1440p ultra wide sim race setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KopjeKoffie_21
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-09 08:57
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dedicated voor gamen. Alleen voor sim racen (Iracing en F1 games)?

Wat mag het systeem gaan kosten?
2500 euro inclusief scherm en draadloze muis en toetsenboard.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, alles nieuwl

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie onderstaande lijst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen water koeling.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Onderstaande lijst lijkt mij goed. Ik zou graag bij jullie valideren of de onderdelen onderling goed samenwerken, gebalanceerd zijn en of er binnen het budget misschien betere keuzes gemaakt kunnen worden.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 364,-€ 364,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 188,29€ 188,29
1VideokaartenXFX Speedster MERC 319 Radeon RX 7800 XT BLACK Edition€ 595,-€ 595,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Wit€ 91,99€ 91,99
1MonitorsIiyama G-Master GB3461WQSU-B1 Zwart€ 468,89€ 468,89
1ProcessorkoelingDeepCool AK620 Zero Dark€ 71,84€ 71,84
1ToetsenbordenHP 230 draadloze muis- en toetsenbordcombo, Qwerty UK, Wit€ 34,99€ 34,99
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 141,46€ 141,46
1Gaming headsetsHyperX Cloud II Gun metal€ 72,94€ 72,94
1VoedingenSeasonic Focus GX-1000€ 139,90€ 139,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 154,90€ 154,90
Totaal€ 2.324,20

[ Voor 3% gewijzigd door KopjeKoffie_21 op 14-12-2023 15:43 . Reden: Koptelefoon toegevoegd ]

Alle reacties

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:36

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Bij je toetsenbord/muis setje staat dat het een UK versie is. Het kan zijn dat die net andere indeling/tekens heeft dan de US versie die wij hier gewend zijn. Waarom heb je deze gekozen? Als ik een simpel desktopsetje < € 50 in de pricewatch invul krijg ik deze lijst. Ik typ dit zelf op de voorganger van de MK540, namelijk de MK520. Die typt al jaren prima. No-nonsense, maar iets luxer aanvoelend dan bijv de MK120.De toetsen kunnen bij veel gebruik wel een beetje vervagen (S, D, K, L, M en N zijn versleten bij mij). De muis die erbij zit vind ik zelf te klein om de hele dag mee te werken, maar dat is voor een race sim setup misschien minder van belang.
Thuis heb ik de Microsoft Wireless Desktop Comfort 5000. Die heeft inmiddels ook een opvolger (5050), en ook daar heb ik ruzie met de muis gehad; de muizen zijn dus zowel op het werk als thuis vervangen door een Logi Pro Wireless, maar ik gok dat dat jouw doel een beetje voorbij schiet.

Logitech gebruikt hier vaak een ISO layout, mijn MS toetsenbord heeft de ANSI layout (zie plaatje voor verschil)
Afbeeldingslocatie: https://switchandclick.com/wp-content/uploads/2021/02/physical_keyboard_layouts_comparison_ansi_iso-1024x805.webpIk heb gemerkt dat ik hier zelf niet echt een voorkeur in heb, maar het is wel iets om in de gaten te houden.

• KopjeKoffie_21
gwystyl schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:58:
Bij je toetsenbord/muis setje staat dat het een UK versie is. Het kan zijn dat die net andere indeling/tekens heeft dan de US versie die wij hier gewend zijn. Waarom heb je deze gekozen? Als ik een simpel desktopsetje < € 50 in de pricewatch invul krijg ik deze lijst.
Bedankt! Heel eerlijk gezegd niet op gelet. Ik had gewoon het eerste beste goedkope wireless setje erop gezet. De kwaliteit is niet relevant omdat het toch maar is voor even een game starten, wat instellingen veranderen en dat soort korte handelingen.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:36

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Om even terug te komen op het voor jou waarschijnlijk interessantere deel (de rest van het systeem). De laatste BBG heeft een 1440p setup die een leuke basis kan zijn voor jou. Daar wordt al genoemd dat de 7800X3D een mooie upgrade is als je de financiele ruimte daarvoor hebt. Je kan dus ook een beetje spieken bij het 4K-systeem op de pagina erna en kijken of de genoemde tips (qua moederbordgrootte- of features) voor jou interessant zijn.
Als ik kijk naar de voedingen in de BBG's van 750W voor het 1440p systeem en 850W voor 4K, klinkt 1000W een beetje als overkill.
Er is in november ook een ultrawide-monitor BBG gepubliceerd. Misschien kan je daar nog wat mee.
Voor de monitor is het ook handig om te bedenken welke aansluitingen je wil gebruiken. Als het alleen een race-sim is, heb je misschien genoeg aan een DP-aansluiting, maar het kan handig zijn als je bijvoorbeeld een webcam of lamp via USB kan aansluiten als je wil streamen.

In het algemeen mis ik een beetje wat voor soort systeem je wil: ben je op zoek naar veel bling/RGB of juist niet, wil je bepaalde features (aantal USB of NVME-aanslutingen op het moederbord) etc? Als je voor RGB gaat is het handig als je alles kan aansturen met één programma. Er zijn tegenwoordig programma's die RGB van meerdere fabrikanten kunnen aansturen, maar anders is het handig om bij het uitzoeken op te letten of ze bij elkaar passen (bijv alles Corsair zodat je iCue kan gebruiken, of iets vergelijkbaars van een andere fabrikant).

Als laatste opmerking: als je alleen wil racen is het misschien interessant om wat ruimte in je budget over te laten voor een stuurtje? Dat kan je ook zo gek maken als je wil, maar als je bij de PC rekening houdt met een systeem dat goed 1440p aankan maar niet al te veel overkill is, heb je daar misschien ruimte voor. Om de BBG weer aan te halen: het 1440p systeem daar kost zo'n € 1350. Tel daar een monitor van zo'n €500 en toetsenbord/muis van € 50 bij op, dan ben je met € 2000 (incl verzendkosten en Windows) klaar en heb je nog € 500 over voor een stuurtje

• KopjeKoffie_21
gwystyl schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:47:
Om even terug te komen op het voor jou waarschijnlijk interessantere deel (de rest van het systeem). De laatste BBG heeft een 1440p setup die een leuke basis kan zijn voor jou. Daar wordt al genoemd dat de 7800X3D een mooie upgrade is als je de financiele ruimte daarvoor hebt. Je kan dus ook een beetje spieken bij het 4K-systeem op de pagina erna en kijken of de genoemde tips (qua moederbordgrootte- of features) voor jou interessant zijn.
Als ik kijk naar de voedingen in de BBG's van 750W voor het 1440p systeem en 850W voor 4K, klinkt 1000W een beetje als overkill.
Er is in november ook een ultrawide-monitor BBG gepubliceerd. Misschien kan je daar nog wat mee.
Voor de monitor is het ook handig om te bedenken welke aansluitingen je wil gebruiken. Als het alleen een race-sim is, heb je misschien genoeg aan een DP-aansluiting, maar het kan handig zijn als je bijvoorbeeld een webcam of lamp via USB kan aansluiten als je wil streamen.

In het algemeen mis ik een beetje wat voor soort systeem je wil: ben je op zoek naar veel bling/RGB of juist niet, wil je bepaalde features (aantal USB of NVME-aanslutingen op het moederbord) etc? Als je voor RGB gaat is het handig als je alles kan aansturen met één programma. Er zijn tegenwoordig programma's die RGB van meerdere fabrikanten kunnen aansturen, maar anders is het handig om bij het uitzoeken op te letten of ze bij elkaar passen (bijv alles Corsair zodat je iCue kan gebruiken, of iets vergelijkbaars van een andere fabrikant).

Als laatste opmerking: als je alleen wil racen is het misschien interessant om wat ruimte in je budget over te laten voor een stuurtje? Dat kan je ook zo gek maken als je wil, maar als je bij de PC rekening houdt met een systeem dat goed 1440p aankan maar niet al te veel overkill is, heb je daar misschien ruimte voor. Om de BBG weer aan te halen: het 1440p systeem daar kost zo'n € 1350. Tel daar een monitor van zo'n €500 en toetsenbord/muis van € 50 bij op, dan ben je met € 2000 (incl verzendkosten en Windows) klaar en heb je nog € 500 over voor een stuurtje
Het budget voor het stuurtje en overige zaken staat los van de PC. Dat is allemaal al binnen. Bedankt voor de tip tho.

Ik ben niet opzoek naar een RGB bak. De PC zal toch weggewerkt zijn in de hoek van de kamer en alleen bezig zijn met het aansturen van de sim. Het systeem moet dus voornamelijk krachtig genoeg zijn voor het aansturen van de game en het pushen van pixels op de ultra wide. Kwa opslag moet het genoeg zijn voor 3-5 games, windows en wat globale opslag. Vandaar de 2TB NVME.

Ik zal nog eens kijken voor de aansluitingen op de monitor en de iets minder hoge psu. Ik had deze voornamelijk gekozen omdat het een kwalitatief goeie is en met de 10 jaar garantie + steeds meer power hungry GPU's een goeie basis voor toekomstige upgrades.