Wasmachine trommel draait niet_geen signaal op koolborstels

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Vin_cent
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-12-2023
Hallo,

Onze wasmachine LG-WD13481TG, ong 7 jr oud, draait trommel niet meer. Waarschijnlijk gestopt bij aanvang centrigugeren vrij zware trommel.

Aandrijfriem in goede staat en voldoende grip, (zonder riem: trommel draait vrij, motor licht geremd). Koolborstels in goede staat (3.5 cm). Geen losse draden_aansluitingen (stekkers opnieuw ingestoken).

Met spanningsmeter op koolborstels komt er bij draaien spoelprogramma geen spanning op.

Printplaat geluiden: klikt wel door programma (relais ok?), en geeft dan zoemend geluid.

Geen zwartblakeningen / losse componenten op printplaat zover te zien in gemonteerde toestand.

Mijn electronika-handigheid is vrij matig helaas..

Wie heeft nog een idee wat ik kan proberen voordat ik reparateur laat komen voor bv een simpele condersator (als ze die al gaan vervangen...)

Dank!

Alle reacties

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
1,5cm is exact op de grens warbij wordt aangeraden koolborstels te vervangen. het kan dus zijn dat je geen spanning hebt op je koolborstels omdat ze net te kort zijn om contact te maken.
ik zou een set nieuwe koolborstels proberen.
is het dat niet dan is het waarschijnlijk de motor zelf en dat is eigenlijk wel wat prijzig voor zo'n oude machine dan zou ik een nieuwe kopen.
kijk dan bijvoorbeeld naar everglades wasmachines op bol.com deze hebben 5 jaar volledige garantie, het 7kg model kost 419 euro het 9kg model 469 euro.
deze machine gaat zeker 10 jaar mee.
wil je liever iets goedkoper dan kan je ook een chiq wasmachine nemen op bol.com 8kg model voor 389 euro en het 10kg model voor 419 euro. ook deze machine gaat zeker 10 jaar mee maar heeft wel maar 2 jaar garantie.
monteursbezoek komt al gauw op bijna de prijs van een chiq.

• Vin_cent
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-12-2023
Dank voor reaktie.
Koolborstels echter 3.5 cm (niet 1.5).
En GEEn spanning op koolborstels (aansluiting op), dus motor kan niet eens gaan draaien omdat ie geen spanning krijgt - motor kapot is niet de (enige) oorzaak van dit manco.

Hoop op verdere aanwijzingen.

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
zit er wel spaning op de kabel die de motor aanstuurt? dus als je hem doormeet als de motor is afgekoppeld?

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-07 17:55

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Volg de draden naar de module/pcb. Volg op de pcb de kopersporen om te zien welk component dat is. Kan van alles zijn. Relais met slechte contacten, losse soldering, kapotte zekering, slechte connector. Een witgoed monteur zal dit soort dingen altijd als module vervangen. Want is snel. Jouw tijd is waarschijnlijk gratis, dus kun je ook wat kleine reparaties op module niveau proberen. Vaak zitten de modules wel helemaal ingekit. Dus je moet even doorbijten.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-07 18:37
Als het geen duur machien is geen geld in steken. Heb net mijn machine van 7j vervangen voor een model van 700€, verbruik gedeeld door 3
Pagina: 1