👨🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule
Nu wordt hij buschauffeur.
Als jij het je financieel kan veroorloven om een minder betaalde baan te doen die je wel leuk lijkt, dan moet je dat gewoon doen.
Maar als je nu vrije sector huurt en al niet rondkomt, als er kinderen aankomen, tsja....
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Vervolgens ga je naar deeltijd en vult de vrijgevallen tijd met zingevende activiteiten.
Endgame: geld, energie, tijd, zingeving
Hieruit maak ik op dat je bij een commerciele dienstverlener werkt? Of zelfs detachering? Dan misschien beter om die kant van de IT te verlaten en een 'directe' werkgever te zoeken? Eventueel in de zorg richting? Misschien zelfs naar 32uur zodat je meer tijd kan besteden bij de vrijwillige brandweer?leejoow schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:47:
vind ik een verkwisting van het geld van onze klanten
Beetje best of both worlds.
👨🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule
[ Voor 4% gewijzigd door Nickname55 op 16-12-2023 00:44 ]
Euhm... \n ...
Zorg dat je die krijgt en probeer dan ergens een plekje als oproepchauffeur te krijgen.
Dan kun je uitvinden of het bevalt en vanuit daar verder kijken.
Gebruikt toch de kennis die je al bezit, bent tegelijk ook met een maatschappelijke baan bezig en de vakanties zijn ook niet slecht.
Echt heel toevallig, Ik heb de zelfde overstap gemaakt afgelopen maand. Het geld verschil heeft mij ook een tijd bezig gehouden maar uiteindelijk toch voor de ambu gekozen, want ik kon prima rond komen van het salaris wat ze mij aanboden.
Wat Bouke zegt klopt niet helemaal. Je hebt inderdaad een C rijbewijs nodig en veel RAV's (Regionale AmbulanceVoorziening) geven een Pre op EHBO met reanimatie. Echter om aan de slag te kunnen als ambulance chauffeur moet je een ambulancechauffeur diploma hebben. Dit is een opleiding van 9 maanden die je tijdens je werk bij de RAV volgt. Kijk maar eens op de website van de academie. Dus je kan niet zeggen: "ik pak als invaller even wat dienstjes op"Bouke-p schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 00:55:
Als chauffeur heb je niet meer nodig dan een C rijbewijs en een ehbo diploma.
Zorg dat je die krijgt en probeer dan ergens een plekje als oproepchauffeur te krijgen.
Dan kun je uitvinden of het bevalt en vanuit daar verder kijken.
Als ik naar mijn collega's kijken hebben maar een paar ambulancechauffeurs een achtergrond in de zorg. Merendeel heeft een hele andere achtergrond zoals bijvoorbeeld: Jurist, vliegtuigbouwkundige, groudbouwmachine monteur, militair, enz. Wat ik in mijn (nog maar korte) periode heb gezien is een prachtige baan!
Mocht je de stap serieus overwegen is het wel goed om je C rijbewijs te halen want dat is gewoon een harde eis. Daarnaast hangt het van de RAV af wat ze nog meer als eisen hebben. Ik zou zeggen zoek het internet af want veel informatie is gewoon online te vinden
Buiten dat ik je helemaal begrijp is de opmerking: "tijdelijke situatie maximaal twee keer gebeuren" er eentje die mij altijd doet denken aan de uitspraak "Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing".leejoow schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:19:
***members only***
De knoop is wel doorgehakt vandaag dat ik in elk geval zeker ga kijken wat er mogelijk is. Ik sprak al iemand die inderdaad ook aangaf dat het salaris helemaal niet verkeerd is. Rijbewijs C1 zou ik moeten halen, dat is ook nog wel te regelen. En als ik brandweer chauffeur zou hebben zou ik sowieso mij C moeten halen. Alleen dan zijn we weer een jaar verder hoogstwaarschijnlijk.
Ik zie wel bij de GGD Brabant Zuid Oost dat ze op zoek zijn naar gediplomeerd chauffeurs (die de ambu opleiding al gedaan hebben), maar ik zal eens gaan informeren of er niet meer mogelijk is.
- ongunstige werktijden / shifts
- héél veel wachten. Hij heeft ontelbare Netflix series gekeken terwijl hij ergens zat te wachten tot het alarm ging
- bijzonder heftige ongelukken die tot op de dag van vandaag op zijn netvlies gebrand zijn (kinderen, treinen, motorrijders, etc)
Ik zit zelf ook in de IT en kan me voorstellen dat je wat meer uitdaging zoekt, maar deze baan heeft uitdagingen op een mentaal niveau. Persoonlijk zou ik de optie van @Rukapul zeker overwegen
Je kan ook buiten de deta kijken en vooral naar een leukere sector. Ik werk ook in de IT en verdien > 2x modaal. Maar ik zit niet weg te suffen op een stoffig kantoor. Sterker nog, daar ben ik bijna nooit. Veel buitenland en werk ook gewoon nog met mijn handen.
Ik ben ook 39 en speelde met hetzelfde dilemma toen ik jaartje terug paar maanden thuis zat. Ook mij trok ambulance chauffeur. Een baan waarbij ik iets meer voor de maatschappij kan betekenen en minder stress (andere vorm). En met een aspect dat ik zelf erg leuk vind: rijden. Ik heb me een beetje ingelezen, maar nooit echt serieuze stappen ondernomen. Ik kwam al snel tot de conclusie dat er in de regio op dat moment geen vacatures waren. Andere gedachten waren verder ook weginspecteur bij rws of zelfs taxi- of vrachtwagenchauffeur met een eigen wagen.
De euro’s zijn van ondergeschikt belang inmiddels, waarschijnlijk gaat mijn totale package gedeeld door 3 of 4, maar als ik een beetje zou kunnen rondkomen vind ik het prima.
Maar onderaan de streep ben ik weer terug gerold in het oude stramien (werk in Finance) en heb ik nog niet de stap durven zetten. Ook geen ramp overigens, maar het blijft wel ontzettend veel van me vragen mentaal en qua tijdsbesteding.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Ik vind het heerlijk om na een paar jaar te switchen en weer in een nieuwe omgeving te zitten.
[ Voor 7% gewijzigd door Weirdoojp op 18-12-2023 09:18 ]
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Ik heb Informatica gestudeerd omdat een beetje verwacht werd: ik deed veel met computers en daar kon je toch goed geld in verdienen? Al tijdens mijn eerste baan (toen nog bij Atos Origin) kwam uit een test dat ik wellicht beter in de zorg of beveiliging werkzaam kon zijn. Toen niets mee gedaan buiten naar een andere werkgever gegaan.
Wat ik nu merk is dat ik mij telkens meer verzet tegen het leren van een nieuwe taal of techniek. Het heeft gewoon echt mijn interesse niet meer. Nu kan ik wel weer een overstap binnen de IT maken, maar ik ben ook wel een beetje klaar om elke drie jaar te denken: "waar ben ik in vredesnaam mee bezig?" Ik word volgend jaar 40, ik wil niet dit gedoe (elke keer weer jezelf kwalijk nemen dat je in de val van de IT blijft trappen) blijven houden.
De brandweer ben ik begonnen omdat ik op deze manier wat meer kan bijdragen en omdat ik daar veel meer in de techniek en het menselijke bezig ben. De reden dat ik niet bij de beroeps wil is de sfeer. Het is (in elk geval hier) best wel een haantjescultuur en daar floreer ik zeg maar niet zo goed in. De hoeveelheid homo grappen die ik daar hoor (ook nadat ik er wat van gezegd heb) is dusdanig dat ik daar helemaal geen zin in heb. Uiteraard heb je in elke omgeving haantjes, maar ik heb het idee dat het bij de beroeps hier wel heel erg is.
Verder moet je vooral doen wat goed voelt, met een professional/coach hierover praten gaat je veel opleveren. Want het gaat hier er vooral in wat je drijft (en ja, geld is daarin gewoon een ding- want het is iets wat "helaas" belangrijk is in onze maatschappij).
Mijn advies stappenplan:
- Vraag aan je werkgever of er budget is voor een (extern) coachingstraject
- Praat met een coach over bovenstaande en doorgrond je daadwerkelijke behoefte - een topic hierover openen op Tweakers is niet voldoende
- Praat met je werkgever over deze behoefte en kijk wat er mogelijk is
- Als dat niet lukt ga opzoek naar een nieuwe uitdaging in je sector die (gedeelijkte) voldoet aan bovestaande behoefte
- Bereken wat je móet verdienen om comfortabel te kunnen leven
- Maak eventueel de overstap naar een andere sector.
Hier staat wat
Ik heb een bovengemiddelde affiniteit met IT maar ben absoluut geen stereotype IT'er. Ooit begonnen aan een opleiding maar werd daar doodongelukkig van de sfeer en mensen.
Uiteindelijk via wat omzwervingen de gehandicapten zorg ingerold en na 11 jaar begeleider nu werkplek beheerder/2e lijns support bij een grote zorginstelling.
Best of both worlds voor mij want ik zoals we hier zeggen spreek ik IT én zorgtaal, ik snap beide en weet van beide waar ze mee bezig zijn.
Is er niet zoiets te vinden met een overlap naar je huidige vakgebied ?
Nu heb je vanuit je brandweer ervaring er vast al een kijk op, maar het zou ook jammer zijn als je je goedbetaalde baan opgeeft en het rijden op een ambulance het ook net niet is.
Verder lastige keuze, leuk en uitdagend werk is natuurlijk wat iedereen wil. Als dat op een gegeven moment niet meer het geval is, maar de bijbehorende financiële vergoeding en terugval daarvan bij een overstap je tegenhoudt, lijkt het mij erg lastig.
Anoniem: 2022072
Inhoudelijk niets toe te voegen, maar in je reactie haal je de hele reactie van @leejoow buiten de member-onlytags. Misschien deze even tussen de tags plaatsen?
Vier jaar geleden heeft mijn zwager van een COO functie bij een middelgrote familiebedrijf de overstap gedaan naar het verkoop van auto's, ik heb hem nog nooit zo gelukkig gezien. Hij is nu ondernemer, dus het is niet zo dat hij nu af is van alle stress, maar het is een autogek die zijn droom is gaan najagen.
Ik had dit jaar een solicitatie bij een overheid, daar was een speciaal traject om kennis te behouden en kon je uitgeleend worden aan derden, of in de tijd van de baas vrijwiligers werk doen. Geen idee hoe dit traject heet.
Zelf ook een omslag gemaakt, werkte in de metaal 6:15 op het werk en pas na 21:00 naar huis daar dat mijn leiding gevende, stakeholders rond drie en vier uur altijd elke dag kwamen dit moet nu af anders kan het niet weg of de vrachtwagen staat nu klaar en waarom is het niet af en gaat het ons geld kosten.
Heb het ongeveer 12 jaar volgehouden.
Doe nu iets met ambachtelijk meubel maken, werk binnen en in de buitenlucht bij geen opdrachten doe ik bugbounty.
Vraag is natuurlijk of dit op de ambu zozeer anders zal gaan zijn. Dit lijkt mij niet zozeer voorbehouden aan het beroep op zich, maar eerder gewoon lokale werk cultuur. Ik kan mij voorstellen dat er zat beroepskazernes zijn waar dit helemaal niet zozeer speelt. En mogelijk ook wel een aantal ambu posten waar dit weer wat meer prevaleert.leejoow schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:03:
De brandweer ben ik begonnen omdat ik op deze manier wat meer kan bijdragen en omdat ik daar veel meer in de techniek en het menselijke bezig ben. De reden dat ik niet bij de beroeps wil is de sfeer. Het is (in elk geval hier) best wel een haantjescultuur en daar floreer ik zeg maar niet zo goed in. De hoeveelheid homo grappen die ik daar hoor (ook nadat ik er wat van gezegd heb) is dusdanig dat ik daar helemaal geen zin in heb. Uiteraard heb je in elke omgeving haantjes, maar ik heb het idee dat het bij de beroeps hier wel heel erg is.
Vaak zijn dit namelijk helemaal niet zozeer eigenschappen van een beroepsgroep in bredere zin. Het is niet alsof mensen die homo-gerelateerde grappen maken een soort uitverkorenen zijn om bij de brandweer te gaan werken. Maar wat je wel ziet, is vergelijkbaar als in jouw situatie, dat je een filtering krijgt doordat mensen die hier minder mee hebben, minder/niet geneigd zijn hier te gaan/blijven werken.
Dat gezegd hebbende. Kan ik mij verder volledig vinden in hetgeen al enkele keren onderstreept. Wat in deze het meest belangrijk is, is de vraag of jij van het toekomstige salaris je huidige levensstijl kunt bekostigen. Indien dit antwoord ja is, dan zie ik weinig problemen. Indien het antwoord hierop nee is, dan is de vraag of verlies aan kwaliteit van leven in privé sfeer opweegt tot de winst in kwaliteit van leven op je werk. Dit gaat iets zijn waar je zelf de balans in op moet maken.
Ik heb lang op de SEH gewerkt en zodoende veel chauffeurs gesproken. Als je tegen het bovenstaande kunt is het een topbaan, die met de ORT niet super slecht betaald.
[ Voor 99% gewijzigd door Jans0090 op 29-03-2024 06:59 ]
Veel amburitten zijn gewoon medisch taxigebeuren met een beetje pech flink tillen zo nu en dan. De diensten met spoed en dergelijk zijn vaak een andere groep ambu's die dat doen en vaak ook wel met paramedische achtergrond. De spoedjes zijn wel enerverend gezien de inhoud en de urgentie, zoals je dat bij de brandweer ook wel meemaakt.
Maar als je brandweer al gaaf vind, dan ga je de Ambu ook mooi vinden. Niet qua salaris, maar wel qua inhoud... Laat geld NOOIT bepalen hoe je je levenskeuzen moet maken. Maar eenmaal gekozen voor de "stenen" heb je financiële verplichtingen, en zo wordt je leven voor jou bepaald.
Persoonlijk ben ik destijds gewoon gestopt met een baan waarbij ik (erg veel) geld overhield maar weinig bevrediging ervoer. Toen ik bezig was te informeren naar een pilotenbrevet ( je moet wat uitdaging houden niet?) bedacht ik opeens dat ik het er niet voor over had die K-baan vol te houden om mijn jaarlijkse vlieguren te maken voor mijn brevet te behouden. Gesolliciteerd en aangenomen op een baan waar ik bijna de helft minder verdiende (ziekenhuis). Kreeg daar bijna onmiddellijk een uitgestelde burnout en na 2 jaar was ik weer helemaal gelukkig in mijn leven. Werk al even niet meer in dat ziekenhuis, maar op een andere mooie plek waar ik mensen behandel die jij als ambulance chauffeur straks mooi naar ons komt brengen
Dus, als je financieel ermee om kunt gaan, DOEN!! Wel ff overleggen met je partner als die in het spel is ok?
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Gedurende mijn studie (WO bachelor en master) al kennisgemaakt met buitenwerk (toezicht bij de NVWA) en tijdens mijn kantoorbanen actief als politievrijwilliger. Dus begin dit jaar de overstap gemaakt naar beroeps en nu zit ik alweer 9 maanden in de opleiding tot hoofdagent. Totaal andere koek, ineens sta ik met een vuurwapen in m’n handen op de schietbaan ipv de hele dag een computermuis. Maar wel de beste keuze so far
Qua salaris wel een stap terug, maar daarvoor klus ik nog een paar uur per week bij in de consultancy. Wat dat betreft, droom en ambitie najagen is belangrijker en geeft meer voldoening dan een paar euro extra op je rekening…
Hier had uw reclame kunnen staan.
ericafterdark schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:01:
***members only***
Je werkervaring in de IT beslaat alleen developer functies.leejoow schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:47:
***members only***
Je geeft aan dat het onbekende juist uitdagend voor je is. Je zou ook 2de lijns support applicatiebeheer kunnen overwegen. al dan niet in een maatschappelijke organisatie.
Zo blijf je toch in de HBO-functie.
(2de lijns) ondersteuning is meer een mix van incident driven en geplande werkzaamheden. (Je geeft op een andere plek aan dat je dit juist wel leuk vindt.)
in kleinere bedrijven heb je vaak meer zaken die je beheert, er is dus ook overal wel iets mee aan de hand.
De overstap van HBO naar MBO functie is namelijk wel een hele grote voor je eigen levensstandaard.
[ Voor 4% gewijzigd door sweetdude op 22-12-2023 16:31 ]
ericafterdark schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:01:
***members only***
Examen optische- en geluidsignalen is overigens in de pocket

Ik ben benieuwd, in augustus kleding passen en de rest van de mensen die starten leren kennen (totaal zijn we met vier chauffeurs en drie verpleegkundigen). Het is nu toch plots opeens wel heel spannend, maar ik heb er onwijs veel zin in!