Alpha Innotec Warmtepomp aansturen met Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roelheman
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-05 16:49
Ik heb mijn Alpha Innotec Warmtepomp geïntegreerd met Home Assistant mbv https://github.com/Bouni/luxtronik.

Nu lukt het mij om waardes te zetten in de warmtepomp zoals de tapwatertemperatuur, ik krijg het alleen niet voor elkaar om de warmtepomp dan ook direct het drinkwater te laten verwarmen als ik een nieuwe waarde zet. Dit zou ik bijvoorbeeld willen doen als de energieprijs op dat moment negatief is, of mijn zonnepanelen overcapaciteit hebben.

Zijn hier mensen wie dit wel voor elkaar hebben gekregen, en zo ja hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelheman
Ok ik ben een stap dichterbij het direct aansturen van de tapwater temperatuur aanpassen.

Op het moment dat je de "Thermische desinfectie" voor de huidige dag aanzet, begint er een afteller te lopen van 1 min op het display van de warmtepomp. Daarna begint de warmte pomp direct het warmwater te verwarmen, daarna schakel je de "Thermische desinfectie" uit en wordt alleen het water nog maar opgewarmd tot de ingestelde waarde.

Mijn enige uitdaging op dit moment is het aansturen van de "Thermische desinfectie" m.b.v. Home Assistant.

Ik verwacht dat :
code:
1
2
3
4
service: luxtronik.write
data:
  parameter: ID_Einst_BwTDI_akt_SA
  value: 1

zou moeten werken maar dat werkt niet.

Ik kan de parameter wel uitlezen door in de "/homeassistant/configuration.yaml" de volgende sensor te maken
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
luxtronik:
  host: ***.***.***.***
  port: 8889

sensor:
  - platform: luxtronik
    sensors:
      - group: parameters
        id: ID_Einst_BwTDI_akt_SA
        friendly_name: ID_Einst_BwTDI_akt_SA

tegen de tijd dat ik de oplossing heb gevonden zal ik die hier weer posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelheman
Ok Het bleek niet zo heel ingewikkeld. de Luxtronics intregratie heeft bij default een safe mode (dan kan je maar naar een stuk of 18 parameters schrijven). Als je de intergratie uit safe mode haalt kan je naar alle parameters schrijven.
Dit doe je door in de "/homeassistant/configuration.yaml" de luxtronics intergratie als volgd aan te roepen.
code:
1
2
3
4
luxtronik:
  host: ***.***.***.***
  port: 8889
  safe: false

Nu kan ik de "Thermische desinfectie" WEL activeren vanuit HA

de automation die ik nu heb gemaakt om de temperatuur tijdelijk omhoog te zetten, en direct te laten activeren als de energie prijs laag is, is als volgd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
action:
  - service: luxtronik.write
    data:
      parameter: ID_Soll_BWS_akt
      value: 58
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 1
      milliseconds: 0
    data:
      parameter: |-
        {{ "ID_Einst_BwTDI_akt_"
         +['MO','DI','MI','DO','FR','SA','SO'][now().weekday()] }}
      value: 1
    enabled: true
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 2
      seconds: 0
      milliseconds: 0
    data:
      parameter: |-
        {{ "ID_Einst_BwTDI_akt_"
         +['MO','DI','MI','DO','FR','SA','SO'][now().weekday()] }}
      value: 0
    enabled: true

De Value bij "ID_Soll_BWS_akt" is de ingestelde tijdelijke tapwarmwater temperatuur.
Of de twee delay's nodig zijn en zo lang moeten te zijn weet ik niet zeker, maar voor nu werkt het.

[ Voor 3% gewijzigd door roelheman op 10-02-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=Sentinel=-
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 15:46

-=Sentinel=-

*zucht...*

Mag ik vragen welk type warmtepomp je hebt? Ik heb ook een Alpha Innotec (SWCV 92K3) en net begonnen met HomeAssistant. Ben wel benieuwd wat je er allemaal mee kunt.

Ashes to ashes, dust to dust... Rest in peace dear AMD 1800+... MAAR IK HEB NU WEL EEN MOOIE SLEUTELHANGER!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:00
Ik snap dat je hiermee de thermische desinfectie 'aan' en 'uit' schakelt, maar hoe trigger je nu de WP dat ie ook werkelijk het element aanzet om deze thermische desinfectie te starten??
Bij mij doet ie namelijk niets met deze code....

Opgelost ;-)
Je moet de code wel juist overnemen 8)7

[ Voor 63% gewijzigd door nrdnmg op 28-06-2024 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoudius
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-06 13:31
Hallo!

Ik zou graag mijn swCV 62K3 willen benaderen op het netwerk maar ik krijg het niet voor elkaar om de pomp een IP te laten krijgen door mijn router.

Volgens de documentatie/instellingen van alpha innotec, zet ik de pomp op instellingen CLIENT en op afstand besturing AAN. dan zou hij van de DHCP van de router een ip moeten krijgen maar dit gebeurt niet.
OF het lijkt er op dat hij een verkeerd subnet adres krijgt. (192.168.1.77) IPV 192.168.178.77

hoe hebben jullie de pomp aan het netwerk gekoppeld, hoe komt hij aan een IP.

Groetjes,

Arnoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuyt
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-06 18:45
Arnoudius schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:25:

Arnoud
Ik ben er gisteren zelf mee bezig geweest. Bij mijn warmtepomp ging dit pas goed toen ik een software-update had uitgevoerd met een USB stick. De instellingen die je zelf noemt heb ik ook zo staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=Sentinel=-
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 15:46

-=Sentinel=-

*zucht...*

Ik heb de laatste software update geïnstalleerd (te vinden op de site van Alpha innotec) en de ip instellingen op dhcp staan. Met mobiele app (Alpha control) kan ik hem uitlezen. Heb verder nog niet gekeken of je er iets mee kan met HA

Ashes to ashes, dust to dust... Rest in peace dear AMD 1800+... MAAR IK HEB NU WEL EEN MOOIE SLEUTELHANGER!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoudius
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-06 13:31
Arnoudius schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:25:
Hallo!

Ik zou graag mijn swCV 62K3 willen benaderen op het netwerk maar ik krijg het niet voor elkaar om de pomp een IP te laten krijgen door mijn.

Duuuuuuuus…… ik zie net dat de utp kavel vanuit de bouw volledig om zeep is geholpen bij het plaatsen van de warmtepomp(aannames), er zit een dikke vette breuk waar lijkt dat hij klem heeft gezeten. Ik plaats een nieuwe stekkertje en ga aan de slag.
Pagina: 1