Spoed CV ketel kan niet geplaats worden

Pagina: 1
Acties:

• Wimpox
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 29-09 08:53
Beste Tweakers,

Mijn CV ketel heeft het begeven waardoor er met spoed een nieuwe ketel geïnstalleerd moet worden.

Nu geeft de installateur aan dat ze hem niet kunnen plaatsen omdat de rookgas afvoer te dicht bij een ventilatierooster zit. Na het vervangen door een raam zonder ventilatierooster willen ze hem wel plaatsen.

De rookgasafvoer kan ook 3.5 meter naar links worden verplaatst maar dit is niet de mooiste oplossing. Je heb dan 3.5 meter aan buis in het zicht wat onder een dakraam loopt.

Na het verwijderen van het ventilatierooster is er alleen nog een passieve ventilatieschat aanwezig in de badkamer. Badkamerventilator plaatsen kan op dit moment niet omdat er geen electriciteit in de buurt van de schacht zit. Dan zou het plafond er uit moeten om electriciteit aan te leggen.

Omdat ik met spoed een nieuwe ketel nodig heb denk ik dat er niets anders op zit om snel het raam met ventilatierooster te vervangen.

Zien jullie nog andere opties? Hebben jullie ander advies?

[ Voor 27% gewijzigd door Wimpox op 15-12-2023 12:24 ]

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-09 21:10
Als ik het goed zie heb je ventilatie buis bovenaan, rookgas CV in het midden maar welke dampen komen er uit de schouw van het plat dak?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zou de oplossing in de creatieve hoek zoeken.
Bijvoorbeeld door het ventilatierooster "permanent" dicht te kitten ofzo. Is dat voor de installateur een werkbare oplossing?
Dan heb jij wat meer tijd om over een definitieve oplossing na te denken (of het zonder werkend ventilatierooster te doen).

• Wimpox
sprankel schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:58:
Als ik het goed zie heb je ventilatie buis bovenaan, rookgas CV in het midden maar welke dampen komen er uit de schouw van het plat dak?
In het midden zit de afzuigkap van de keuken. De rookgassen van de cv komen uit het platte dak.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zou zeggen, zet er een witte plaat hout of trespa voor aan de buitenkant dan is het geen raam met ventilatie meer.
Als de ketel dan geplaatst is kan die plaat weer weg en eventueel een definitieve oplossing bedenken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Viel de installateur niet over het dakraam van de buren? Dat lijk ook op een meter of 2 te zitten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Wimpox
Cheesy schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:01:
Ik zou de oplossing in de creatieve hoek zoeken.
Bijvoorbeeld door het ventilatierooster "permanent" dicht te kitten ofzo. Is dat voor de installateur een werkbare oplossing?
Dan heb jij wat meer tijd om over een definitieve oplossing na te denken (of het zonder werkend ventilatierooster te doen).

[ Voor 19% gewijzigd door Wimpox op 15-12-2023 15:37 ]

• Wimpox
Question Mark schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:04:
Viel de installateur niet over het dakraam van de buren? Dat lijk ook op een meter of 2 te zitten.
Ze gaven aan dat een raam mag want die kan je dicht zetten. Een ventilatierooster mag niet. (Ook al kan je die ook dichtzetten maarja...)

Een kiepraam in de badkamer mag dus bijvoorbeeld ook.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:03

LauPro

Prof Mierenneuke®

Zo te zien heeft de douche al een ventilatie in de hoek. Ik zou idd gewoon raam even dichtzetten met plaatje hout en dan een dubbelglas raam bestellen, of misschien meteen een groter raam met privacyfolie?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• RobbertvO
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-09-2024
tsja, met een gemiddelde levertijd op kozijnen van 6 weken zit je dan toch wel even in de kou. is het een houten kozijn? dan zou je eventueel de glaslatten voorzichtig kunnen verwijderen, en een plaat watervast multiplex (ook nog even lakken etc) in kunnen zetten, de cv boer laten komen, en daarna evt weer terugwisselen zodat je even de tijd hebt voor een permanente oplossing..

edit: al lijken de tegels en gevelbekleding voor je glaslatten te zitten, ziet er natuurlijk kek uit, zon rechte rand tot t glas, maar wel lastig als er IETS moet gebeuren :/

[ Voor 19% gewijzigd door RobbertvO op 14-12-2023 11:13 ]

• Wimpox
LauPro schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:11:
Zo te zien heeft de douche al een ventilatie in de hoek. Ik zou idd gewoon raam even dichtzetten met plaatje hout en dan een dubbelglas raam bestellen, of misschien meteen een groter raam met privacyfolie?
Daar zit alleen geen mechanische ventilatie. Is puur een buis met een plastic kap er onder. Is dat voldoende voor een kleine badkamer? Inclusief deur open na het douchen?

• Wimpox
RobbertvO schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:11:
tsja, met een gemiddelde levertijd op kozijnen van 6 weken zit je dan toch wel even in de kou. is het een houten kozijn? dan zou je eventueel de glaslatten voorzichtig kunnen verwijderen, en een plaat watervast multiplex (ook nog even lakken etc) in kunnen zetten, de cv boer laten komen, en daarna evt weer terugwisselen zodat je even de tijd hebt voor een permanente oplossing..

edit: al lijken de tegels en gevelbekleding voor je glaslatten te zitten, ziet er natuurlijk kek uit, zon rechte rand tot t glas, maar wel lastig als er IETS moet gebeuren :/
Ja en houten kozijn. Er komt wel een glaszetter kijken of hij er tijdelijk enkel glas in kan zetten. (Dubbel glas wordt pas in januari weer geleverd)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ventilatie van de badkamer lijkt me ook vrij belangrijk, kan de installateur dat pijpje niet gewoon langer maken dat het boven het ventilatierooster komt?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimpox
Marzman schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:23:
Ventilatie van de badkamer lijkt me ook vrij belangrijk, kan de installateur dat pijpje niet gewoon langer maken dat het boven het ventilatierooster komt?
Het gaat om de zwarte pijp uit het platte dak. Waar je de damp uit ziet komen op de foto. Dat wordt dan wel een erg lange pijp recht uit het platte dak. :-)

• sprankel
Wimpox schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:14:
[...]

Daar zit alleen geen mechanische ventilatie. Is puur een buis met een plastic kap er onder. Is dat voldoende voor een kleine badkamer? Inclusief deur open na het douchen?
Ik ben persoonlijk absoluut geen fan van passieve ventilatie en ventilatieroosters omdat je te weinig ventileert (met vocht problemen tot gevolg) maar ook teveel ventileert als de badkamer minder intensief gebruikt word met als gevolg dat je onnodig warmte aan het buiten gooien bent.

Los van je huidig probleem zou ik in jou plaats sowiezo een hygrostaat met een terugslagklep steken (= ventilator met een vochtsensor)

Je schrijft dat heel het dak open moet maar een dergelijke ventilator kan op 12V, zo moeilijk kan dat toch niet zijn om een 12V kabeltje weg te werken zonder sloopwerken?

Overigens gelden dezelfde regels voor een dampkap uitlaat als een CV uitlaat dus die zit dan ook te dicht op dat raam. Houtkachels is echter 10 meter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Gewoon aangeven dat het ventilatierooster niet open kan en dichtgemaakt is van binnenuit ivm (geluids)isolatie.

daarna ook daadwerkelijk even nadenken waarom die beste man dit in z'n protocol heeft staan, het is nieuwerwets en aan de veilige kant maar niet zonder reden.

anders de opdracht annuleren en een andere partij uitzoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door dyrc op 14-12-2023 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimpox
dyrc schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:31:
Gewoon aangeven dat het ventilatierooster niet open kan en dichtgemaakt is van binnenuit ivm (geluids)isolatie.

daarna ook daadwerkelijk even nadenken waarom die beste man dit in z'n protocol heeft staan, het is nieuwerwets en aan de veilige kant maar niet zonder reden.

anders de opdracht annuleren en een andere partij uitzoeken.
Vanwege de nieuwe ketelwet zijn de regels veel strenger geworden.

Net nog even gebeld met de cv boer. Dichtkitten of een plankje plaatsen mag ook niet. Ook niet tijdelijk. Het rooster moet er echt uit. Ze snappen dat dit helemaal niet praktisch is maar dat dit nou eenmaal moet vanwege de nieuwe ketelwet.

Een andere installateur vinden zit er ook niet echt in. Maar weinig die met spoed langs kunnen komen. En ook zij zullen waarschijnlijk hetzelfde zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Rooster + glas eruit, vervangen door houten plaat. Dan voldoe je aan de eisen en kun je daarna rustig kijken wat je wilt doen.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Wimpox
sprankel schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:29:
[...]

Ik ben persoonlijk absoluut geen fan van passieve ventilatie en ventilatieroosters omdat je te weinig ventileert (met vocht problemen tot gevolg) maar ook teveel ventileert als de badkamer minder intensief gebruikt word met als gevolg dat je onnodig warmte aan het buiten gooien bent.

Los van je huidig probleem zou ik in jou plaats sowiezo een hygrostaat met een terugslagklep steken (= ventilator met een vochtsensor)

Je schrijft dat heel het dak open moet maar een dergelijke ventilator kan op 12V, zo moeilijk kan dat toch niet zijn om een 12V kabeltje weg te werken zonder sloopwerken?

Overigens gelden dezelfde regels voor een dampkap uitlaat als een CV uitlaat dus die zit dan ook te dicht op dat raam. Houtkachels is echter 10 meter.
Ik had iemand gebeld met de vraag of er een badkamerventilator geplaatst kon worden. Die zij nee omdat het hier gaat om spotjes die zijn aangesloten op een trafo. Maar als ik jou bericht leest moet het met 12 volt dus wel gewoon kunnen?

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:19
Er zijn 12V badkamer ventilatoren te koop. De vraag alleen is of je trafo van je verlichting dat trekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbertvO
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-09-2024
ik zou het stap voor stap aanpakken: of zelf of mbv een glaszetter die ruit er uit en enkelglas of hout plaatsen, dubbelglas bestellen/gaan voor een andere oplossing, dat kan langer duren, dus vandaar de snelle patch met de houten plaat/enkelglas.
dan die CV ketel erin, je hebt verwarming nodig in dit seizoen, ventillatie is ook belangrijk, maar daar kom je wel uit (deur open en ramen verderop open kan prima voor een weekje...)

dan even goed zoeken of/waar je met een ventilator (buis ventilator?) en opbouw montagesnoer een aansluiting kan maken.

dus:
1) ventilatierooster eruit, al vervang je het door een houten strook.
2) Cv erin
3) permanente oplossing zoeken voor de ventilatie
4) permanente oplossing voor t glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:39
@Wimpox

3 andere installateurs laten komen.
Sowieso goed om een eerlijke prijs te krijgen.
Maar er zit er vast 1 tussen die de ketel gewoon vervangt.

Hij kan ook de rookafvoer binnen of buitenom verslepen naar een plaats waar er wel voldoende afstand is.

Rooster dicht kitten is prutswerk.
Dan moet je inderdaad aan nieuw glas.
Houten plaat is onwenselijk vanwege licht.
En alle 3 is onwenselijk als je de ventilatie niet anders oplost.

Edit,
Dit is natuurlijk vanwege dat nieuwe CO certificaat.

Nodig een paar andere uit en als die over dat rooster beginnen, zeg je dat dat raam(kozijn) vervangen gaat worden op "korte" termijn ivm isolatie en kunststof voor onderhoud.

Zelf zou ik bij spoed en een onwillende installateur gewoon naar de warmteservice rijden, cv ketel inladen en hem zelf ophangen. Die dingen zijn al goed afgesteld af fabriek.
Wel altijd nieuwe rookgasafvoer gebruiken, en niet je oude zooi.

[ Voor 35% gewijzigd door FRANQ op 14-12-2023 12:15 ]

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-09 12:08
Kunnen ze ook onderbouwen waarom het niet mag? Als het goed is kunnen ze een verdunningsfactor uitrekenen middels de NPR3378-60, als ze CO gecertificeerd zijn hebben ze hiertoe toegang.

• Wimpox
Evink schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:14:
Kunnen ze ook onderbouwen waarom het niet mag? Als het goed is kunnen ze een verdunningsfactor uitrekenen middels de NPR3378-60, als ze CO gecertificeerd zijn hebben ze hiertoe toegang.
Ze hebben inderdaad de verdunningsfsctor uitgerekend. Hieruit kwam naar voren dit dit niet zo mag.

• Wimpox
FRANQ schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:07:
@Wimpox

3 andere installateurs laten komen.
Sowieso goed om een eerlijke prijs te krijgen.
Maar er zit er vast 1 tussen die de ketel gewoon vervangt.

Hij kan ook de rookafvoer binnen of buitenom verslepen naar een plaats waar er wel voldoende afstand is.

Rooster dicht kitten is prutswerk.
Dan moet je inderdaad aan nieuw glas.
Houten plaat is onwenselijk vanwege licht.
En alle 3 is onwenselijk als je de ventilatie niet anders oplost.

Edit,
Dit is natuurlijk vanwege dat nieuwe CO certificaat.

Nodig een paar andere uit en als die over dat rooster beginnen, zeg je dat dat raam(kozijn) vervangen gaat worden op "korte" termijn ivm isolatie en kunststof voor onderhoud.

Zelf zou ik bij spoed en een onwillende installateur gewoon naar de warmteservice rijden, cv ketel inladen en hem zelf ophangen. Die dingen zijn al goed afgesteld af fabriek.
Wel altijd nieuwe rookgasafvoer gebruiken, en niet je oude zooi.
Dit komt inderdaad door het co certificaat en de nieuwe ketelwet.

De meeste installateurs hebben helaas een lange doorlooptijd. Dan zit je nog wel even in de kou.

Afvoer verplaatsen kan maar dan loopt er een 3.5 meter lange buis in de bijkeuken onder een dakraam. Geen fraai gezicht.

• Evink
  • Laatst online: 30-09 12:08
Als ik even snel reken wat ik uit de foto kan halen:
Situatie 2 (C1 en C2 =60)
ketelvermogen 25kW ?
horizontale afstand 1.5m ?
verticale afstand 2.5m ?
Wortel van 25 / (60x1.5+60x2.5) = 0.0208
Dit mag maximaal 0.01 zijn dus mag inderdaad niet

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:58
Een houten plaat voor het raam maken en na plaatsing van de ketel er weer af halen?

Ik snap het wel van de installateur als je aan douchen bent staat de ketel te stampen en met de badkamer afzuiging haal je het rook naar binnen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Wimpox
mr_evil08 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:22:
Een houten plaat voor het raam maken en na plaatsing van de ketel er weer af halen?

Ik snap het wel van de installateur als je aan douchen bent staat de ketel te stampen en met de badkamer afzuiging haal je het rook naar binnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Wimpox op 15-12-2023 12:21 ]

• Ronald.42
  • Niet online
Wimpox schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:24:
[...]

Gevraagd maar mocht niet. Heb maar niet gevraagd of dichtmetselen wel mag :-p
Had je dat niet gewoon niet moeten vragen?

Gewoon zeggen raam is weg ketel kan geplaatst worden.
Als je gaat zeggen dat je later het weer in oude staat terug brengt dan snap ik wel dat ze nee zeggen....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:07
Wimpox schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:24:
[...]

Gevraagd maar mocht niet. Heb maar niet gevraagd of dichtmetselen wel mag :-p
Dat bepalen hun niet, zolang er maar ten tijde van de installatie, er geen ventilatierooster zit (zichtbaar is). Hun bepalen niet hoe jij iets bouwkundigs dichtmaakt.

Stel: er is geen ventilatierooster, hun plaatsen de ketel, daarna plaats je een ventilatierooster, dan komen ze toch ook niet langs om er over te zeuren.

Desnoods stel je een document op, om hun vrij te waren.

• Wimpox
Ronald.42 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:32:
[...]

Had je dat niet gewoon niet moeten vragen?

Gewoon zeggen raam is weg ketel kan geplaatst worden.
Als je gaat zeggen dat je later het weer in oude staat terug brengt dan snap ik wel dat ze nee zeggen....
Dat klopt maar ze zijn bekend met de situatie. Dus als zij zeggen we doen het als het nieuw glas in zit en op de dag van installatie is er alleen een houten plaat zichtbaar... Dat is een risico. Misschien denk ik daar te moeilijk over hoor.

• Ronald.42
  • Niet online
Wimpox schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:37:
[...]

Dat klopt maar ze zijn bekend met de situatie. Dus als zij zeggen we doen het als het nieuw glas in zit en op de dag van installatie is er alleen een houten plaat zichtbaar... Dat is een risico. Misschien denk ik daar te moeilijk over hoor.
In principe is het voor hun klaar als dat rooster weg is.
En of er dan een plaat hout, trespa of een nieuw raam zit hebben ze niet veel mee te maken.

Ze hebben niet zoveel belang bij een extra klus lijkt het wel..

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:43
ik zou zeggen verleng de pijp tot ruime hoogte.. of mag dat ook weer niet?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:58
Wimpox schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:37:
[...]

Aan de buitenkant doe je een trespa plaat en binnenkant ook een plaat, vervolgens geef je door het rooster is weg, ze gaan echt niet achter de plaat kijken of het werkelijk het geval is.

Probleem is wel dat bij de volgendekeer ketelonderhoud/problemen je eerst de plaat er weer voor moet maken gezien het anders afkeur kan betekenen.

(Waar ze waarschijnlijk bang voor zijn is dat ze een steekproef krijgen en ondertussen jij de plaat er weer af gehaalt hebt).

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 14-12-2023 13:04 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
mr_evil08 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:59:
[...]

Aan de buitenkant doe je een trespa plaat en binnenkant ook een plaat, vervolgens geef je door het rooster is weg, ze gaan echt niet achter de plaat kijken of het werkelijk het geval is.

Probleem is wel dat bij de volgendekeer ketelonderhoud/problemen je eerst de plaat er weer voor moet maken gezien het anders afkeur kan betekenen.

(Waar ze waarschijnlijk bang voor zijn is dat ze een steekproef krijgen en ondertussen jij de plaat er weer af gehaalt hebt).
Tegen die tijd kan TS een permanente oplossing hebben, als de monteur daar dan überhaupt naar kijkt.

• sprankel
Galaxis schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:43:
Er zijn 12V badkamer ventilatoren te koop. De vraag alleen is of je trafo van je verlichting dat trekt.
spotjes eruithalen, trekken aan het kabeltje, transfo eruit, zwaardere transfo erin.

Lijkt mij eerlijk gezeg een vrij eenvoudig klusje voor iemand met een elektrische achtergrond. Probleem is iemand vinden die daarvoor wilt langskomen, je verdient er niets aan en je moet de klant meer kosten aanrekenen om langs te komen dan om het te plaatsen gewoon om uit je kosten te geraken. (en dan krijg je gezeik met de klant die dat niet wilt accepteren, ga terug naar je verdient er sowiezo niets aan)

Ik zou dus eerder proberen dit klusje als extra bij andere werken te steken, bijvoorbeeld aan de CV installateur of hij dat erbij wilt doen.

• Wimpox
Ronald.42 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:51:
[...]

In principe is het voor hun klaar als dat rooster weg is.
En of er dan een plaat hout, trespa of een nieuw raam zit hebben ze niet veel mee te maken.

Ze hebben niet zoveel belang bij een extra klus lijkt het wel..
Klopt hoor. Al ging dit over een plaatje voor het raam met rooster zetten en dan net doen of hij weg is. Dat is iets wat ik niet goed aandurf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Met een beetje geluk kun je de spotjes er uit halen, en via die opening aan de bestaande kabels of met een pvc pijpje een nieuw snoer richting ventilatiekanaal trekken voor een ventilator.

• Wimpox
nachtnet schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:54:
ik zou zeggen verleng de pijp tot ruime hoogte.. of mag dat ook weer niet?
Het gaat om de zwarte pijp op het platte dak. Dat wordt dan wel een erge lange pijp die recht uit het platte dak steekt.

• Wimpox
mr_evil08 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:59:
[...]

Ze zijn inderdaad bang voor de steekproef. Dat is iets wat ze ook aangaven.

Deze oplossing speelt ook zeker in mijn hoofd alleen durf ik het niet zo goed aan. Vooral omdat de huidige cv ketel stuk is.

• daniel14
Wimpox schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:31:
[...]

Ze zijn inderdaad bang voor de steekproef. Dat is iets wat ze ook aangaven.

Deze oplossing speelt ook zeker in mijn hoofd alleen durf ik het niet zo goed aan. Vooral omdat de huidige cv ketel stuk is.
Ik vermoed als iedere installateur op deze manier gaat werken, er heel wat mensen in de kou komen te zitten, omdat zulke vergelijkbare situaties best wel vaak voorkomen.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Foto van de ketel met de rookgasafvoer aan de binnenzijde?
Misschien kan een geveldoorvoer aan de achterzijde? (niet bij de buren)

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FRANQ
@Wimpox

Ze kunnen die rookgasafvoer gewoon bovenop het dak voorzien van een 87 graden bocht richting tuin, en dan de buis oplengen tot aan het boeideel en dan een horizontaal eindstuk op zetten.

Beugelen met pijpbeugels op een aantal stoeptegels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_ultKBMvisYgkr111Tb81JBsl4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m6Wk4vuc55YfcmgzzFck1yKl.png?f=user_large

Ze moeten in oplossingen denken.

Jij kan overigens gewoon van een stuk multiplex voor buiten een L maken die tegen het kozijn en glas komt en om het rooster heen valt.
Rondom afkitten, in een kleurtje verven en dan is het voor de installateur permanent dicht.
Hij kan je onmogelijk verplichten tot nieuw glas en of nieuwe kozijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zccih0UN_nh3g1usedtcqhIpBI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gWqmzCcWI5ryIPrA2VD1ZIGk.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 14-12-2023 14:03 ]

• nachtnet
Wimpox schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:30:
[...]

Het gaat om de zwarte pijp op het platte dak. Dat wordt dan wel een erge lange pijp die recht uit het platte dak steekt.
Dat vroeg ik niet, een lange pijp klinkt voor mij namelijk wel als goedkoper en beter dan een nieuw raam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
nachtnet schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:00:
[...]

Dat vroeg ik niet, een lange pijp klinkt voor mij namelijk wel als goedkoper en beter dan een nieuw raam.
Die lange pijp kan je ook horizontaal bovenop het dak doen richting de tuin (weg van het raam)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:20
Sowieso is een ventilatierooster in een badkamer vrij kansloos, die hoort mechanisch binnenlucht af te zuigen en geen 'kortsluiting' te hebben met een rooster.

En gebruik de volgende keer RVS schroeven bij het boeideel. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Mooie kans om over te stappen op full electric verwarming.

Dan ben je gelijk ook van het gedrocht van die ketelwet af.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FRANQ
digifun schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:11:

En van je spaargeld :+

• digifun
  • Niet online

digifun

Maar dan bespaar je wel weer op je energiekosten.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:17
digifun schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:11:

Isolatie + warmtepomp is binnen een paar dagen geregeld? 8)7

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:52
Glas eruit halen, rooster verwijderen en een plaat erin plaatsen voor nu. Daarna een nieuwe ruit bestellen bij een glashandel.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Schoorsteen van 2 meter er op?

• digifun
  • Niet online

digifun

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-09 09:28
@Wimpox @edsandje en waarom mag het niet gewoon via de gevel recht omhoog totdat je boven de dakrand uitkomt ? omdat het geen gezicht is zo,n witte pijp maar was de echte reden er achter ? kom je dan nog niet uit kwa verduniingingsfactor/ (hoewel die open doorvoer ernaast kan ik me wel voorstellen dat er bezwaren zijn. dan moet je hem zeg maar geen combineren met een afzuig motortje in de betreffende badakamer.)

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:34
FRANQ schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:58:
@Wimpox
Hij kan je onmogelijk verplichten tot nieuw glas en of nieuwe kozijnen.

[Afbeelding]
En andersom, jij kan hem nooit dwingen werk bij jouw uit te voeren. Je moet er toch samen uit komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Refro schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:54:
[...]

En andersom, jij kan hem nooit dwingen werk bij jouw uit te voeren. Je moet er toch samen uit komen.
Klopt.

Maar zeggen dat de klant het raam moet vervangen en dat hij tot dan zonder warm water en verwarming zit in de winter is geen optie.

Hij heeft gewoon geen zin in de klus, anders had hij zelf wel een oplossing gezocht voor de rookgasafvoer.

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2023 20:11 . Reden: fout gepost sorry ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 08:31

WhiteDog

met zwarte hond

sprankel schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:15:
[...]

spotjes eruithalen, trekken aan het kabeltje, transfo eruit, zwaardere transfo erin.
Ik zou zeggen: spotjes eruithalen, trekken aan het kabeltje, transfo eruit, GU10 spotje op 230V 🙃

Heb dat spotjes verhaal met transfo nooit echt gesnapt..

• daniel14

• sprankel
WhiteDog schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:46:
[...]

Ik zou zeggen: spotjes eruithalen, trekken aan het kabeltje, transfo eruit, GU10 spotje op 230V 🙃

Heb dat spotjes verhaal met transfo nooit echt gesnapt..
Omdat we vroeger halogeen lampen hadden (ook gekend als gloeilampen) en die dingen gingen om de haverklap kapot dus had iedereen wel wat reserve lampen liggen in huis.

Die spots waren toen ook vrij prijzig dus je nam de 12V variant omdat die veel langer meegingen, hedendaags is dat niet echt meer een argument.

Andere reden, en hier durf ik geen details te geven voor Nederland, wettelijke vereisten van elektrische installatie in een vochtige ruimte. Je zal wel 230V lampen mogen plaatsen maar je zal vermoedelijk dichter mogen komen tov een douche of bad op 12V dan op 230V

• digifun
  • Niet online

digifun

daniel14 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:49:
[...]

Dat doucht ook zo lekker onder een airco
Wpb erbij lost dat prima op.

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-09 15:26

Ligone

Moeha!

Wat een geluk dat dat onderschrift er onder staat. Een serieus mens zou nog geloven dat je het meent.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:20

mjl

Ugh

Rooster verwijderen en houten balkje/plankje met dezelfde maat en dikte van het glas terugplaatsen in kleur van het kozijn. Op die manier is het dicht en heb je geen hoge kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door mjl op 14-12-2023 23:27 ]

-------

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:23
En geheime optie twee: de huidige ketel laten repareren?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ben het eens heb al erger gezien, maar een (dubbele) pijp die langs het dak omhoog gaat tot boven dak gedeelte van de badkamer, dat moet toch kunnen en mogen?!

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
Glenfiddich schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:53:
Ook dan moeten ze zich aan dezelfde regels houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesF
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:55
Burgerhout en ubbink bellen, vragen naar de creatiefste medewerker, case uitleggen en ze een oplossing laten bedenken voor de rookgasafvoer. Die mannen kennen ‘de regels’ en hun assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Wat een gezeik met de nieuwe regels..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

miciel schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:50:
@Wimpox @edsandje en waarom mag het niet gewoon via de gevel recht omhoog totdat je boven de dakrand uitkomt ? omdat het geen gezicht is zo,n witte pijp maar was de echte reden er achter ? kom je dan nog niet uit kwa verduniingingsfactor/ (hoewel die open doorvoer ernaast kan ik me wel voorstellen dat er bezwaren zijn. dan moet je hem zeg maar geen combineren met een afzuig motortje in de betreffende badakamer.)
Je mag er wel een x aantal meter buis opzetten om hoger uit te komen maar dat moet je dan gaan vastzetten.
En het ziet er niet uit.
@Wimpox Maak eens foto's hoe het er aan de binnenkant uitziet bij de ketel.
En wat is er mis met je huidige ketel? Op de foto is die in bedrijf of is de foto van eerder?
Als dit je ''vaste'' installateur is zou ik afscheid nemen als hij je in de kou laat zitten.
daniel14 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:58:
[...]

Ook dan moeten ze zich aan dezelfde regels houden.
Ja maar je kan de ketel weer in bedrijf stellen en een aanmerking maken op de rookgasafvoer dat deze aangepast moet worden. Dat kan later uitgevoerd worden.
Installateur kan jou niet verplichten om dit te doen maar heeft dan wel het juiste advies gegeven.
HannesF schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:16:
Burgerhout en ubbink bellen, vragen naar de creatiefste medewerker, case uitleggen en ze een oplossing laten bedenken voor de rookgasafvoer. Die mannen kennen ‘de regels’ en hun assortiment.
Die gaan echt geen particulier zo te woord staan en verwijzen naar de installateur.
mierenfokker schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:40:
Ja met dank aan techniek nederland en een paar grote installatiebedrijven onder het mom van veiligheid.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wimpox schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:14:
[...]

Waarschijnlijk niet, zit bij ons ook in ons huis uit '71. Misschien dat dit voldoende was toen het gebouwd werd maar nu zit er spouwmuurisolatie en hr++(+?) glas in. Er past denk ik wel een ventilator in maar ik moet dat nog doen of laten doen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimpox
edsandje schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:20:
[...]

Je mag er wel een x aantal meter buis opzetten om hoger uit te komen maar dat moet je dan gaan vastzetten.
En het ziet er niet uit.
@Wimpox Maak eens foto's hoe het er aan de binnenkant uitziet bij de ketel.
En wat is er mis met je huidige ketel? Op de foto is die in bedrijf of is de foto van eerder?
Als dit je ''vaste'' installateur is zou ik afscheid nemen als hij je in de kou laat zitten.

[...]

Ja maar je kan de ketel weer in bedrijf stellen en een aanmerking maken op de rookgasafvoer dat deze aangepast moet worden. Dat kan later uitgevoerd worden.
Installateur kan jou niet verplichten om dit te doen maar heeft dan wel het juiste advies gegeven.

[...]

Die gaan echt geen particulier zo te woord staan en verwijzen naar de installateur.

[...]

Ja met dank aan techniek nederland en een paar grote installatiebedrijven onder het mom van veiligheid.
De warmtewisselaar is lek. In het begin sprong hij nog af en toe uit storing. Op het moment van het maken van de foto heeft hij het nog even gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimpox
mierenfokker schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:40:
Klopt. Ik denk dat in de toekomst nog heel veel mensen hier last mee gaan krijgen. Als snap ik wel dat het niet de bedoeling is dat de gassen je huis binnen kan komen. Op wat voor manier dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimpox
Glenfiddich schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:53:
Dat zou iets van 700 a 800 euro gaan kosten. Op een ketel van zo'n 15 jaar oud. En ook dan is het zo dat ze de werkzaamheden pas uitvoeren las je aan de nieuwe regels voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimpox
miciel schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:50:
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het te maken heeft met de regels omtrent het beugelen van de pijp. Ik kan dit nog even navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Wimpox schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:06:
[...]

Dat zou iets van 700 a 800 euro gaan kosten. Op een ketel van zo'n 15 jaar oud. En ook dan is het zo dat ze de werkzaamheden pas uitvoeren las je aan de nieuwe regels voldoet.
andere monteur zoeken, want dat is onzin.

Nieuwe regels gelden bij vervanging ketel en of rookkanaal.
Natuurlijk kunnen ze altijd advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimpox
Marzman schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:57:
[...]

Waarschijnlijk niet, zit bij ons ook in ons huis uit '71. Misschien dat dit voldoende was toen het gebouwd werd maar nu zit er spouwmuurisolatie en hr++(+?) glas in. Er past denk ik wel een ventilator in maar ik moet dat nog doen of laten doen.
Als je er wel even mee toe kan dan kan ik na het plaatsen van de ketel rustig kijken hoe ik mechanische ventilatie kan instaleren. Misschien voor de zekerheid de muren droogwrijven met een oude handdoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FRANQ schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:18:
[...]

andere monteur zoeken, want dat is onzin.

Nieuwe regels gelden bij vervanging ketel en of rookkanaal.
Natuurlijk kunnen ze altijd advies geven.
Feenstra weigerde hier ook het jaarlijkse onderhoud te doen omdat de rookgasafvoer niet meer voldeed door de nieuwe regelgeving.

De ketel werkt overigens prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Wat gebeurt er als de rookgasafvoer niet volgens de gasketelwet vervangen wordt?
Wanneer vanaf 1 januari 2023 deze wet ingaat en in opdracht van de klant de rookgasafvoer niet wordt vervangen, wordt de installatie rookgasafvoerzijdig technisch afgekeurd. Daarnaast moet hiervan melding gemaakt worden in het landelijke databasesysteem. Dit systeem is te vergelijken met het systeem van de RDW voor APK keuringen.
Ze kunnen dus gewoon de rookgasafvoer afkeuren, en registreren.
En gewoon repareren of onderhoud uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Dit is in ieder geval 1 goede reden om het niet te laten zoals het was.

https://www.rtlnieuws.nl/...-door-koolmonoxide-huizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-09 09:28
Wimpox schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:08:
[...]

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het te maken heeft met de regels omtrent het beugelen van de pijp. Ik kan dit nog even navragen.
het punt is namelijk dat hier zo,n mooie afvoer buitenlangs is gemaakt. (mooi is anders maar goed)
met gewoon rvs beugels icm draadeindjes in de muur. en hij is netjes volgens de voorschrijften om de meter gebeugelt. na heb jij geen muur maar tresa panelen maar ook daar zijn speciale hulpstukken voor.
https://www.techniekwebsh...iRUYa2RyCMpgaAr5QEALw_wcB
dus ja als het hier kan. (en okee het is wel de oudere regelgeving waarom niet bij jouw zeg maar.
en die afstandt tussen de goot en de trespa wand is wel weer te fixen met een paar 45 graden stukken.
alleen je moet net voor of net achter je afzuigkappijp omhoog gaan met je afvoer anders kan het vergeten.
(de beugels zijn hier vooral geplaatst omdat het anders bij de eerste storm uit elkaar waait zeg maar)

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 15-12-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimpox
Allen, bedankt voor alle adviezen. Er gaat een nieuw raam geplaatst worden. Daarna ga ik kijken hoe ik de ventilatie het best kan regelen.

Dit is denk ik de beste oplossing met oog op de toekomst. Kost wel iets meer maar dan is het maar geregeld.
Pagina: 1