Home asstistant --> Op een Synology of een Raspberry PI?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• San der
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-08 15:07
Mijn vraag
Waar kan je het beste HomeAssistant op installeren, een Synology (als virtual machine) of op een Raspberry Pi?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb op dit moment Home Assistant draaien op mijn Synology NAS als virtual machine. Maar wanneer er een update komt van synology en mijn NAS opnieuw opstart, ervaar ik in Home Assistant problemen met mijn zigbee stick.
Ik wil graag een Raspberry Pi kopen en daar mijn HASS op zetten, maar ik hoorde iemand zeggen dat een NAS betrouwbaarder is, vandaar mijn vraag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 17:30
Dat betrouwbaar heeft waarschijnlijk te maken met de storage. Meestal worden er SD kaartjes als storage gebruikt bij een PI. Die kunnen slecht tegen veel schrijf acties, en dat is precies wat home automation software veel doet. Als je er een SSD aan hangt is dit issue weg, maar dat maakt het wel iets lastiger inrichten, en duurder natuurlijk.

Maar welk probleem ervaar je met je Zigbee stick? Krijgt de usbpoort na een reboot een andere naam/id? Hier zijn wel oplossingen voor.

Aangezien je NAS nu toch al 24/7 draait, zou ik daar op blijven, anders krijg je een extra apparaat wat 24/7 aan moet staan, wat je verder niets extras oplevert (tenzij je je NAS nu snachts wil uitzetten ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• San der
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-08 15:07
Dank voor je antwoord.

Na het opnieuw opstarten van de NAS wordt de zigbee stick niet meer gevonden.
Als ik in mijn virtual machine HASS handmatig stop en de usb poorten handmatig toewijs word de zigbee stick weer gevonden.

Onderstaand screenshot van mijn Virtual Machine. Daarbij is er GEEN verschil in weergave voor- en na handmatig opnieuw opstarten van de Virtual Machine, maar blijkbaar gebeurd er op de achtergrond wel iets mee (wat ik niet zie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Y0ucKPZ012-wH5R_HCYwyo0iG8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i6CNIUWXiw4XOopj9r8mFe98.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-09 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

San der schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:25:
Dank voor je antwoord.

Als ik in mijn virtual machine HASS handmatig stop en de usb poorten handmatig toewijs word de zigbee stick weer gevonden.

Onderstaand screenshot van mijn Virtual Machine. Daarbij is er GEEN verschil in weergave voor- en na handmatig opnieuw opstarten van de Virtual Machine, maar blijkbaar gebeurd er op de achtergrond wel iets mee (wat ik niet zie).

[Afbeelding]
Dat is inderdaad een nadeel van de VM oplossing op een Synology en ik stoor me er ook aan. Voor zover ik weet kun je er niets aan doen. Maar hoe vaak moet je je Syno opnieuw opstarten? Ik doe dat 2x per jaar ofzo, dat vind ik nog wel opwegen tegen een aparte pi kopen met al het gedoe erbij om alles weer ingericht te krijgen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

loves wheat smoothies

Persoonlijk vind in een Pi fijner werken voor HA, voornamelijk vanwege de dingen waar jij ook tegenaan loopt.
Het beste is om een case met NVMe support te nemen (native Pi5 of via USB3 Pi3/Pi4), dan loop je niet tegen SD corruptie aan. Je kan ook met een RAM image werken, dus bij het booten wordt de image naar RAM geschreven en vanaf daar gestart. Bij het afsluiten (en bij evt. backups tussendoor) worden de wijzigingen weer terug geschreven.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-09 16:13
Als je geen HA Supervised of HA OS nodig hebt, (oftewel: geen Add-ons), dan kun je ook simpelweg HA core draaien als (Docker) container op je Synology.

Ik heb dat zelf ook, en dat werkt helemaal prima voor mijn doeleinden. Ik heb wel een docker-compose.yml gemaakt om updaten makkelijker te maken, en om USB devices te mappen, dat lukt niet vanuit de Docker GUI in DSM.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
SiErRa schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:06:
Dat betrouwbaar heeft waarschijnlijk te maken met de storage. Meestal worden er SD kaartjes als storage gebruikt bij een PI. Die kunnen slecht tegen veel schrijf acties, en dat is precies wat home automation software veel doet. Als je er een SSD aan hangt is dit issue weg, maar dat maakt het wel iets lastiger inrichten, en duurder natuurlijk.
Absoluut waar, maar Home assistant is wel echt gemaakt met dit in het achterhoofd. Transacties worden in het geheugen gehouden en periodiek weg geschreven. Op deze manier wordt slijtage als heel erg verminderd.

Persoonlijk zou ik het zelf op de NAS doen. Zoals gezegd, het apparaat staat toch 24/7 aan. Qua performance denk ik dat je er ook wat meer uithaalt dan een Raspberry Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09 15:53
San der schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:25:
Dank voor je antwoord.

[Afbeelding]
Ik heb dit opgelost door een Zigbee stick te gebruiken met PoE. Is het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pneumo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-09 15:20
n9iels schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:01:
[...]

Absoluut waar, maar Home assistant is wel echt gemaakt met dit in het achterhoofd. Transacties worden in het geheugen gehouden en periodiek weg geschreven. Op deze manier wordt slijtage als heel erg verminderd.

Persoonlijk zou ik het zelf op de NAS doen. Zoals gezegd, het apparaat staat toch 24/7 aan. Qua performance denk ik dat je er ook wat meer uithaalt dan een Raspberry Pi.
Iemand die dit kan bevestigen (of ontkrachten)
bv een Raspberry-Pi 5 vs ds224+ ?
En indien er voor de Synology gegaan zou worden => docker vs VM?

grz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Pneumo Wellk deel? HA zal wel wat transacties samenvoegen maar aantal schrijfacties is nog steeds heel hoog. Dus zou het zelf altijd op een SSD draaien (en dus ook niet van spinning rust).

Keuze Docker vs VM is ook meer aan jezelf. Want met een VM heb je de full package incl addons en updates maar VM zal meer resources vragen.

En dan over de resources, de DS224+ heeft niet de snelste chip. Een RPi5 is sneller en hoeft geen resouces te delen met de NAS. Dus zou het er zelf niet op installeren, zeker niet als je er geen SSD voor in hebt zitten. Ik zou dan een RPi5 of een andere losse computer (bijvoorbeeld met een N100) gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pneumo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-09 15:20
Sorry, had idd duidelijker kunnen zijn.
Het ging idd over performantie.
oa mbt tot latency tussen opdrachten via HA dashboard en het effectieve schakelen (eventueel met voice ertussen)
maar gesnapt => Pi is dus the way to go.

Ik vermoed dat alle hubs zoals Homey smart home hub altijd trager gaan zijn dan zelf een Pi 5?
Of heb je nog voorstellen?
Pagina: 1