BioS Flashen ? HOe dan ?

Pagina: 1
Acties:
  • 298 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
ik wil me bios flashen van me ECS mobo alleen ik snap ff niet hoe dat moet met floppy booten? of kan dat van je hd zoals ik ook met me epox gedaan heb :?

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
zie search.

Verwijderd

Waarom wil je dit?

Ik heb namelijk de visie dat als iemand aan de hand vd. instructies op de site/bij het bios het zelf niet kan dat hij het ook niet moet doen..

tenzij het echt nodig is.

(kan overigens gewoon vanaf je HD, wel eerst naar dos booten dan flashen)

Verwijderd

edit oops

• dop
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 08:15

dop

Windows needs to reboot now

Op vrijdag 07 september 2001 00:28 schreef hezik het volgende:
Waarom wil je dit?

Ik heb namelijk de visie dat als iemand aan de hand vd. instructies op de site/bij het bios het zelf niet kan dat hij het ook [b]niet moet doen[b]..

ik moet zeggen dat ik dit een inteligente opmerking vind

:)

EPC Debian Gnu Linux

• Surcouf
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-10-2025
Tja, die redenering van Hezik volg ik wel, maar.....bekijk het eens van deze kant. Het jonkheer wil wat testen, spelen of wat dies meer zij. Hij weet alleen nog niet hoe.
Hij zal zich er ongetwijfeld van bewust zijn dat een Biosflash ook risico's met zich meebrengt. Daarom vind ik zijn vraag om hulp cq. advies in ieder geval erg slim en daar zijn dit soort forums tenslotte toch voor?? Aan elkaar advies vragen en elkaar een beetje helpen.

Inderdaad eerst opstarten in DOS en dan de juiste flash file opzoeken. Dan flashen en weer opstarten. Wellicht voor je gaat flashen moet je eerst het gedownloade flashbestand unzippen (moest ik wel met MSI k7t266 pro).

Yo people, take my advice. Take of your pants and slide on the ice!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:53
Een BIOS-chip zit op een mobo dus vandaar naar [forum=7].

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Op vrijdag 07 september 2001 08:29 schreef Phreak het volgende:
Een BIOS-chip zit op een mobo dus vandaar naar [forum=7].
oke jij zult wel gelijk hebben maar deze moederbord is strandaad locked zegmaar en die meot je modden als je wilt overclocken :P

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Op vrijdag 07 september 2001 02:29 schreef Surcouf het volgende:
Tja, die redenering van Hezik volg ik wel, maar.....bekijk het eens van deze kant. Het jonkheer wil wat testen, spelen of wat dies meer zij. Hij weet alleen nog niet hoe.
Hij zal zich er ongetwijfeld van bewust zijn dat een Biosflash ook risico's met zich meebrengt. Daarom vind ik zijn vraag om hulp cq. advies in ieder geval erg slim en daar zijn dit soort forums tenslotte toch voor?? Aan elkaar advies vragen en elkaar een beetje helpen.

Inderdaad eerst opstarten in DOS en dan de juiste flash file opzoeken. Dan flashen en weer opstarten. Wellicht voor je gaat flashen moet je eerst het gedownloade flashbestand unzippen (moest ik wel met MSI k7t266 pro).
bedankt voor j reactie maare ik ken geen DOS echt niet ik kan er helemaal niks meer ;( ik heb het nooit geleerd , ben meteen met windhoos 98 begonnen ;(

maar mijn epox kon gewoon vanuit windows :?

• Edmond
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-08 00:41
Jezus, jongen, niet doen!!!!!

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Op vrijdag 07 september 2001 09:02 schreef Edmond het volgende:
Jezus, jongen, niet doen!!!!!
wattan het kan wel vanuit windows dat weet ikw el , en alsie kapoet is krijg ik een andere keb deze nou al 1 dag

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

offtopic:
*zucht*
Onze mooie Nederlandse taal wordt hier zwaar verneukt.. :'(

[ontopic]
1) haal de gewenste BIOS van de website van de fabrikant
2) lees de bijgeleverde instructies goed door, desnoods met een Engels-Nederlands woordenboek
3) pas de instructies toe
4a) je BIOS is geflasht
4b) je BIOS is verneukt
5a) funkflex is weer helemaal blij
5b) funkflex post hier een nieuw topic, omdat het flashen is mislukt
[/ontopic]

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Op vrijdag 07 september 2001 09:40 schreef BalusC het volgende:
offtopic:
*zucht*
Onze mooie Nederlandse taal wordt hier zwaar verneukt.. :'(

[ontopic]
1) haal de gewenste BIOS van de website van de fabrikant
2) lees de bijgeleverde instructies goed door, desnoods met een Engels-Nederlands woordenboek
3) pas de instructies toe
4a) je BIOS is geflasht
4b) je BIOS is verneukt
5a) funkflex is weer helemaal blij
5b) funkflex post hier een nieuw topic, omdat het flashen is mislukt
[/ontopic]
oke thanx dude ik zal het zometeen proberen eerst maar weer es XP installen

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 07 september 2001 09:43 schreef funkflex het volgende:
oke thanx dude ik zal het zometeen proberen eerst maar weer es XP installen
Ik zou het andersom doen...

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Op vrijdag 07 september 2001 09:49 schreef Exirion het volgende:

[..]

Ik zou het andersom doen...
ik heb nu dual boot 98/XP kan toch gewoon vanuit 98?

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Op vrijdag 07 september 2001 00:28 schreef hezik het volgende:
Waarom wil je dit?

Ik heb namelijk de visie dat als iemand aan de hand vd. instructies op de site/bij het bios het zelf niet kan dat hij het ook niet moet doen..

Overclocken :P

Verwijderd

Een bios flashen dio je dus niet, never nooit niet onder win95/win98. Als je systeem crashed tijdens het flashen is de flash mislukt en loop je de kans je mobo te moeten weggooien/omruilen.

Windows 2000 zou je kunnen proberen, die is wel stabiel. Maar het best doe je het gewoon onder dos.

Sowieso handig om een dos-bootflop te maken met je bios-files, gaat het dan toch onverhoopt mis dan heb je de bios-rescue disk al klaar.

Nogmaals; een bios flash heeft alleen zin als er nu iets niet/slecht werkt op je systeem wat met een bios flash wel/goed zou werken. Anders is het echt niet nodig.

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Op vrijdag 07 september 2001 12:39 schreef hezik het volgende:
Een bios flashen dio je dus niet, never nooit niet onder win95/win98. Als je systeem crashed tijdens het flashen is de flash mislukt en loop je de kans je mobo te moeten weggooien/omruilen.

Windows 2000 zou je kunnen proberen, die is wel stabiel. Maar het best doe je het gewoon onder dos.

Sowieso handig om een dos-bootflop te maken met je bios-files, gaat het dan toch onverhoopt mis dan heb je de bios-rescue disk al klaar.

Nogmaals; een bios flash heeft alleen zin als er nu iets niet/slecht werkt op je systeem wat met een bios flash wel/goed zou werken. Anders is het echt niet nodig.
maar hey mijn win 98 zal dus echt neit op dat moment crashen loopt rete stabiel is gisteren erop gezet!!

Verwijderd

Je moet het zelf weten, 't is jouw computer.. 99% van de tijd zal het best goed gaan idd, maar die 1ne % kan verdomd vervelend zijn. Als je toch win98 draait kun je gewoon naar dos booten (start --> afsluiten --> msdos modus) en dan flashen. Waarom je dit niet zou doen zie ik niet, is een kleine moeite.

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Op vrijdag 07 september 2001 17:34 schreef hezik het volgende:
Je moet het zelf weten, 't is jouw computer.. 99% van de tijd zal het best goed gaan idd, maar die 1ne % kan verdomd vervelend zijn. Als je toch win98 draait kun je gewoon naar dos booten (start --> afsluiten --> msdos modus) en dan flashen. Waarom je dit niet zou doen zie ik niet, is een kleine moeite.
ik snap ms dos dus helemaal niet , ik ken het ook neit :(

Verwijderd

Een Award bios flashen is niet een groot probleem Phoenix bios ook niet echt, maar in het geval van een Ami bios kan ik maar een zinnig ding zeggen:
" if it ain't broke don't try to fix it "
Tenzij je een eeprom-writer bij de hand hebt :)

• Edmond
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-08 00:41
Ga flashen of doe het niet, maar hou op met die onzin.

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Op vrijdag 07 september 2001 18:27 schreef Edmond het volgende:
Ga flashen of doe het niet, maar hou op met die onzin.
wat voor onzin . ik wil alleen wetenhoe je dat doet man

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 11:46
Op vrijdag 07 september 2001 18:52 schreef funkflex het volgende:

[..]

Je wil het onder windows doen. En dat is het stomste wat je kan doen. Gewoon onder dos. dat je win98 instal net nieuw is betekend niet dat ie stabiel is.

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 07 september 2001 18:52 schreef funkflex het volgende:
Dat is je inmiddels wel erg duidelijk uitgelegd, en als jij weigert om DOS te gebruiken om te flashen (wat echt doodsimpel is) dan moet je het zelf maar weten ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Op vrijdag 07 september 2001 19:54 schreef Exirion het volgende:

[..]

Dat is je inmiddels wel erg duidelijk uitgelegd, en als jij weigert om DOS te gebruiken om te flashen (wat echt doodsimpel is) dan moet je het zelf maar weten ;)
weigeren !! weigeren :? ik vroeg hoe het moest in dos omdat ik het neit kan

Verwijderd

Ok, de volledige uitleg..

In windows:
  • surf naar de website van je mobo fabrikant en download daar je bios + het flashprogramma
  • pak bovenstaande eventueel uit. Hernoem de .bin file (je bios file) even naar bios.bin, hernoem het flashprogramma naar flash.exe
  • Maak een map op de C schijf aan genaamd bios (C:\BIOS)
  • copieer daar je bios.bin en je flash.exe naartoe
  • reboot je computer in msdos-mode
  • op de dos-prompt type:
  • C: [ENTER]
  • CD\BIOS [ENTER]
  • FLASH.EXE [ENTER]
daarna kom je in het gewone flashprogramma. Die vraagt of je je huidige bios wilt opslaan. Ook vraagt hij naar het bios wat je wil branden, type daar c:\bios\bios.bin.

Kloar.. Als ie daarme klaar is sluit je het flash-programma af en herstart je dmv. CTRL-ALT-DEL of je resetknop.

Succ6

Verwijderd

je kan geen dos?
ga dat eerst es leren dan

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Op vrijdag 07 september 2001 20:44 schreef hezik het volgende:
Ok, de volledige uitleg..

In windows:
  • surf naar de website van je mobo fabrikant en download daar je bios + het flashprogramma
  • pak bovenstaande eventueel uit. Hernoem de .bin file (je bios file) even naar bios.bin, hernoem het flashprogramma naar flash.exe
  • Maak een map op de C schijf aan genaamd bios (C:\BIOS)
  • copieer daar je bios.bin en je flash.exe naartoe
  • reboot je computer in msdos-mode
  • op de dos-prompt type:
  • C: [ENTER]
  • CD\BIOS [ENTER]
  • FLASH.EXE [ENTER]
daarna kom je in het gewone flashprogramma. Die vraagt of je je huidige bios wilt opslaan. Ook vraagt hij naar het bios wat je wil branden, type daar c:\bios\bios.bin.

Kloar.. Als ie daarme klaar is sluit je het flash-programma af en herstart je dmv. CTRL-ALT-DEL of je resetknop.

Succ6
dankje

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Let op dat je niet een opgefokte pc flasht, dat kan nl. problemen opleveren (en ik kan ut weten :( )

Verwijderd

Dus niet eerst je PC allemaal plaatjes van andere (blote) PC's laten zien ...

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
ps ik heb een *exe ( flash progje
en een *.rom dat zal het bios wel zijn die laat ik gewoon zo right?

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
oke dat dos gedoe is gelukt maar i krijg steeds

error 2 - File missing

• -whodini-
  • Laatst online: 15-08 02:10
Waarom niet gewoon met een diskette?
lijk mij makkelijker dan te gaan hernoemen
Gewoon flash prog en bios file in een diskette uitpakken(a:\) en dan naar msdos.
Want wil je weten hoe de bestanden heten dan tik je in A:\dir en je zie de namen zoals ze zijn.

iRacing Profiel

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Op zaterdag 08 september 2001 02:06 schreef -whodini- het volgende:
Waarom niet gewoon met een diskette?
lijk mij makkelijker dan te gaan hernoemen
Gewoon flash prog en bios file in een diskette uitpakken(a:\) en dan naar msdos.
Want wil je weten hoe de bestanden heten dan tik je in A:\dir en je zie de namen zoals ze zijn.
keb een legen partietie kan daar toch ook wel mee?

Verwijderd

in je bios instellen dat je eerst vanaf floppy wil booten, dan in win98 diskette formatteren met systeembestanden (format a:/s). Dan bios bestanden kopieren op diskette, booten vanaf die disk en de exe opstarten met als optie de naam van de biosfile.bin.

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Op zaterdag 08 september 2001 02:24 schreef janjanjanjanjansen het volgende:
in je bios instellen dat je eerst vanaf floppy wil booten, dan in win98 diskette formatteren met systeembestanden (format a:/s). Dan bios bestanden kopieren op diskette, booten vanaf die disk en de exe opstarten met als optie de naam van de biosfile.bin.
DUS DIE DISKETTE MEOT NIET HELEMAAL LEEG ZIJN?

• MagicTempest
  • Laatst online: 14:00
Op sommige mobo's is het flashen van een bios ook geblokkeerd, dan zou ik eerst kijken of dat zo is, zo ja, unlock hem (ergens in je bios zal vast wel ergens staan bios updatable of iets dergelijks, en die moet dus op on, tenzij het bios protection heet, dan moet het op off)

als je bios dus vrij is om geupdated te worden zal het een stukkie makkelijker zijn. toch?

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Verwijderd

Waarsch. is er iets fout gegaan bij het hernoemen, mogelijkerwijs met de extentie (windows kan daar moeilijk over doen).

doe eens voordat je FLASH.EXE intyped het volgende:

ren FLA*.* FLASH.EXE
ren BIO*.* BIOS.BIN

dan werkt 't wel, dus:

C:
CD\BIOS
REN FLA*.*..... enzovoort

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Op zaterdag 08 september 2001 06:48 schreef hezik het volgende:
Waarsch. is er iets fout gegaan bij het hernoemen, mogelijkerwijs met de extentie (windows kan daar moeilijk over doen).

doe eens voordat je FLASH.EXE intyped het volgende:

ren FLA*.* FLASH.EXE
ren BIO*.* BIOS.BIN

dan werkt 't wel, dus:

C:
CD\BIOS
REN FLA*.*..... enzovoort
oke dit heb ik nu ook gedaan alleen ik krijg steeds

ERROR 2 - File not found.

snap er acht niks van , ik kan me nu aardig reddenmet dos
maa rik kreeg deze error ook vanuit windows

keb al 2 versies geprobeerd :(

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:00
Windows 98 is ONstabiel. Ik zou het ook gewoon onder DOS doen. En als het goed is zit bij het flash filetje gewoon een .txt bestand waar precies instaat hoe je het onder DOS kan doen. En als je het dan nog niet begrijpt kan je beter op de volkstuin sla gaan verbouwen.

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Er is nog een rede waarom je het niet onder windows wil doen. Windows is multitasking. Het is dan mogelijk dat een ander programma net wat uit je BIOS gaat lezen of een BIOS-functie gaat gebruiken op het moment dat jij aan het flashen bent. Daarom zou ik het nieteens proberen in windows

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
LEES!! ik doe het ook onder dos!!! alleen ik krijg een error 2 _ File is missing.

alleen ze zitten er wel :(

• -whodini-
Op zaterdag 08 september 2001 10:58 schreef Racemol het volgende:
En als je het dan nog niet begrijpt kan je beter op de volkstuin sla gaan verbouwen.
Dat is ook niet nodig. Die jongen wil het goed doen vandaar veel vragen

iRacing Profiel

• -whodini-
probeer het opnieuw in een diskette uit te pakken.
Ik neem aan dat het zip bestanden zijn.
als het zip venster opent dan dan tik je in a:\ meer niet, wel op een lege diskette en dan ook je flash prog uitpakken in diezelfe diskette.
Als je de naam wilt weten van je bios file dan tik je in A:\dir als het goed is zie JE AFLASH.EXE of hoe dat flash prog. ook heet en ook de naam van je bios file.
Ik weet niet wat de naam is van je bios file is maar bij mij was het dan VDLS1010.AWD Dat zal bij jouw niet zo zijn maar dan heb je een idee hoe het er uit ziet.
De bios file moet je precies zo intikken zoals het in je DIR staat, anders krijg je steeds die fout melding.

ik hoop dat je hier wat aan heb
suc6

iRacing Profiel

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Op zaterdag 08 september 2001 14:59 schreef -whodini- het volgende:

[..]

Dat is ook niet nodig. Die jongen wil het goed doen vandaar veel vragen
bedankt voor de begrip

• Painxiom
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-03 13:54
Maarre hoe doe je het dan in 2000 met bootdisk opstarten en dan flashen,(omdat je geen ms-dos meer hebt)of gewoon vanuit win2k? :?

I'm not a vegitarian because I love animals, I'm a vegitarian because I hate plants! - Jade©

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:46
Op dinsdag 30 oktober 2001 19:22 schreef Painxiom het volgende:
Maarre hoe doe je het dan in 2000 met bootdisk opstarten en dan flashen,(omdat je geen ms-dos meer hebt)of gewoon vanuit win2k? :?
opstartdiskette van windows 98......

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024

• kEUS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07 15:51

kEUS

eeeeeeeehhhhh 'mmmke

En ook hier weer een geval van, he ik ben geen nOOb, want ik kan een verslag in word typen, ik weet alleen niet hoe dos werkt (iets waar windows op draait, maar ok.) Nee ik wil het niet leren, ik wil mijn bios flashen want dat is stoer, een vriend van mij deed het ook.

ps, je kan je pc enorm verneuken als je niet weet wat je doet.

Maakt me niet uit, bios flashen is stoer. Dan moet je opstarten in dos.

Ik ken geen dos, dus doe ik het in windows.

nee windows is vragen om problemen, je moet een dos bootdisk gebruiken.

Nee ik wil windows, dan heb ik een muis, en jij moet mij helpen, want het is mijn pc.

* kEUS wordt een beetje moe van dit soort lui.

kleine tip aan de users die zeggen: opstarten in ms-dos mode. Ik raad aan een lege boot disk te maken zonder autoexec.bat en config.sys Het beste is namelijk het systeem zo clean mogelijk te starten en draaien, in de config.sys en autoexec.bat staan vaak andere programma's/processen, die het flashen ook kunnen verneuken, om de zelfde rede als win dat doet.

een schoner internet begint bij jezelf

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op dinsdag 30 oktober 2001 19:22 schreef Painxiom het volgende:
En om dit te kunnen vragen haal je een oud }:O uit de sloot? :'( |:(

Verwijderd

tsjong dos is toch simpel lijkt me maar waarom zou je flashen?

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:46
download je bios file en aminf326,zet die alle twee op een diskette.
opstarten met een kale dos diskette daar na je biosdiskette er in doen.
Dan type je dir-aminf326-spatie-xxxxx.rom (xxx is de naam van je bios file)-enter
Gaat alles vanzelf

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024

Pagina: 1