Speakers in hoedenplank, welke? en tips graag!

Pagina: 1
Acties:
  • 828 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01-2025

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Topicstarter
Dag Tweakers,

Voor een half jaar terug is mijn oude autoradio overleden :( en toen moest ik een nieuwe kopen. Aangezien ik een beetje gek van MD ben :) werd het de Sony MDX C6400R. Leuke autoradio klinkt goed alleen niet op de speakers in mijn auto :(

Ik heb er nu speakers inzitten die zo groot zijn als een bierviltje :o Niet echt spectaculair dus, de Sony blaast het wel op maar het houdt op een gegeven moment op.

De enigste ruimte die ik (makkelijk) kan gebruiken is mijn hoedenplank. En daar moeten dus nieuwe speakers voor worden gekocht... maar welke? Zoals altijd moeten ze redelijk goed klinken en niet te duur! >:) Ik heb echt geen idee dus graag advies!

Verder is mijn hoedenplank te slap om te gebruiken dus nu moet ik een MDF plaat nemen. En die wil ik als het kan bekleden. Dat lijkt wat mooier... Verder is het toch ook zo dat je de onderkant van de plank moet bekisten, toch? Maar hoe moet ik dat allemaal aanpakken en wat voor materiaal moet ik gebruiken? MDF? Hoe dik?

Zijn er ook nog toevallig voorbeelden van mensen die ook al zoiets hebben gedaan?

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Infinity maakt hele mooie en goede speakers
http://www.infinitysystems.com/caraudio/default.asp

Niet?
[Specs]

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 16:57

Opa

Nu Multifocaal!

D&W (die accessoiregids met die babes) heeft voor de meeste auto's pasklare MDF hoedenplanken, al dan niet met 2, 3 of 4 weg speakersystemen. Voor zover ik weet hebben die geen bekisting.
Check ff http://www.duw.de .

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

Ik heb zelf een mdf plankje gemaakt met daarin JBL GTO 963Mk2's. Dat levert wel een stevig geluidje op.

Verwijderd

JBL is wel leuk en Infinity is vrij duur voor de beginner. Waarom zou je niet eens gaan kijken voor Mac Audio, die zitten qua prijs/kwaliteit tussen JBL en Infinity in. Ook een heel goed merk is Signat.

• JVaags

JVaags

Topicstarter
Op vrijdag 07 september 2001 10:59 schreef Cobus_NL het volgende:
JBL is wel leuk en Infinity is vrij duur voor de beginner. Waarom zou je niet eens gaan kijken voor Mac Audio, die zitten qua prijs/kwaliteit tussen JBL en Infinity in. Ook een heel goed merk is Signat.
Mac Audio... heb je toevallig een site waar ik meer informatie kan vinden?

Verwijderd

Op donderdag 06 september 2001 23:08 schreef JVaags het volgende:
Dag Tweakers,

De enigste ruimte die ik (makkelijk) kan gebruiken is mijn hoedenplank. En daar moeten dus nieuwe speakers voor worden gekocht... maar welke? Zoals altijd moeten ze redelijk goed klinken en niet te duur! >:) Ik heb echt geen idee dus graag advies!

Verder is mijn hoedenplank te slap om te gebruiken dus nu moet ik een MDF plaat nemen. En die wil ik als het kan bekleden. Dat lijkt wat mooier... Verder is het toch ook zo dat je de onderkant van de plank moet bekisten, toch? Maar hoe moet ik dat allemaal aanpakken en wat voor materiaal moet ik gebruiken? MDF? Hoe dik?
Is het echt uitgesloten dat je iets in de deuren kunt bouwen? (hoedenplank-speakers... zucht)

Een kast is alleen nodig als je geen free-air speakers neemt. En free-air is duur, dus die neem je niet :)
Dan moet je dus een afgesloten kist maken, en dat hang je niet zomaar aan je hoedenplank. (niet van MDF) tenminste.

Speakers in je deur is dan een stuk handiger, en klinkt ook vele malen beter. Ik heb tenminste nog nooit iemand gezien die bij een optreden van zijn fav artiest met zijn rug naar het podium ging zitten.

• JVaags

JVaags

Topicstarter
Op vrijdag 07 september 2001 15:52 schreef froppie het volgende:

[..]

Is het echt uitgesloten dat je iets in de deuren kunt bouwen? (hoedenplank-speakers... zucht)

[..]
Ja helaas... De deuren hebben aan de onderkant een rand van 30 cm hoog. Daarna komt de bekleding maar aangezien het een klein autotootje is heeft het dunne deurtjes met weinig ruimte over, dus dat gaat niet lukken (je zit met het raampje)

Inderdaad wie gaat ernu met de rug naar het podium toezitten? Gelukkig heb ik nog de speakertjes in het dachboard die het kunnen compenseren (midden en hoog)

Maar je kunt toch een klein kistje om de boxen van de hoedenplank heen maken? Of moet het echt massief zijn.

Verwijderd

Op vrijdag 07 september 2001 19:33 schreef JVaags het volgende:

[..]

Ja helaas... De deuren hebben aan de onderkant een rand van 30 cm hoog. Daarna komt de bekleding maar aangezien het een klein autotootje is heeft het dunne deurtjes met weinig ruimte over, dus dat gaat niet lukken (je zit met het raampje)
Regel 1: alles kan, ook in een klein autootje.

Al eens gedacht aan kickpanels?
http://hometown.aol.com/maximapowr/kickpanel.html
Inderdaad wie gaat ernu met de rug naar het podium toezitten? Gelukkig heb ik nog de speakertjes in het dachboard die het kunnen compenseren (midden en hoog)
Dus er zitten al speakers in het dashboard? (wat voor een auto is dat eigenlijk?)

Dan wil je dus alleen het laag achterin, en dan moet je wel een redelijke kist hebben, meerdere (als niet tientallen) liters, en dat wil je niet in een hoedenplank hebben. tenminste, niet in een klein autootje.
Mijn eerste autootje hing ook achterover vanwege een subkast die achterin lag :)
Maar je kunt toch een klein kistje om de boxen van de hoedenplank heen maken? Of moet het echt massief zijn.
Ga eens op het net snuffelen naar speakers van 10-12cm (wat nog in je plank past) en reken dan eens uit hoeveel liter kast je zou moeten hebben om het freq bereik te krijgen dat jij wilt.

Andere tip: rij eens langs bij een audio-inbouw bedrijf ala www.rondevries.nl, die kunnen zo een hele rits inbouwtips voor je opboeren.

• JVaags

JVaags

Topicstarter
Dus er zitten al speakers in het dashboard? (wat voor een auto is dat eigenlijk?)
Een Subaru Justy uit '89. Leuk autotootje hoor :)
http://www.bigginge.co.uk/justy/gallery/b5.jpg
Ga eens op het net snuffelen naar speakers van 10-12cm (wat nog in je plank past) en reken dan eens uit hoeveel liter kast je zou moeten hebben om het freq bereik te krijgen dat jij wilt.
Maakt dat nog veel uit? Grote of kleine kist? En als je boxen uit de goedkopere sfeer koopt (bv marquant) zijn die veel slechter?

Verwijderd

Op dinsdag 11 september 2001 13:20 schreef JVaags het volgende:

Een Subaru Justy uit '89. Leuk autotootje hoor :)
http://www.bigginge.co.uk/justy/gallery/b5.jpg
Aha, een lekker 'oud' autootje. Dan is het vast niet erg als er hier en daar een gaatje in geboord wordt? :)
Maakt dat nog veel uit? Grote of kleine kist? En als je boxen uit de goedkopere sfeer koopt (bv marquant) zijn die veel slechter?
Meestal heeft een grotere driver een grotere kast nodig.
Dus als je 10" drivers wilt zul je daar een kast van bv 31 liter voor moeten maken :)

Op het net zijn berekeningen te vinden waarmee je een schatting kunt maken van hoe groot een kast voor een speaker-diameter moet zijn.

Als ik jou was zou ik nog eens goed naar die deuren kijken, want als je daar een 10cm of 12cm woofer in kwijt zou kunnen (dmv een opbouw) dan klinkt dat wel iets fijner dan de hoedenplank. Dan zou je ook de speakers in het dashboard kunnen omzeilen en alleen tweeters erbij hoeven plaatsen.

Achterin zou je dan een fijne subwoofer kunnen leggen die al het gebrek aan laag compenseerd.
Pagina: 1