Vraag

• stuiffer13
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-04-2024
Het lukt mij niet meer om vanaf mijn Samsung Galaxy S21 telefoon met Android 13 verbinding te maken met mijn QNAP NAS (TS-332X). Dit heeft langere tijd wel goed gewerkt.

Zowel via QFile als via QManager is mijn nas niet meer te vinden in mijn netwerkt. Beide apps al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Telefoon uiteraard al opnieuw gestart. Probleem doet zich al langere tijd voor en ik kan geen oplossing meer bedenken. Ook via scannen van QR-code lukt het niet om te connecten, ook niet door ip-adres handmatig in te voeren.

Vanaf mijn laptop werkt alles gewoon en kan ik overal bij op de NAS. QFile en QManager ook op de telefoon van mijn vrouw geïnstalleerd en ook daar is de NAS vindbaar. Het probleem lijkt dus echt bij mijn telefoon te liggen. Alle instellingen in de router nog nagelopen, maar daar staat niks bijzonders in.
De NAS zit ook rechtstreeks op de router aangesloten met een netwerkkabel.

De wifi connectie vanaf mijn telefoon gaat ook naar hetzelfde ssid als bijv. mijn laptop, beide zitten ook op 5G.
NAS, router, telefoon, alle apparaten zijn in de tussentijd ook al meerdere malen opnieuw gestart.
Wie kan mij de juiste richting op helpen om dit probleem te tackelen?

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:04

lier

MikroTik nerd

Gebruik je een VPN verbinding op je telefoon?
Kan je de QNAP pingen (met bijvoorbeeld IP Tools)?
Kan je naar de QNAP browsen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:49
Heeft de QNAP de meest recente firmware draaien? (zoniet, dan updaten)

Ik deed een Google search en vond dit (al is het al een paar maanden oud)

• stuiffer13
Ik gebruik geen vpn nee.
Ik kan de nas wel pingen maar via de browser wordt hij niet geopend.
Het gekke is dat hij wel komt met de melding dat de site niet beveiligd is maar als ik doorga geeft hij na een tijdje de volgende melding:
Deze site is niet bereikbaar192.168.178.11 heeft de verbinding geweigerd.

Alle software/tools/firmware van de nas draait op de laatste versie.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:21

nelizmastr

Goed wies kapot

stuiffer13 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:42:
Ik gebruik geen vpn nee.
Ik kan de nas wel pingen maar via de browser wordt hij niet geopend.
Het gekke is dat hij wel komt met de melding dat de site niet beveiligd is maar als ik doorga geeft hij na een tijdje de volgende melding:
Deze site is niet bereikbaar192.168.178.11 heeft de verbinding geweigerd.

Alle software/tools/firmware van de nas draait op de laatste versie.
Als de web interface niet bereikbaar is, dan moet je de NAS opnieuw opstarten. Als je er op geen enkele manier (ook niet CLI) bij kunt, stekker eruit trekken en weer erin doen, dan weer aanzetten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuiffer13
Nou ik ben erachter. Het ip-adres van mijn telefoon stond in de lijst met niet toegestane verbindingen in de beveiligingsinstellingen van de NAS. Hoe die daarin is gekomen, geen idee. Moet automatisch zijn gegaan want dat heb ik zeker niet zelf gedaan.
Pagina: 1