• eGPU_user
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-05 08:35
Goedemorgen,

Sinds kort heb ik een Razer Core X samen met een AMD RX 6750XT gekocht om mijn laptop (HP Zbook Power g7 met i7-10750h) een boost te geven. Mijn laptop had ik al vanwege mijn studie, vandaar dat ik niet gewoon een nieuwe desktop heb aangeschaft.
Vanaf de eerste keer aansluiten werkte allen in principe gewoon. GPU werd gewoon direct gedetecteerd en ging aan tijdens gamen. Maar vanaf het begin werkt GTA5 online niet echt lekker. Vaak heb regelmatig wel 60 fps maar op veel plekken in de map dropt hij telkens naar 40 fps. Ik heb al erg veel geprobeerd om dit op te lossen maar kom er maar niet uit. Ik game op een externe LG ultrawide monitor die met een goede DP kabel in de GPU zit. Ik weet uberhaupt niet of het wel aan de Razer Core X ligt, of GTA5, of mijn laptop, of is gamen op een ultrawide te zwaar voor mijn systeem. Dat laatste lijkt mij ook vrij sterk want GTA5 komt uit 2013..
Als ik op mijn laptop zelf GTA5 online speel heb ik gemiddeld nog meer fps dan met de Razer Core X! (dan wel zonder ultra wide eraan)

Wat ik al geprobeerd heb:
- andere thunderbolt 3 kabel
- GTA 5 settings op low zetten (nog steeds 40 fps soms)
- Ik heb getest of Fortnite wel goed werkte maar ik hier heb ik erg vaak fps drops terwijl ik hem op 'performance mode' ipv directx 10 of 11 heb gezet, en dan nog lage frames.
- Drivers van de GPU geupdate
- in device manager de Quadro GPU van de laptop zelf uitgeschakeld, dit werkte niet, daarna graphics van de CPU uitgeschakeld, werkte ook niet.
- ik heb gechecked met msi afterburner of de CPU op max draaide, dit was niet het geval, CPU draaide rond de 40% en de externe GPU tussen de 40%-60%.
- Vsync aan of uit gezet.
- FPS gelocked in AMD software
- Mijn monitor is 75 Hz, deze heb ik op 60 gezet en in GTA ook.
Niks hiervan werkte.

Is er iemand die mij kan helpen? Ik heb langzamerhand de neiging om de boel te verkopen en een andere eGPU te kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door eGPU_user op 14-12-2023 10:37 ]

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:13
Energieprofiel instellen op Hoge Prestatie?
Change the power mode for your Windows PC - Microsoft Support.

Chipsetdrivers up2date?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• eGPU_user
Ja energieprofiel heb ik op prestatie staan.
Chipset drivers updaten nog niet geprobeerd, zal er nu ff naar kijken! Thx voor de tip

• eGPU_user
Op de site van Razer (https://mysupport.razer.c...21-01310-support-%26-faqs) lees bij FAQ:
''Is the Razer Core X, which has a PCIe 3.0 slot, comptatible with PCIe 4.0 graphics card?''
''A graphics card with PCIe 4.0 can be inserted into a PCIe 3.0 motherboard slot. However, the PCIe 4.0 card’s bandwidth would be bottlenecked by the PCIe 3.0 slot due to hardware limitations.''

De RX6750XT is PCIe 4.0, misschien is dat het probleem dan wel.. Alhoewel ik het dan wel bijzonder vind dat de 6000 serie van AMD volgens Razer gewoon compatible is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 20:28
eGPU_user schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:08:
[...]

De RX6750XT is PCIe 4.0, misschien is dat het probleem dan wel.. Alhoewel ik het dan wel bijzonder vind dat de 6000 serie van AMD volgens Razer gewoon compatible is..
Nee dit is het probleem niet. PCIe 3.0 heeft voldoende bandbreedte voor spellen. Mooi voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://www.techspot.com/articles-info/2104/bench/TR.png

Dan zie je dat zelfs PCIe x8 nog voldoende bandbreedte heeft.

Ik vermoed dat Windows iets raars doet met de rendering. Je kunt namelijk in Grafische Instellingen onder Beeldscherm kiezen met welke GPU iets uitgevoerd wordt. Ik vermoed dat daar wellicht iets misgaat omdat je én een Intel GPU én een Quadro én de Radeon gebruikt. Ik denk dat je inderdaad de Quadro uit moet zetten en eventueel een DDU moet doen zodat je zeker weet dat de Radeon gebruikt wordt.

In ieder geval is dit geen alledaagse setup en zou je echt moeten gaan troubleshooten met een applicatie zoals GPU-Z of HWINFO om in ieder geval inzicht te krijgen in welke hardware nu daadwerkelijk belast wordt en of deze volledig benut wordt.

• eGPU_user
Ah Bedankt. Ik zie wel met msi afterburner dat de eGPU gebruikt wordt. Ik zie daar namelijk dat die af en toe meer dan 100 Watt trekt. Dat betekend dat dat wel de eGPU moet zijn want die interne Quadro trekt volgens de specs maximaal 35 Watt, en dat is ook precies wat die gebruikt als ik zonder eGPU game op mijn laptop.

• eGPU_user
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7L3O_Zr88rJyoIcTzgj3fB48_Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GT0dAtbwJPbGN08p1Rs37p6M.jpg?f=user_large

• eGPU_user
Bij taakbeheer staat ook dat zowel de CPU graphics als de Quadro op 0 procent draaien en de eGPU wel een paar procent

• eGPU_user
Misschien nog een mogelijkheid om de Quadro uit te schakelen in de bios ipv in apparaatbeheer

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:27
Eerlijk gezegd zou ik zowel de laptop als egpu verkopen en/of een goede laptop kopen met een goede gpu of een desktop systeem.

Met dit soort oplossingen is altijd maar de vraag waar het aan ligt of aan de laptop of de egpu

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 20:28
Misschien ligt het aan mij, maar volgens mij kunnen die cijfers nooit kloppen. 59% belasting op 48 graden met maar 32W verbruik op een AMD RX 6750XT? Dat kan nooit. Dan moet de GPU power beperkt worden of je gebruikt de externe GPU niet. Of er is iets anders aan de hand. Ook zou ik zeggen dat je ook GPU3 zou moeten zien.

Dat MSI Afterburner zegt dat er 100W wordt gebruikt, betekend niet dat er 100W wordt gebruikt. Van een dergelijke software meting kun je niet zomaar uitgaan. Vandaar dat ik aanraad om in ieder geval met meerdere tools te kijken als je het per se alleen in software wilt doen. Met GPU-Z of HWINFO kun je namelijk de belasting per GPU bekijken.

Ik verwacht echt dat de Quadro gebruikt wordt. Controleer deze instellingen dus in Windows zoals ik beschreef in mijn vorige post.

• eGPU_user
alex3305 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:02:
[...]

Misschien ligt het aan mij, maar volgens mij kunnen die cijfers nooit kloppen. 59% belasting op 48 graden met maar 32W verbruik op een AMD RX 6750XT? Dat kan nooit. Dan moet de GPU power beperkt worden of je gebruikt de externe GPU niet. Of er is iets anders aan de hand. Ook zou ik zeggen dat je ook GPU3 zou moeten zien.

Dat MSI Afterburner zegt dat er 100W wordt gebruikt, betekend niet dat er 100W wordt gebruikt. Van een dergelijke software meting kun je niet zomaar uitgaan. Vandaar dat ik aanraad om in ieder geval met meerdere tools te kijken als je het per se alleen in software wilt doen. Met GPU-Z of HWINFO kun je namelijk de belasting per GPU bekijken.

Ik verwacht echt dat de Quadro gebruikt wordt. Controleer deze instellingen dus in Windows zoals ik beschreef in mijn vorige post.
Ik ben nu niet thuis, ik ben maandag weer thuis, dan zal ik GPU-Z of HWINFO ff bekijken
Pagina: 1