Vraag

• Matsjo
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-08 21:41
Beste Tweakers,

Ik ben weer een jaar of vier/vijf verder met mijn huidige PC en merk dat ik toe ben aan een nieuw systeem. Ik heb in de tussentijd weer wat geleerd over wat voor mijn gebruik belangrijk is, en ik heb geprobeerd het huidige landschap weer opnieuw te verkennen. Op basis daarvan heb ik een opzet voor mijn nieuwe PC bedacht, maar zou graag advies van jullie ervaren Tweakers vragen om suboptimale keuzes en fouten hopelijk op te sporen voordat ik onderdelen in huis haal. Heel erg bedankt als je een momentje voor mijn vragen maakt _/-\o_ !

Wat ik wil doen met mijn nieuwe systeem
Ik ben een intensieve PC-gebruiker die vrij veel aan videobewerking doet. Ik draai nu nog Windows 10, en heb het idee opgepakt om naar een dual-boot opzet te gaan met Linux Mint als mijn daily driver en Windows 11 voor de toepassingen die ik niet (goed) op Linux kan doen. Ik ben vooral op zoek naar een solide bouw die vrij rustig en consistent kan draaien, en hopelijk lang meegaat.

Ik mik op een budget van ongeveer €1500 voor nieuwe onderdelen; ik heb oude onderdelen die nog goed werken maar inmiddels zo underspecced zijn dat ik niet van plan ben ze mee te nemen (op een paar SSDs na). Ik ben van plan om de PC weer zelf in elkaar te zetten, zoals ik nu een aantal keer heb gedaan.

Wat ik nodig denk te hebben
Ik heb bedacht om voor een helemaal nieuwe bouw te gaan en deze op Intel-chips te baseren ipv het AMD-systeem dat ik nu nog heb. Het gaat dus over een behuizing, PSU, MB, RAM, CPU en GPU. Ik heb interesse in Intel omdat die tijdens het speuren in Tweakers precies lijken te doen waar ik interesse in heb en niet op AMD achter lijken te lopen in het segment waar ik nu naar heb gekeken. Als jullie sterk advies voor of tegen bepaalde hardware hebben hoor ik het natuurlijk alsnog graag. Hier volgt de lijst (minus randapparatuur die ik tot nu toe zelf heb opgesteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700KF Boxed€ 364,99€ 364,99
1MoederbordenASRock Z790 Riptide WIFI€ 268,69€ 268,69
1VideokaartenASRock Intel Arc A770 Challenger 16GB OC€ 359,90€ 359,90
1BehuizingenMontech AIR 1000 Silent€ 70,04€ 70,04
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 420€ 107,42€ 107,42
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G620C40K€ 104,90€ 104,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-850€ 112,-€ 112,-
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 121,45€ 121,45
Totaal€ 1.509,39

Hier zijn mijn wensen
Ik leg een nadruk op stilte en donker en voel me daarom aangetrokken tot onderdelen die weinig geluid maken/dempen, geen licht maken en zo min mogelijk bewegende onderdelen (nodig) hebben. Een waterkoeling lijkt me heel geschikt om daar mee te helpen, en mijn algehele opzet zou zijn om zoveel mogelijk lucht van voor naar boven-achter te verplaatsen. Met de Montech behuizing zou ik de onderste kabine zoveel mogelijk af willen sluiten van de rest van de kast (ik ga ook geen HDDs onderin monteren), en als dat mogelijk is haal ik ook de 'backplate' van de GPU af (weet iemand hier of dat mogelijk is? De foto's wekken de indruk van wel maar ik kan er nergens informatie over vinden) zodat de luchtstroom uit de GPU nog makkelijker omhoog kan. Ik gebruik M2 SSDs heel graag, en omdat ik geen HDD trays nodig heb lijkt dit formaat kast me perfect maar als iemand een mATX opzet kan bedenken hoor ik dat ook graag!

Ik ben niet van plan om de hardware te overclocken. Nog sterker, ik laat mijn hardware liever op lagere toeren draaien dan ze kunnen om hun langdurigheid nog groter te maken. Ik ben wel van plan om in de UEFI en alle andere instellingen te duiken om het systeem goed te leren kennen en voor mijn doelen af te stellen!

Waar jullie mij mee heel erg mee zouden helpen
Kunnen jullie me laten weten of jullie problemen zien met deze opzet, of jullie suggesties hebben om deze te verbeteren (voor mijn doeleinden), en (detail) of het mogelijk en/of slim is om de backplate van die GPU te halen?

Malign the Players. Hate the Game

Beste antwoord (via Matsjo op 17-12-2023 16:08)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 12:20
Pak sowieso de K versie en niet de KF versie. De K komt met een redelijk krachtige iGPU die je kunt combineren met de Arc zodat het encoden sneller gaat. Dit is de Hyper Encode feature uit Intel's Deep Link Technology.. Voor 50 euro meer heb je de uitvoering: Intel Core i7-14700K Boxed. Dat zou ik doen.

Niet overklokken. Pak dan een B760 bord. De uitvoering: MSI MAG B760 TOMAHAWK WIFI is een leuke.

Voor 4k videobewerking wil je graag 64GB RAM: uitvoering: G.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3636F32GX2-RS5K.

De kast vind ik niet de juiste keuze. Weinig airflow voor AIO. Het liefst wil je ook de AIO boven. Voor 420mm weinig keus. Voor 360mm genoeg. Bijvoorbeeld de uitvoering: Lian Li Lancool 216 Zwart.

De voeding vervangen naar een ATX3.0 model. uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 750W - TT Premium Edition

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Intel gpu zou ik sowieso niet doen,neem of een amd of nvidia inm dat geval verder past die aertic cooler 420mm absoluut niet in die case(sowieso past die maar in weinig cases)

En die voeding zou ik sowieso ook een ander voor nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsjo
Dankjewel voor je reactie!

Waarom zou je niet voor de Intel GPU gaan? Er lijkt weinig over gepraat te worden maar de specs lijken me prima en Techradar leek best positief?

Hoe weet je dat de Cooler er niet in gaat passen? Volgens de specificaties van Montech moeten er 3x 140mm fans in de voorkant passen, en aan de foto's te zien is er vooraan ook een grote inkeping in de wand tussen het onderste en bovenste compartiment?

En wat is er mis met de voeding volgens jou? Niet de juiste sterkte, of iets anders?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 12:20
Pak sowieso de K versie en niet de KF versie. De K komt met een redelijk krachtige iGPU die je kunt combineren met de Arc zodat het encoden sneller gaat. Dit is de Hyper Encode feature uit Intel's Deep Link Technology.. Voor 50 euro meer heb je de uitvoering: Intel Core i7-14700K Boxed. Dat zou ik doen.

Niet overklokken. Pak dan een B760 bord. De uitvoering: MSI MAG B760 TOMAHAWK WIFI is een leuke.

Voor 4k videobewerking wil je graag 64GB RAM: uitvoering: G.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3636F32GX2-RS5K.

De kast vind ik niet de juiste keuze. Weinig airflow voor AIO. Het liefst wil je ook de AIO boven. Voor 420mm weinig keus. Voor 360mm genoeg. Bijvoorbeeld de uitvoering: Lian Li Lancool 216 Zwart.

De voeding vervangen naar een ATX3.0 model. uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 750W - TT Premium Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsjo
Ontzettend bedankt voor de inhoudelijke respons!!! Ik heb even nagedacht over je voorstellen en reageer daar graag op!
Djarune schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:35:
De K komt met een redelijk krachtige iGPU die je kunt combineren met de Arc zodat het encoden sneller gaat. Dit is de Hyper Encode feature uit [url="https://www.intel.com/content/www/us/en/architecture-and-technology/adaptix/deep-link.html"]Intel's Deep Link Technology.
Wauw, dit stuk inzicht verandert zoveel; het zou zo erg geweest zijn als ik daar niet achter was gekomen! Heel erg bedankt! Ik ga mee in je voorstel.
Niet overklokken.
Ik heb hier goed over nagedacht en ik heb besloten dat ik de optie om te overclocken wel open wil hebben, en ik vind het aantrekkelijk om een moederbord en GPU uit hetzelfde huis te hebben dus ik blijf denk ik toch bij deze.
Voor 4k videobewerking wil je graag 64GB RAM
Ik heb online rondgekeken en iedereen lijkt het hier over eens te zijn; ik dacht dat ik misschien voor 2x16GB zou gaan en dan later nog een keer 2x16GB er bij maar als ik het goed heb begrepen werkt dat ronduit minder goed; klopt dat?
De kast vind ik niet de juiste keuze.
Ik zit een beetje omhoog met de kastkeuze want ik zie het belang van luchtstroom maar ik leg ook veel nadruk op stilte en er lijken weinig kasten te zijn die beiden goed doen (in mijn prijsklasse). Ik heb nu de Fractal Design Focus 2 op het oog omdat die helemaal open is van binnen en een mesh voorkant heeft om de luchtstroom nog beter te maken. Deze heeft alleen geen dempende panelen; zijn die überhaupt de moeite waard? Of is het te doen om die zelf te kopen en te installeren?

Qua AIO: ik heb op de site van Arctic zelf gelezen dat een front-mount helemaal goed is zolang het pompje boven de CPU uitkomt en die opzet lijkt mij ook helemaal in orde. Als ik de Arctic II 360 neem vult die de voorkant helemaal netjes en hoef ik achteraan alleen nog een 120tje te zetten; ik vind het aantrekkelijk om de bovenkant van mijn kast zoveel mogelijk dicht te laten, met het oog op stof maar vooral ook geluid. De Focus 2 heeft de optie om de bovenkant open te zetten dus dan heb ik zelfs nog optie om dit later aan te passen!

Hoe vind jij dit klinken? Misschien niet jouw favoriete opzet, maar degelijk?
De voeding vervangen naar een ATX3.0 model.
Ik was nog niet op de hoogte van de nieuwe ATX3 standaard, ik sluit me bij je voorstel aan!

Met nog wat randapparatuur er bij kom ik dan uit op deze componentenlijst, zie jij nog steeds bezwaren? _/-\o_

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-14700K Boxed€ 446,25€ 446,25
1MoederbordenASRock Z790 Riptide WIFI€ 268,69€ 268,69
1VideokaartenASRock Intel Arc A770 Challenger 16GB OC€ 359,90€ 359,90
1BehuizingenFractal Design Focus 2 Black Solid€ 69,90€ 69,90
1KabelsAssmann 3m Display Port Zwart€ 5,90€ 5,90
1PC speakersetsTrust Yuri€ 58,99€ 58,99
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 360€ 100,68€ 100,68
1VentilatorsArctic P12 PWM Zwart/Zwart, 120mm€ 6,05€ 6,05
1MuizenLogitech G502 Hero Zwart€ 34,30€ 34,30
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3636F32GX2-RS5K€ 216,90€ 216,90
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 750W - TT Premium Edition€ 102,90€ 102,90
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 121,45€ 121,45
Totaal€ 1.791,91