2x 2,5 GB via netwerkkaart in PC = 2x zo snel??

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanaLover
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-04 03:41
Mijn vraag
Sinds kort heb ik 4GB glas via KPN, mijn router heeft 1x 10Gb , 1x 2,5Gb en 2x 1Gb LAN poorten.
De 10Gb LAN port wil ik gebruiken voor de snelste (game)PC en de verschillende NASsen.
Om het downloaden (en uploaden naar YT) te versnellen wil ik een netwerkkaart met dubbele 2,5Gb aansluiting in de PC zetten.
En beide aansluiten op een snelle switch. Is dit mogelijk?

Relevante software en hardware die ik gebruik
KPN Box 14, 3x superwifi 2, alles tot aan de switchen bedraad aangesloten met CAT6 10Gb (max 20 meter) kabel.
Ik woon in een betonnen rijtjeshuis, de box 14 staat op BG samen met de 1e 1Gb switch met daarop het 1e superwifipunt, tv, PS4 e.d. aangesloten.
Op de 1e verdieping is de 2e 1Gb switch aangesloten met daarop een oude gamepc, tv, een PS3 en ook het 2e superwifi punt.
Op zolder is de 3e switch aangesloten met de snelste PC (AsRock AB350M Pro4, Ryzen 7 5800X), 2x 1Gb NAS (QNap), 3e superwifipunt en een PS3

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Om het op zolder sneller te maken wil ik de volgende netwerkspullen kopen:
https://www.amazon.de/-/n...?smid=A2HRRAU6LSDQY3&th=1
https://www.amazon.de/-/n...?smid=A35LOIQJK2IQ8F&th=1
https://www.amazon.de/-/n...?smid=A1F9EPHFSD8GJS&th=1
of in plaats van de laatste twee:
uitvoering: QNAP QSW-2104-2T
De PS3 kan ook via wifi werken, dus die hoeft niet persé bekabeld aangesloten te zijn.
Om vast voorbereid te zijn voor mijn nieuwe PC build moet het een LP netwerkkaart zijn.

Het budget mag max. €250,00 zijn.

Wie kan mij in deze wereld van netwerkkabels en wifistralen de juiste weg naar rome leiden?

Beste antwoord (via PanaLover op 15-12-2023 19:53)

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-04 17:36
Voor het bonden van 2 netwerkkabels ga je een switch met LAG ondersteuning nodig hebben.
En zelfs daarvan is het nut beperkt: een enkele connectie blijft beperkt tot de snelheid van 1 interface. Meerdere connecties naast elkaar kunnen mogelijk optellen afhankelijk van de configuratie van de LAG.

Alternatief is het internet netwerk en het lokaal netwerk scheiden. Dan kan je lokale NAS aanspreken via het ene netwerk, en het internet via het andere.

Uiteindelijk gaat er ook een beperking zitten aan de andere kant van het internet, en dan kun je je afvragen of het de moeite loont om hoger dan 1*2.5Gb te gaan. Wil je dit toch, ga dan gelijk voor een 5Gb of 10Gb kaart.

En die SFP+ 10GBASE-T hun stroomverbruik valt technisch buiten de specificaties van SFP+. Er worden daardoor firmware trucjes toegepast om deze te laten werken, met de nodige problemen tot gevolg. Dan ga je beter af zijn met de qnap switch.

Vergeet ook niet dat sneller netwerk meer stroom gebruikt, wat wel kan aantikken voor iets dan 24/24 op staat.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-04 17:36
Voor het bonden van 2 netwerkkabels ga je een switch met LAG ondersteuning nodig hebben.
En zelfs daarvan is het nut beperkt: een enkele connectie blijft beperkt tot de snelheid van 1 interface. Meerdere connecties naast elkaar kunnen mogelijk optellen afhankelijk van de configuratie van de LAG.

Alternatief is het internet netwerk en het lokaal netwerk scheiden. Dan kan je lokale NAS aanspreken via het ene netwerk, en het internet via het andere.

Uiteindelijk gaat er ook een beperking zitten aan de andere kant van het internet, en dan kun je je afvragen of het de moeite loont om hoger dan 1*2.5Gb te gaan. Wil je dit toch, ga dan gelijk voor een 5Gb of 10Gb kaart.

En die SFP+ 10GBASE-T hun stroomverbruik valt technisch buiten de specificaties van SFP+. Er worden daardoor firmware trucjes toegepast om deze te laten werken, met de nodige problemen tot gevolg. Dan ga je beter af zijn met de qnap switch.

Vergeet ook niet dat sneller netwerk meer stroom gebruikt, wat wel kan aantikken voor iets dan 24/24 op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwacht je dat je daadwerkelijk met 2,5 Gb naar YT kan uploaden? Wat verwacht je aan tijdbesparing en hoeveel denk je dat het gaat kosten?
Je hebt nu allemaal het goedkoopste Chinese spul geselecteerd wat verwacht je van betrouwbaarheid en daadwerkelijke snelheid.
Persoonlijk zou ik mijn abbo terug brengen naar 400 Mb en intern een 1 Gb netwerk houden of je moet je geld verdienen met video bewerking etc maar dan wordt het een heel ander verhaal en afwegiing.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:48

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als je meer 10G poorten nodig hebt is de Unifi Flex XG misschien ook een optie.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04 18:45
PanaLover schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:39:
Mijn vraag
Sinds kort heb ik 4GB glas via KPN, mijn router heeft 1x 10Gb , 1x 2,5Gb en 2x 1Gb LAN poorten.
De 10Gb LAN port wil ik gebruiken voor de snelste (game)PC en de verschillende NASsen.
Om het downloaden (en uploaden naar YT) te versnellen wil ik een netwerkkaart met dubbele 2,5Gb aansluiting in de PC zetten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
KPN Box 14, 3x superwifi 2, alles tot aan de switchen bedraad aangesloten met CAT6 10Gb (max 20 meter) kabel.
Ik woon in een betonnen rijtjeshuis, de box 14 staat op BG samen met de 1e 1Gb switch met daarop het 1e superwifipunt, tv, PS4 e.d. aangesloten.
Op de 1e verdieping is de 2e 1Gb switch aangesloten met daarop een oude gamepc, tv, een PS3 en ook het 2e superwifi punt.
Op zolder is de 3e switch aangesloten met de snelste PC (AsRock AB350M Pro4, Ryzen 7 5800X), 2x 1Gb NAS (QNap), 3e superwifipunt en een PS3

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Om het op zolder sneller te maken wil ik de volgende netwerkspullen kopen:
https://www.amazon.de/-/n...?smid=A2HRRAU6LSDQY3&th=1
https://www.amazon.de/-/n...?smid=A35LOIQJK2IQ8F&th=1
https://www.amazon.de/-/n...?smid=A1F9EPHFSD8GJS&th=1
of in plaats van de laatste twee:
uitvoering: QNAP QSW-2104-2T
De PS3 kan ook via wifi werken, dus die hoeft niet persé bekabeld aangesloten te zijn.
Om vast voorbereid te zijn voor mijn nieuwe PC build moet het een LP netwerkkaart zijn.

Wie kan mij in deze wereld van netwerkkabels en wifistralen de juiste weg naar rome leiden?
Je gaat geen online dienst vinden die je meer dan 2.5Gig aan up/download geeft.

De bedoeling van 4Gig internet is dat je het kan delen met je huishouden met personen die veel gebruik maken van internet zonder elkaar te storen en niet dat je zelf 4Gig gaat gebruiken aan internet.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Bschnitz schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:42:
[...]

Je gaat geen online dienst vinden die je meer dan 2.5Gig aan up/download geeft.

De bedoeling van 4Gig internet is dat je het kan delen met je huishouden met personen die veel gebruik maken van internet zonder elkaar te storen en niet dat je zelf 4Gig gaat gebruiken aan internet.
En zelfs dan nog dan moet je een hele grote familie hebben die allemaal gelijktijdig vooral heel veel aan het downloaden zijn. 4 Gb internet voor particulieren is echt onnodig en net zo nuttig als een supercar. Maar het klinkt wel goed. Snel internet is vooral marketing je hebt het echt niet nodig.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-04 14:14

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

PanaLover schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:39:
Mijn vraag

<knip>

Kort advies: niet doen.

In theorie is er wel wat mogelijk maar in praktijk heb je er waarschijnlijk niks aan.

Het is op zich mogelijk om meerdere kabels naar één (managed!) switch te trekken maar YouTube gaat er niet sneller van worden. Daar komt bij dat YT niet toestaat dat je veel download. Als je veel download dan wordt je verbinding afgeknepen en heb je toch niks aan je snelle verbinding.
Daarbij heb ik overigens wel YouTube in gedachte. Als het om torrents gaat (met een hoop kleine verbindingen) zou het beter werken.

Vergelijk het tussen de keuze tussen 1 of 2 vrachtwagens.
Als je 2 pakketten wil bezorgen op verschillende adressen dan heeft het zin om met twee vrachtwagens op pad te gaan. Maar als je één pakket op één plek wil bezorgen dan heb je niks aan twee vrachtwagens.
n pakken.

Als je het toch wil doen heb je een managed switch nodig en dan moet je Link Agregation / Bonding configureren.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Frogmen schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:50:
[...]

En zelfs dan nog dan moet je een hele grote familie hebben die allemaal gelijktijdig vooral heel veel aan het downloaden zijn. 4 Gb internet voor particulieren is echt onnodig en net zo nuttig als een supercar. Maar het klinkt wel goed. Snel internet is vooral marketing je hebt het echt niet nodig.
Klopt, maar stel je hebt 3 kids en je werkt thuis.

20 apparaten die wifi hebben, kids die games downloaden van 250GB en gamen + streamen Netflix of weet ik veel wat.

Daar moet jij ook nog thuis werken en bestanden over vpn heen en weer sturen.

Ja dit is waarschijnlijk maar 1% van NL, maar het kan!

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@Bschnitz dan knijp ik hun verbinding af en leren ze te wachten en geef ze voor de tijd een boek. Maar even hoe vaak gebeurt dat die kans is niet zo heel erg groot.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-04 16:43
Bschnitz schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:55:
[...]

20 apparaten die wifi hebben, kids die games downloaden van 250GB en gamen + streamen Netflix of weet ik veel wat.

Wij hebben panden met een paar 100 man waar 1Gbit nog niet eens aangetikt word, voor huis, tuin en keukenaansluiting is dit echt 100% overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-04 21:37

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik zou in dit scenario (als je echt maar weinig apparaten op >1Gbit wil laten werken) voor deze: uitvoering: ZyXEL XGS1250-12 oplossing gaan. Dan heb je een echte 10Gbit switch met 2 poorten vrij. Koop een 10Gbit kaart (heb je voor ~€80-100) en je bent klaar voor de toekomst.
Combineren van poorten schiet je niets mee op in dit scenario. Zou afraden om SFP+ naar RJ45 trancievers te gebruiken als dit niet nodig is. Ze zijn erg duur en relatief gevoelig.

Even losstaand van de discussie of het verder nuttig is. Weet dat je o.a. op Steam niet echt boven de 2,5Gbit kom qua snelheid, ook al maak je gebruik van een local cache (op 10Gbit) simpelweg omdat het extracten teveel cpu load verzorgt (ook op een 13900k bijvoorbeeld).

YT hangt meestal rond de 80-100MB is mijn ervaring, en dan gaan uploads zo snel dat de upload duur je laatste probleem is.

[ Voor 29% gewijzigd door Tortelli op 15-12-2023 14:08 ]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
markisoke schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:05:
[...]

Wij hebben panden met een paar 100 man waar 1Gbit nog niet eens aangetikt word, voor huis, tuin en keukenaansluiting is dit echt 100% overkill.
Dat kan zakelijk goed zijn. Prive trek ik echter soms 1Gig dicht voor een paar uur. Dan hoor ik beneden "het internet is traag".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-04 21:37

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Zakelijk dataverkeer (kantoor met >60 medewerkers) stelt bij ons maar weinig voor. Continue verbruik van ~30Mbit (internet streams, beetje e-mail en internet), de meeste pieken komen snachts van backups.

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
Bschnitz schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:07:
[...]

Dat kan zakelijk goed zijn. Prive trek ik echter soms 1Gig dicht voor een paar uur. Dan hoor ik beneden "het internet is traag".
Ja, aansluiting is zakelijk, maar gebruikers zijn dat niet.
Als je dat te horen krijgt, dan moet je bij jezelf gaan afvragen wtf je aan het doen bent, want ik ken weinig scenario's waarbij je die gig daadwerkelijk dicht trekt (op een paar illegale dingen na). En waarom je niet kan instellen om maar bijvoorbeeld tot max 800Mbit te gebruiken in plaats van je pijp dicht te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Bschnitz schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:07:
[...]

Overdrijven is ook een kunst want je hebt het dan echt over terra bytes aan data, veel meer films dan dat je in dezelfde tijd kan kijken. Maar als je dat al download hoeveel opslag heb je dan wel niet en wat moet je ermee?
Kan je nagaan als iemand vindt dat hij 4 Gb internet nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Frogmen schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:17:
[...]

Overdrijven is ook een kunst want je hebt het dan echt over terra bytes aan data, veel meer films dan dat je in dezelfde tijd kan kijken. Maar als je dat al download hoeveel opslag heb je dan wel niet en wat moet je ermee?
Kan je nagaan als iemand vindt dat hij 4 Gb internet nodig heeft.
Verwijder alles na het kijken, dus niet veel opslag. Maar ik trek alles voor 1 week in 1x binnen. UHD HDR + REMUX BR. Gaat dus inderdaad om terra bytes aan data.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• markisoke
Bschnitz schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:46:
[...]

Verwijder alles na het kijken, dus niet veel opslag. Maar ik trek alles voor 1 week in 1x binnen. UHD HDR + REMUX BR. Gaat dus inderdaad om terra bytes aan data.
Dan gaat het dus om hele specifieke situaties waarbij niet legale content binnen getrokken word en waarbij je waarschijnlijk ook nog eens een limiet qua data snelheid in de software kan instellen op bijvoorbeeld max 800Mbit waardoor je de situatie die je beschrijft van roepende gezinsleden van beneden compleet elimineert.

Ik kan je vertellen dat een 4Gbit lijntje genoeg zou zijn voor alle bewoners op de grootste campus van Europa (3400+ studenten) 99,8% van de tijd, dus dan regel jij je netwerk gewoon niet goed als jij je 1Gbit lijntje voltrekt en andere gezinsleden daar last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanaLover
Of het nut heeft om van 1Gb naar 4Gb te gaan was de vraag niet. Het is zoiets als waarom koop je een Ferrari, je mag toch niet harder dan 130 km/u. Natuurlijk is in de meeste tijd de 4Gb overkill, maar als er tegelijkertijd 2 x YouTube, RB6 Siege, Spotify, TV en nog een keer online gegamed wordt dan kan die 1Gb het toch merkbaar benauwd krijgen.

Na alle comments gelezen te hebben, ga ik waarschijnlijk voor een 2,5 GB netwerkkaart en een iets minder snelle switch.
uitvoering: TP-Link 2.5 Gigabit PCIe Network Adapt
uitvoering: D-Link DMS-107/E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
PanaLover schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:14:
Of het nut heeft om van 1Gb naar 4Gb te gaan was de vraag niet. Het is zoiets als waarom koop je een Ferrari, je mag toch niet harder dan 130 km/u. Natuurlijk is in de meeste tijd de 4Gb overkill, maar als er tegelijkertijd 2 x YouTube, RB6 Siege, Spotify, TV en nog een keer online gegamed wordt dan kan die 1Gb het toch merkbaar benauwd krijgen.

Na alle comments gelezen te hebben, ga ik waarschijnlijk voor een 2,5 GB netwerkkaart en een iets minder snelle switch.
uitvoering: TP-Link 2.5 Gigabit PCIe Network Adapt
uitvoering: D-Link DMS-107/E
Zou voor 8x 2.5G switch gaan, +-€120. Ben je direct klaar voor de komende jaren.

Voor de rest met je eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:20
Onzin.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanaLover
Het is uiteindelijk een nieuw MSI B550 Tomahawk moederbord geworden met een 2,5 gb en een 1 gb aansluiting. De volgende stap is een snellere switch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-04 14:54

DataGhost

iPL dev

2x Youtube 4K UHD is 40 Mbit/s
RB6 Siege is 133 kbit/s
Spotify is 320 kbit/s
TV op 4K is 26 Mbit/s
Nog een keer online gamen is 1,5 Mbit/s worst-case.
Dat is dus allemaal tegelijk 68 Mbit/s. Wow. Als je een gezin hebt van 10 personen waarvan iedereen afzonderlijk van elkaar al deze dingen tegelijkertijd doet zit je nog maar net aan 680 Mbit/s dus heb je nog eens 320 Mbit/s over.

Als je hiermee problemen had op een gigabit-verbinding had je een kutrouter, crappy switches of een combinatie daarvan. En dan gaat upgraden naar een 4Gb/s-verbinding niet helpen als je de verantwoordelijke hardware niet vervangt. Als je verbinding het merkbaar benauwd krijgt heb je er vast metingen bij om die claim te ondersteunen, niet?

Verder om terug te komen op je eigenlijke vraag: gewoon een 5Gb/s-netwerkkaart in je computer hangen of gewoon een 10Gb/s-kaart. Niet raar gaan rommelen met trunken van interfaces als je daar niks van weet, het is alleen maar heel veel moeite voor iets wat je met een paar tientjes voor een fatsoenlijke kaart niet nodig hebt. Fatsoenlijke switches in huis halen zodat het allemaal op 1/2.5/5/10 Gb/s kan werken en je hebt er de komende tig jaar geen omkijken meer naar. Maar misschien moet je budget dan een beetje omhoog. 250 euro is niet realistisch. Of dus inderdaad naar 2,5Gb/s want die meuk is behoorlijk goedkoop aan het worden.

Overigens is het Gb/s, niet GB/s en ook niet GB. Het ene scheelt een factor acht en het andere is een eenheid van opslagcapaciteit. En ook niet gb, dat is precies niks.

[ Voor 21% gewijzigd door DataGhost op 16-01-2024 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-04 19:09

Prosperot

Today is a gift...

Bschnitz schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:26:
[...]

Zou voor 8x 2.5G switch gaan, +-€120. Ben je direct klaar voor de komende jaren.

Voor de rest met je eens.
Weet je er eentje in die pricerange met IGMP snooping (zodat TV+ blijft werken) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Prosperot schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:13:
[...]

Weet je er eentje in die pricerange met IGMP snooping (zodat TV+ blijft werken) ?
Oef nee, niet uit mijn hoofd. Maar ik zelf ben ik zeer tevreden over mijn Qnap switch. Die zijn wel wat duurder.

Ik doe zelf niet meer aan provider TV. NLziet is zoveel beter en geen gedoe meer.

Heb nu een router (BE85) met KPN vlan en wissel tussen Youfone/KPN/Budget met 4 seconden downtime 😬 (Allemaal KPN netwerk NL)

Zo kan je elk jaar hopen zonder gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-04 02:19
Bschnitz schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:55:
[...]

En hier is dus fatsoenlijke SQM/QoS voor, niks zo veel mogelijk bandbreedte, of alles gaat storen/laggen.

Want die beredenering is natuurlijk dwijlen met de kraan open.

[ Voor 5% gewijzigd door Marctraider op 07-02-2025 08:05 ]

Pagina: 1