• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:04
Ik heb pas een nieuwe 3 fase meter geïnstalleerd gekregen omdat ik overstapte naar 3 fase.
Nu zie ik dat, in tegenstelling tot de 3 fase meter in mijn vorige woning er maar bij 2 telwerken wordt geregistreerd. In mijn vorige woning was dat op 4 telwerken.

Ik heb een contract bij Greenchoice, die zegt dat er twee tarieven zijn: https://www.greenchoice.n...ce/enkel-en-dubbeltarief/

Maar eigenlijk 3, ze hebben het over enkel, normaal en dubbel.

Mijn contract zegt dat ik enkeltarief heb, maar dat had mijn vorige contract ook.
Waarom wordt er dan niet op 4 telwerken geregistreerd?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:01
Een nieuwe slimme meter zal altijd normaal - en daltarief apart registreren, en in beide tarieven wordt zowel afname als teruglevering apart geregistreerd. In totaal 4 tellers die lopen dus. Met hoeveel fasen je hebt heeft dat niets te maken; de fasen worden niet afzonderlijk geregistreerd maar alleen het totaal van de 3 fasen.

Je energieleverancier kan dubbel of (meestal op jouw verzoek) enkel tarief toepassen. Als dat het geval is worden normaal- en daltarief samen opgeteld en tegen één tarief afgerekend.

• No Hands
ASW1 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:15:
Een nieuwe slimme meter zal altijd normaal - en daltarief apart registreren, en in beide tarieven wordt zowel afname als teruglevering apart geregistreerd. In totaal 4 tellers die lopen dus. Met hoeveel fasen je hebt heeft dat niets te maken; de fasen worden niet afzonderlijk geregistreerd maar alleen het totaal van de 3 fasen.

Je energieleverancier kan dubbel of (meestal op jouw verzoek) enkel tarief toepassen. Als dat het geval is worden normaal- en daltarief samen opgeteld en tegen één tarief afgerekend.
Mijn nieuwe meter registreert dus niet alle 4 de telwerken, ik snap dat dat niets met de fases te maken heeft.
Dat heeft kennelijk te maken met mijn enkeltarief contract.
In mijn vorige huis had ik ook een enkeltarief contract en werden er wel 4 telwerken geregistreerd.

• ASW1
No Hands schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:28:
[...]

Mijn nieuwe meter registreert dus niet alle 4 de telwerken, ik snap dat dat niets met de fases te maken heeft.
Dat heeft kennelijk te maken met mijn enkeltarief contract.
In mijn vorige huis had ik ook een enkeltarief contract en werden er wel 4 telwerken geregistreerd.
Nee met je contract heeft dat niets te maken, normaal- en dal worden altijd apart geregistreerd.
Denk eerder dat je geen zonnepanelen hebt of dat ze niet werken?

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11-10 05:41
Welk type meter heb je en op welke telwerknummers zie je registratie van oplopende meterstanden?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• No Hands
Slappyjoez schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:52:
Welk type meter heb je en op welke telwerknummers zie je registratie van oplopende meterstanden?
Een ISKRA MT174

1.8.2 en 2.8.2 tellen beide.

1.8.1 en 2.8.1 doen niets.

[ Voor 11% gewijzigd door No Hands op 14-12-2023 12:14 ]

• No Hands
ASW1 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:31:
[...]

Nee met je contract heeft dat niets te maken, normaal- en dal worden altijd apart geregistreerd.
Denk eerder dat je geen zonnepanelen hebt of dat ze niet werken?
Ja die heb ik en ja die werken.

• ASW1
Dat is niet hoe het zou moeten werken.
Deze digitale meter registreert standaard dubbeltarief, ook wel bekend als: hoog-laag / piek-dal / dag-nacht. Bij dubbeltarief ziet u uw verbruik bij telwerk 1 en 2 op het scherm, bij enkeltarief telt u de standen van telwerk 1 en 2 bij elkaar op
bron: https://www.zelfenergiepr...ng-ISKRA-MT174-3-fase.pdf

Lopen de tellers wel door tijdens daluren?

• No Hands
ASW1 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:47:
Dat is niet hoe het zou moeten werken.

[...]

bron: https://www.zelfenergiepr...ng-ISKRA-MT174-3-fase.pdf

Lopen de tellers wel door tijdens daluren?
Nee, er wordt dus zowel op levering als teruglevering alleen op hoog tarief geregistreerd.

Ik heb nu Liander aan de lijn en ze schijnen dit op afstand aan te moeten zetten, dat er 4 telwerken lopen.
Dat wordt leuk want deze meter is niet slim.

[ Voor 15% gewijzigd door No Hands op 14-12-2023 12:51 ]

• ASW1
Merkwaardig, het lijkt er inderdaad op alsof jouw meter speciaal geconfigureerd is voor enkeltarief, maar voor zover ik weet gebeurt/bestaat dat eigenlijk niet.

• No Hands
ASW1 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:53:
Merkwaardig, het lijkt er inderdaad op alsof jouw meter speciaal geconfigureerd is voor enkeltarief, maar voor zover ik weet gebeurt/bestaat dat eigenlijk niet.
Nou net Liander en Greenchoice gebeld.
Liander snapte niet dat mijn meter niet slim was en zei dat ik Greenchoice moest bellen.

Greenchoice zegt: u heeft een enkeltarief contract, daarom wordt er op 1 tarief geteld. Alleen op slimme meters tellen we op 4 telwerken en uw meter is niet slim(ze noemde het ding eerst oud)
Voor de facturatie maakt het niet uit, bij 4 telwerken worden de standen toch bij elkaar opgeteld.

Dus, eind goed al goed.
Ik check mijn factuur wel even over een jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Ah ok, ik lees nu dat je zonder slimme meter sinds juli 2021geen dubbeltarief meer kunt krijgen.
Het dubbele telwerk is bij jou dus doelbewust uitgeschakeld.
https://www.liander.nl/consument/meters/enkel-dubbeltarief

[ Voor 73% gewijzigd door ASW1 op 14-12-2023 13:35 ]

Pagina: 1