Welke ondervloer voor laminaat op bovenverdieping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:02
Mijn vraag
Ik ga voor het eerst laminaat leggen en het is me nog niet helemaal duidelijk welk soort ondervloer daar onder moet.

De situatie:
- Jaren '70 huis
- 1e verdieping (slaapkamers en overloop)
- de vloer is zover ik weet Nehobo holle stenen met daarover een cementlaag (?)
- ik heb of moet nog bestaande vloerbedekking verwijderen. Er zitten nog wat lijmresten e.d aan de vloer.
- de vloer is zover ik kan vaststellen droog
- geen vloerverwarming in de vloer
- het laminaat dat ik wil gaan leggen is 8 mm dik.
- de muren zijn recent gestuct (de lucht is in huis daarom op dit moment nog vochtig)

Volgens mij heb ik iets nodig om oneffenheden op te vangen.
Of er een vochtscherm/folie nodig is, verschilt per bron op internet. Hier zit dus ook mijn grootste onduidelijkheid.
Contactgeluiden wordt ook veel genoemd als factor in de keuze. Het lijkt me voor mijn situatie niet zo'n issue.

Ik zoek de eenvoudigste oplossing die goed genoeg is om jaren vooruit te kunnen. Als het ook een goedkope oplossing is, is het helemaal mooi meegenomen.

Beste antwoord (via aap op 17-12-2023 19:34)

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:55
Bij nieuwbouw wordt geadviseerd een vocht scherm te nemen.
Gezien je woning uit de jaren 70 stamt en het de bovenverdieping betreft is het vocht er al lang uit.

Ik heb zelf simpele ondervloer gekocht en ga morgen laminaat leggen.
Met name het egaliserend vermogen is belangrijk, zeker als je nog klodders liiim van het tapijt heb.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:55
Bij nieuwbouw wordt geadviseerd een vocht scherm te nemen.
Gezien je woning uit de jaren 70 stamt en het de bovenverdieping betreft is het vocht er al lang uit.

Ik heb zelf simpele ondervloer gekocht en ga morgen laminaat leggen.
Met name het egaliserend vermogen is belangrijk, zeker als je nog klodders liiim van het tapijt heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:31
Ik heb onderstaande vloer in mijn nieuwbouwwoning toegepast en ben daar zeer enthousiast over. Verwerken was ook een eitje. Vergeet de alutape niet.
https://www.actielaminaat...erverwarming-001-m-kw/rs2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:02
Ik heb uiteindelijk van die groene platen (van de Praxis) gebruikt, zonder vochtscherm of folie.
Mijn voornaamste overweging was dat ik een bepaalde hoogte wou bereiken en dit waren nou eenmaal de dikste platen.
Voor zover ik kan beoordelen, ligt het prima.