Vraag

• Tom Wieringa
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-12-2023
Hi guys,

Het afgelopen jaar heb ik een curved Samsung Odyssey 49" scherm gebruikt, en de resolutie en scherpte waren altijd geweldig. Plotseling, 2 maanden geleden, veranderde de resolutie volledig en lijkt het scherm 'samengedrukt' (zie bijgevoegde afbeelding). Enkele details:

- Het probleem doet zich voor op zowel mijn Macbook Air M1 (Sonoma 14.2) als op mijn MacBook Pro '16 i9 (Monterey).

- Ik gebruik een USB C Hub om het scherm met HDMI te verbinden. Ik heb 3 verschillende hubs geprobeerd om er zeker van te zijn dat dat niet het probleem was. Ik heb nog geen DisplayPort geprobeerd.
Met een Windows-pc lijkt het probleem zich niet voor te doen.

- Ik heb elke instelling op de monitor en in de MacOs-scherminstellingen geprobeerd, ook zonder resultaat.

- Ik heb een 2 uur durende telefoongesprek met Apple gehad, ze weten niet hoe ze het moeten repareren en zeggen dat er waarschijnlijk iets mis is met de monitor.

- Samsung vertelde me in feite hetzelfde, maar dan andersom. Ze boden aan om het thuis te komen controleren voor €200 -_-

- Ik herinner me dat een huisgenoot mijn scherm gebruikte met een Windows-apparaat, en rond die periode deed het probleem zich voor. Huisgenoot zegt dat ze niets heeft veranderd. Misschien een verre gok, maar ik vermeld het toch.

- Ik heb het (enorme) scherm naar MediaMarkt gebracht. De medewerkers vertelden me dat ik gewoon pech had omdat Samsung geen driverupdates aanbiedt en dit gewoon hun strategie is om me een nieuw scherm te laten kopen.

Ik begrijp niet waarom alles lange tijd perfect heeft gewerkt en zonder enige reden gewoon is gestopt met correct werken. Ik heb destijds ook geen software-updates uitgevoerd, het schakelde gewoon volledig van de ene op de andere dag. Ik zou erg blij zijn als een van jullie me kunnen helpen met dit onderwerp.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5q7Rq07lwighyQ3CmdTo7e-pyu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5kYEqrE3tBQtwk8tK8b81xHo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Tom Wieringa op 14-12-2023 16:28 . Reden: spelfout ]

Beste antwoord (via Tom Wieringa op 20-12-2023 15:51)

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-06 23:39
wat heb jij hier staan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qu_oXezpQoVfg4JCT6dwXJqCp24=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gGAgdMCwMzAjlmGf6JqPOYzB.png?f=fotoalbum_large
heb zelfde probleem gehad, door de verversing op 50 Hertz te zetten kreeg ik de oude resolutie terug en werkte het weer zoals normaal (macbook air M1 2020)

[ Voor 17% gewijzigd door Soppyscroll op 14-12-2023 22:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
wat heb jij hier staan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qu_oXezpQoVfg4JCT6dwXJqCp24=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gGAgdMCwMzAjlmGf6JqPOYzB.png?f=fotoalbum_large
heb zelfde probleem gehad, door de verversing op 50 Hertz te zetten kreeg ik de oude resolutie terug en werkte het weer zoals normaal (macbook air M1 2020)

[ Voor 17% gewijzigd door Soppyscroll op 14-12-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Wieringa
Hey @Soppyscroll , bedankt voor je reactie.

Bij mij stond alleen 30Hertz, Ik heb het even getest met andere HDMI kabels en toen kreeg ik ineens ook de opties 25 en 24 Hertz.

Vervolgens die andere HDMI's ook in de MB pro getest, en ineens kwam de optie voor 50Hertz en deed alles het weer! Vervolgens terug naar de MB air, wederom het oude probleem. Heel raar. Misschien via een USB-C naar Display port proberen?

Ik ben blij dat de MBpro weer werkt. Mocht je suggesties hebben voor de air, dan hoor ik deze graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Op welke resolutie staat hij op de MacBook Air? En wat bij pro?
Daarnaast welke HDMI kabel gebruik je? Hier zit ook een verschil in

[ Voor 35% gewijzigd door Soppyscroll op 15-12-2023 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Wieringa
Inmiddels heb ik de oplossing gevonden. Ik heb nu een USB-C (3.2 Gen 1) naar HDMI (4k@60hz) kabel gekocht en het werkt perfect.

Bedankt voor je hulp! @Soppyscroll

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soppyscroll
Tom Wieringa schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:50:
Inmiddels heb ik de oplossing gevonden. Ik heb nu een USB-C (3.2 Gen 1) naar HDMI (4k@60hz) kabel gekocht en het werkt perfect.

Bedankt voor je hulp! @Soppyscroll
Top, mooi om te horen, welke kabel heb je besteld? Ben wel benieuwd
Pagina: 1