Is een douche WTW plaatsen rendable en mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-09 15:32
Ik ben bezig met de nieuwbouw van een woning (start in februari), maar ik ben me wat aan het inlezen omtrent de technieken, omdat ik dit deel grotendeels zelf wil uitvoeren.

Nu las ik van de winst van douche WTW's in combinatie met een wamtepomp en leek dit mij wel een interessant verhaal om dit mee op te nemen. Maar helaas is het verhaal is complexer in mijn woning.

Ik dacht de WTW voor de invoer van de boiler te plaatsen om zo de boiler zo weinig mogelijk te laten afkoelen als er nieuw water inkomt.

Ik heb een algemene schacht in mijn woning geplaats om gemakkelijk met buizen zoals riolering, water, electriciteit naar de kelder te gaan (technische ruimte waar dus alle techniek samen zal komen).
Nu staat de douche op het eerste verdiep en de warmtepomp natuurlijk in de kelder wat dus toch geen kleine afstand is (Zie tekening). Het zou wel zeer gemakkelijk zijn om een verticale WTW te plaatsen in de verticale schacht maar is daar nog veel winst van als de douche afvoer 3m verder is, en de wamtepomp ook een aantal meter weg is?

Verder was het ook de bedoeling om het bad en wasbak mee op dezelfde buis te hangen (zo moet ik maar 1 verticale buis hebben, met 1 verluchting) maar kan dit verder geen kwaad voor de WTW mits de debiet mogelijk anders is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrqyCjsPjoJInF7bVfAWOmZv0Rc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qgvPTFUvxS0b8bSCZXSVWtM2.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn allemaal vragen waar ik nog geen antwoord op gevonden heb, dus is er misschien iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DB LucF
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 17:06
Wellicht is het in deze situatie gewoon het makkelijkste om aansluitschema B voor WTWs te gebruiken op deze pagina: https://www.duurzaamdouchen.nl/faq/
Dus alleen naar de koudwateraansluiting van je douchekraan en niet ook naar de boiler te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:19
Een WTW moet eerst opwarmen, voordat je er wat aan hebt.
Dat betekent eigenlijk dat alleen een douche interessant is, geen bad of wasbakken.
Omdat je douche continue loopt en continue warm water afvoert en aanvoert tegelijk.

Door de wasbakken te combineren, kan je de situatie krijgen dat als iemand tandenpoetst (met koud water) terwijl iemand anders doucht met warm water, dat je warme afvoer water van je doucht wordt gemixed met de wasbak en daardoor nog maar nauwelijks bruikbare warmte bevat.

Om warmteverlies te beperken, wil je je WTW wel zo dicht mogelijk bij je warme afvoer water hebben.
Als dat 10 meter verderop is en 2 verdiepingen lager, kan je je afvragen hoeveel warmte er nog is.

Persoonlijk zou ik geneigd zijn de douche WTW zo dicht mogelijk bij de douche te plaatsen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
het warme water komt niet uit je warmtepomp maar uit het voorraad vat. behalve dat een Douche WTW eigenlijk de capisiteit van je warmwater voorraad vergroot heeft het veder niet veel met elkaar te maken.

Of een Douche WTW nuttig is hangt van 2 dingen af aanschafprijs en douche gedrag. maar als ik eerlijk ben zou ik hem in een nieuwbouwwoning gewoon plaatsen. ik zou het zo doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUA_6Dz7DmJpmKQOi3ckf8C53Dw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LJdN68WeWPtEUh2knWU5AKE9.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:39
Zoals @DB LucF al aangeeft. De WTW gewoon op de koudwateraanvoer van de douche zetten. Je thermostaatkraan mengt dan minder warm water bij. Er wordt minder water uit je boiler gebruikt. Dit is het eenvoudigst en verreweg de meest efficiënte oplossing.

Eventueel een WTW dit in de vloer van je douche past kiezen. Die zijn minder efficiënt, maar dat weegt op tegen het verlies en de complexiteit.

[ Voor 22% gewijzigd door Noutie op 15-12-2023 12:51 ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:09

Wuursj

want worst is al bezet

Hier met een WP boiler op 53 graden (en nadat er flink gedouched is levert die boiler nog maar ~45 a 43 graden) wordt er nog maar heel weinig koud water bij de douche bijgemengt. Ik heb de WTW dus juist ook aan de ingang van de boiler geknoopt, ook al maakt dat de afstanden wat langer. Alleen aan de koud water ingang zou hier erg weinig flow geven door de WTW.

De afvoer van de douches heb ik wat geisoleerd waar kon. De PVC pijp isoleert uit zichtzelf al wat maar ik voelde de pijp nog wel merkbaar warm worden aan de buitenkant bij een douchebeurt. Met de waterleidingen kan dat niet ivm legionella maar de afvoer kan prima om wat meer warmte bij de WTW te krijgen. Vooral de afstand van douche op zolder tot de WTW op BG, is een aardige (verticale) afstand met meters pijp die warmte opnemen.

In de handleiding van mijn WTW staat dat elke meter horizontale versleping iets van 1% minder rendement oplevert of iets in die orde van grootte. Dat is dus wel wat verlies maar ik vond het meevallen.

[ Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 15-12-2023 14:10 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-09 15:32
Ik dacht het dus ook inderdaad aan de ingang van de boiler te hangen, al is de oplossing van @twain4me inderdaad misschien beter. Want als ik het voor de boiler wil hangen moet ik dus met het water eerst helemaal naar boven naar de WTW om dan terug naar de kelder te gaan naar de ingang van de boiler.

Ik heb verder een versleep van 3 meter vanaf de douche, dus ik zou in efficientie dus 3% verliezen, wat dan nog wel meevalt? En het koudwater naar de douche komt zoiezo via dezelfde schacht naar boven dus dan is dat maar een kwestie van die ertussen te hangen.

Die WTW dient net zoals elke andere verticale riolering gewoon verluchting naar buiten te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 10:19
*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door twain4me op 01-07-2024 17:26 . Reden: spam / werving ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 15:03
Misschien nog een puntje van aandacht wat je keuze kan veranderen:
Op aandrang van de vrouw (WAF) een WTW direct op de doucheaanvoer geplaatst.
Nu klaagt ze dat ze niet meer goed koud kan afdouchen...

En wat betreft de beluchting: mijn WTW heeft een dikkere binnenpijp dan de aanvoer en is dus altijd met lucht.
De beluchter die op een ander deel van de riolering zit is ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 10:19
remotica schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:35:

En wat betreft de beluchting: mijn WTW heeft een dikkere binnenpijp dan de aanvoer en is dus altijd met lucht.
De beluchter die op een ander deel van de riolering zit is ruim voldoende.
Emmer koud water naast de douche zetten en na het douchen en deze na het douchen over je hoofd kieperen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 15:03
pastafan schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:14:
[...]

Emmer koud water naast de douche zetten en na het douchen en deze na het douchen over je hoofd kieperen?
Emmers in de inloopdouche verhogen de WAF ook niet echt ;) . Het is te klein voor zo'n houten kiepemmer op hoogte die je bij sauna's wel eens tegenkomt. Dat laatste zou ik nog wel stoer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

remotica schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:35:
Om die reden heb ik bij ons de WTW uit de koud water aanvoer van de douches gehaald en voor de ingang van de WPB geplaatst. Zo komt er warmer water de Boiler binnen en behouden we het koude water in de douche.
Het duurde ellendig lang voor het koude water echt koud was met de WTW op alleen koud water aangesloten. De QB1-21 210cm lang is gewoon te efficiënt voor ons om met koud af te kunnen douchen.

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Pagina: 1