Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivellino
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-04 17:04
Mijn vraag
Sinds een paar weken is mijn internetsnelheid teruggevallen van rond de 930 Mbps naar 540 Mbps. Dit betreft de download-snelheid, gemeten met Speedtest. Mijn upload-snelheid blijft constant rond de 780 Mbps.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn desktop heb ik mbv dit forum samengesteld en gebouwd in januari 2020. Relevante componenten
- moederbord: MSI B450M PRO-VDH MAX..(Bios 7A38vBI )
- Processor: Ryzen 3400G
- Hardware en verbindingseigenschappen:
Naam: Ethernet
Beschrijving: Realtek PCIe GbE Family Controller
Fysiek adres (MAC): xxxxxxxxxxxxxxxxxxx87
Status: Operationeel
Maximale verzendeenheid: 1500
Snelheid van de verbinding (ontvangen/verzenden): 1000/1000 (Mbps)
DHCP ingeschakeld: Ja
.

Mijn desktop is met UTP-kabel (Cat6A) aangesloten op het modem (KPN Box12).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb dit aangekaart bij mijn provider (KPN)waar ik een 1 Gigabit abonnement heb.
Gisteren is een monteur van de KPN geweest. Die heeft de internetsnelheid gemeten Zowel bij het modem als bij de desktop was de snelheid 940 Mbps. Beide UTP-kabels bij de desktop gaven deze waarde.
Het probleem moet dus in de desktop-PC zitten.
Hoe kan ik dit oplossen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:05
Tja, als fysiek / technisch alles in orde is, dan ligt het voor de hand dat het een software beperking is.
Heb je recent iets geinstalleerd?
Misschien VPN software of firewall of packet sniffers?
Als je op volle snelheid probeert het netwerkverkeer te onderscheppen en te analyseren, heb je grote kans dat je processor niet snel genoeg is.
Wellicht als je task manager opstart en dan de test uitvoert, kan je zien of je bijvoorbeeld een hele hoge processor belasting hebt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimRam
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-04 16:07
Naar wat voor Harde schijf gaat het? 2,5" SATA SSD? m.2 NVME? old fashioned 3,5" Sata HDD(platen schijf)? Dit kan ook een limiterende factor zijn als de CPU het niet is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:58
Welke speedtest gebruik je, die van KPN of speedtest.net?
Mijn ervaring is in ieder geval dat over het algemeen de speedtest van KPN (veel) betere cijfers laat zien dan de reguliere speedtest.net
https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Virus scanner is vaak de doosdoener.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivellino
Dank voor jullie reactie. Ik zal jullie vragen beantwoorden:
Mijn PC draait op Windows11.

Heb je recent iets geinstalleerd? Misschien VPN software of firewall of packet sniffers?
Nee. Ik gebruik geen VPN of packet sniffers.Af en toe gebruik ik een VPN van Tunnelbear, maar die staat normaalgesproken uit.
Ik heb wel een antivirus pakket: McAfee® Total Protection - 5 Devices

In Taskmanager zie ik een lage belasting van mijn CPU. Als Speedtest loopt wordt dat maximaal 30%.

Harde schijven. Ik heb er twee, De SSD is de C:-drive. Ik heb 16 GB memory.
Kingston A2000 500 GB - Solid state drive 500
GB - M.2 2280 - PCIe 3.0 x4 - NVMe - 3D
NAND -

WD Blue WD20EZRZ 2TB - 3.5" SATA 6Gb/s -
5400 tpm - buffer: 64 MB

Corsair Vengeance LPX - Geheugen DDR4 - 16
GB: 2 x 8 GB - DIMM - 288-PIN - 3200 MHz

Welke Speedtest: Ik gebruik de app van Ookla.

Uit jullie reacties maak ik op dat de virusscanner de boosdoener zou kunnen zijn.
Maar die gebruik ik al jaren. En tot voor kort was mijn internetsnelheid wel goed.

Ik denk zelf aan de instellingen van mijn netwerkadapter. Maar hoe kom ik achter de juiste instellingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Rivellino schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:45:

Welke Speedtest: Ik gebruik de app van Ookla.
Maar heb je nu al eens een poging gedaan met deze speedtest?
Heb vanmorgen nog even getest hier en toen zaten zowel speedtest.nl als die van KPN beide ruim boven de 900Mbps maar paar weken terug zat ik met speedtest.net net aan boven de 500 en met KPN ruim boven de 900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivellino
Maar heb je nu al eens een poging gedaan met deze speedtest?

Met deze speedtest kom ik op 563 Mbps Download en 778 Upload. Aardig vergelijkbaar met Ookla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:14
Wellicht een recente update van de virusscanner gedaan waardoor er nu meer / anders gescand zal worden?
Heb je updates van windows uitgevoerd?

Je geeft aan dat voor kort de snelheid wel goed was. Heb je zelf iets aangepast aan de hard of software? Heb je soms een kabeltje vervangen? Heb je een nieuw programma in gebruik. Of scan je pc eens met een virusscanner, wellicht dat er iets op je pc staat wat er niet thuis hoort.

Je wil de juiste instellingen voor de netwerkadapter weten. Heb je daarin dan iets aangepast de afgelopen tijd?

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Verschillende speedtesten proberen lijk mij bijzonder zinloos.

De instellingen van je netwerkadapter wijzigen niet zomaar ineens dus het is onwaarschijnlijk dat het daaraan ligt.
En verder kun je daar een beetje mee tweaken maar nooit dit soort verschillen krijgen.

Of het de virusscanner is is heel simpel te testen die kun je gewoon even uitzetten en dan een speedtest doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Ben(V) schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:19:
Verschillende speedtesten proberen lijk mij bijzonder zinloos.

De instellingen van je netwerkadapter wijzigen niet zomaar ineens dus het is onwaarschijnlijk dat het daaraan ligt.
En verder kun je daar een beetje mee tweaken maar nooit dit soort verschillen krijgen.
Jij mag het onwaarschijnlijk vinden maar toch kan het gebeuren in de praktijk dus kon het voor TS in ieder geval geen kwaad om dat even snel uit te sluiten en zoals gezegd heb ik het zelf zien gebeuren.
Weet niet of het in de app anders is maar speedtest pakt ook niet altijd de meest optimale server om mee te testen.
Was en is hier overigens op een Linux desktop, geen virusscanner en geen wijzigingen aan een netwerk interface.
Paar pogingen op de commandline zojuist:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Retrieving speedtest.net server list...
Selecting best server based on ping...
Hosted by Jonaz B.V. (Amersfoort) [3.64 km]: 4.461 ms
Testing download speed................................................................................
Download: 886.82 Mbit/s
Testing upload speed......................................................................................................
Upload: 606.29 Mbit/s

Hosted by signetbreedband (Arnhem) [37.22 km]: 10.918 ms
Testing download speed................................................................................
Download: 291.70 Mbit/s
Testing upload speed......................................................................................................
Upload: 788.32 Mbit/s

Hosted by Jonaz B.V. (Amersfoort) [3.64 km]: 6.128 ms
Download: 869.22 Mbit/s
Upload: 723.29 Mbit/s

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
live image op een SD of USB stick zetten en daar mee testen, als het dan wel snel gaat dan kan je de complete infra uitsluiten en je op je OS richten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Voorheen werkte het wel, de monteur heeft dezelfde infra gebruikt en geen problemen gevonden dus het moet ergens in de PC zitten.

Beetjes zinloos te blijven hameren op externe mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:45
Een internet snelheid van gbit is sowieso gevaarlijk begrip. Want wat is internet?
Dat je een dikke pijp naar de server van speedtest krijgt is wel te verwachten maar ik heb te vaak meegemaakt dat snelheid naar andere partijen zoals youtube vervolgens mega traag was omdat de provider dit goedkoop routeerde.

Afijn is in dit topic niet aan de hand omdat monteur het heeft gevalideerd. Ik zou je pc idd even booten naar live image op usb en opnieuw testen :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:05
Ik vind die 30% belasting tijdens de test best veel.
Ik heb een 10G connectie met mijn NAS en kan makkelijk 5-8Gbps trekken zonder dat de belasting boven de paar procent komt.
Ik gok op de virusscanner.
Fabrikanten hiervan sleutelen graag aan nieuwe functionaliteit en markten.
Wellicht dat tijdens een update de virusscanner ook netwerk verkeer gaat checken.
Dat kan makkelijk de hogere belasting en lagere doorvoer verklaren.
Welke scanner gebruik je en welke settings?

Die reactie om een liveCD/USB te gebruiken voor de test, is ook een hele goede optie.
Daarmee kan je dit gelijk uitsluiten....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivellino
Korte tussenrapportage:
Ik heb mijn virusscanner (McAfee® Total Protection gisteren even uitgezet. Dit had nauwelijks invloed op de internetsnelheid,
Mijn internetsnelheid zit vandaag weer rond de 850 Mbps. Dat komt weer in de buurt.
Ik heb mijn netwerkadapters gereset.
Ik ben een Live-USB aan het maken met Windows11 om te kijken of ik daarmee hogere en stabielere snelheden krijg.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivellino
De Live-usb voor Windows dreigde een nieuwe installatie te gaan uitvoeren. Ik heb toen maar een Live-usb van Ubuntu gemaakt (ubuntu-22.04.3-desktop-amd64).Daarmee Ubuntu gestart. Met Firefox de Speedtest op de KPN-website gedraaid. Redelijk goede snelheden (download 879,5 Mbps upload 907,4 Mbps).

Voor en ook na de test met Ubuntu heb ik ook Speedtest gedraaid. De resultaten blijven erg wisselend. De download-snelheid varieert sterk:
om 18.26 uur: 538 Mbps
om 16.29 uur 919 Mbps
om 16.22 uur 853 Mbps
De uploadsnelheid blijft steeds rond de 780 Mbps.

Hebben jullie nog suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Kan ook een serverside probleem zijn.
Je antwoorden zijn ook niet bepaald eenduidig. Zoals je laatste, welke speedtest? Die van KPN of die van speedtest.net

En waarom heb je het nodig? Ben je niet beter af meet een 200 abbo?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k-janssen
Dat de TS een upload en download van ~1Gb wil kan ik begrijpen, ongeacht of het nodig is.
Hoe stabiel de Ubuntu testen zijn weet ik niet maar als je daar heel consequent op 1Gb blijft dan kan je ook eens proberen wat een verse Windows installatie doet ( als dat kan op een oude kleine ssd die nog ergens in de kast ligt) en dan 1 voor 1 alle gebruikte software toe voegen afgewisseld met een speedtest. Iets anders wat mij ook wel eens opgevallen is, dat zijn de verschillen per test server, mogelijk niet gek om daar ook eens op te letten en waar mogelijk een goede te zoeken en met die blijven testen dan zijn de externe condities zoveel mogelijk gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:37

lier

MikroTik nerd

Gebruik van bijvoorbeeld iperf (zijn een aantal publieke servers) of een ouderwetse GET van een testbestand geeft bij mij veel betere/hogere waarden dan speedtest. Ook heb ik wel eens gelezen dat dat command versie van speedtest het beste resultaat geeft, hoe gebruik je momenteel speedtest (browser/app/command tool)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivellino
Ik gebruik standaard de Speedtest app van Ookla. Nu versie 1.16.165.0.
Meestal gebruik ik daarbij de KPN server in Amstelveen.
Mijn huidige snelheid is: Ping 3, Download 540 Upload 782.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:26
staat wifi uit? zit je echt bekabeld rechtstreeks op de experia?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-05 18:27

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Gebruik iPerf naar een ander apparaat binnen hetzelfde netwerk, dan weet je of het probleem ook op je lokale netwerk bestaat.

Dus of het een probleem van jouw is of een probleem van je provider, dat hakt je hele zoektocht doormidden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivellino
Mijn PC heeft geen Wifi-verbinding, dus die staat altijd uit.
De KPN-monteur heeft donderdag de snelheid van de 2 UTP-kabels die beschikbaar zijn bij mijn PC gemeten. Beide kabels geven een snelheid van 940 Mbps. Het is dus geen probleem van mijn provider maar van mijn PC.
Ik heb geen andere bekabelde PC in mijn netwerk.Kan ik met IPerf dan meer informatie krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k-janssen
Iperf gaat je niet meer opleveren als je stabiel hoge waarden haalt met Ubuntu. Wel helpt het om externe factoren uit te sluiten die mogelijk zo nu en dan voor lagere waarden zorgen, dus een beter reproduceerbare test.

Het is nu een beetje de vraag wat je wil doen om je systeem te onderzoeken maar zoals ik al eerder gezegd heb zou ik beginnen met een schone installatie op een andere schijf maar je kan ook zaken uit je huidige installatie slopen die je verdenkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivellino
Bedankt voor jullie adviezen.
Een clean install van Windows gaat mij op dit moment te ver. Begin dit jaar heb ik dat een keer gedaan en het vraagt heel wat tijd om alle apps weer netjes te installeren. Mogelijk gaat dat volgend jaar gebeuren.

Mijn download-snelheid zakt in ieder geval niet onder de 500 Mbps, in het dagelijks gebruik levert dat geen enkel probleem op.
Maar natuurlijk wil ik wel zo dicht mogelijk tegen de snelheid van mijn internetabonnement zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Rivellino schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:25:
Bedankt voor jullie adviezen.
Een clean install van Windows gaat mij op dit moment te ver. Begin dit jaar heb ik dat een keer gedaan en het vraagt heel wat tijd om alle apps weer netjes te installeren. Mogelijk gaat dat volgend jaar gebeuren.

Mijn download-snelheid zakt in ieder geval niet onder de 500 Mbps, in het dagelijks gebruik levert dat geen enkel probleem op.
Maar natuurlijk wil ik wel zo dicht mogelijk tegen de snelheid van mijn internetabonnement zitten.
Clean install doe ik ook wel eens om te testen, ik pak dan een SSD (heb er altijd wel wat slingeren) en verwissel die met de Boot disk. Daarna kan je weer terugwisselen, of zelfs een dual boot maken om stap voor stap te migreren ALS het al in je installatie zou liggen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rivellino schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 19:41:
De Live-usb voor Windows dreigde een nieuwe installatie te gaan uitvoeren. Ik heb toen maar een Live-usb van Ubuntu gemaakt (ubuntu-22.04.3-desktop-amd64).Daarmee Ubuntu gestart. Met Firefox de Speedtest op de KPN-website gedraaid. Redelijk goede snelheden (download 879,5 Mbps upload 907,4 Mbps).

Voor en ook na de test met Ubuntu heb ik ook Speedtest gedraaid. De resultaten blijven erg wisselend. De download-snelheid varieert sterk:
om 18.26 uur: 538 Mbps
om 16.29 uur 919 Mbps
om 16.22 uur 853 Mbps
De uploadsnelheid blijft steeds rond de 780 Mbps.

Hebben jullie nog suggesties?
Als ik die tijden zie denk ik: drukte op het - gedeelde - XGS-PON netwerk van je provider.

Om dat te checken, doe eens 's een paar keer 's morgens vroeg als je opstart een speedtest en 's avonds als je thuis komt. Als het aan drukte ligt zul je 's morgens strak de volle snelheid halen en 's avonds wisselend maar lager.

(drukte op access netwerken is meestal van 5u-7u het laagst en rond 19u het hoogst)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
dion_b schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:18:
[...]

Als ik die tijden zie denk ik: drukte op het - gedeelde - XGS-PON netwerk van je provider.

Om dat te checken, doe eens 's een paar keer 's morgens vroeg als je opstart een speedtest en 's avonds als je thuis komt. Als het aan drukte ligt zul je 's morgens strak de volle snelheid halen en 's avonds wisselend maar lager.

(drukte op access netwerken is meestal van 5u-7u het laagst en rond 19u het hoogst)
of na de windows test een test met je ubuntu live image er achter aan
Pagina: 1