Tv-Kijken via wandcontactdoos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik wil de tv aansluiten via een UTP wandcontactdoos inbouw en dat werkt niet.

Als ik niet de wcd inbouwunit aansluit maar direct via rj45 stekker dan werkt het gewoon. Ik kan tv kijken en internetten met zo’n 130Mb/s+ up en down in een korte speedtest. Sluit ik de WCD aan dan kan ik wel internetten (100-120Mb/s) maar ik kan er geen tv over kijken. Het issue lijkt dus echt met de wcd te zijn en vooral met het tv signaal aangezien internet wel goed lijkt te gaan.

Wat ik wil weten is of er toevallig verschil in types inbouw UTP wcd zit? Zijn sommige wel of juist niet geschikt voor het opzetten van de tv verbinding?

De inbouwunit die ik gekocht heb: https://www.elektramat.nl...udig-cat6a-39070/#details

Kabel met stugge kern, stekkers voor stugge kern, niet de eerste keer dat ik UTP aansluit en voor de zekerheid nog een keer het aansluitschema gecontroleerd (B is standaard en die gebruik ik gewoon)

Edit: provider is Caiway en de media ontvanger is een Amino 7

[ Voor 3% gewijzigd door SirLenncelot op 14-12-2023 22:20 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Beste antwoord (via SirLenncelot op 18-12-2023 20:36)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
SirLenncelot schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:18:
Wat ik wil weten is of er toevallig verschil in types inbouw UTP wcd zit? Zijn sommige wel of juist niet geschikt voor het opzetten van de tv verbinding?
Nee, daar moet deze contactdoos prima voor geschikt zijn.
Als ik niet de wcd inbouwunit aansluit maar direct via rj45 stekker dan werkt het gewoon.
Als je verder niets verandert (dus alleen WCD eraf en stekker aan de kabel uit de wand), en aangezien je ook de patchkabel al hebt getest, is er volgens mij maar één conclusie mogelijk: Je hebt de WCD verkeerd aangesloten.

Heb je daar toevallig wat foto's van?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:41

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@SirLenncelot welke provider en apparatuur gaat het hier over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-05 17:34
Wat zegt de kabel tester?

• SirLenncelot
  • Niet online
@rens-br Caiway en Amino Aria 7.

@Montaner Kabeltester kan ik volgende week van het werk wel meenemen. Wat zou ik daarmee nog kunnen zien aangezien internetsignaal wel goed lijkt te gaan?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:01

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Heeft de tv ontvanger wel een shielded poort en hou je daar rekening mee met de kabel die tussen de wcd en de ontvanger zit?

Tweakers Discord

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Welk modem heb je? Is dit nog met losse "tv" ethernet poort? Geen idee of die nog geleverd worden, maar de Genexis variant had destijds een aansluiting voor internet en 1 voor tv (andere VLAN per poort).

Je zegt dat als je op "ethernet/rj45" aansluit dat het wel werkt en op de WCD niet. Is het exact hetzelfde eindpunt waar deze WCD en die testkabel uitkomen?

Of heb je een ingewikkelder netwerk? Kabeltesten zou ik aanraden, misschien toch ergens een breuk waardoor je terugvalt op 100mbit o.i.d. waar een pc wel mee kan auto-negotiaten maar de Amino niet.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• SirLenncelot
  • Niet online
Nee er is niets ingewikkelds aan, de kabel loopt direct vanaf het modem naar de tv. Ik heb de WCD aansluiting losgekoppeld en een stekker eraan gezet. Daarmee werkt het wel.

WCD weer terug, zelfde resultaat. Wel internet geen TV.

Modem moet ik nog nakijken, (het is bij de schoonouders). Ze hebben ergens in de afgelopen 2 jaar glasvezel gekregen dus ik verwacht geen "oude" apparatuur. Er zitten ook geen indicatoren op dat het een specifieke poort zou moeten zijn.

@tweakduke Hoe kan ik zien of er een shielded poort op de tv-ontvanger zit? De kabel die ik van de WCD naar de tv ontvanger trek is de oude UTP kabel waarmee tv gekeken werd. (die is niet geschikt om met LSA aangesloten te worden, dus vervangen) Er is ook gewoon goed tv signaal als ik deze kabel direct in het modelm prik.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:29
Steek je losse kabel in zelfde gat als kabel naar wcd zit? Anders even wcd in dat andere gat proberen.
Gat van modem*

[ Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 14-12-2023 23:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Heb je toch niet per ongelijk aan de ene kant A gebruikt, en aan de andere kant B? Apparatuur die gigabit ondersteunt maakt dat niet uit, maar bij zo'n decoder met alleen fast-ethernet heb je goede kans dat het dan niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

hcQd schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 00:01:
Heb je toch niet per ongelijk aan de ene kant A gebruikt, en aan de andere kant B? Apparatuur die gigabit ondersteunt maakt dat niet uit, maar bij zo'n decoder met alleen fast-ethernet heb je goede kans dat het dan niet werkt.
Dat is ook nog steeds mijn vermoeden.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJskonijn22
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:19
Of zit er ergens een switch tussen die geen igmp snooping ondersteund?
Dit kan in het geval van glasvezel ip tv mis gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:01

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
SirLenncelot schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:44:
Nee er is niets ingewikkelds aan, de kabel loopt direct vanaf het modem naar de tv. Ik heb de WCD aansluiting losgekoppeld en een stekker eraan gezet. Daarmee werkt het wel.

WCD weer terug, zelfde resultaat. Wel internet geen TV.

Modem moet ik nog nakijken, (het is bij de schoonouders). Ze hebben ergens in de afgelopen 2 jaar glasvezel gekregen dus ik verwacht geen "oude" apparatuur. Er zitten ook geen indicatoren op dat het een specifieke poort zou moeten zijn.

@tweakduke Hoe kan ik zien of er een shielded poort op de tv-ontvanger zit? De kabel die ik van de WCD naar de tv ontvanger trek is de oude UTP kabel waarmee tv gekeken werd. (die is niet geschikt om met LSA aangesloten te worden, dus vervangen) Er is ook gewoon goed tv signaal als ik deze kabel direct in het modelm prik.
Dan denk ik dat de wcd voor cat6a overkill is en dan dit soort problemen geeft. Bij het ene apparaat werkt het wel en de andere niet. Wat is de categorie van de kabel die je gebruikt?

Onverhoopt toch de verkeerde volgorde wat de anderen zeggen kan het ook zijn. Misschien even een foto plaatsen?

Tweakers Discord

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
SirLenncelot schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:18:
Nee, daar moet deze contactdoos prima voor geschikt zijn.
Als ik niet de wcd inbouwunit aansluit maar direct via rj45 stekker dan werkt het gewoon.
Als je verder niets verandert (dus alleen WCD eraf en stekker aan de kabel uit de wand), en aangezien je ook de patchkabel al hebt getest, is er volgens mij maar één conclusie mogelijk: Je hebt de WCD verkeerd aangesloten.

Heb je daar toevallig wat foto's van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-05 13:01
Caiway lees ik. Die heeft een poort voor internet en een poort voor TV op de modem.

Wordt wel de TV poort gebruikt voor de WCD aansluiting? Anders heb je geen TV, maar internet zoals je al zei.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Hmm, bedankt voor alle input. Aangezien er geen switch tussenzit en de kabel steeds in dezelfde modempoort zit verwacht ik niet dat daar een issue is.

Maar jullie tips over het aansluitschema hebben me wel op weg geholpen. Ik heb de wcd nog eens geopend en volgens mij inderdaad verkeerd aangesloten.

Ik ben type B begonnen (oranje/wit - oranje - groen/wit - blauw - blauw/wit - groen - bruin/wit - bruin). Daarbij alleen gekeken wat de eerste pin betrof en vanuit daar met een plank voor mijn kop doorgewerkt vanuit geheugen. |:(

Nu zie ik op de wcd dat de pins de volgende volgorde aanhouden: (oranje/wit - oranje - groen/wit - groen - blauw - blauw/wit - bruin/wit - bruin). De cijfer indicatoren staan wel goed ( 1 - 2 - 3 - 6 - 4 - 5 - 7 - 8 ).

Beter kijken had het waarschijnlijk opgelost. Morgen kan ik weer bij mijn schoonouders kijken of het werkt als ik de juiste pinnen aansluit... Thnx voor het meedenken in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-03 14:15
Verwijderd, dacht dat het over een Powerline ging

[ Voor 91% gewijzigd door Bas_Pierik op 15-12-2023 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
SirLenncelot schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:15:
Ik ben type B begonnen (oranje/wit - oranje - groen/wit - blauw - blauw/wit - groen - bruin/wit - bruin). Daarbij alleen gekeken wat de eerste pin betrof en vanuit daar met een plank voor mijn kop doorgewerkt vanuit geheugen. |:(
Ik vind het vooral verwonderlijk dat je überhaupt een verbinding kreeg. 100Mbps gaat over het algemeen nog goed als pin 1, 2, 3 en 6 juist zijn verbonden maar zelfs dat is niet. :+

Ik neem aan dat correct aansluiten het probleem gewoon gaat oplossen. ;) Volg de kleurcodering in de WCD, dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Laatst online: 11-05 23:30

macnerd

No Apples please :-)

Ik heb ook Caiway en zo'n Amino 7. In eerste instantie heb ik een kabel geprobeerd die ik had liggen (al eerder gebruikt dus). Werkte ook niet echt. Na contact met de helpdesk heb ik een nieuwe kabel besteld en aangesloten, nu werkt het wel goed.

Ik heb overigens geen WCD gebruikt, maar de kabel vanuit de meterkast een stukje onder de vloer laten lopen (mini-kelder met hoofdkraan), en daarna door de muur heen en naar het tv-meubel erachter. Het is dus 1 kabel, en heb ik als geheel besteld aangezien geen ervaring heb met UTP-connectors aanzetten.

Ook de kabel die ik in eerste instantie heb gebruikt werkt prima voor internet. Ik vermoed dus dat de Amino erg gevoelig is voor missende TCP/UDP-pakketjes en dan meteen in storing gaat.

Misschien helpt het dus om gloednieuwe kabel te gebruiken (als je dat al niet deed).

MacNerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:46
Missende tcp pakketjes bestaan niet die worden gewoon opnieuw verzonden.
Dat is het verschil met udp dat is verzenden en kijk maar of het aankomt, maar dat manifesteert zich gewoon in artefacten in je beeld en niet als helemaal geen verbinding en het is niet erg waarschijnlijk dat die animo udp gebruikt.

Als het echt aan de kabel ligt dan zal die kabel wel aderparen missen(of geen contact maken) en terugvallen op een 100Mbps verbinding die niet door die Animo geaccepteerd worden maar waar gewoon internet nog prima over werkt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Iedereen bedankt voor het meedenken. Draadjes in de WCD op de juiste plek deed wonderen.

Tip voor de Google-aar die hier terechtkwam: check de kleurvolgorde op de wcd en ga er niet zomaar vanuit dat deze dezelfde volgorde aanhoudt als ‘standaard’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
SirLenncelot schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:34:
Tip voor de Google-aar die hier terechtkwam: check de kleurvolgorde op de wcd en ga er niet zomaar vanuit dat deze dezelfde volgorde aanhoudt als ‘standaard’
Sterker nog: Ga er maar gewoon vanuit dat dit bij vrijwel alle contactdozen en keystones een afwijkende volgorde is. ;)

Pagina: 1