Vocht plafond garage

Pagina: 1
Acties:

• robbinh94
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:29
In onze garage hebben we problemen met een vochtig plafond. Het lijkt erop dat dit voor komt wanneer het temperatuur verschil tussen binnen (met verwarmen) en buiten langere tijd groot is. Na nacht niet te hebben verwarmd is het weer weg.

De garage zit zit aan het huis vast en is enkelsteens. Tussen de garage en de woning zit een spouw. De garage is niet geïsoleerd.

Iemand enig idee hoe dit is op te lossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kApSAoIJ8RMj_LV3NZIYeL08NFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpcCbzaTpHgF1Xuoc7mZHE61.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dH2ySMySKME6G1MGGEVaNtxx3DA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFoPTPUtPRNspKLIqJARiCkM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bt0grtrwlDjCdg1clvaVZBOE_jk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRPrndzeeGvIOX2T16zAQUez.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:22
met verwarmen in een niet geisoleerde garage krijg je condens op de koude oppervlaktes, dus het plafond en de enkelsteens buitenmuur.

op zich logisch. Dus de buitenmuur en plafond isoleren

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

1) als je bij de (enkelsteens) buitenmuur kan, zou ik beginnen met impregneren aan buiten zijde
2) ventilatie verbeteren
3) rond om je garage een geul graven en op 2 hoeken (bij voorkeur een dieper gat) en infiltratie kratten ingraven.. in de geul leg je geodoek met grind eventueel drainage buis naar ifiltratie krat toe) je hoeft het niet tegen elkaar aan te leggen maar de eerste paar centimeters wel met zand bedekken daarna wat je uitgegraven hebt weer terug storten ..

lijkt mij simple maar doeltreffende maatregelen waarmee je een hoop vocht kan reduceren..

daarnaast ga je opzoeken hoe je zonder vocht opsluiten de boel kan isoleren en dat zet je op de planning totdat na de zomer oid (medio septemper 2024) op zijn vroegst isoleren .. dan heeft het aanwezige vocht door hitte /ventilatie de kans gehad om weg te gaan.

Tja vanalles

• robbinh94
Thanks voor de info. De kant waar het vocht zichtbaar is aan het plafond is aan de kant waar de garage aan het huis vast zit. Dus impregneren en buitenmuur en isoleren aan de buitenkant gaat niet. Denk je dat het isoleren van het plafond doormiddel van een warm dak (buitenkant) voldoende is?

[ Voor 3% gewijzigd door robbinh94 op 14-12-2023 14:22 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

robbinh94 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:22:
Thanks voor de info. De kant waar het vocht zichtbaar is aan het plafond is aan de kant waar de garage aan het huis vast zit. Dus impregneren en buitenmuur en isoleren aan de buitenkant gaat niet. Denk je dat het isoleren van het plafond doormiddel van een warm dak (buitenkant) voldoende is?
snap best dat binnen staan want het werken is uit de wind + droog maar je vergroot enorm het risico voor een verborgen gebrek.

snap overgens niet dat je inpandig impregneert ??? dat middel is bedoelt voor muren waar de regen op valt tenzij ik de instructies verkeerd begrijp ;)

Tja vanalles

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:44
@robbinh94
Zou starten met het isoleren van het plafond, steenwol tussen de binten, dampwerende folie eroverheen en dan gipsplaten.
Verder zou je de ventilatie nog kunnen verbeteren.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 12:29
Vochtiger worden door verwarmen? Dat moet je even uitleggen.
Ja, vocht zal op de koudste oppervlakken neerslaan, maar als diezelfde garage wel of niet verwarmd wordt, zou dat hetzelfde moeten blijven.
Zeker dat je dak niet lekt?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:24
De gemetselde muren kunnen best een beetje vocht hebben. Impregneren aan de buitenkant kan juist voorkomen dat het vocht van binnen naar buiten kan transporteren. Dan kan de steen aan de buitenkant eerder kapot vriezen. Zou ik niet doen.

Het dak is, zo op het oog beoordeelt, van geimpregneerde houtvezelplaat, met een houten balklaagje. Het is geen probleem als het af en toe een beetje vochtig wordt. Dus incidenteel gebruik/verwarmen van de garage is geen probleem. De dakplaten zijn immers niet opgesloten. Zodra de buitentemperatuur een beetje stijgt, is het beetje vocht dat ophoopt ook zo weer weg. Zonde om dan een hoop te investeren, terwijl het niet direct noodzakelijk is vanuit bouwfysisch oogpunt. Voor het comfort is het wel fijn natuurlijk, maar dat is weer een andere keuze.

Verwarm je de garage de hele winter, dan komt het iets kritischer. Dan blijft het gedurende maanden achtereen vochtig en kan het de levensduur van de platen verkorten (lees gaan rotten).

• robbinh94
Hieronder een foto van wat ik precies bedoel. De enkelsteense muur zit tegen de woning. Vandaar dat ik bedoel dat het niet geïmpregneerd kan worden. Het dak is niet lek. Bij hele harde regen etc. is het gewoon droog. Ik verwarm de garage niet. Het vocht komt echt pas wanneer ik de begane vloer verwarm (20 graden) en als het dan buiten < 8 graden is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7PHJmUZP7Z7IL2gQTCZECI8y0Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2pHZsejea3IiIfsGxsLK2Nxq.png?f=user_large

De rode lijn is waar het vocht aan het plafond is.

[ Voor 4% gewijzigd door robbinh94 op 14-12-2023 20:47 ]

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:24
Een enkelsteens muur bestaat niet. ;) Je hebt een halfsteensmuur of een steensmuur. Halfsteens betekend dat de dikte van de muur gelijk is aan de breedte van de steen (ca. 100mm). Bij een steensmuur is de breedte gelijk aan de lengte van de steen (ca. 210mm). Dan heb je nog spouwmuren. Die bestaat uit een binnen- en buitenblad en daartussen een luchtlaag, de spouw. Kan ook nog isolatie in de spouw zitten.

Wat je omschrijft lijkt op een koudebrug. Hoe oud is je huis en is de garage er later tegenaan gezet?

• robbinh94
Huis is uit 2008 en de garage is bij de bouw zo geplaatst. Wij hebben dit een twee jaar geleden zo gekocht.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:11

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Als je garage tegen de woningmuur is gebouwd kan het mogelijk optrekkend vocht uit de buitenmuur zijn. Zijn de loodslabben nog ok? Maar je geeft aan dat het bij koud weer is en niet bij nat weer. Dan is het inderdaad een koudebrug. Binnen krijg je dat vocht van mensen, koken of douchen. Leven zeg maar. Heb je enig idee waar dat vocht in de schuur dan vandaan komt? Steeds een natte fiets of regenkleding? Als dat gebeurd dan moet je ook voor voldoende ventilatie zorgen.

Theo

• robbinh94
Het geisoleerde deel waar de garage aan vast zit is ook plat dak dus een loodslab kan het niet zijn. Daarnaast hebben we niets vochtigs in de garage. Ik denk dat koudebruggen dan de oorzaak is. Ik vraag me dan wel af of het isoleren van het garage dak het probleem verhelpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:56
robbinh94 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:21:
Het geisoleerde deel waar de garage aan vast zit is ook plat dak dus een loodslab kan het niet zijn. Daarnaast hebben we niets vochtigs in de garage. Ik denk dat koudebruggen dan de oorzaak is. Ik vraag me dan wel af of het isoleren van het garage dak het probleem verhelpt.
Ja, want nu condenseert je warme lucht op je koude dak. Door te isoleren blijft de warme lucht weg van je koude dak en moet je natuurlijk de juiste dampdoorlatende folies aanbrengen. Maar dan ook de wanden isoleren.

Halfsteens garages zijn altijd een drama. Als je er op zoeks op Tweakers kom je genoeg vragen tegen. Ook foto's met paddenstoelen in de garages etc.
Pagina: 1