Crosslink kabel UTP 300V of STP 30V?

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 26327

Topicstarter
Heb vandaag een 10 meter Crosslink kabel gekocht. Ging eigenlijk voor UTP (CAT-5), maar kreeg voor hetzelfde geld STP, omdat ze geen UTP meer hadden. Ik lees overal dat STP beter is, dus okee dan. Maar het valt me op dat op de UTP-kabels die ik heb 300V staat (300 Volt neem ik aan).

edit:

Was misschien niet duidelijk. 30/300V staat op het plastic gedrukt, ik heb niet zelf het voltage gemeten :)

En op die STP-kabel van vandaag 30V. Smelt die nu sneller? :? Ik heb geen idee hoeveel volt er door zo'n kabel gaat, dus vandaar de vraag: moet ik toch maar wachten tot de computerboer weer UTP-kabels heeft?

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:42
Ik heb zo'n vermoeden dat dat V-tje iets anders betekent dan Volt :)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02-2022

highking

Langharig tuig

Hehe, ik weet niet precies hoeveel volt er op xTP staat maar UTP en STP zijn precies het zelfde voor zover ik weet, alleen is STP meer afgeschermd waardoor je minder overspraak krijgt en dus een snellere en stabielere verbinding :P

Ik kan je wel vertellen dat er overigens geen 300 Volt op staat, ik geloof iets van 12v of 24v :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34692

UTP - Unschielded Twisted Pair
Dus gewoon een twisted pair in een plastic omhulsel

STP - Shielded Twisted Pair
Zelfde maar omgekeerd buiten mantel is voorzien van extra
massa om interferrentie tegen te gaan.

Wat de spanning over een netwerkkabel betreft deze ligt niet hoger dan 5V het gaat in een netwerk niet over de spanning maar de frequentie die op deze spanning gezet wordt. Trouwens de maximum spanning die je voeding in je pc uitstuurd is 12V dus 300 lijkt me al best wat veel. Of het moet zijn dat je zo een kleine hoogspanning centale naast je pc staan hebt :p

Hoop dat je nu iets meer weet.
Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26327

Topicstarter
Op vrijdag 07 september 2001 10:45 schreef Cordobasdi het volgende:
Wat de spanning over een netwerkkabel betreft deze ligt niet hoger dan 5V
[..]
Okee! Bedankt, dit is wat wilde ik wilde weten. :) Ik vond het alleen raar dat de maximale Voltage (ik neem aan dat die xxV daarvoor staat) dat die kabels kunnen hebben zo groot is (factor 10).