Overstap naar NAS. maar welke?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-05 16:30
Sinds een paar jaar gebruik ik PLEX om wat mediacontent te kijken (en luisteren).

Ik doe dat d.m.v. een WD MyCloud netwetk-schijf en daar hangen dan weer een paar externe harde schijven aan. En PLEX staat op een Nvidia Shield TV Pro 2017.

Werkt op zich goed. Moet alleen af en toe PLEX en/of de Shield opnieuw opstarten ( ik denk dat de cache of het geheugen dan te vol zit waardoor het geluid tijdens het afspelen van een film minimale hickups laat horen. Als ik ze opnieuw opgestart heb is dat weer weg). Is niet ideaal maar ik heb er persoonlijk niet zoveel moeite mee.

Maar de laatste tijd is de WD MyCloud steeds vaker niet te benaderen. In de software zie ik dan een waarschuwing waardoor de WD MyCloud niet meer te benaderen is. Als ik 'm dan opnieuw opstart dan is het probleem (tijdelijk) verholpen. Ik heb dus het vermoeden dat hij bijna aan het eind van zijn leven is en binnenkort de geest zal geven.

Dus ben ik nu op zoek naar een alternatief. Ik lees her en der dat de WD MyCloud eigenlijk niet zo'n goed apparaat is en iedereen is meer enthousiast over een 'echte' NAS en dan komt wel heel vaak het merk Synology naar voren.

Maar er zijn zo enorm veel verschillende uitvoeringen dat ik door de bomen het bos niet kan zien. En ook de prijen lopen ver uiteen. Natuurlijk ligt dat ook aan het gedeelte waarbij je kiest voor een Synology met of zonder ingebouwde harde schijven.

Mijn vraag is nu; Wat zou voor mij de meest geschikte NAS zijn? Ik gebruik ''m eigenlijk dus alleen maar om er films en muziek mee af te spelen. En er moeten wel een aantal harde schijven aan gehangen kunnen worden.

Alle hulp is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
  • Laatst online: 22-05 12:10
Qnap of Asustor hebben ook mooie, vaak wat meer hardware voor de prijs dan Synology.

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-05 19:42
Ik gebruik nu 10+ jaar een Synology NAS.
Ooit begonnen met een DS112J, daarna een DS414 en nu een DS1621+.
Erg tevreden mee.

Ik weet niet of het slim is om al je bestaande schijven in een nieuwe NAS te hangen.
Beter kan je starten met wat verse grotere schijven van dezelfde afmeting, ipv een mengelmoes van alles en nog wat.
Hoeveel opslag capaciteit heb je nodig?
Wil je redundantie tegen uitval?

Je zou kunnen starten met een simpele 2-bay NAS. Bijvoorbeeld 2x8TB (netto 8TB opslag, bij redundante opstelling).

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:25
Als je direct stream gebruikt kun je er zelfs nog een Raspberry Pi voor neerzetten. Daarvoor heeft Plex niet veel nodig.

Zelf heb ik een hele tijd gedraaid op een v&a aangeboden: QNAP TS-351 (8GB ram). Door de x86 processor had ik ook toegang tot Intel Quicksync en kon ik dus ook de hardware gebruiken om te transocderen. Met deze NAS kon ik 2 full HD streams transcoderen.

Inmiddels heb ik geüpgraded naar een zelfbouw NAS met een Intel i5-13500 omdat ik wat meer met mijn server wilde doen dan alleen data opslag. Daar ben ik, in combinatie met unRAID, ook erg over te spreken. Maar bedenk vooral even wat je precies wilt doen met Plex, want naast afspelen kun je ook de benodigde metadata laten genereren. Dan kun je een wat betere beslissing maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hier ook eerst 2 J series gehad, nu een 220+ Voordeel van de laatste (de plus serie dus) is, naast dat ie veel sneller is dan de j's, dat ie ook docker kan draaien. (heb hier nu Home Assistant, Cloudflare, Docker, Adguard, Omada draaien, als een zonnetje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 103720
Wow, wat veel reacties al.

@gysman11 Nee had ik nog niet gevonden, maar als ik kies voor THUISKANTOOR en MULTIMEDIA HUB (zonder gezichtsherkenning) dan resulteert dat in 0 opties.

@mach2 , okay, maar ik ben bang dat ik dan weer uitkom op NOG meer opties, en ik vind het al zo moeilijk kiezen. Maar ik zal er eens naar kijken, want hetzelfde voor minder geld,....hey ik ben Nederlander he, dus goedkoper is altijd fijn ;-)

@GarBaGe Ik begrijp wat je bedoelt, maar om eerlijk te zijn, ik gebruik het alleen maar om wat films,series te kijken en muziek te luisteren. Om nu ook meteen honderden euro's uit te geven voor nieuwe harde schijven terwijl de huidige nog goed werken,.....snap je? Ik heb behoorlijk wat TB aan materiaal. En begrijp ik het goed dat 'redundantie tegen uitval' betekent dat je dan meerdere harde schijven hebt die er voor zorgen dat er automatisch een backup maken voor het geval er 1 harde schijf kapot gaat? Wees gerust, ik heb nu al mijn favoriete films, series en muziek op 2 externe harde schijven staan. 1 Daarvan hangt aan de WD MY Cloud, de andere ligt ergens anders (mocht die ene harde schijf kapot gaan). Dus ik backup mijn materiaal zelf al.

@alex3305 Ik denk dat zelfbouw te ver gaat voor mij, daar heb ik echt nul verstand van.

@gysman11 Ik weet niet wat 'docker' is (en die andere opties die je aangeeft). Echt, voor mij is het belangrijk dat ik mijn films kan kijken en mijn muziek kan afspelen. 99% Van de tijd doe ik dat thuis, die andere 1% als ik ergens anders ben (bv. op vakantie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 08:25
Heb je een Smart TV? Zoja, koop een leuke Synology NAS met voldoenden opslag en installeer Kodi of Plex op je TV en gebruik dat om al je content te beluisten en te kijken. Kost niks en werkt prima ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
@Ferret Ja ik heb een Smart TV en heb PLEX al op mijn Nvidia geïnstalleerd. Mijn vraag was meer; Welk type Synology NAS is het meest geschikt voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:14
103720 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:59:
@GarBaGe Ik begrijp wat je bedoelt, maar om eerlijk te zijn, ik gebruik het alleen maar om wat films,series te kijken en muziek te luisteren. Om nu ook meteen honderden euro's uit te geven voor nieuwe harde schijven terwijl de huidige nog goed werken,.....snap je? Ik heb behoorlijk wat TB aan materiaal. En begrijp ik het goed dat 'redundantie tegen uitval' betekent dat je dan meerdere harde schijven hebt die er voor zorgen dat er automatisch een backup maken voor het geval er 1 harde schijf kapot gaat? Wees gerust, ik heb nu al mijn favoriete films, series en muziek op 2 externe harde schijven staan. 1 Daarvan hangt aan de WD MY Cloud, de andere ligt ergens anders (mocht die ene harde schijf kapot gaan). Dus ik backup mijn materiaal zelf al.
Je zegt in je eerste post dat de WD MyCloud steeds vaker niet te benaderen is. Waar denk je dat het van komt? Meestal zijn de harde schijven dan stuk aan het gaan.

Ik zou toch even heroverwegen om dezelfde schijven nogmaals te gebruiken.

Overigens is redundantie niet hetzelfde als een backup, een backup is nog steeds ontzettend belangrijk. Redundantie houd alleen in dat er 1 (of meerdere) schijven stuk mogen gaan zonder dat er direct data verloren is. Gaat je NAS zelf stuk, breekt er brand uit, krijg je een virus op je NAS die de bestanden encrypt, raakt het bestandssysteem beschadigd (heb ik zelf toevallig vorige week gehad), dan helpt redundantie je helemaal niet.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 08:25
103720 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:18:
@Ferret Ja ik heb een Smart TV en heb PLEX al op mijn Nvidia geïnstalleerd. Mijn vraag was meer; Welk type Synology NAS is het meest geschikt voor mij.
Je hebt die Nvidia niet meer nodig, dat is mijn punt.
Ik heb een Synology 720+ met 2 x 8Tb en daarop staan iets van 40 films, een enorme database met muziek en iets van 20 series mat soms meerdere seizoenen. Daarnaast staan al mijn foto's en die van mijn partner erop en daarbij gebruik ik de NAS om elke nacht drie PC's te backuppen.

Ik gebruik dus geen enkele andere hardware dan de NAS en m'n Smart TV (en natuurlijk m'n surround systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:25
@103720 Ik zei niet dat je voor een zelfbouw NAS moet gaan. Ik zei dat ik uiteindelijk van mijn NAS geüpgraded ben naar een zelfbouw machine omdat een NAS voor mijn use-case niet meer voldeed. Ik zei alleen dat ik mijn QNAP NAS (die nog steeds te koop is overigens) jaren met veel plezier heb gebruikt als Plex server. Zorg er alleen wel dat je niet voor een ARM maar een x86 NAS gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Mijn advies is om een uitvoering: Synology DiskStation DS423+ te kopen. Maar dan wel via Amazon IT want dat scheelt een leuk bedrag.

Met een plus-model zit je naar mijn mening altijd goed. Als je de Synology eenmaal hebt staan, ga je er steeds meer mee doen. Steek er 4 schijven in die voldoende opslag bieden met 1 schijf aan redundantie.

Mocht je later nog fanatieker worden met het gebruik, kun je er eventueel een extra RAM module inzetten en caching SSDs.

Zelf al diverse Synology gehad en er altijd erg tevreden over geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:13
Je kunt gewoon de kleinste en goedkoopste Synology kopen die er is, want dingen als transcoding doe je helemaal nooit omdat je een nvidia shield hebt.
Het enige wat je doe is files sharen en daar heb je nauwelijks cpu power voor nodig.

Maar ik zou gewoon eens gaan onderzoeken wat er mis is met je je netwerk, want zowel je WD Cloud als die nvidia shield heeft problemen en zou ik daar eerst maar eens een oplossing voor zoeken anders koop je nieuwe dure hardware om er dan achter te komen dat er nog steeds problemen zijn.

Dingen die weg zijn nadat je de boel reboot duiden op problemen die niet in de nvidia en die WD cloud zitten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:18
GarBaGe schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:12:
Ik gebruik nu 10+ jaar een Synology NAS.
Ooit begonnen met een DS112J, daarna een DS414 en nu een DS1621+.
Erg tevreden mee.

Ik weet niet of het slim is om al je bestaande schijven in een nieuwe NAS te hangen.
Beter kan je starten met wat verse grotere schijven van dezelfde afmeting, ipv een mengelmoes van alles en nog wat.
Hoeveel opslag capaciteit heb je nodig?
Wil je redundantie tegen uitval?

Je zou kunnen starten met een simpele 2-bay NAS. Bijvoorbeeld 2x8TB (netto 8TB opslag, bij redundante opstelling).
Hier ook alleem maar goede ervaringen inderdaad met synology,ik heb die van mij nu meer dan 10 jaar en het ding doet het nog steeds.Plus het is erg gebruiksvriendelijk qua software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Allen bedankt, net thuis van het werken dus ga het allemaal even doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:28
Kijk ook eens naar de uitvoering: Synology DiskStation DS224+, heb daar een tijd geleden een uitgebreide review over geschreven.

Succes nog met de zoektocht

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ga in ieder geval niet voor een goedkoop model. Ik heb de ervaring dat je steeds meer gaat doen met een NAS omdat hij er toch staat en slmmer is dan een externe schijf. Foto opslaan is plots makkelijk, documenten, oh je en eve wat andere zaken. Hmmm toch eens mety docker experimenteren.
Dat gaat frustrerend slecht met een goedkope versie. En je koopt een NAS niet voor 2 jaar. Dus hou rekening met groei.
De DS 224+ is een NAS waar je nog jaren mee uit de voeten kan. Als suffe opslag, maar ook als je meer wilt later.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 18:40
Ferret schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:37:
[...]

Je hebt die Nvidia niet meer nodig, dat is mijn punt.
Niet helemaal mee eens, ik had eerst ook geen NVIDIA maar na die bagger van de smart TV die spontaan geen fatsoenlijke app ondersteuning meer bood de overstap gemaakt en ik gebruik de NVIDIA nu al op mijn 2e TV en die smart TV kan nog niet misschien tegen de NVIDIA op qua snelheid en updatebeleid.
Mijn tv is niet meer en niet minder dan een monitor en hoeft alleen maar mooi beeld te geven.
De rest laat ik wel over aan wat anders wat wel fatsoenlijk blijft werken ook na een jaartje of 2.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmedoris
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-02 11:17
Ik haak hier even op in, want ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ik heb nu een htpc die "op" is en die wil ik gaan vervangen door een NAS. Net als de TS zal ik deze puur gebruiken voor bestand opslag (en back up). Als ik hier een apart topic voor moet aanmaken doe ik dat uiteraard.

Als ik op de synology site de keuzehulp invul, komt er de ds223 uit. Ik zie alleen niet helemaal wat het verschil is tussen de ds223 en de ds224+, buiten de processor. Is de processor zo belangrijk in deze dat het de meerprijs waard is? Net als de TS heb ik weinig kaas gegeten van zelfbouw en zoek ik ook een simpele oplossing.
Ik zou mijn films wel graag direct vanaf de smartTV afspelen. Vraagt dat meer van de NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je probleem is de opzet: een netwerkschijf met daaraan externe harde schijven, die niet bedoeld zijn voor 24/7 aanstaan. Goede NAS kopen met grote schijven, en dan geen externe schijven eraan hangen. Voor TV voldoet mijn Synology DS220+ met 2x 8TB erg goed, maar ik zou nog wat beter gaan voor jouw doeleinden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
pimmedoris schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:36:
Ik haak hier even op in, want ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ik heb nu een htpc die "op" is en die wil ik gaan vervangen door een NAS. Net als de TS zal ik deze puur gebruiken voor bestand opslag (en back up). Als ik hier een apart topic voor moet aanmaken doe ik dat uiteraard.

Als ik op de synology site de keuzehulp invul, komt er de ds223 uit. Ik zie alleen niet helemaal wat het verschil is tussen de ds223 en de ds224+, buiten de processor. Is de processor zo belangrijk in deze dat het de meerprijs waard is? Net als de TS heb ik weinig kaas gegeten van zelfbouw en zoek ik ook een simpele oplossing.
Ik zou mijn films wel graag direct vanaf de smartTV afspelen. Vraagt dat meer van de NAS?
Nee de processor is van geen enkel belang als je alleen maar voor bestand opslag gebruikt.
Daarvoor zal zelfs de kleinste processor uit de kleinste Nas nog "uit zijn neus staan te eten".

Wat veel mensen hier bedoelen is dat je ook allerlei app's op een Synology Nas kunt installeren en afhankelijk welke je daarvan wilt gebruiken je meer cpu power nodig hebt, maar upgraden van de cpu is geen optie.
Dus als je zeker weet enkel bestand opslag te doen dan is de kleinste Nas voldoende.
En meer dan een disk erin stoppen doe je dan om een raid-set te maken en zo beschermt te zijn tegen uitval van een disk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:22
Als ik de use case zo lees heb je geen NAS nodig en ook geen PLEX. Plex is alleen zinnig wanneer je naar clients streamed die zelf niet kunnen decoderen dan wel wanneer je upload te beperkt is voor de originele bitrate. Ik zou het plat slaan in gewoon wisselen naar Kodi op je shield en daar een externe USB hdd aan koppelen. Of mis ik nog toekomstige plannen?

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 17-12-2023 16:04 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
@sdk1985, nee op dit moment geen toekomstige plannen. Maar ik vind PLEX wel leuk, niet noodzakelijk want ik kan alles (volgens mij) ook met de VLC-app afspelen, maar vindt de lay-out van PLEX wel leuk. Dus vandaar dat ik PLEX wel zou willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
gambieter schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:43:
Je probleem is de opzet: een netwerkschijf met daaraan externe harde schijven, die niet bedoeld zijn voor 24/7 aanstaan.
Wat is er mis met het gebruik van externe schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

103720 schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:44:
Wat is er mis met het gebruik van externe schijven?
Die schakelen zichzelf uit vanwege powersaving, en zijn niet bedoeld om 24/7 aan te staan. Net zoals niet elke harde schijf geschikt is voor een NAS.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
gambieter schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:01:
[...]

Die schakelen zichzelf uit vanwege powersaving, en zijn niet bedoeld om 24/7 aan te staan. Net zoals niet elke harde schijf geschikt is voor een NAS.
Maar wat is het nadeel dan? Slijten ze 2 keer sneller of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

103720 schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:04:
Maar wat is het nadeel dan? Slijten ze 2 keer sneller of zo?
Ze gaan sneller kapot, de USB verbinding moet wakker worden als ze in powersave gaan, etc. Het is gewoon een slechte setup.

Maar goed, blijkbaar wil je doormodderen. Investeer gewoon in een goede NAS met gtote schijven.

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 17-12-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
gambieter schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:24:
[...]

Ze gaan sneller kapot, de USB verbinding moet wakker worden als ze in powersave gaan, etc. Het is gewoon een slechte setup.

Maar goed, blijkbaar wil je doormodderen. Investeer gewoon in een goede NAS met gtote schijven.
"Aanmodderen"...............nou nou, is dat nu echt nodig.....

Ten eerste kun je niet in mijn portemonee kijken dus het is wel heel makkelijk om voor iemand anders te zeggen: Kopen kopen kopen......

Ten tweede, ik heb nu al jaren de huidige setup en dat werkt. Niet altijd 100% maar het werkt. Alleen denk ik nu dat die WD aan het eind van zijn levensduur is en vraag ik hier om advies voor vervanging. Met een setup waarbij iemand al jaren werkt met een WD MyCloud met daaraan een paar externe harde schijven mag je er volgens mij best van uit gaan dat zo'n persoon niet een hoog budget heeft. Ik vind de term "aanmodderen" dan ook niet echt gepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 24-05 15:05
Ik heb exact dezelfde usecase als jij: het ding moet bestanden serveren en verder niks. Dat doe ik nu al 15 jaar ofzo op een qnap ts-410. Een single core nasje met 1 of 2 GB geheugen. Qua specificaties is alles wat je koopt al 100 keer sneller dan dat. Je moet even nadenken hoeveel schijven je er in kwijt wil en dan pak je de goedkoopste synology of qnap en dan is het prima. Het kost wel even wat, maar als het goed is gaat het ook lang mee.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
sig69 schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:47:
Je moet even nadenken hoeveel schijven je er in kwijt wil en dan pak je de goedkoopste synology of qnap en dan is het prima. Het kost wel even wat, maar als het goed is gaat het ook lang mee.
Ik begrijp dat zo'n Synology of Qnap gebouwd is om daar harde schijven in te plaatsen, maar ik heb momenteel een 12TB WD harde schijf en een Samsung 1,5 TB er aan hangen. Die 12 TB is nog redelijk nieuw (minder dan 1 jaar oud). Dus om nu een nieuwe schijf van 12 TB te kopen, puur en alleen om die in de NAS te plaatsen lijkt me niet nodig (toch?).

Dus voorlopig (totdat de WD van 12TB kuren begint te vertonen, waarvan ik hoop dat dat nog een paar jaar zal duren) wil ik eigenlijk geen nieuwe schijven kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 24-05 15:05
103720 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:01:
...

Mijn vraag is nu; Wat zou voor mij de meest geschikte NAS zijn? Ik gebruik ''m eigenlijk dus alleen maar om er films en muziek mee af te spelen. En er moeten wel een aantal harde schijven aan gehangen kunnen worden.

Alle hulp is welkom.
Maar wat is je vraag nu dan? Wil je wel of niet een nas?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
sig69 schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:09:
[...]

Maar wat is je vraag nu dan? Wil je wel of niet een nas?
Daar probeer ik, met jullie hulp, achter te komen. Uit 'onderzoek' dacht ik te concluderen dat mijn WD MyCloud eigelijk niet de meest geschikte hardware is voor wat ik wil (Films en series kijken en muziek luisteren via PLEX met daarbij gebruik makend van m'n Nvidia Shield). Uit dat onderzoek dacht ik begrepen te hebben dat Synologie (of Qnap) daarvoor veeel betere hardware is.

Vandaar mij vraag hier. Maar ik hoef geen overkill en wil eigenlijk ook (nog) geen nieuwe harde schijven kopen.

Met die opties was ik dus op zoek naar het beste alternatief voor mij om mijn WD MyCloud te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:32
kijk eens op nascompares.com daar staat veel informatie over de mainstream NASsen, en ook wel een keuze tool.

een Nas gaat lang (5-10 jaar) mee, de disks wat korter, doorgaans 5 jaar

De WD 12T disk van enkele jaren oud kan prima in een Nas gebruikt worden. kijk wel of het en SMR of CMR disk is. SMR is voor Nas niet aan te bevelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik heb hier nog een Synology DS106e draaien die is al 17 jaar oud en doet het nog steeds prima.
Zou ook volstaan als bestandserver voor die Nvidia shield.

Als bestandsserver waar geen hoge snelheden van verwacht wordt is het nog steeds een prima ding.
Het enige wat ik er aan gedaan heb is de disk een paar keer vervangen door grotere en de cmos batterij een keer vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:22
103720 schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:41:
@sdk1985, nee op dit moment geen toekomstige plannen. Maar ik vind PLEX wel leuk, niet noodzakelijk want ik kan alles (volgens mij) ook met de VLC-app afspelen, maar vindt de lay-out van PLEX wel leuk. Dus vandaar dat ik PLEX wel zou willen gebruiken.
Ik had het specifiek over Kodi, niet over VLC. Komt qua layout op hetzelfde neer: Afbeeldingslocatie: https://kodi.tv/images/about--devices.webp

Kodi is een library systeem dat bestanden op een schijf (lokaal of FTP, SMB, enz) 'scraped' en dan daar een database van maakt. Wat plex toevoegt zijn de mogelijkheid tot transcoding hetgeen rekenkracht kost. Daarom wil je Plex vaak op een wat sterkere nas draaien. Bij Kodi is dat niet aan de orde. Als ik je verhaal zo lees dan gaat plex op dit moment geen waarde toevoegen.

Dus het advies; installeer je Kodi op je shield en koppel je een hdd direct aan je shield.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 103720
@peter-rm Ik heb op NAScompares.com gekeken, en in hun adviezen wordt zelfs niet over Synology gesproken maar komen de NAS'sen van QNAP als beste advies uit de bus (als je specifiek zoekt op een NAS voor gebruikt met PLEX). Daar komt de QNAP TS-464 NAS uit de bus.

@Ben(V) Kijk, dat is nog eens waar voor je geld. Je schrijft dat bij jouw apparaat 'geen hogere snelheden' gebruikt worden. Maar wanneer spreek je over 'hogere snelheden'? Gaat het dan om de snelheid van het overzetten van bestanden, of voor het afspelen van 'zware' media-bestanden?

@sdk1985 Ik ken KODI, heb het zelfs in het verleden al twee keer geprobeerd, maar het is niet mijn ding. Ik vond het destijds te lastig om te leren en heb toen gekozen voor PLEX. Inmiddels heb ik daar al zoveel uren werk in zitten dat ik graag bij PLEX blijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je afspeelt met een mediaplayer heb je nauwelijk cpu power nodig dus dat lukt met elke Nas.
Daar is nauwelijks cpu power noch netwerksnelheid voor nodig.
Ik heb ook een DS414 die ook al weer 8 jaar oud is en nog steeds sneller bestanden kan lezen en schrijven dan dat een 1Gbps netwerk kan verwerken.

Uiteraard trekt die DS106e dat niet (ongeveer de helft van de max netwerk snelheid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:32
Een Qnap TS464 is een mooi 4-bay apparaat (mijn zoon heeft er een), maar kwa kracht wat overkill voor wat ik uit de openingspost lees. Een TS264 (2-bay) of een TS462/TS262 voldoen ook aan je OP eisen en zijn een stuk goedkoper
Als je er toch een TS464 koopt, neem dan een model met minimale ram en plaats later zelf (goedkoper) wat reepjes (tot max 32Gbyte) bij.
Pagina: 1