Hoe spraakweergave verbeteren in online video's?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Geraard
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Ik vind spraak van internetvideo's vaak niet goed verstaanbaar en te dof en gesmoord klinken. Daarom wil ik het geluidsvolume vergroten en de toonhoogte verhogen bij streaming video's in Windows 10. Maar hoe moet dat?

De adviezen hierover op internet sluiten niet aan bij de menu's die ik zie in de instellingen van Windows 10. In Windows XP waren die instellingen wel makkelijk te vinden.

Als ik het geluid niet kan instellen via Windows 10, welke gratis volume booster software raden jullie me dan aan?

Ik heb het geluidsprogramma Audacity geïnstalleerd, maar ook daarin vind ik geen optie om de geluidsinstellingen van streaming video aan te passen.

Ik gebruik een Dell Latitude E6420 laptop, met merkloze pc-speakers.

uitvoering: Dell Latitude E6420 (I5-2520M-BE)

ik gebruik Windows 10 home met een recente update en Edge browsersoftware.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Alle reacties

• Geraard
  • Niet online
Ben ik de enige met dit geluidsprobleem? Ik kan desnoods sterkere externe computerspeakers kopen die speciaal geschikt zijn voor spraak, als niemand een softwarematige oplossing weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ervanuitgaande dat je geen fysieke beperking hebt en naast jouw laptop wel normaal mensen kan verstaan, heb je mogelijk iets aan https://www.drivereasy.co...-it-and-how-does-it-work/ echter niet elke chipset of driver biedt een equalizer aan.

Als ik snel kijk lijkt jouw laptop ook een koptelefoon-plug te bezitten; kan je niet eens testen met een (goedkoop) setje oorplugjes of daarmee het geluid dichterbij en helderder klinkt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 18:03

Barrycade

Through the...

Even headsetje regelen. Ooit deze laptop zakelijk gehad, kwam prima geluid uit toen, net na de 2e wereld oorlog.

Als headsetje voor je werkt kan je ook eventueel goedkope pc speakertjes kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:27:
Ervanuitgaande dat je geen fysieke beperking hebt en naast jouw laptop wel normaal mensen kan verstaan, heb je mogelijk iets aan https://www.drivereasy.co...-it-and-how-does-it-work/ echter niet elke chipset of driver biedt een equalizer aan.

Als ik snel kijk lijkt jouw laptop ook een koptelefoon-plug te bezitten; kan je niet eens testen met een (goedkoop) setje oorplugjes of daarmee het geluid dichterbij en helderder klinkt?
Bedank voor je adviezen. Ik kan normaal wel mensen verstaan. Ik zal een headset zoeken om uit te proberen. Maar Ik wil uiteindelijk liever externe pc-speakers gebruiken dan een headset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
Barrycade schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:33:
Even headsetje regelen. Ooit deze laptop zakelijk gehad, kwam prima geluid uit toen, net na de 2e wereld oorlog.

Als headsetje voor je werkt kan je ook eventueel goedkope pc speakertjes kopen.
Ik heb nu twee goedkope externe pc-speakertjes aangesloten, maar die geven spraak niet erg verstaanbaar weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:01
Tja die laptop is oud, maar dat zou niet slecht geluid verklaren. Maar we moeten wel weten wat het veroorzaakt voordat we correct advies kunnen geven. Dus daarom is het idd een goed idee om even een goedkoop headset te proberen. Klinkt het daarmee wel goed? Dan ligt het niet aan een Windows instelling en zou je het wellicht kunnen oplossen met een nieuwe speakerset.

Maar het kan dus ook zijn dat je al wat in Windows instellingen hebt zitten prutsen waardoor het nu dus verkeerd klinkt...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:32

MsG

Forumzwerver

Heb je een video waarbij de spraak niet goed te verstaan is? Ben wel benieuwd of het gewoon door de video komt of dat er eventueel iets met de instellingen is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
MsG schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:19:
Heb je een video waarbij de spraak niet goed te verstaan is?
Bijvoorbeeld bij deze video klinkt de spraak niet helder.

YouTube: How to Get Louder and Better Sound on Windows 10 | Boost Your Volume...

Ik zal het probleem nog meer gaan testen.

[ Voor 3% gewijzigd door Geraard op 15-12-2023 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:32
Ik heb geen problemen met het geluid in die video, wel een accent maar prima te verstaan.

Heb je al eens gekeken bij de extra geluidsinstellingen van de luidsprekers?
Afhankelijk van de audio driver vindt je daar nog extra instellingen voor het geluid.
Je kan dan ook testen of de luidsprekers wel goed functioneren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhZbtAbcSgSmuKwRFXZzMmAtINo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pfw4DmjjuTd6IbjZ5Lxafaya.png?f=user_large

Wat soms ook nog kan helpen is het geluid op mono zetten.
Google: Windows 10 Mono
Barrycade schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:33:
Ooit deze laptop zakelijk gehad, kwam prima geluid uit toen, net na de 2e wereld oorlog.
Niks mis met deze series laptops, werken nog prima onder W10(11).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
MsG schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:19:
Heb je een video waarbij de spraak niet goed te verstaan is? Ben wel benieuwd of het gewoon door de video komt of dat er eventueel iets met de instellingen is.
Deze video vind ik niet goed verstaanbaar en te zacht via mijn goedkope pc-speakers op 70 cm afstand en met de volumestand op maximaal in de videosoftware, in Windows en op mijn speakers.

De spraak wordt duidelijker via een headset, maar ook dan is het nog niet heel duidelijk.

YouTube: Memorize the chessboard: how and why

[ Voor 7% gewijzigd door Geraard op 15-12-2023 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Misschien niet direct het antwoord waar je naar zoekt, maar ik heb wel ontdekt dat toen ik van Logitech 2.1 set ging, wat prima is voor games etc.. naar een set Edifiers dat midrange er een heel stuk beter uit kwam en dat is nu precies waar de stemmen zitten.

Voordeel van zo’n set is dat je zelf ook makkelijk de middentonen kunt opschroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er zit op sommige momenten wel een verschil in volume in de video maar op mijn S21 Ultra, mijn Lenovo laptop (prive) en mijn Dell laptop (werk) is het meer dan voldoende verstaanbaar en ook helder genoeg om de hele video en het verhaal te volgen.

Toegegeven, ik praat & versta Engels in verschillende dialecten best oke dus allicht dat ik bevooroordeeld ben of dat mijn hersenen bepaalde klanken al invullen voor me.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
Hann1BaL schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:55:
Misschien niet direct het antwoord waar je naar zoekt, maar ik heb wel ontdekt dat toen ik van Logitech 2.1 set ging, wat prima is voor games etc.. naar een set Edifiers dat midrange er een heel stuk beter uit kwam en dat is nu precies waar de stemmen zitten.

Voordeel van zo’n set is dat je zelf ook makkelijk de middentonen kunt opschroeven.
Zit er op die speakers een fysieke knop voor toonhoogte? Bedoel je dat?

Kan ik op een laptop elke actieve stereospeaker aansluiten, met een passende audioplug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Geraard schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:08:
[...]
Zit er op die speakers een fysieke knop voor toonhoogte? Bedoel je dat?

Kan ik op een laptop elke actieve stereospeaker aansluiten, met een passende audioplug?
Ja alles met een audio input kan aan je laptop hangen.
Ja een treble knop zo ongeveer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:49
Geraard schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:57:
[...]
Bijvoorbeeld bij deze video klinkt de spraak niet helder.

YouTube: How to Get Louder and Better Sound on Windows 10 | Boost Your Volume...

Ik zal het probleem nog meer gaan testen.
Spraak is een tikje zacht maar goed te verstaan op mijn oude draadloze Sennheiser DR 110 II via een fijne soundkaart.

Ik kan redelijk uit de voeten met accenten in Engels dat zal misschien schelen.

Maar even verder over de opname. Ik zou de microfoon 1-2dB luider over de muziek hebben gezet. De microfoon pikt veel geluiden van de ruimte op en dat kan wat afleiden en de perceptie beïnvloeden. Het lijkt erop dat er een electret microfoon is gebuikt en zij wat verder van de microfoon staat. Een plopkap zou hier al wat kunnen schelen met de ruimtegeluiden maar ze hadden beter een dynamische mic kunnen gebruiken.
Geraard schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:50:
[...]

Deze video vind ik niet goed verstaanbaar en te zacht via mijn goedkope pc-speakers op 70 cm afstand en met de volumestand op maximaal in de videosoftware, in Windows en op mijn speakers.

De spraak wordt duidelijker via een headset, maar ook dan is het nog niet heel duidelijk.

YouTube: Memorize the chessboard: how and why
Hier is de audio erg zacht uitgestuurd. De sound is redelijk en is verstaanbaar maar ik moet de koptelefoon harder zetten om hem op een meer gebruikelijk niveau te krijgen.

Je zult m.i. inderdaad een headset of externe speakers nodig hebben. Zorg dat ze van een beetje fatsoenlijke kwaliteit zijn.

On a sidenote.
Voor Youtube gebruik ik de enhanced-h264ify extensie. Hiermee kan ik de loudness equalisation uitzetten. Dat brengt een betere geluidskwaliteit en meer luisterplezier. Blijkbaar kun je bij YouTube kiezen of je de originele audiostream laat opsturen of de genormaliseerde stream (default).

De extensie is verkrijgbaar voor zowel Chromium based als Mozilla based browsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
Ik zal later nog reageren in deze discussie. Voorlopig zeer bedankt voor al jullie interessante reacties.
Pagina: 1