afstand elektrisch rijden nieuwe PHEV wordt steeds minder

Pagina: 1
Acties:

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 09:02

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
Sinds juni 2023 rijdt ik met een PHEV (DS9 360 4x4)

Bij aankoop kon ik na volledig laden 36 km elektrisch rijden.
Na 2 maanden was dat al geslonken tot 26 km en heb ik de auto binnengedaan met de vraag er even naar te kijken.
Antwoord van de DS garage was dat dit wel kon.
De voorgestelde afstand was berekend bij heel optimaal rijden. En in de zomer met airco was dat ook al heel wat minder. En ik zou ook te sportief rijden (wat later tegengesproken is door een een mecanicien van DS zelf)

Inmiddels laad hij niet meer dan 16 km (minder dan 50% van de aangegeven waarde). Dit vind ik echt waanzinnig voor een auto van zes maanden oud. Waar ligt de grens? Ik merk dat ik dus steeds minder ga opladen.

Januari gaat hij weer de garage in maar ik ben bang dat ze er niets aan kunnen doen.

Heeft iemand hier ervaring mee of een goede tip?

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Op zich niet zo'n vreemd verhaal, dat het bereik van een PHEV afneemt bij dalende omgevingstemperaturen.

Zie hier wat meldingen van de Ford Kuga PHEV:
Draakje5 in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
en verder lezen...

soortgelijke ervaringen met het afnemende verbruik. :|

En die DS9 heeft zo te lezen slechts een HV accu van 11,9kWh. M.a.w. dan hakt het er procentueel wel fors op in.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thebeast12
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:54
Hierbij wat persoonlijke er ervaring. Ik rij een Passat gte.

Er zijn zoveel factoren die meespelen met een plugin hybride dat we hier geen oordeel over kunnen trekken. Momenteel is het winter en doordat het kouder is vindt de accu dit minder prettig. Daarnaast als je je verwarming aanzet of de airco dan kost dit al vermogen van de accu. Zet daarnaast de stoelverwarming aan en huppa nog meer vermogen. Owja en vergeet de achteruit en spiegel verwarming niet. Owja en of je 50 kilometer per uur rijdt of 100 kilometer per uur

Dus hoe je rijdt en hoe confortable je rijdt kost energie uit de accu.

Als je zeker wil weten hoeveel kilometer je kan rijden met de accu moet je alles uitzetten en vervolgens gaan rijden totdat deze leeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:03
Ik heb een BMW met in de zomer max 48 km bereik (1x gehaald). Volgens het boekje 60 km overigens.
Nu is dat ook maar 30 km ongeveer.

(met inderdaad stoel en stuurverwarming aan in deze koudere periodes).
Verwarming van de auto zelf gaat ook via die accu denk ik, want aan het eind van de straat is er al warme lucht.

[ Voor 41% gewijzigd door Master__R op 14-12-2023 16:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het is winter.
Je range is dan zo’n 30-40% minder.
Komende zomer rijd je weer je zomerse actieradius.

/edit:
(bij mij, 330e, is het zomers 50km en winters 30km op 11kw)

[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 14-12-2023 16:41 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
Ff teleurstelling maar ik dank jullie allemaal voor jullie inzichten en ervaringen.

Ik vind echter dat we met de temperaturen van vandaag boven de 10 graden we nog niet echt van een winterweer kunnen spreken. Ik heb nog nooit stoel- of stuurverwarming aangezet. Ik heb welgeteld maar 1 maal moeten 'krabben' om alles ijsvrij te hebben.
Ik houd mijn hart vast als het echte winterweer toeslaat.
Ik heb inmiddels meer dan 50 % verlies (56%) wat ik toch echt enorme hoeveelheden vind. Dat we dat ook allemaal normaal vinden. En dat na 6 maand gebruik.
Een accu verslijt ook dus na 2jaar zit ik misschien op 8 km, tja dan gaat men echt niet meer opladen.

Ik heb tankkaart van het werk. Dus ik zet hem in sportstand en dan genereert hij zelf elektriciteit maar als consequentie een (veel) hoger verbruik. Kan wel eens dubbel zoveel zijn. Tja dan is een hybride echt niet zuinig. Maar men kan niet verwachten dat men de auto 2x daags gaat opladen.

Rijd ik gewoon (dus niet in sportstand waar hij zelf recharged) en altijd op benzine dan tors ik 2 electromotoren en een accupakket mee. Voor niets.

Ik probeer sowieso nooit elektrisch te rijden maar de accu enkel te gebruiken voor ondersteuning maar ook dan gaat het met 16km heel erg snel.

Ik bedenk me net. Als ik een telefoon koop wordt er ook geadverteerd met een bepaalde accu tijd maar kan me die extreme verschillen niet voorstellen. Misschien is het ook heel anders.

Thank god dat ik geen volledige elektrische auto gekocht heb. Zie ik ook niet meteen gebeuren in de toekomst bij deze. Je hebt totaal geen idee hoe lang een auto zal rijden op een acculading in de looptijd van de wagen.

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:50
In de lente gaat je bereik weer oplopen, het enige wat nog wel eens helpt (bij onze auto wel) is de auto voorverwarmen aan de laadkabel, dan zijn de accu's al warmer en heeft de kachel niet veel meer te doen, ons bereik zakt in dat geval van 36km naar 32km.

De kachel in de auto is ook elektrisch, die vreet nogal wat met deze temperaturen.

Met een PHEV moet je ook een beetje leren rijden, als ik je verhaal zo lees doe je dat niet echt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 13:19

garriej

Ik las ondertieten.

Met de enyaq red ik het nu nog maar 3 dagen heen en weer naar kantoor. Vorige maand was dat nog 5..

De kou scheelt enorm bij (semi)Elektrische auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het is overigens niet zo dat je accu 'verslijt' (tenminste niet in de mate waarin het nu gesteld wordt). Enkel dat je onder invloed van lagere buitentemperaturen minder efficiënt gebruik kan maken van de energie in de accu. Dezelfde dingen kosten nu simpelweg meer stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guReMcO
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:42

guReMcO

Praat mar frysk

Je accu is niet aan het slijten, je accu wordt beïnvloed door de temperatuur.

Ik ben een full hybrid gehad en die kon ook maar weinig met het hybride systeem als het koud werd omdat de accu weinig capaciteit had doordat deze koud was en de auto harder moet werken. Zomers super zuinig omdat hij de volle accu capaciteit had en 't lekker warm was.

Volledig elektrische auto's hebben, meestal, een geavanceerd temperatuur management waardoor het range verlies wat beperkt zou moeten worden.

Croissant in hand, I was alone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-05 08:29

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Wat bij mij wel helpt in de winter is om de voorverwarming opties te gebruiken als je aan het laden bent. Dus als jij aangeeft om 8u weg te gaan, zal die alvast jouw accu/auto voorwarmen, waardoor je effectief weggaat met een volle accu en een warme wagen. Dat scheelt bij mij al snel 10-20% accu aan het begin van de rit als het echt koud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:06

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Hier idem, buiten <10 graden is 30% minder range.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:59
Ik rij in een Zoe (dus volledig EV) en haal in de zomer makkelijk 330 km+ maar in de winter rond de 220 - 250.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk ook meteen aan de winter, mijn electrische fiets komt nu ook minder ver op een accu.

In maart zal het wel weer verbeteren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-05 22:16
De waarde die hij nieuw aangaf zal worden herberekend aan de hand van het gebruik.
-Dus na aankoop nieuw geeft hij 36km aan (zal ook het maximaal haalbare zijn)
- na aantal keer geladen en gebruikt te hebben zal hij op max 30km komen te staan schat ik (aan de hand van herberekeningen van het gebruik)
- in wintermaanden gaat daar nog eens 30-50% van af (afhankelijk van gebruik en type auto), dus 15-20km.

Degradatie nog niet meegerekend, maar dat is nu nog te verwaarlozen. Na 2-3 jaar misschien een keer 10% (is 2 á 3km).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
tjah, PHEV's van 50km vind ik ook de meest nutteloze uitvinding. er spelen teveel factoren waardoor de accu te snel leeg gaat. phev's vanaf 100km zijn veel interessanter daarom. (als die bestaan?)

[ Voor 58% gewijzigd door Farabi op 15-12-2023 13:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-05 22:16
Farabi schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:15:
tjah, PHEV's van 50km vind ik ook de meest nutteloze uitvinding.
Juist niet. Het heeft een aantal voordelen:
- wennen aan het laden en het elektrisch rijden
- de meeste ritten zijn onder de 50 km dus veel elektrisch te rijden
- je bent niet gebonden aan de range van een EV
- meeste plugins mogen aanhangers trekken

Ook nadelen:
- Kosten
- laden "moet" elke dag als je de auto dagelijks gebruikt

Ik mis vast nog wel wat, maar dit schiet me even snel te binnen.

Milieu kwesties even niet meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
Dat wennen aan het laden en elektrisch rijden klopt wel.
Ik dacht altijd; ik moet mijn telefoon al elke dag opladen, dat ga ik met mijn auto noooit doen. Maar nu baal ik er gewoon van als de laadpalen volstaan en ik de mijne niet kan opladen. Scheelt gigantisch in afstand die je kan rijden.

Wennen aan elektrisch rijden.
Wat wordt daarmee bedoelt? Ik probeer nooit uit de eco stand te gaan en gewoon rustig te rijden als ik ver wil komen met mijn accu lading. DS geeft ook aan dat het beter is om het interne navigatie te gebruiken omdat hij er dan zal voor zorgen dat je niet elektrisch leeg rijdt. Of hij houdt er rekening mee.
Soms wil ik hem wel echt als sportwagen inzetten ja. En dan is het logisch dat hij heel snel leeg is. Mecanicien gaf ooit eens aan dat 160 van de 360 pk enkel van de electrische motoren komt.
Maar in het algemene dagdagelijkse verkeer op weg naar werk rijd ik gewoon met adaptive cruise control rustig en beheerst.

Bon, echt bedankt voor alle commentaren. Het is dus geen technische issue maar echt eigen aan de accu's die bij PHEV gebruikt worden. Het zou idd toffer zijn als ze de minimale afstand voor PHEV's op 100km leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:47
dread schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:34:

Bon, echt bedankt voor alle commentaren. Het is dus geen technische issue maar echt eigen aan de accu's die bij PHEV gebruikt worden. Het zou idd toffer zijn als ze de minimale afstand voor PHEV's op 100km leggen.
Dat ligt natuurlijk aan hoe je hem wil gebruiken. Want met 100km range krijg je zwaardere accu's, dus als je regelmatig verder rijdt, of niet dagelijks oplaadt, gaat je verbruik dan juist omhoog. Zo heb ik een HEV (niet plug-in) waarbij het EV-stuk puur en alleen gebruikt wordt om zuiniger te rijden. En dat werkt prima als je vaak juist langere stukken rijdt en/of niet makkelijk kunt laden. Kun je echter met je PHEV op de accu je dagelijks woon-werk verkeer range halen is dat natuurlijk de betere optie.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:28

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Mozeskriebel, 36km bereik met een accu... ja ik snap dat er niks overschiet. Misschien heb je ook wel winterbanden? Iets meer weerstand... mijn (volledige) EV accu doet 300-350km met lekker weer en daar blijft nu ook maar ±220km van over als het echt koud is (rond nul graden). Ik maak me er niet zo druk om.

Jouw accu is vooral bedoeld om de hele grote verliezen op te vangen van zo'n grote/zware auto bij remmen voor het stoplicht d.m.v. recuperatie (met een brandstofwagen ben je dan alle opgebouwde/verbruikte energie weer kwijt) en ook weer te helpen met de acceleratie (een electromotor is dan efficienter dan een benzinemotor). Heel veel meer moet je er niet van verwachten denk ik, voor de fabrikant is het vooral een mooie manier om op papier (!) de uitstoot van de auto flink naar beneden te halen, want die nieuwe WLTP test is langer maar m.i. valt er nog steeds wel flink te sjoemelen.

TDLR; ook ik vermoed dat wat jij beschrijft doodnormaal gedrag is. Je kan wel claimen dat het 'met tien graden niet zo koud is' maar als jij de auto 's morgens meeneemt heeft hij de hele nacht in de kou gestaan ('s nachts is het zomaar 10 graden kouder dan overdag) dus voor dat accupakket weer op temperatuur is ben jij al door de capaciteit heen.

Wat je zou kunnen proberen is de accu voorverwarmen voor je wegrijd, mits je auto daar een optie voor heeft, terwijl hij nog aan de laadpaal staat. Dan ga je met een 100% volle maar ook minder koude accu van huis.

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-12-2023 14:03 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:09

Umbrah

The Incredible MapMan

PHEV's zijn echt... worst of both worlds:

- Door hun hybride aanpak is de verwarming/koeling nooit ideaal afgestemd op de situatie. Waar een goeie EV doorgaans een warmtepomp gebruikt die als los apparaat is aangesloten voor beide situaties is dat bij een PHEV algemeen een nachtmerrie.
- Als EV is het doorgaans alsnog door de complexe aandrijving nooit hyper efficiënt, tenzij je in zo'n situatie zit dat de ene drivetrain voor aandrijft, de andere achter.
- De motoren zijn doorgaans minder afgestemt op EV rijden, en daardoor minder efficiënt
- Het gewicht van de drivetrain slaat er ook op in waardoor je vrij gekke kWh/100km cijfers gaat krijgen (als de auto dat niet al verstopt) en energiebudget wordt doorgaans niet gesplitst
- De motor moet bij kou soms alsnog aan om de motor voor te verwarmen, omdat een koude start op snelheid niet altijd ideaal is.

Tel daarbij op dat het kleine accu's zijn (14kWh is vrij normaal, mijn eerste EV had 28kWh en die heb ik 5 jaar gereden, die had ook geen WP dus een bereik tussen de 180 en 240km maar dat was dan ook echt een kleine lichte aerodynamische EV), die dan ook nog voor een kleiner aantal kilometers érg vaak wordt opgeladen/ontladen (met regeneratief remmen erbij komt die accu heel snel aan héél veel laadcycli itt to een pure EV die in verhouding minder laadcycli mee maakt), waardoor de slijtageslag ook nog eens groter is, en je komt uit op een domper.

Mijn huidige volle EV (Ioniq 5) haalt nu nog steeds zonder verwarming 420km. Als ik alleen in de auto zit dan is de stoel + stuurverwarming voor mij voldoende. Met passagiers zet ik wel de hele warmtepomp aan en dan kom ik op 360km. In de zomer >500km. Maar hierdoor hoef ik ook minder vaak te laden, en dus: minder laadcycli te doen.

Een PHEV is een dusdanig zelf-vernietigend apparaat door puur het "kan nooit goed in beiden zijn"-concept dat ik ze eigenlijk altijd afraad tenzij je heel erg tweaker-mode dingen gaat lopen inregelen en precies weet hoe de auto specifiek gebouwd is, en snapt dat het nooit zuiniger zal zijn.

Qua elektrisch rijden, tsja, ik rijd al zo'n 15+ jaar elektrisch-achtig. Regeneratief remmen heb ik al heel snel geleerd, maar we hadden ook al "het nieuwe rijden" hier immers. Nu zo'n 5+ jaar vol elektrisch (en ik wil niet meer terug). Ik heb eigenlijk alleen voor absurde ritten altijd de paal nodig, en de interne navigatie gebruik ik alleen als ik mega lange ritten (>500km) in de winter wil rijden, en dat doe ik alleen omdat de accu-verwarming pas aangaat als een tussenlaadstop ingepland is in de navigatie. Meestal Waze + Android Auto.

Ik merk wel dat als ik bijvoorbeeld Den Haag > Groningen > Den Haag achtige dagen heb (en dus in Groningen tenminste 33kWh wil laden, wat aan een driefase paal in 3u kan zodat ik thuis kom zonder snellaad stop) dat ik baal dat als ik om 9:20 aankom dat er een lading PHEV's aan een laadpaal staat. Ik heb dat ding echt nodig, jullie hebben nog een scheetmotor. Maar ik snap ook mijn eerdere relaas: een PHEV heeft niet de optie om niet vaak te laden, een PHEV móet vaak laden) er zijn weken dat ik de laadpaal niet zie als ik vooral van die 30 á 40km stukjes heb).

En voor wie zei: "plugins mogen aanhangers trekken": EV's ook. 1600kg aan de haak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
Wat mij een beetje afschrikt met volledig elektrische auto's is de hoeveelheid aan oplaadpalen. Dat valt in mijn beleving vies tegen. In parkings in steden zijn er omvoldoende of je kaart werkt er niet op.
Maar goed dat gaat naar de toekomst alleen maar beter worden natuurlijk.

Biggest learn hier voor mezelf is inderdaad s'ochtends terwijl hij nog aan de lader hangt (eigelijk in stopcontact) alvast voorverwarmen. Dat zou wel eens het verschil kunnen maken.

Ik heb inderdaad ook winterbanden.

Eigenlijk is de Hybride enkel belastingtechnisch interessant voor me. Bijtelling (Belgium) is belachelijk veel lager omdat het een hybride is ook al stelt het geen zak voor. (ik was eigenlijk aan het kijken voor een VW arteon zou me 600 euro in de maand kosten. De duurdere DS9 nog geen 170.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:47
@Umbrah Naar mijn idee is het grootste probleem met PHEVs dat ze gewoon niet goed ontwikkeld zijn. En de reden daarvan is enerzijds de fabrikanten zelf, maar ook regelgeving.Ik heb zelf een niet plugin HEV welke dezelfde 2-liter motor heeft als de ICE verise, maar dan gecombineerd met een EV motor en een 1kWh accu. Die EV/accu zorgt ervoor dat het verbruik van 1:12 naar 1:20 (zomer) of 1:17 (winter) gaat (praktijk getallen, ik heb beide modellen gereden)

Het hele probleem zit dus niet in de techniek, maar dat het gewoon slecht wordt uitgevoerd. Meestal zijn ze heel onzuinig als ze niet op de EM rijden maar is de range te weinig om volledig als EV te rijden. Het is echter niet inherent aan het ontwerp. Maar heel eerlijk gezegd zie je dit natuurlijk ook bij ICE's met de kleine opgeblazen motoren die in de praktijk juist onzuiniger zijn dan de ouderwetse 2+liter motoren.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

dread schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:15:
Wat mij een beetje afschrikt met volledig elektrische auto's is de hoeveelheid aan oplaadpalen. Dat valt in mijn beleving vies tegen. In parkings in steden zijn er omvoldoende of je kaart werkt er niet op.
Maar goed dat gaat naar de toekomst alleen maar beter worden natuurlijk.
Eh, ik kan niet voor jouw systeem spreken, maar mijn EV geeft up-to-date laadpalen weer tijdens het rijden, in het split-screen menu is er zelfs een speciale indicatie voor die altijd de dichtstbijzonde laadpaal weergeeft. Zelfs hier in het buitengebied (rechts van Emmen) kan ik geen kilometer rijden zonder dat er altijd wel ergens eentje aangegeven word. Natuurlijk telt hij dan echt wel iedere laadpaal, ongeacht of die bezet is en ongeacht laadsnelheid, terwijl je in de praktijk voor onderweg alleen snellader overweegt, langzaamladen is alleen interessant als je gaat parkeren.

Ik ben 2x bij een Fastned gekomen die volledig vol was, maar de eerste keer had ik binnen 10 minuten een plekje en de tweede keer stonden er direct naast nog 10 shell recharge palen die wel voldoende plek hadden. Qua langzaam laden kan ik altijd wel terecht, maar die situatie gaat natuurlijk verslechteren als nog meer mensen (PH)EV gaan rijden, dus er zijn er zeker nog wel meer nodig denk ik.

Wij rijden momenteel een paar duizend kilometer per maand. Dankzij een laadpaal aan huis zit ik nooit zonder stroom, sterker nog, ik spaar tijd uit.... tanken is met een benzineauto natuurlijk supersnel (5 minuten voor een volle tank) maar de tijd die ik kwijt ben door 1x per maand een 45min sessie aan een snellader te hebben (vanwege een langere rit) spaar ik de rest van de maand uit omdat ik nooit meer hoef te tanken :P zolang de auto geparkeerd staat loopt de accu weer vol. En dat is met een auto met 220-330km bereik.... bovendien is het goedkoper dan benzine (gemiddeld 5-9 euro per 100km ipv de 14-15 euro met mijn benzineauto).

Aangezien we er nog een benzine bij hebben was PHEV/Hybride voor mij echt totaal niet interessant, maar al het je hoofdauto is en je veel kilometers maakt snap ik het wel. Denk echter niet dat het op een of andere manier beter of interessanter is, het is vooral een papieren/belastingvoordeeltje want zoals hierboven door @Umbrah heel gedetailleerd beschreven is hybride het op alle vlakken gewoon net niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
rp87 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:21:
[...]

Juist niet. Het heeft een aantal voordelen:
- wennen aan het laden en het elektrisch rijden
- de meeste ritten zijn onder de 50 km dus veel elektrisch te rijden
- je bent niet gebonden aan de range van een EV
- meeste plugins mogen aanhangers trekken

Ook nadelen:
- Kosten
- laden "moet" elke dag als je de auto dagelijks gebruikt

Ik mis vast nog wel wat, maar dit schiet me even snel te binnen.

Milieu kwesties even niet meegenomen
Ik heb mijn PHEV ingeruild voor een benzineauto. Een benzineauto elimineert al jouw punten. hybride is een drama. de punten zijn hierboven benoemd, ik hoef niet in herhaling te vallen.

Ik raad aan om volledig elektrisch te gaan of bij je benzine/diesel auto te blijven.

[ Voor 10% gewijzigd door Farabi op 15-12-2023 16:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Farabi schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:15:
tjah, PHEV's van 50km vind ik ook de meest nutteloze uitvinding. er spelen teveel factoren waardoor de accu te snel leeg gaat. phev's vanaf 100km zijn veel interessanter daarom. (als die bestaan?)
En toch rijd ik momenteel 60% op elektrisch op die manier. Zomers zal dat 80% worden.
Gaat echt een stuk meer op elektrisch dan ik vooraf had verwacht.

Die ca 100km phev’s zijn er idd nog niet echt.

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 17-12-2023 13:06 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Laatst online: 20:59

rally

Deyterra Consultancy

YakuzA schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:44:
[...]

En toch rijd ik momenteel 60% op elektrisch op die manier. Zomers zal dat 80% worden.
Gaat echt een stuk meer op elektrisch dan ik vooraf had verwacht.

Die ca 100km phev’s zijn er idd nog niet echt.
Ik rij in een Mercedes C 300e en die heeft ‘s zomers een bereikt van zo’n 100KM in de winter zo’n 80KM.
Als ik mijn auto aan de laadpaal voorverwarm, dan haal ik die 80KM. Echter als ik niet voorverwarm, red ik zo’n 65-68KM.

De 300e is overigens inderdaad vrij “uniek” in het bereik voor een PHEV

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:02
Ik rijd momenteel 15 km elekisch met m'n prius plug in (van de 20-25 zomers).
Hoort bij elektrisch rijden, jammer maar helaas. Een paar posts hier zijn echt haters, niet normaal zeg...

Ik rijd gemiddel 1 op 40 in de winter en 1 op 50 in de zomer, stroom komt van zonnepanelen dus voor iedereen die beweert dat de PHEV niet zuiniger is dan ICE of dat 100+ km bereik noodzakelijk is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:34
Die accu's met een range van +- 50Km zijn bedacht om minder bijtelling te betalen. Niet om er elektrisch mee te gaan rijden.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@maartentmm Lekker ongenuanceerde opmerking weer... :-(

Ik rijd privé een PHEV, juist omdat ik dan al het woon-werkverkeer elektrisch kan doen.
M.a.w. niks te maken met al dan niet bijtelling.

En dat bevalt prima.
Sinds september dit jaar een Kuga PHEV en dat rijdt gewoonweg uitstekend.
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

Inmiddels staat er 5300km op de teller en tot nu toe maar 3 x fossiel sap hoeven te tanken. Maar dat kwam door een weekje vakantie in Duitsland, zonder EV-laden.

Uiteraard hangt alles af van het beoogde gebruik van je auto.
Ben je vertegenwoordiger of servicemonteur en cross je iedere dag het hele land door; oké. Maar bij een beschaafde woon-/werk-afstand en daarnaast incidenteel langere ritten is een PHEV een prima tussenweg.
Nooit laadstress en, zoals ik het nu op dit moment zie, best-of-both-worlds (ICE + EV) :) Misschien beter gezegd: het minst slechtste alternatief.

Totdat accutechnologie zo ver gevorderd is, dat we geen honderden kilo's aan chemische/elektrische cellen hoeven mee te zeulen. Maar dat gaat nog wel ff duren...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:34
ehtweak schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 15:39:
@maartentmm Lekker ongenuanceerde opmerking weer... :-(

Ik rijd privé een PHEV, juist omdat ik dan al het woon-werkverkeer elektrisch kan doen.
M.a.w. niks te maken met al dan niet bijtelling.

En dat bevalt prima.
Sinds september dit jaar een Kuga PHEV en dat rijdt gewoonweg uitstekend.

Inmiddels staat er 5300km op de teller en tot nu toe maar 3 x fossiel sap hoeven te tanken. Maar dat kwam door een weekje vakantie in Duitsland, zonder EV-laden.

Uiteraard hangt alles af van het beoogde gebruik van je auto.
Ben je vertegenwoordiger of servicemonteur en cross je iedere dag het hele land door; oké. Maar bij een beschaafde woon-/werk-afstand en daarnaast incidenteel langere ritten is een PHEV een prima tussenweg.
Nooit laadstress en, zoals ik het nu op dit moment zie, best-of-both-worlds (ICE + EV) :)

Totdat accutechnologie zo ver gevorderd is, dat we geen honderden kilo's aan chemische/elektrische cellen hoeven mee te zeulen. Maar dat gaat nog wel ff duren...
Ja klopt is misschien erg kortzichtig.
Maar ik zie nog steeds niet waarom je minimaal 10K plus zou neertikken voor een auto omdat hij dat PHEV is. Dat ga je toch nooit terug verdienen?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:21

-tom-562

Oliesjeik

maartentmm schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:11:
[...]

Maar ik zie nog steeds niet waarom je minimaal 10K plus zou neertikken voor een auto omdat hij dat PHEV is. Dat ga je toch nooit terug verdienen?
Dat ligt er maar met aan wat het kWh/100km verbruik is en of je bijvoorbeeld thuis kan laden met je eigen zonnepanelen (overschot). Ik verwacht ook dat je afschrijving lager t.o.v. een normale auto

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
maartentmm schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:11:
[...]

Ik heb de mijne nu 4,5 jaar. Scheelt me dus 18x 100 euro wegenbelasting (en dat loopt nog op), en op ongeveer 60.000 km scheelt het wel 50% benzine even simpel 1500 liter dus net geen 3000 euro. Dat maakt het de meerprijs wel waard, en dat ten opzichte van een normale prius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Misschien even terug on-topic ;)

@dread De cijfers die je vermeld in je TS, zijn dat de waarden die de boordcomputer aangeeft voor je begint met rijden? Of effectieve afstanden die je rijdt?

Ik heb zelf een hybride, heb een vrij sportieve rijstijl en heb vaak zetel, stuur én de gewone verwarming aanstaan. De geschatte range valt daarmee zo'n 10km terug (in zomer 48, in winter naar 38-40). Effectieve range gaat van 32km naar 24.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:36

Blokker_1999

Full steam ahead

maartentmm schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:33:
Die accu's met een range van +- 50Km zijn bedacht om minder bijtelling te betalen. Niet om er elektrisch mee te gaan rijden.
Want heel de wereld betaalt bijtelling zoals in Nederland ... ik dacht het niet.

Dat zovele PHEVs rond die 50km zit komt simpelweg door het statistisch gegeven dat mensen op een gemiddelde dag minder dan 35km rijden.

Wat het verhaal van TS betreft, eigenljk niets abnormaals aan de hand. Het is winter, de wagen staat vermoedelijk buiten, dus de batterij krijgt het koud, dat is al een afname van beschikbare energie. De banden krijgen meer rolweerstand. Je geraakt dus weer minder ver. Als het nat is op de baan wordt die verminderde rolweerstand nog eens groter. De koudere lucht biedt meer luchtweerstand, als het regent nog eens wat extra luchtweerstand. Het is donker buiten, dus verlichting aan, weer energieverbruik. Je hebt het koud dus zet verwarming aan, of het nu de cabine, de stoel of het stuur is, het kost allemaal energie, weer minder ver met diezelfde wagen.

Maar weet je wat misschien nog het meest verbazingwekkende van al is, en het valt me op dat blijkbaar niemand dit al heeft opgemerkt, ook met een brandstofwagen kom je in de winter al snel 15% tot 20% minder ver op een volle tank. Alleen valt het daar wat minder op bij de meeste mensen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 19:05:
[...]...Maar weet je wat misschien nog het meest verbazingwekkende van al is, en het valt me op dat blijkbaar niemand dit al heeft opgemerkt, ook met een brandstofwagen kom je in de winter al snel 15% tot 20% minder ver op een volle tank. Alleen valt het daar wat minder op bij de meeste mensen.
Dat vind ik niet verbazingwekkend in het geval van mensen die graag zoveel mogelijk op de accu rijden. Want bij een actieradius onder ideale omstandigheden van 800-1200km hoef je je geen zorgen te maken, terwijl dat wel het geval is bij eentje van 60km. Dan wordt het al snel krapjes als je de benzinemotor niet wil laten werken.

Iedereen vindt uiteraard wel weer andere zaken belangrijk. De actieradius zou voor mij wel een dingetje zijn. Mijn daily rijdt op diesel en als ik rustig aan doe haal ik de 1200km wel. Met mijn kilometrage voor dagelijks verkeer is een PHEV niet heel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:52:
Misschien even terug on-topic ;)

@dread De cijfers die je vermeld in je TS, zijn dat de waarden die de boordcomputer aangeeft voor je begint met rijden? Of effectieve afstanden die je rijdt?

Ik heb zelf een hybride, heb een vrij sportieve rijstijl en heb vaak zetel, stuur én de gewone verwarming aanstaan. De geschatte range valt daarmee zo'n 10km terug (in zomer 48, in winter naar 38-40). Effectieve range gaat van 32km naar 24.
Het zijn inderdaad de waarden die de boordcomputer aangeeft voor het rijden. Aangezien ik nooit volledig elektrisch rijdt heb ik niet echt een idee of die waarden ook gehaald worden.
Ik gebruik de twee electro motoren echt alleen voor zuiniger rijden of.. heel sportief rijden.

Ik heb er intussen vrede mee maar vind het toch nog echt jammer dat de afstand van 36 naar 14 km terug gevallen is. (way below 50%)
Ik probeer nu de auto op te warmen als hij nog aan de lader hangt maar ik gebruik nooit stoelverwarming noch stuurverwarming. Deze laatste zin is de grootste les die ik hier geleerd heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3power
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-05 02:42
Ik rijd ook in een phev van de stellantis groep In de winter geeft hij een bereik aan van 24 km in in de zomer rond de 50. Dit bouwt op en af in de lente en herfst. Volgens mij is de prognose van het bereik door de boordcomputer bepaald door de kalender. Want ik heb nu met 2 graden met volle accu 38km bereik en in december met 13 graden nog steeds 24km…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
Het is inderdaad heel verwarrend en moeilijk rekening te houden hoe ver je nu komt. Niet alleen elektrisch maar ook met benzine.

Ik gebruik het elektrisch vermogen voornamelijk om zuiniger met benzine te rijden. Als ik enkel benzine rijd geeft hij aan slechts 500 km ver te kunnen rijden. Rijd ik met volle accu dan wordt het 750 km.

In hoeverre dat gehaald wordt is zeer onduidelijk. Als ik 140 km op de teller heb en naar werk rijden is 75 km dan is het vaak nog spannend of ik het haal.

Ik heb er inmiddels vrede mee. Echter wordt de volgende wagen terug een diesel. Gewoon lange afstanden kunnen rijden. Geen last van niet kunnen opladen omdat laadpalen volzet zijn of niet werken. Niet dat extra werk om de kabel aan te sluiten en weg te halen voor 30 km elektrisch rijden.

Enige reden dat ik hem nog oplaad is dat als ik sportief wil rijden ik echt wel merk dat hij met volle accu zijn volle 360 PK heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

dread schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:40:
Het is inderdaad heel verwarrend en moeilijk rekening te houden hoe ver je nu komt. Niet alleen elektrisch maar ook met benzine.

Ik gebruik het elektrisch vermogen voornamelijk om zuiniger met benzine te rijden. Als ik enkel benzine rijd geeft hij aan slechts 500 km ver te kunnen rijden. Rijd ik met volle accu dan wordt het 750 km.

In hoeverre dat gehaald wordt is zeer onduidelijk. Als ik 140 km op de teller heb en naar werk rijden is 75 km dan is het vaak nog spannend of ik het haal.

Ik heb er inmiddels vrede mee. Echter wordt de volgende wagen terug een diesel. Gewoon lange afstanden kunnen rijden. Geen last van niet kunnen opladen omdat laadpalen volzet zijn of niet werken. Niet dat extra werk om de kabel aan te sluiten en weg te halen voor 30 km elektrisch rijden.

Enige reden dat ik hem nog oplaad is dat als ik sportief wil rijden ik echt wel merk dat hij met volle accu zijn volle 360 PK heeft.
Ik denk dat je verwachting vooraf (deels gecreëerd door prachtige marketingbeweringen) te rooskleurig is geweest. Ik denk dat je JUIST als je voor een volledige EV zou zijn gegaan (met een beetje normale batterij, geen instap- of ouder model) je dit soort gezeik niet had gehad. Het is hier al eerder gezegd, hybride combineert vooral de slechtste eigenschappen van beide werelden, niet de beste. De Hybride die ik als leenauto een week mee kreeg haalde dezelfde gemiddelde verbruiken (bij normaal rijgedrag) als mijn 1.2 Turbo 7-zitter uit 2017. Al die techniek en het milieu schoot er geen zak mee op.

Ik weet niet hoeveel kilometer je gemiddeld aflegt en wat je maximaal te rijden afstand is, maar als ik op 75km van mijn werk zou wonen zou mijn EV uit 2019 dat met gemak redden in de winter (~230km bereik) en thuis met een 5-6kw laadpaal (op 1 fase) heb ik ook nooit het probleem dat ik mijn accu niet (op tijd) vol krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:48
Het is helaas waar dat veel merken de PHEV auto's niet goed hebben ontworpen.
Er zijn wat uitzonderingen die daadwerkelijk er echt voor zorgen dat je verbruik een stuk lager is, voorbeeld: Toyota met de Prius plugin of de RAV4 plugin. De Rav4 zit in praktijk amper boven de 6 liter op 100km en dat is voor dit formaat heel netjes.

Natuurlijk zijn de accu's in dit soort auto's relatief klein. Om goede resultaten te behalen moet je daardoor ook vaak laden.
Het hangt allemaal van je verwachting en je gebruik af. Iemand die elke werkdag 200-300 snelweg wil "knallen" zal hier zeker geen baat bij hebben. Dan is een benzine of diesel helemaal geen slecht idee.
Persoonlijk ken ik dan wel mensen die een PHEV hebben met een fatsoenlijke range (ook in de winter). Die rijden woon/werk gewoon elektrisch en zitten daarmee op een verbruik van 2-3 liter benzine op 100km.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Headshot_NL schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:13:
Het hangt allemaal van je verwachting en je gebruik af.
Dat dus!
Alles valt & staat met het gedrag van die weke massa tussen hoofdsteun en stuur. :+

Zoals al eerder aangegeven:
ehtweak in "afstand elektrisch rijden nieuwe PHEV wordt steeds minder"

In onze situatie zijn we behoorlijk content met onze PHEV.
Nu al 10kkm gereden en welgeteld 5 (!) keer fossiel sap getankt! d:)b
De rest is afgelegd m.b.v. thuis geladen goedkope elektronen. Gemiddelde prijs minder dan 25 cent/kWh.

https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1480081.html

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Headshot_NL schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:13:
Persoonlijk ken ik dan wel mensen die een PHEV hebben met een fatsoenlijke range (ook in de winter). Die rijden woon/werk gewoon elektrisch en zitten daarmee op een verbruik van 2-3 liter benzine op 100km.
Omgerekend naar peut rij ik ongeveer 1-1,2 liter / 100km met mijn auto ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-05 22:15

Metro2002

Memento mori

mathelicious schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:22:
Ik rijd momenteel 15 km elekisch met m'n prius plug in (van de 20-25 zomers).
Hoort bij elektrisch rijden, jammer maar helaas. Een paar posts hier zijn echt haters, niet normaal zeg...

Ik rijd gemiddel 1 op 40 in de winter en 1 op 50 in de zomer, stroom komt van zonnepanelen dus voor iedereen die beweert dat de PHEV niet zuiniger is dan ICE of dat 100+ km bereik noodzakelijk is...
Een plugin prius heeft een 8,8Kwh accu. 15-25km rijden komt dus neer op een elektrisch verbruik van 35kwh in de zomer tot bijna 60Kwh per 100km in de winter daar waar een volledige EV tussen de 15 en 20Kwh per 100km doet. Je winterverbruik is op stroom zelfs slechter dan menig volledige benzineauto. (omgerekend 6l op 100km).

Dat de eerste 15-25km niet meegenomen wordt in de verbruikscijfers op benzine zorgt inderdaad voor een lager benzineverbruik maar je auto rijdt die kilometers natuurlijk niet op lucht. Hoe langer de ritten zijn die je maakt hoe slechter het verbruik zal worden omdat het aandeel elektrisch op die rit afneemt. Pas dan weet je hoe zuinig je benzinemotor echt is.
Natuurlijk kun je een lans breken voor de plugin als je die volledig oplaadt op zonneenergie, dan zijn inderdaad je eerste 15-25km 'gratis' energie maar als je puur naar de efficiency gaat kijken is het natuurlijk eigenlijk gewoon nog steeds beroerd. In een EV had je met diezelfde hoeveelheid stroom tussen de 45 en bijna 60km ver gekomen. Een volledige EV kan je daarnaast ook opladen met je zonnepanelen en rij je altijd helemaal zonder uitstoot.

Komt nog de veel hardere slijtage van de accu bij, niet alleen is de accu klein, je komt door het hoge verbruik ook minder ver en je ontlaadt hem sneller. Die combinatie zorgen voor héél veel laadcycli in korte tijd waardoor PHEV accu's de levensduur van de auto eigenlijk nooit redden terwijl EV accu's dat over het algemeen wel doen.

Ik ben het met de mensen eens die zeggen dat de plugin hybride het slechtste van 2 werelden is. Puur bedacht om op papier de CO2 uitstoot laag te houden en je aan het verdienmodel van de olieindustrie en garageindustrie te houden.
HTT-Thalan schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:35:
[...]

Omgerekend naar peut rij ik ongeveer 1-1,2 liter / 100km met mijn auto ;).
Inderdaad. En bij die 2-3 liter benzine per 100km moet je de energie die de accu ingegaan is ook nog meerekenen natuurlijk, dan kom je nog een heel stuk hoger uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 25-04-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:50:
[...]...Ik ben het met de mensen eens die zeggen dat de plugin hybride het slechtste van 2 werelden is. Puur bedacht om op papier de CO2 uitstoot laag te houden en je aan het verdienmodel van de olieindustrie en garageindustrie te houden...
Als het op verbruik aan komt lijkt een plugin hybride inderdaad het slechtse van twee werelden te zijn. Maar wat als je dat niet je drijfveer is, maar juist het hebben van een elektrische hulpmotor die veel power kan geven? Als je dit vaak doet en daardoor veel laadcycli hebt snap ik dat dit ten eerder ten koste van de batterij gaat, maar hoe groot is dat probleem dan? En hebben EV's dat ook. Waarschijnlijk minder door hun grotere batterij, maar alsnog. En hoe zit het dan met 'normale' hybride auto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik ben het met de mensen eens die zeggen dat de plugin hybride het slechtste van 2 werelden is.
In mij geval dus niet. Want het gecombineerde verbruik benzine + elektra is zeer zeker interessant bij de door ons gebruikte auto en het beoogde ge-/verbruik van die PHEV.
Puur bedacht om op papier de CO2 uitstoot laag te houden en je aan het verdienmodel van de olieindustrie en garageindustrie te houden.
Zwendel en sprookjesverhalen op dat gebied vinden overal plaats. Zeer zeker ook bij EV's. Dus wat dat betreft. :X
Inderdaad. En bij die 2-3 liter benzine per 100km moet je de energie die de accu ingegaan is ook nog meerekenen natuurlijk, dan kom je nog een heel stuk hoger uit.
Dat tel ik wel degelijk mee.
Dus nee hoor. Dat valt reuze mee.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
[...]

Een plugin prius heeft een 8,8Kwh accu. 15-25km rijden komt dus neer op een elektrisch verbruik van 35kwh in de zomer tot bijna 60Kwh per 100km in de winter daar waar een volledige EV tussen de 15 en 20Kwh per 100km doet. Je winterverbruik is op stroom zelfs slechter dan menig volledige benzineauto. (omgerekend 6l op 100km).

Dat de eerste 15-25km niet meegenomen wordt in de verbruikscijfers op benzine zorgt inderdaad voor een lager benzineverbruik maar je auto rijdt die kilometers natuurlijk niet op lucht. Hoe langer de ritten zijn die je maakt hoe slechter het verbruik zal worden omdat het aandeel elektrisch op die rit afneemt. Pas dan weet je hoe zuinig je benzinemotor echt is.
Natuurlijk kun je een lans breken voor de plugin als je die volledig oplaadt op zonneenergie, dan zijn inderdaad je eerste 15-25km 'gratis' energie maar als je puur naar de efficiency gaat kijken is het natuurlijk eigenlijk gewoon nog steeds beroerd. In een EV had je met diezelfde hoeveelheid stroom tussen de 45 en bijna 60km ver gekomen. Een volledige EV kan je daarnaast ook opladen met je zonnepanelen en rij je altijd helemaal zonder uitstoot.

Komt nog de veel hardere slijtage van de accu bij, niet alleen is de accu klein, je komt door het hoge verbruik ook minder ver en je ontlaadt hem sneller. Die combinatie zorgen voor héél veel laadcycli in korte tijd waardoor PHEV accu's de levensduur van de auto eigenlijk nooit redden terwijl EV accu's dat over het algemeen wel doen.

Ik ben het met de mensen eens die zeggen dat de plugin hybride het slechtste van 2 werelden is. Puur bedacht om op papier de CO2 uitstoot laag te houden en je aan het verdienmodel van de olieindustrie en garageindustrie te houden.

[...]

Het betreft een derde generatie prius, bruto 4,4 kWh capaciteit. Ik laad ongeveer 3kWh in de accu, dus een verbruik van 12-20 kWh/100km in EV termen. Op benzine komt de prius trouwens niet eens boven 5.0L/100km.
Pagina: 1