Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fw10
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-04 13:24
Ik zoek een?
Ik ben niet echt thuis in de televisiewereld. Ik heb op dit moment een 8 jaar oude LG aan de muur hangen. Op zich werkt het ding prima, maar er zijn wat kleine dingen die irriteren en dus ben ik een nieuwe aan het overwegen. De punten van irritatie zijn dan ook direct de 'eisen' voor de aanschaf van een nieuwe.

Wat is je budget?
Een televisie wordt hier relatief weinig gebruikt. Het zal mij een zorg zijn of zwart ook echt zwart is (ter illustratie). Ik zoek daarom meer iets in de onderste regionen. Kwalitatief mag het echter wel een tijdje meegaan.

Eisen
  • Sinds kort werkt de NPO plus app niet meer. Van alle betaalde diensten is dit de enige die veel gebruikt wordt. Hetzelfde geldt overigens voor andere apps. Disney+ was al vrij snel van de radar verdwenen, HBO kon geloof ik ook niet. Om dit in de toekomst te voorkomen, heb ik mij laten vertellen dat je het beste kunt kiezen voor een merk zonder eigen OS. Is Google Android dan een goede keuze?
  • Ik heb sinds een jaar een Xbox X. Op zich gaat alles prima, maar de huidige TV is max 50hz. Als we dan iets nieuws kopen, dan wil ik ook minimaal 100hz. En als je daar dan toch op let, dan ook HDMI 2.1
  • Ik had een kaart in de TV icm Ziggo, echter ben ik overgestapt naar Delta vanwege het glasvezel. Bij Delta hebben we zo'n vreselijk kastje gekregen. Ik heb nu dus weer twee afstandsbedieningen. Alhoewel ik dat al storend vind, zijn beiden van die ouderwetse dingen. Je moet dus echt nauwkeurig richten, tien keer op een letter drukken als je een titel zoekt in Netflix. Super irritant. Een iets modernere afstandsbedening zou op zich wel prettig zijn.
  • Minimaal 43 inch, maximaal 50inch. De voorkeur gaat uit naar 50.
Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb in de pricewatch gezocht en de eerste televisies die aan de eisen voldoen beginnen rond de 700 euro. Ik ben dan ook in dit segment begonnen.
  • Panasonic TX-49JXW944, echter deze draait op een eigen OS.
  • Philips 50PUS8818
  • Philips 50PUS8848
  • LG 50QNED816RE, ook weer eigen OS. Ik heb wel goede ervaringen met veel LG producten

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Een algemener advies: Als je een TV zoet die lang mee moet gaan dan is het gekozen OS altijd twijfelachtig en ben je in de toekomst waarschijnlijk aangewezen op een extern apparaatje zoals een Apple TV of Google Chromecast met Google TV, omdat TVs helaas ontworpen worden om snel te verouderen.

De Android TV / Google TV - TV’s hebben dit probleem ook.
Mijn TV is 8 jaar oud en heeft Android TV, maar is jaren slecht bruikbaar omdat de meeste apps niet meer werden ondersteund. Dus staar je niet blind op het OS en sluit iets aan wat de gewenste taken op zich neemt. En zolang de TV al je apps nog ondersteunt: prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fw10
Dank voor je advies. Dan neig ik toch meer naar LG. Ik heb best wat apparaten van dit merk in huis en alles blijft het gewoon doen. Ik vind dat ook wel waarde hebben.
Ik wilde overigens inderdaad eerst gewoon een chromecast aan de TV hangen, maar als je dan toch bezig bent kun je de andere punten van irritatie ook meenemen. Daarnaast kan in de huidge opzet de chromecast ab niet de twee andere ab's volledig vervangen. Gevolg, je hebt drie ab's en ik vind twee eigenlijk al te veel.

[ Voor 7% gewijzigd door fw10 op 15-12-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Hann1BaL schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:15:
Een algemener advies: Als je een TV zoet die lang mee moet gaan dan is het gekozen OS altijd twijfelachtig en ben je in de toekomst waarschijnlijk aangewezen op een extern apparaatje zoals een Apple TV of Google Chromecast met Google TV, omdat TVs helaas ontworpen worden om snel te verouderen.

De Android TV / Google TV - TV’s hebben dit probleem ook.
Mijn TV is 8 jaar oud en heeft Android TV, maar is jaren slecht bruikbaar omdat de meeste apps niet meer werden ondersteund. Dus staar je niet blind op het OS en sluit iets aan wat de gewenste taken op zich neemt. En zolang de TV al je apps nog ondersteunt: prima!
Dan is LG dus top. Ik had een Oled van 8 jaar oud, alle apps up to date, geen centje pijn. Was maar 1 reden dat ik hem verkocht heb omdat ik heb geupgrade naar 65 inch 3 maanden geleden. Blij dat ik geen externe apparaatjes nodig heb. Plex, Netflix etc etc het werkt allemaal even goed.

@fw10 Koop een model 2022 Oled en je bent goedkoper uit. Ondanks dat je zwart niet belangrijk vindt is Oled zoveel mooier dan welke LED tv dan ook. Kan je weer jaren vooruit met topbeeld. Kost je 300,- meer maar dan heb je ook wat.

Deze kan ik je echt aanraden....iets duurder. O-)
uitvoering: LG OLED evo C3 48" (C35) Zwart

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 15-12-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

MotorBeast schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:27:
[...]

Dan is LG dus top. Ik had een Oled van 8 jaar oud, alle apps up to date, geen centje pijn. Was maar 1 reden dat ik hem verkocht heb omdat ik heb geupgrade naar 65 inch 3 maanden geleden. Blij dat ik geen externe apparaatjes nodig heb. Plex, Netflix etc etc het werkt allemaal even goed.

@fw10 Koop een model 2022 Oled en je bent goedkoper uit. Ondanks dat je zwart niet belangrijk vindt is Oled zoveel mooier dan welke LED tv dan ook. Kan je weer jaren vooruit met topbeeld.
Voor mij is er dus geen F1TV pro app voor LG, dus daar ga je alweer :) Het is met net welke apps en services je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Hann1BaL schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:31:
[...]

Voor mij is er dus geen F1TV pro app voor LG, dus daar ga je alweer :) Het is met net welke apps en services je gebruikt.
Nee hoor. Die kan je gewoon rechtstreeks casten vanaf je laptop of telefoon naar de tv zonder chromecast. ;) Ik kan alles casten ook alle internet streams. 8)

En volgens mij ook via de browser op de tv.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 15-12-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

fw10 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:23:
Dank voor je advies. Dan neig ik toch meer naar LG. Ik heb best wat apparaten van dit merk in huis en alles blijft het gewoon doen. Ik vind dat ook wel waarde hebben.
Ik wilde overigens inderdaad eerst gewoon een chromecast aan de TV hangen, maar als je dan toch bezig bent kun je de andere punten van irritatie ook meenemen. Daarnaast kan in de huidge opzet de chromecast ab niet de twee andere ab's volledig vervangen. Gevolg, je hebt drie ab's en ik vind twee eigenlijk al te veel.
Het is wel weer NOG een oplossing, maar een goed ingestelde universele afstandsbediening (die tegenwoordig ook BT doen) kan die pijn ook verzachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

MotorBeast schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:32:
[...]

Nee hoor. Die kan je gewoon rechtstreeks casten vanaf je laptop of telefoon naar de tv zonder chromecast. ;)
Ja dat is niet hetzelfde als een app op het apparaat zelf. Dat kun jij uiteraard prima vinden, en ik vind dat ok als uitzondering, maar niet te vaak. En werkt dat niet alleen met Android?

Plus dat ik de races kijk op de TV en soms op de telefoon een onboard aan heb staan voor de boardradios. Specifieke usecase; en dat begrijp ik, maar in het kort: er is dus geen app.

Ik heb het idee dat de TS niet anders is en dat je gewoon op de bank wilt zitten, AB in de hand en dan alles kunnen doen.

En browser op TV: Dat is toch ook wel een erg knullige ervaring? Goed op de opties te benoemen hoor, maar TV en browsers is geen geweldige UX

[ Voor 9% gewijzigd door Hann1BaL op 15-12-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fw10
Dank beiden!

Ik ga dit weekend toch maar even wat winkels bezoeken om beeld e.d. met elkaar te vergelijken. Misschien had ik dat moeten doen voor het openen van dit topic, zodat ik ook een beter beeld heb van de prijs / beeldkwaliteit verhouding. Ik heb me nu vooral blind gestaard op de prijs i.c.m. de basale eisen. Het is echter wel een aankoop die (als het goed is) zeker een jaar of 5 pontificiaal in de woonkamer aan de muur hangt, dus misschien moet ik iets minder krenterig zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door fw10 op 15-12-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Modbreak:Even de bezem door de reacties gehaald. Beperk de adviezen tot de televisie advies vraag aub. Hoe je via alternatieve wegen F1 kan kijken was ten eerste niet de vraag en is ten tweede een no-go op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fw10
Gisteren een aantal winkels bezocht. Het OLED advies klopt, het beeld is een stuk mooier. Echter, omdat we een heel licht huis hebben, is het overdag (mits de zon onderhand eens een keer gaat schijnen) nu al niet te doen om bijv. te gamen. Laat staan met OLED. TV kijken is nu nog enigszins mogelijk.

In de winkel(s) viel me op dat Miniled in de buurt komt van OLED. Natuurlijk is het laatste mooier, maar het is wel een vooruitgang ten opzichte van wat we nu hebben. Ik vond de LG schermen echter behoorlijk tegenvallen. Vooral diegene die ik in eerste instantie (uit de startpost) op het oog had. Positief verrast werd ik door een scherm van TCL. Ik had er nog nooit van gehoord, maar van wat ik gegoogled heb is dit gewoon een betrouwbaar merk. Die ik voor ogen heb draait op Android, is 144hz, HDMI 2.1 en had (zonder soundbar) ook gewoon prima geluid voor een TV (respectievelijk dan he).

Gisteren heb ik overigens bijna een uur gewacht tot er een verkoper beschikbaar was in de Mediamarkt. Ondanks toezeggingen dat ik de volgende zou zijn, bleef het bij wachten. Ze zullen die paar centen van mij neit missen, maar uit principe ga ik de TV elders aanschaffen. Dat zal denk online zijn, want ik zie zo geen andere verkoper van dit type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-05 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
IPS-schermen zijn minder mooi dan VA-schermen. De kijkhoeken zijn evenwel beter en overdag is het verschil kleiner. Dus voor wie veel overdag kijkt en goede kijkhoeken nodig heeft is zo'n LG miniled-LCD toch een goede keus. Dat LG kiest voor IPS is begrijpelijk: LG is één van de laatste fabrikanten met een eigen LCD-fabriek en die fabriek maakt IPS-panelen, dus logisch dat ze ze in hun eigen televisies stoppen. Wie beeldkwaliteit belangrijk vindt kiest toch wel voor OLED.

Als licht overdag een probleem is, kijk naar de lichtopbrengst van de LCD-televisies. Die kan je hier in de Pricewatch eenvoudig opzoeken en anders op RTings. Een LCD-televisie kan een veel hogere lichtopbrengst hebben dan een OLED, maar dat hoeft niet zo te zijn. Overigens zullen ook OLED-televisies al een hogere lichtopbrengst hebben dan je 8 jaar oude LG.
Pagina: 1