeRouter X.

De firmware is recent (in augustus) nog ge-update naar 2.0.9-hotfix.7 , en wanneer support van Ubiquiti stopt lijkt OpenWRT ook een mogelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kaspermalfroid schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:41:
[...]

Aangezien ik al een Ubiquiti access point heb, kies ik waarschijnlijk dan voor de Ubiquiti EdgeRouter X.
Hou er rekening mee dat Ubiquiti's Edge en UniFi totaal verschillende productlijnen zijn en er nul integratie tussen is.

Als je alles in een omgeving wilt kunnen beheren en je een UniFi AP hebt, moet je kijken naar de UniFi routers.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46
Die edgerouter x is dacht ik passive poe only
Die hex poe kan pssive, at en af

Een edgerouter x is gaaf ding maar wil je echr hardcore dan zou ik de hex pakken

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-04 00:10
N100 met OPNsense / PFSense CE?

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Nu nog investeren in een Edgerouter zou ik niet meer doen. Die zitten al bijna jaren alleen maar op security patches en nu de qua platform gelijke Unifi USG eindelijk de nek om is gedraaid is het een kwestie van tijd voordat ook de Edgerouter niet meer door kan.

Koop een courant en ondersteund product waar daadwerkelijk nog ontwikkeling op plaatsvindt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaspermalfroid
Update: tweedehands Ubiquiti EdgeRouter X gekocht for €30, geflasht met OpenWrt, draait vlotjes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mh3_3YsYba89QN6Odi0c21mUKrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9o8D1HSuv6jqdnLtyAO9E5eA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:41
Zou gewoon een simpele router plus een switch met POE kopen.

En of die router wel of geen wifi heeft is niet van belang want indien gewenst kun je die simpelweg uitzetten.
Kijk eens naar gl-inet of tp-link

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1